Kognitív pszichológia közös MA kurzus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Nevelés- és oktatásszociológia
A tanulók társas helyzete az iskolában
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Pszichológiatörténet 10
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Bevezetés a pszichológiába
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Bevezetés a pszichológiába
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
A pszichikumról általában
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
vizuális kommunikáció
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
Pszichológiai Ismeretek
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az evolúciós értelmezés a kognitív kutatásban Kognitív tudomány kurzus , őszén Pléh Csaba.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Kognitív pszichológia közös MA kurzus 2012 tavasz Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu

Célok és követelmények A kognitív pszichológia mint alkalmazott szemlélet bemutatása Az alkalmazási feladatok vonatkoztatása a való életre JEGYSZERZÉSI MÓDOK 1. Prezentáció év közben: 20 perc, konkrét vállalt feladatról, 8-10 irodalom alapján. 2. Vizsgálat év közben 20-100 emberrel. Kiemelt témák, de más is lehet, témamegbeszélés február 22: droghatás és teljesítmény emlékezeti kapacitás és megértés zajban társas kapcsolati hálók az IT világában multitasking a valós életben beszélő IT színvonala egyetemi tanulási stratégiák 3. Írásbeli dolgozat május 10-ig valamely alkalmazott kognitív témából 4. Szóbeli vizsga

Két örök hős

Vázlat A megismerő rendszerek mint modelláló rendszerek. A klasszikus információfeldolgozó szemlélet a pszichológiában, az MI kutatásban, és a gyakorlatban. Központi fogalmak: a reprezentáció, az architektúra, és a komputáció. Propozicionális, kijelentésszerű explicit tudás versus képek és készségek, eljárásbeli tudások. A megismerő rendszerek interpretációja. A neurobiológiai, az evolúciós biológiai és a szociális értelmezések. Egységes-e az elme, vagy moduláris? Modularitás változatok. A darwinista magyarázatok hierarchiája és az exaptáció kérdése. A reflektív tudat keletkezése, szerkezete és szerepe. S HOL,VAN EKÖZBEN AZ ALKALMAZÁS?

Hans-Georg Gadamer: Két világ polgára a tudomány [ Hans-Georg Gadamer: Két világ polgára a tudomány [...] mélységes feszültség okozója is a modern világban . Az egyik oldalról kultúránk hagyományai alakítottak minket [...] A másik oldalról a modern tapasztalati tudományok átformálták világunkat és azt, ahogyan ezt az egész világot értelmezzük.

Három hozzáállás a pszichológiában Tisztán belső, első személyű emberkép Az élményvilág színpada, s ennek koherenciája Természeti felfogás: Az ember belső világa is a természet része Élettani és biológiai magyarázat vagy megfelelés Társadalmi és történeti konstrukcionizmus Ami belül, az volt kívül is, interiorizáció

Háromféle vélt szakadék biológiai és társadalmi emberkép szellemi értékek követése a tények világa individuális és szociális ember

A lelki élet hármas beágyazottsága

Mai újdonságok melyek a természettudományos szemlélet új integratív esélyeit mutatják Kétféle biológia: idegrendszeri és hosszú távú Társas világ is biológiai eredetű Evolvált rendszerek vagyunk Ugyanakkor hajlékonyak: tanulás és genetika Oksági és hermeneutikai rendszer egyszerre érvényes

A kognitív tudomány mint a reprezentáció tudománya Valami valamit valaki számára képvisel Ennek a ‘valamire irányuló’ modellálásnak a kutatás a kognitív tudomány A reprezentációknak belső szerveződésük van Ez a rend adja egyik enciklopédikus lehetőségüket A másik pedig, hogyan magyarázzuk keletkezésüket és szerveződésüket

Brentano (1874) háromféle intencionális viszony: képzetalkotás ítélés érzés   A reprezentációs mozzanat miden belső élet alapja a megjelenítési [reprezentációs, P.Cs.] eljárás képezi alapját nemcsak az ítéletalkotásnak, hanem éppen úgy a vágyakozásnak is, mint minden más pszichikai aktusnak. Semmit sem lehet megítélni, de semmit sem lehet kívánni se, és semmitõl se lehet félni vagy rettegni, ha azt nem jelenítjük meg.

