A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác „ A családi napközi gondozás szakmává fejlesztése” TÁMOP /1/C szeptember 16.
Egy kis történelem A „Családi napközi” modellkísérletben részt vevők (támogató szakemberek; Kiskunhalas) felkészítése (1995. augusztus ) főbb témakörök: A csana helye és funkciója a napközbeni kisgyermekellátás rendszerében A nyilvántartásba vétel folyamata – a támogató szakember feladatai Üzleti vállalkozás, ügymenet, kapcsolat az önkormányzattal A csana működtetés emberi tényezői A gyermekgondozás-nevelés alapelvei Az ellátást nyújtók részére szerveződő tanfolyam témakörei
Az eredeti elképzelések A támogató szakember kompetenciái Az ellátásra vállalkozók felkészítése A működtetés feltételeinek ellenőrzése Igény szerinti szakmai tanácsadás A működtető kompetenciái A gyermekek ellátásához szükséges feltételek megteremtése A gyermekek ellátása Kapcsolattartás a szülőkkel Üzleti ügyek kezelése
Tervek: Kétfázisú program: 20 óra közös felkészítés + 20 óra feladatcentrikus szakasz National Vocational Qualifications rendszerhez hasonló jellegű rugalmas, egyéni lehetőségekhez igazodó, többlépcsős szakképzés
1999-ben: 40 órás egységes képzés 2000: Családi napközi – felkészítő tanfolyam központi programja 2003: 29./2003. (V. 20.) ESzCsM rendelet 2004: KOP jogszabályi változásokhoz igazítása Első képzők: Pro Excellentia, Fehér Kereszt
A képzés változtatásának szükségessége 1. A családi napközi ellátás szakmai fejlődése 2. A társadalmi változások 3. A képzés hiányosságai – a felnőttképzés fejlődése
A családi napközi ellátás szakmai fejlődése A családi napközi ellátórendszer kiépülése, differenciálódása Szakmai-módszertani koncepció kialakulása, fejlődése Szolgáltatások megjelenése Hálózatok létrejötte Ellátáson belüli szakosodás, professzionalizáció megindulása
Az ellátásban dolgozók igényei Magyarországon a családi napközi ellátására vállalkozók általában hosszú távra szeretnének berendezkedni - motivációk Sok a szakmai diplomával rendelkező – érje meg a rendszerben maradniuk A nem szakképzett embernek is nyújtson perspektívát Az állandó fejlődés felveti a továbbképzési rendszer kiépítésének szükségességét
A társadalmi változások A családi napközi állami normatívát kap Tágabb szakmai kapcsolatrendszerben működni tudás, partnerség
A képzés hiányosságai – a felnőttképzés fejlődése Főbb hiányosságok: Kevés a 40 óra (a tartalom növekedése) Új témakörök jelentek meg (pl. SNI-s gyermek ellátása) Nincs terepgyakorlat Hiányzik az előzetes (formális, nem-formális és informális tanulás során szerzett) tudás beszámítása, a képzés nem eléggé differenciált Kompetencia alapú megközelítés szükségessége és lehetősége
Elágazások, specializációk hiánya a jelenlegi helyzetre nem építhető ki a továbbképzés A képzés erős felhígulása (nincs akkreditáció és monitorozás) Sok a képző szervezet (hivatalosan működő 8, engedéllyel rendelkező ennél jóval több) – ez előnyös vagy megosztó? Az előadók családi napközihez kapcsolódása sok esetben kérdéses
Várható nehézségek Az új képzés különböző képzési és szakmai rendszerekbe integrálása, kapcsolódások és ekvivalenciák megteremtése a személyes motiváltság sokfélesége (nem mindenki akar tanulni) A jelenlegi tanúsítványok sorsa – átképzés szükségessége A jelenlegi képzések, képzők helyzetének alakulása A sokszínű rendszerben működő sokféle érdek kezelése
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!