A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
Advertisements

A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Játszótéri eszközök piacfelügyeleti ellenőrzése
Rusznák András – ügyvezető, GOE
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. Rendelet 2014.
Zalaegerszeg december 13.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőség
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
WEBBASE - GPS alapú elektronikus menetlevél
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
BELÜGYMINISZTÉRIUM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartó Főosztály Az adminisztráció csökkentése.
Balatonalmádi 2006 május GÉMOSZ Országos Közgyűlés Ivanics Lajos Szerviz Bizottság.
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
Mihalek Miklós Felügyelet vezető május 26., Galyatető
A hulladékká vált gépjárművek kezelésének egyes kérdései A hulladékká vált gépjárművek kezelésére több magyar jogszabály is vonatkozik, amelyek az Európai.
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Hatósági feladatok a járművezető-képzésben
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A Vasúti vizsgaközpont
A gyártói felelősség kérdése, avagy miért nem működik a roncsautók visszavétele (Szubjektív vélemény) Kelemen József Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Az autóroncsok egy jelentős része feltételezhetően nem a legális rendszerbe kerül ezer db éves becsült keletkező roncsmennyiség vs db.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
A kémiai biztonságról közérthetően
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Gondi Csaba megbízott osztályvezető
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Az online pénztárgépek ellenőrzésének eddigi tapasztalatai. Az online pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő adatszolgáltatása. A kötelezettek.
Molnár Attila Károly H9QG5B HATÓSÁGI JELLEGŰ KÉPZÉSEK A gépjárművezető-képzés.
Változások a hulladékgazdálkodási engedélyezési eljárásokban valamint a Felügyelőség ellenőrzési és felügyeleti tapasztalatainak összefoglalása Szombathely,
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
ADR 2017.
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Változás-bejelentési adatszolgáltatások
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerepe A gépjárművek bontásával kapcsolatos hatósági folyamatokban. Mikulás Róbert NKH Stratégiai és Módszertani Igazgatóság Közúti Jármű Főosztály

Bevezető Elértéktelenedett jármű = veszélyes hulladék ! Államilag szabályozni kell, mi legyen vele ! Cél: újrahasznosítás maximálása, veszélyes összetevők kontrollált ártalmatlanítása, környezetszennyezés elkerülése.

Jogszabályok 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságról 1/1990. (IX.29.) KHVM rendelet a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről 267/2004. (IX. 23.) Korm. rendelet a hulladékká vált gépjárművekről 35/2000. BM rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról 3/1999. KHVM-KÖM-PM rendelet egyes használt vagy sérült gépjárművek vámkezelést megelőző vizsgálatáról.

regisztrált bontó-hulladékkezelő A környezetvédelmi hatóság által - a bontásra szánt gépjárműre és az abban előforduló veszélyes anyagoknak megfelelő kódszámú hulladékra vonatkozóan - kiadott hulladékkezelési engedéllyel rendelkező gépjárműfenntartó szervezet, amelyet az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága az 1/1990 KHVM rendelet alapján nyilvántartásba vett.

gépjárműátvevő gazdálkodó szervezet A regisztrált bontó-hulladékkezelő, vagy a nevében eljáró, megbízott hulladékkezelő, aki a hulladékká vált gépjárművet a hulladékkezelés céljából átveszi. Az átvevő rendelkezzen környezetvédelmi hatóság által kiadott begyűjtési vagy szállítási engedéllyel !

Regisztrált bontók és átvevőhelyek

Bejelentés A gépjárműbontó szervezetek a bontási tevékenység megkezdését - a kezdéssel egyidejűleg – az NKH területileg illetékes regionális igazgatóságánál kötelesek bejelenteni.

Bejelentés A bejelentésnek az alábbiakat kell tartalmaznia: a gépjárműbontó szervezet nevét székhelyét és telephelyének (telephelyeinek) címét, a környezetvédelmi hatóság által kiadott hulladékkezelési engedély (a környezetvédelmi hatóság határozata) adatait, telephelyenként az ott végzett gépjárműbontó tevékenység szerint bontani kívánt gépjárműfajták (személygépkocsi: M1; tehergépkocsi: N1, N2, N3; autóbusz: M2, M3; pótkocsik: O1, O2, O3, O4) megjelölését és motorüzemét (benzines, dízel, autógázos, egyéb), azt, hogy a gépjárműbontási tevékenységet szolgáltatásként, vagy saját üzemeltetésű gépjárműveken, esetleg mindkét vonatkozásban végzi-e, illetőleg a bontott alkatrészt, főegységet újrahasználja, vagy újrahasználatra értékesíti (minősítéssel, vagy nélküle),

Nyilvántartás Az NKH a regisztrált bontókról és átvevő helyekről nyilvántartást vezet, mely az alábbi adatokat tartalmazza: a bontott gépjárműfajták, motorüzem, a bontási tevékenység jellemzőit (saját jármű bontása, szolgáltatás, újra használat, újra használatra történő értékesítés) , a hulladékkezelési engedély (a környezetvédelmi hatóság határozata) érvényességi idejét.

