Módszertani kérdések mesefeldolgozás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

I. előadás.
Cserkeszőlő területén gyakrabban előforduló kalapos gombák
Programozási tételek, és „négyzetes” rendezések
2. osztályos példa Bubernik Eszter
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Szülői elégedettség mérés eredménye
Matematika kompetencia
Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
AZ ÉV GOMBÁJA 2013 A CSOPORTOS CSIPERKE
Gombák - Zúzmók.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Napocska Napköziotthon
Készítette: a Dalai Láma
Család, családi munkamegosztás
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
„Országos” feladat. Feladat: Egy tetszőleges, színes országokat tartalmazó térképen akar eljutni egy kommandós csapat egy országból egy másikba. Viszont.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Információ típusok.
Készítette: Rácz Imre Vince
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyilkos galóca.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Az erdő gombái B. Á
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
4. osztályos példa Bubernik Eszter
1. osztályos példa Bubernik Eszter
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
I. előadás.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
Harmadik matematikakönyvem
Az óvodai tevékenységterv
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Személyiségteszt.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Kerti csiperke Kalap: 12 cm átmérőjű is lehet, fehér színű.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Szociális életviteli és környezeti kompetenciák SZKB Segítünk egymásnak - A matematika nem játék! 2. évfolyam Vargáné Csehi Gabriella Megelőző.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Gyilkos galóca Kalap: 15 cm széles is lehet, sárgászöld színű.
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Gyilkos galóca Kalap: 15 cm széles is lehet, sárgászöld színű.
Gyilkos galóca Kalap: 15 cm széles is lehet, sárgászöld színű.
„Színes Mesevilág” Prevenciós Mesecsoport az óvodákban és iskolákban
Előadás másolata:

Módszertani kérdések mesefeldolgozás

Célkitűzések – miért tanítunk matematikát? A matematika a valóság leírásának egyik eszköze. A valóság problémáinak a matematika nyelvére történő lefordítása teszi lehetővé a problémák megoldását. A megoldást vissza is kell fordítani a mindennapi nyelvre, ez az értékelés eszköze.

Probléma-megoldási gondok Együttműködés alapja, fejlesztés lehetősége Családi ismeretszerző képesség Óvodai problémamegoldó javaslatok médiahatás

A matematikai és természetismereti megismerési folyamatról Amerikai kutatók hatalmas gombát fedeztek fel az Oregon állam keleti részén fekvő Malheur Nemzeti Parkban. A gomba, amelynek fonalai mintegy 890 hektárnyi terület talaját szövik át, valószínűleg a világ leghatalmasabb élő szervezete: kiterjedése több mint 1600 futballpályányi. Az Armillaria ostoyae nevű fagyilkos gomba – hétköznapi nevén mézgomba –, amely a gyökereket támadja meg, a mi tuskógombánk rokona. Ez a most felfedezett rendkívüli méretű szövedék becslések szerint 2400 éves, bár bizonyos kutatók úgy vélik, akár kétszer-háromszor ennyi idős is lehet. (A korábban ismert legnagyobb példányt egyébként 1992-ben Washington államban találták, az 600 hektár kiterjedésű volt.)

Gyilkos galóca Kalapja különféle zöld (olajzöld, sárgászöld, zöldes, néha csaknem fehéres), gyakran benôtten szálas, selymesen fénylô. Lemezei fehérek. Tönkjén fehér gallér és a gumós tövén bô, elálló szélû, fehér bocskor van. Húsa fehér, édeskés szagú. Kora nyártól késô ôszig terem lomberdôben, fôleg tölgy alatt, de néha fenyôerdôben is elôfordul. Halálosan mérgezô! A gomba elfogyasztása után 8-24 óra múlva csillapíthatatlan hányás kezdôdik, majd átmeneti javulás után a mérgezett néhány napon belül máj- és veseelégtelenség következtében meghalhat.

Farkastinoru

Természetismeret foglalkozás Egy képet nézünk meg alaposan Figyeljétek meg, hogy milyen színű a gomba kalapja? Mit láttok a szárán? ……

A gombák képeinek felhasználása a számfogalom fejlesztése érdekében Nézzük az összes képet, csak az érdekel,hogy mindegyik gomba. Melyik képeken van pontosan két gomba? Melyik képen van a legkevesebb, a legtöbb…? Tegyétek sorba a képeket a gombák száma alapján! Rajzolj annyi gombát, mint amennyit a képen látsz!