A kognitív kutatás régmúltja

A kognitív tudomány első programja: A tudatlélektan, a 19. század vége

A logikai modellek Frege

A gondolkodás három vizsgálata a 19. század végén

A modern kor: Behaviorizmus után A kognitív (kísérleti) pszichológia - 1950-1970 A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: 1970-1985

Az információfeldolgozó paradigma

A mai kutatási minták A kognitív (kísérleti) pszichológia - 1950-1970 A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: 1970-1985 Az interpretált kognitív tudomány: A biológiai és fejlődési értelmezés megjelenése: 1985-től

A kognitív tudomány mint sokhelyütt megjelenő szemlélet A kognitív tudomány mint átfedési terület

A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: 1970-1985 közös mozzanatokat tart fontosnak, egyneműnek tekinti az emberi gondolkodást minden megismerés szimbólumok, belső leképezések átalakítása más belső leképezésekké ez a folyamat szekvenciálisan rendezve megy végbe a megismerés elemzésében eltekinthetünk az azt hordozó rendszerektől: a kognició világa testetlenül is tekinthető Komputációs elméletek: Chomsky, Marr részletes megszorítások

Az interpretált megismerés: A mai világ

Néhány átalakulás Klasszikus felfogás Egységes Szimbolikus Propozicionális Testetlen Statikus Mai nézetek Moduláris Szubszimbolikus Kép és készség Testre vonatkoztatott Változás központú

Három példa A társas megismerés és az agy A moduláris érvrendszer Az evolúciós értelmezés

A társas megismerés és a tükörneuronok Már a 19. század végén, Mach, Szecsenov, Ribot, Posch: motoros tudatelméletek A személy, az én a testvázlatból származik Spekulációk a beleélés motoros utánmozgási alapjáról Tükörneuronok: utóbbi 10 évben, sajátos sejtek, amelyek saját mozgásra s látott mozgásra egyaránt reagálnak, HA az szociális társnál van Talán ez a testvázlati énkép és a nyelvtanulás alapja is

A tükör neuron premotoros F5 terület a majom agyban Rizzolatti

Majom tükörneuron reagálásai a kéz látott és eltűnő mozgásainál Látott: a CÉL ELÉRÉSE a döntő, az „üres mozdulatra” nem reagál Eltűnő Itt is megvan a reakció

Kérgi aktivitás harapás megfigyelésekor Saját fajnál – majom Nagy a motoros izgalom és a parietális is Oldalkülönbsége – jobb nagyobb – az embernél

Modularitás Neurobiológia: hatékony agyi szervezés, sűrű versus ritka kapcsolatok Architektúra Jerry Fodor

Feldolgozási elképzelés

Evolúciós A svájci bicska modell: mindenre kialakult egy adaptáció Cosmides és Tooby Steven Pinker

Mithen felfogása a gondolkodás moduljainak viszonyáról az emberré válás során Növekvő hajlékonyság Növekvő modularizáció

A négyféle intelligencia és a közöttük érvényes áthallások Mithen felfogásában

A darwini pszichológia 10 nagy sikere, s 10 vitája Vitatott oldal Instrumentális tanulás Szelekciós torony Kritikus periódusok Mi zárja le embernél? Jackson-Freud hierarchia elv Nők, eltérő utak Kötődés és típusai Életen át kiható lenne? Fajspecifikus viselkedés Mennyire emberi? Társas tanulási formák Kultúra okai? Empátia és altruizmus Mennyire emberspecifikus? Képességek harang görbéje Etnikai változatok Személyiségváltozatok Mennyire genetikai? Változó eljárások sikere Evolúciós patológia

Háromféle darwinizmus a pszichológiában Szőrös: összehasonlító Romanes-től Thorndike-on át Tomaselloig Egyéni különbségek Galtontól Cloningerig Episztemológiai és pelenkás fejlődési modellek - karosszéktől a kísérletekig: Mach-tól Dennettig - a tudós baba: Baldwintól Tomaselloig és Gergelyig

A darwini eszme és a lélektani funkcionalizmus A mentális dolgoknak biológiai szerepük van. Minden mentális dolgot folyamatában, lezajlásában kell tekintenünk. A lelki életnek is két fejlődési perspektívája van: az állatok és a gyermekek. A változatok léte a lelki jelenségek tekintetében is alapvető jellemző Dewey pragmatizmusa James Baldwin: mental development in the child and the race W. Stern:

A funkcionális modellnek számos változata született Pszichoanalízis: mentális hierarchia,kötődés s érzelmek szerepe Humán etológia: fajspecifikus kiváltók és érzékeny szakaszok Evolúciós pszichológia: adaptáció. Architektúrák, képzetek, preferenciák egyaránt szelekciós eredetűek

Na és a mozgató tényezők

Az emberi megismerés: talán elfutó szelekció ?

Na és az alkalmazási kóda? 1. Miben olyan az ember, mint az információkezelő gép? Pszichológiai MI és a nyers komputációs erő 2. A NEURO-EVO megértéséből mit értünk meg abból, hogyan kellene működni? 3. Jogos-e a kőkorszaki szaki?