Small Data-ból Big Information Vértes János
Egy centes kérdésem: mennyi adatot logol havonta egy adserver, ha csak a legszükségesebbeket naplózza?
Mennyi adatot kéne logolni ahhoz, hogy minden kérdésre válaszolni tudjunk? Egy nagyságrenddel többet?
Két nagyságrenddel többet? (Minden nagyságrendváltozás hatalmas erőforrásigény!)
Ha annyi erőforrással gazdálkodunk, mint a templom egere, akkor többet ésszel, mint programozással
Köztes (SMART) megoldás: megrendelő által definiált naplózás: Custom logger
Adatkör 1 Tartalom URL, Címszavak, kulcsszavak, referrer címek stb. Adatkör 2 Kliens eszköz Típus (mobilnál!), op. rendszer, verzió, bővítmények stb. Adatkör 3 User DB User által megadott adatok, regisztációk, vevő-nyilvántartások Adatkör 4 Hirdetésre reag. Mire kattint, mi mennyire érdekli, post view action stb. Mit naplóz(hat)unk?
Tartalom fogyasztás Felhasználói adatbázis Mire lehet felhasználni ezeket az adatokat? Kliens számítógép Hirdetés- fogyasztás
CÉLZÁS Custom target hirdetések hatékonyságának növelése, a tartalomszolgáltató egyedi megoldásának implementálhatósága a hirdetéskiszolgáló rendszerbe.
MÉRÉS (STATISZTIKA) Custom logger A hirdetés kiszolgálás közben adatok gyűjthetők: az adott tartalomszolgáltatókat látogató vagy adott zónával, hirdetővel, kampánnyal „találkozó” felhasználókról (A tartalomszolgáltató visszajelzéseket kap a felületéről.)
PROFIL- ÉPÍTÉS B* (B* - ahol B=Behavioral) Az adatbázis alapú targetálás kiterjeszthető az adott oldalon túl a portfólióba tartozó más olyan oldalakra is, amelyeken az adatbázisba felvett felhasználó megfordul.
Custom target Custom logger B* = HATÉKONYSÁG = OKOS NAPLÓZÁS = KITERJESZTÉS
Small (Midle) Data Big Information Big Money Hirdetőnek Ügynökségnek Tartalomszolgáltatónak
Köszönöm a figyelmet! Szutor Ferenc Szűcs Liza Roczkó Zsuzsa Vértes János