Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A kulcskompetenciák.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Angol nyelvi kompetencia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 11. A tanítás (fizikai) feltételei.
Ihász Gábor Általános Iskola
Könyvtárhasználati verseny
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Térábrázolás különböző életkorokban
A tudatos zenehallgatás
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
ÖNISMERET.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Vizuális nevelés tantárgypedagógia A vizuális képességek rendszere. A kisgyermek vizuális megismerő, befogadó és alkotó képességei, vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

a 6-7 éves kisgyerek megdöbbentően jó megfigyelő és emlékező; karakteresen és érzelmi töltettel ábrázol (az őt érdeklő témákban); örömmel és sokat rajzol

A KÉPESSÉGEK RENDSZEREZÉSE (1.) f o g a l m a k (a meghatározások forrás-segédlete: 1. OKI segédanyag a tantervíró Profil-programhoz; 2. Bálványos-Sánta: Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció, Balassi Kiadó; Nagy József: XXI. század és nevelés, Osiris Kiadó) Képességtípusok: 1. általános, 2. komplex, 3. egyszerű (az utóbbiak ez előbbiek alképességei) Példák (vizuális nevelési vonatkozásban): 1. általános: esztétikai képesség, 2. komplex: vizuális alkotóképesség, 3. egyszerű: firkakészség Képességfajták -1: képesség, jártasság, készség, attitűd Példák (a vizuális képességek területéről): vizuális alkotóképesség, jártasság a modell (látvány) utáni ábrázolásban, készség természeti tárgy modell utáni ábrázolására, szívesen (nézeget és) rajzol megfigyeléssel szép tárgyakat, látványokat Képességfajták -2: rutinok (: automatikus begyakorlottság), készségek (: rutinok összeszervezése), képességek (: felkészültség) a KÉPESSÉGEK használatának eredménye: KOMPETENCIA

nincsenek készségek önmagukban   nincsenek „készségtantárgyak” a készség egy képességfajta a készségek, jártasságok, képességek, attitűdök és ismeretek képességcsaládok alkotóelemei nincsenek készségek önmagukban   nincsenek „készségtantárgyak”

A képességfajták meghatározása képesség: a felkészültség olyan foka, amely a legkülönfélébb közegekben működőképes, előhívható; alapja az elmélyülten és értelmezetten magáévá tett ismeret és gyakorlottság; jellemzője a különböző utakon megszerzett ismeretek kombinatív, újszerű együttállásban történő alkalmazása példa: képes vizuális jel alkotására (értsd: sokféle alkotó és befogadó tapasztalatot és ismeretet szerzett a különféle vizuális jelekről és bármely célra tud ilyesmit csinálni)

jártasság: gyakorlottságon alapuló, tudatos úton megszerzett felkészültség, amely azonban csak meghatározott (a felkészülés során megtapasztalt) közegben hívható elő példa: jártas tájékoztató jelek készítésében (értsd: többször csinált már ilyesmit és ezért felkészült a témában)

(most 21. században melyek is ezek?) készség: olyan automatizmussá vált gyakorlottság, amely szervezett és csak saját közegében működik [a tudatosság kontrollja (általában) nem jellemzi] példa: készséggel rendelkezik a legismertebb közlekedési jelek olvasásában (jó ez a példa?), vagy: firkakészség attitűd: azaz viselkedés, viszonyulás, hozzáállás; vizuális nevelési szempontból (is) bizonyos pozitív attitűdök kialakítása a célunk ... vannak örök érvényű attitűdök és vannak kortól függőek … (most 21. században melyek is ezek?)

A VIZUÁLIS KÉPESSÉGEK RENDSZEREZÉSE (2.) k é p e s s é g b o k o r a vizuális képességek alapvetően vizuális alkotóképességek és befogadóképességek amelyek (ki)fejlődésének kapcsolódó szükségletei 1) a vizuális nyelv (mint a vizuális kommunikáció szellemi közege) és a vizuális megjelenítés technikáinak (mint a vizuális kommunikáció fizikai közegének) használatára vonatkozó képességrendszerek és ismeretek 2) a vizuális úton (is) generálódó általános képességek, mint a) élményképesség b) megfigyelési képesség c) emlékezet képessége d) elképzelés és fantázia képessége e) a szelekció, redukció és absztrakció képessége

AZ ALKOTÓ- ÉS BEFOGADÓKÉPESSÉGEK ALKÉPESSÉGEI – a közlési cél szerint Szempont: a képi világ tartományai, azaz a közlési cél szerinti csoportok: - vizuális ábrázolóképességek - vizuális kifejezőképességek - képolvasó- és értelmező képességek (vizuális interpretáció) - képet átélő és beleélő képességek Alszempont: a közlési célcsoporton belüli szűkebb cél. ábrák, jelek, magyarázó-értelmező-szemléltető, imitatív és egyéb ábrázolások alkotásának és értelmezésének képességei tárgyak, díszítmények, környezeti együttállások alkotásának, formálásának és értelmezésének-átélésének képességei élmény, érzés, érzelem, hangulat, gondolat és egyéb képi kifejezések alkotásának és befogadásának képességei (az értelmezéshez felhasználandó: „közlésváltozatok” – Sándor Zsuzsa: A vizuális nyelv …) ALKOTÓ BEFOGADÓ

MINDEN VIZUÁLIS KÉPESSÉG EGY-EGY KÉPESSÉGBOKOR Példa: síkbáb alkotásának képessége tanórai feladat: síkbáb készítése egy meseszereplő megszemélye-sítésére Hogyan gondolkodik, mi mindent végez el a tanuló? OLVASSA LE A KÉPEKRŐL!

Felvételek: Gyakorló iskola, Sárospatak, 2001. okt.

A SÍKBÁB ALKOTÁSÁNAK KÉPESSÉGE MINT KÉPESSÉGCSALÁD megfigyelési képesség a vizuális fantázia és emlékezet képessége (vizuális) élményképesség képi elképzelés képessége (prekoncepció) (vizuális) elvonatkoztatás képessége transzpozíciós jártasságok vizuális kifejezőképesség (síkon - térben) készség a lényegmegragadásra, a szuggesztióra vizuális ábrázolóképesség (síkon - térben) jártasság a síkon megjelenítő tárgyábrázolásban vizuális nyelvi képességek jártasság: vizuális minőségek használatában karaktermegragadó készség forma- és színismeret rajztechnikai képességek vonalképzés és színezés jártasságai eszközhasználati jártasságok készség a ceruza és az olló használatára anyag- és eszközismeret (papír, ragasztó, ceruza, festék, olló) konstruáló képességek jártasság a nyírás, ragasztás, illesztés műveletiségében forrás: Sándor Zsuzsa: A vizuális nyelv képi világa …