A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Csoport munka.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai dokumentumok
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
2. előadás.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Az intézményes nevelés stratégiái
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Jogviszony és jogi felelősség
Családi vállalkozás.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Morvai Edit, Rádai Péter 2007
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Nevelési módszerek.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
1 MI A KISCSOPORT ?. 2 Mi a kiscsoport?  Emberek csoportja egy baleset helyszínén.  A Világbajnokságra jegyért sorban álló emberek.  Rendőrök csoportja,
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A pedagógus.
AZ ISKOLA.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Tantervek összehasonlítása gyakorlati megközelítésből
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Élménypedagógia tanároknak
Pedagógia – pszichológia
A digitális állampolgárság neveléstudományi kontextusban Perjés István ELTE, PPK.
Az értékes és elfogadott vezető Készítette: Horváth Eszter.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Köcséné Szabó Ildikó NyME-SEK Pedagógia Tanszék
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Az országos mérések megújult rendszere
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Konfliktusok az iskolában
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
I. Konfliktus értelmezése
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet Dr. Horváth H. Attila

Definíció/1 ↓ Ökológiai értelemben: a személyek és a környezeti jellemzők egy dinamikus rendszer komponensei ↓ egyensúly

Definició/2 Szűkebb értelemben Személyi környezet Tárgyi környezet meghatározott cél megvalósítására szerveződik /a nevelés: az a tevékenység, mellyel valaki/k/ úgy kívánnak hatni másokra, hogy azok optimálisan fejlődjenek/

A tárgyi környezet mint nevelési ~ Fizikai és architektonikai dimenziók Az ökológiai környezet objektív jegyei Épített környezet (berendezés, más jellemzők: zajszint, világosság, stb.) Szabadidős környezet Tanulási ~ Munkahelyi

A személyi környezet A nevelési viszony A nevelő személye Ne formális és pusztán célracionális legyen Alapminta: az ideáltipikus család A nevelő személye „Feltétel nélküli elfogadás” Facilitátor Szerepegyénítés

Nevelési viszony Nevelő és a nevelt között állandó viszony Kortárscsoportok szerepe nő Interaktívabbá válik „Művészet” is a nevelés Sokféle hatás Összhang vagy vetélkedés? A dialógus szerepe

Tekintélyelvűség és tekintélyellenesség A tekintély – alap vagy egy sok összetevőjű kapcsolatrendszer egyik eleme? „az igazi nevelés elválaszthatatlanul össze van kötve a személy erkölcsiségével.” /Rückriem, G./ Gyermekpszichológiai vizsgálatok

Hierarchia és együttműködés A pedagógus-tanuló viszony szükségszerűen vezető-vezetett kölcsönhatás A demokratikus modell kérdőjelei „Reciprok nevelés” Kollektív manipulációk

Nevelési helyzet (…) nincsenek olyan emberi helyzetek, melyek ne lehetnének pedagógiaiak, vagyis ne lehetnének érvényesíthetők bennük személyiségfejlesztő intenciók.” /Zrinszky L./ „A pedagógiai szituáció – bár sokféle típusa található, és különböző életkorokhoz, szintekhez kötődik – alapvetően beágyzódik a mindennapok történéseibe.” /Vastagh Z./

Nevelési konfliktusok/1 Nemzedékek közti; Az ifjúságot megosztó ellentétekből fakadó; A családokban létrejövő; Szorosabb értelemben vett pedagógiai ~. Szerepkonfliktusok A nevelés nyílt és rejtett dimenzióinak ütközései „rejtett tanterv”

Nevelési konfliktusok/2 Valódi és látszatkonfliktusok Perem- és központi ~ Konstruktív és destruktív ~ Konfliktuskezelés Győztes – vesztes Győztes - győztes