Ellenőrzés Az 1/1990 KHVM rendeletben foglaltak megtartását – a nyilvántartásba vételt megelőzően, a bejelentést követő egy hónapon belül, valamint évente legalább egy alkalommal (személyi és tárgyi feltételek megléte, valamint az ügyrend betartása) az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága, a 267/2004. (IX. 23.) Korm. rendelet 10.§ (1) bek. előírásainak betartását pedig a környezetvédelmi hatóság – az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága bevonásával – ellenőrzi. (Megjegyzés: a szerződött átvevő esetében rendelkezni kell a környezetvédelmi hatóság által kiadott begyűjtési vagy szállítási engedéllyel, ezenkívül csak a személyi feltételek meglétét kell ellenőrizni.)

Bontási átvételi igazolás Az NKH regionális igazgatóságai által legyártatott, a regisztrált bontó-hulladékkezelőnek kiadott, sorszámozott, szigorú számadású okmány, amely igazolja a tulajdonosa által tovább üzemeltetni nem kívánt M1 vagy N1 kategóriába sorolt gépjármű hulladékként, elbontási célból történő átadását és átvételét.

Alvázszám megsemmisítése I. Az alvázszámot ( egyedi azonosítót ) a bontásra átvett és a bontó telephelyén lévő, gépkocsiból a bontási igazolás kiadását követően, a bontás megkezdése előtt úgy kell kivágni a karosszériából, hogy a karakterek mentén körben, minimum 30±5 milliméter lemez maradjon. Az így kivágott lemezt megbízható körülmények között kell tárolni, majd az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága ellenőrének jelenlétében a bontó segédletével sarokcsiszolóval vagy lemezollóval az alvázszámot hosszirányban ketté kell vágni. E megoldás esetén az ellenőrzés megkezdése előtt a jármű szétbontható!

Alvázszám megsemmisítése II. Az alvázszámot a járműben az ellenőrzés céljára hozzáférhetővé kell tenni, majd az ellenőrzést követően az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága ellenőrének jelenlétében sarokcsiszolóval az alvázszám első hét –nyolc karakterét hosszirányban történő bevágásával a bontó segédletével további használatra alkalmatlanná kell tenni. E megoldás esetén az ellenőrzés megkezdése előtt a jármű alvázszámot viselő szerkezeti egységének, valamint a teherviselő elemeknek szétbontása tilos! ABCDEFGH123456789

Bontott alkatrészek felhasználása A pótalkatrész és tartozék megfelelőségére vonatkozó tanúsítási kötelezettség bontás esetén - közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból kiemelten fontos alkatrészekre és tartozékokra vonatkozóan - a bontót, illetőleg a forgalmazót terheli! A bontásból kinyert, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 9. § (4) bekezdésében meghatározott alkatrész, tartozék csak minőségellenőrzés után építhető be gépjárműbe és pótkocsijába.

Bontott alkatrészek felhasználása II. Nem kell a megfelelőséget tanúsítani az általános használatú szabványos alkatrészek és szerelési anyagok, (csapágyak, kötőelemek, ékszíjak, vezetékek, csatlakozók, izzólámpák stb.) esetében, az alárendelt szerepű pótalkatrészek és tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára befolyással nincsenek, saját üzemeltetésű járműhöz, az üzemeltető által előállított (gyártott, felújított) pótalkatrészek, tartozékok esetében.

Bontott alkatrészek felhasználása III. A minőségellenőrzés eredménye alapján az alkatrészt, illetve tartozékot színjelzéssel kell ellátni. A javítás nélkül beépíthető alkatrész, vagy tartozék kék, a javítható, vagy felújítható alkatrész piros, a nem javítható alkatrész sárga jelzésű kell legyen. Az alkatrész, illetve tartozék kereskedelmi értékesítése esetén az alkalmazott színjelzést a számlán a szín megnevezésével fel kell tüntetni.

Műbizonylat A műbizonylatnak legalább az alábbi adatokat kell tartalmaznia: a) a pótalkatrész, tartozék megnevezése, b) a járműtípus(ok) megnevezése, amely(ek)nél a pótalkatrész, tartozék alkalmazható, c) a gyártó (felújító, forgalmazó) neve, címe, d) minősítő vizsgálatra kötelezett pótalkatrész, tartozék esetében a minősítő vizsgálatot végző intézmény által meghatározott adatok, e) bontásból származó alkatrész esetén a felhasználhatóságot meghatározó osztályozást (minősítést) tartalmazó nyilatkozat.

Problémák Jogszabály nem kezeli az illegális bontók felderítésének szabályait. Szankciók hiánya. Az EU területéről érkező roncsautók vámkezelése nem szükséges. A forgalomból történő végleges kivonás szabályai kijátszhatók. Bontási átvételi igazolás + forgalomból kivonás költsége.

Jövő Az NKH az ellenőrző szerepét szeretné erősíteni. Cél az egyablakos ügyintézés. Az NKH informatikai stratégiájába illeszkedő informatikai támogatás. Személyi feltételek szigorítása, speciális képzések a műszaki vizsgáztatáshoz hasonló rendszerben.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!