Az autóroncsok egy jelentős része feltételezhetően nem a legális rendszerbe kerül ezer db éves becsült keletkező roncsmennyiség vs db kiállított bontási-átvételi igazolás Nagyszámú illegális szereplő az autóbontásban/hasznosítás során Maximum 100 valós értelemben vett autóbontó, ezzel szemben illegális, az összes elvárt engedéllyel nem rendelkező bontós Hiányzó összehangolt ellenőrzések az illetékes hatóságok részéről Az APEH Kiemelt Adózók Igazgatóságát leszámítva ma nem tudunk más, az illegális szektor ellenőrzésére irányuló aktivitásról Az illetékes hatóságok nem rendelkeznek felhatalmazással az illegálisan tevékenykedők megfelelő ellenőrzésére, szankcionálására A hatóságok létszámkeretéből/anyagi lehetőségeiből csak a legálisak ellenőrzésére telik Létező adminisztratív akadályok a roncsautók rendszerbe jutásakor Költségtérítéses bontási-átvételi igazolás, -végleges forgalomból történő kivonás, a bontó-hulladékkezelőtől törvényileg elvárt az ingyenes visszavétel Nem épült még ki Magyarországon az átgondoltan felépített, a roncsautók átvételét/kezelését/hasznosítását követni képes nyilvántartási rendszer A mai felállásban önálló, egymással nem kommunikáló rendszerek léteznek
Megoldási alternatívák - Újrakezdett tárcaközi egyeztetések, átgondolt, összehangolt jogszabálymódosítások a jogi/gazdasági kiskapuk lezárása érdekében - Az illetékes hatóságok egységes, hatékony fellépésének megszervezése, közös ellenőrzések ismétlődő végrehajtása, az illegálisak tevékenységének beszüntetése érdekében - Az ügyintézés egyszerűsítése, az állami bürokrácia leépítése a szakterületen - A roncsautók életútjának követhetőségét a forgalomból történő végleges kivonás után is biztosítani képes nyilvántartási rendszer megteremtése - A járművekből származó problémás frakciók hasznosítása érdekében kutatás- fejlesztési projektek kiírása/támogatása.... (lásd EU7-es keretprogram) - BAT-technológiák vizsgálata, előzetes értékelése, kiajánlása, a hatóságok „legyenek képben” a megoldási javaslatok vonatkozásában - A jogalkotás/jogalkalmazás fokozott és folyamatos egyeztetése a szakmai érdekképviseleti szervezetekkel - Az Állam általános érvényű felelőst rendel hozzá a roncsautókérdés megoldásához, ezzel megszűnik a kompetenciahiányból eredő tehetetlenség.