Halmazképzés,részhalmazok Ugyanabból a halmazból többféle szempont alapján létesíthetünk részhalmazokat. Példa: terményeket csoportosíthatunk növénytani szempontok szerint, nagyságuk szerint, színük szerint …., Vegyék észre a gyerekek, hogy ugyanabból a halmazból kiindulva más-más számosságú részhalmazokat kapunk.

Absztrakciós képesség fejlesztése A számfogalom kialakítása során fontos, hogy a gyerek el tudjon vonatkoztatni a részletektől, koncentrálni tudjon a közös jellemzőre. Minél több oldalról közelítjük ugyanazt a fogalmat – pl. egy természetes szám értékét, annál jobban segítjük a csoportképzési képesség kialakítását. Az újjak használata fontos és megengedett a számlálás során: az ismerttől halad az ismeretlen felé egy-egyértelmű leképezés (függvény) segítségével.

Számlálás, halmazképzés Fontos a mérések eredményének rögzítése is, pl. korongok segítségével.(függvénykapcsolat létesítése.) Példa: azonos hosszúságú ceruzákkal mérjük az asztal hosszát, és egy kosárba annyi korongot helyezünk el, amennyiszer újabb ceruzát kell elhelyeznünk a „ceruzavonat” végére.

A matematikai nevelés célja A matematikai neveléssel alapvető gondolkodási képességeket fejlesztünk: absztrakció, sorba rendezés, szétválogatás megadott szempontok szerint, érzékelhető és mérhető tulajdonságok felismerése, a köztük lévő hasonlóságok és különbségek felfedezése, pontos megfigyelés, a tapasztalatok rögzítésének, felidézésének, megfogalmazásának képessége, problémák felismerése és a problémák megoldásának keresése.

Kippkopp gyerekei

Mesefeldolgozás a számfogalom fejlesztése érdekében Foglalkozás célja: számfogalom fejlesztése Korcsoport: vegyes csoport Foglalkozás feladata: Számfogalom fejlesztése Megfigyelési képesség fejlesztése Emlékezet fejlesztése Önálló cselekedtetés Kreativitás fejlesztése Sorképzési képességfejlesztése Érzelmi nevelés (segítés a családban, testvérek) A segítőkészség fejlesztése Kifejezőképesség fejlesztése Színek megismerése

Mesefeldolgozás a számfogalom fejlesztése érdekében Foglalkozás módszerei: Meseolvasás, játékos feldolgozás, Csoportmunka Beszélgetés Értékelés Visszavezetés Foglalkozás eszközei: (pl.) Színes korongok a számoláshoz Gesztenyék burokban A gesztenyegyerekek nevéhez kapcsolódó figurák, esetleg ujjbábok Kippkopp és Tipptopp Gyurmaragasztó (ld. Hubert Rita munkája) Papír,ceruza …….

Mesefeldolgozás a számfogalom fejlesztése érdekében Kidolgozás A foglalkozás feltételeinek megteremtése: Az asztalokra kis kosárkákban az eszközöket kirakjuk. Motiváció: Zene (boldog születésnapot), kérdések arról, hogy kinek született kistestvére. Megkérjük a gyerekeket, hogy üljenek a helyükre, hogy megismerkedhessenek a gesztenye-gyerekekkel! Motiváció meséje: Kippkopp gyerekei A feladat szemléltetése: Leállunk a meseközben, és mi is végezzük a feladatot A kiosztott gesztenyék felbontása – a gyerekek „születése”, közben számolás. A találkozások számolása: pl. a figura mellé tegyenek annyi korongot, ahányadik ő volt a sorban.

Mesefeldolgozás a számfogalom fejlesztése érdekében A mese feldolgozása (LEHETŐSÉGEK SZEREPELNEK! Nem kell mind!): Kérdések típusai: Mennyi gyereke lett..? Az első gesztenyegyerek után még hányat talált Kipp-kopp …? Kikkel találkoztak a gesztenye-gyerekek? Hány barátjuk lett? Hányadik találkozás…? Hasonlítás- kisebb, nagyobb, magasabb …. A víz emelkedése jó mérce! A mese eljátszása a kiosztott eszközökkel, vagy a gyerekekkel (drámajáték), és közben a számolás tudatos hangsúlyozása. Étékelő beszélgetés: Beszélgetés a mese alapján a testvérekről, esetleg a testvérek száma szerinti csoportképzés. Beszélgetés arról, hogy ők hogyan segítenek a szüleiknek. Visszavezetés a játékba: Gesztenyebábokat készíthetnek, akik akarnak, vagy lerajzolhatják a szereplőket, lerajzolhatják a saját családjukat, házukat….