A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet Dr. Horváth H. Attila
Definíció/1 ↓ Ökológiai értelemben: a személyek és a környezeti jellemzők egy dinamikus rendszer komponensei ↓ egyensúly
Definició/2 Szűkebb értelemben Személyi környezet Tárgyi környezet meghatározott cél megvalósítására szerveződik /a nevelés: az a tevékenység, mellyel valaki/k/ úgy kívánnak hatni másokra, hogy azok optimálisan fejlődjenek/
A tárgyi környezet mint nevelési ~ Fizikai és architektonikai dimenziók Az ökológiai környezet objektív jegyei Épített környezet (berendezés, más jellemzők: zajszint, világosság, stb.) Szabadidős környezet Tanulási ~ Munkahelyi
A személyi környezet A nevelési viszony A nevelő személye Ne formális és pusztán célracionális legyen Alapminta: az ideáltipikus család A nevelő személye „Feltétel nélküli elfogadás” Facilitátor Szerepegyénítés
Nevelési viszony Nevelő és a nevelt között állandó viszony Kortárscsoportok szerepe nő Interaktívabbá válik „Művészet” is a nevelés Sokféle hatás Összhang vagy vetélkedés? A dialógus szerepe
Tekintélyelvűség és tekintélyellenesség A tekintély – alap vagy egy sok összetevőjű kapcsolatrendszer egyik eleme? „az igazi nevelés elválaszthatatlanul össze van kötve a személy erkölcsiségével.” /Rückriem, G./ Gyermekpszichológiai vizsgálatok
Hierarchia és együttműködés A pedagógus-tanuló viszony szükségszerűen vezető-vezetett kölcsönhatás A demokratikus modell kérdőjelei „Reciprok nevelés” Kollektív manipulációk
Nevelési helyzet (…) nincsenek olyan emberi helyzetek, melyek ne lehetnének pedagógiaiak, vagyis ne lehetnének érvényesíthetők bennük személyiségfejlesztő intenciók.” /Zrinszky L./ „A pedagógiai szituáció – bár sokféle típusa található, és különböző életkorokhoz, szintekhez kötődik – alapvetően beágyzódik a mindennapok történéseibe.” /Vastagh Z./
Nevelési konfliktusok/1 Nemzedékek közti; Az ifjúságot megosztó ellentétekből fakadó; A családokban létrejövő; Szorosabb értelemben vett pedagógiai ~. Szerepkonfliktusok A nevelés nyílt és rejtett dimenzióinak ütközései „rejtett tanterv”
Nevelési konfliktusok/2 Valódi és látszatkonfliktusok Perem- és központi ~ Konstruktív és destruktív ~ Konfliktuskezelés Győztes – vesztes Győztes - győztes