I. Felnőttképzési Tanévnyitó Konferencia Felnőttképzés és minőség B szekció Debrecen, augusztus 30. Előadó: Dr. Nagy Ágnes, igazgató Békés Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Felnőttképzés és minőség a Békés Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjának tapasztalatai alapján
„Annyit érünk, amennyit tudunk… ismeretek híján úttalan a világ.” /Gracian/
A munkaadók munkaerőigényeinek kielégítése az igényeiknek megfelelően képzett munkaerővel. Milyen munkaerőt igényelnek ma a munkaadók? Kiváló szakmai felkészültség Korszerű munkavállalói tulajdonságok Túlkínálat a munkaerőpiacon A munkaerő kereslet és kínálat struktúrájában is jelentős eltérések vannak, egyidejűleg van jelen a munkanélküliség és a munkaerőhiány. Hiányszakképesítések! A munkaügyi központ fő célja
Az álláskeresőket minél rövidebb időn belül munkába helyezze, alkalmassá tegye őket arra, hogy meg tudjanak felelni a munkaadók igényeinek. A munkába állás esélye függ: az iskolai végzettségtől, a szakképzettség keresettségétől, piacképességétől, az álláskereső személyiségétől. A nyilvántartott álláskeresők -mintegy fele szakképzetlen, nagy része az iskolai rendszerben nem szerezte meg első szakképesítését, - nagy része nem rendelkezik az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákkal. A felnőttképzés keretében kell pótolni ezeket a hiányokat!
A MUNKAERŐ-PIACI KÉPZÉS KIEMELT JELENTŐSÉGE Kulcskérdések Mire képezzünk? Képzési irányok meghatározása Kit képezzünk? A képzési támogatásban részesülők körének meghatározása Ki képezzen? A felnőttképzést folytató intézmények kiválasztása
Szakirány meghatározása A képzési folyamat korábbi jellemzően háromszereplős (álláskereső, képző intézmény, munkaügyi központ,) modellje a munkáltató bevonásával négyszereplős modellre módosult. A kirendeltségek személyesen felkeresik a munkaadókat képzési igényeik felmérése céljából A képzési program összeállításában a munkaadó is részt vesz, a munkaadó határozza meg a képzés szakmai tartalmát, azt, hogy az adott munkakör betöltéséhez milyen szakismeretekre, kompetenciákra van szükség (pl. kamionsofőr) Az ajánlattételi felhívásban feltételként meghatározásra kerül, hogy a képzési ajánlatot a munkaadóval is egyeztetnie kell a képzőnek, a tanfolyamot vele együttműködve kell lebonyolítani. A szakmai ismeret mellett egyre fontosabb szerephez jut az alkalmazkodóképesség, a kommunikációs készség, az álláskeresési technikák elsajátítása, ezért a munkaügyi központ által ajánlott képzések tartalmaznak egy 30 órás reintegráló – a munkahely megszerzését és megtartását elősegítő – tréning modult. Keresletvezérelt munkaerő-piaci képzési rendszer A Dél-alföldi régióban szeptembere óta működik.
A kirendeltségekkel szorosan együttműködve a munkaadó részt vesz az álláskeresők, mint leendő munkavállalóik tájékoztatásában, motiválásában, meggyőzésében, kiválasztja a képzésben résztvevőket, biztosítja a gyakorlati képzés helyét, és a képzést sikeresen befejezőket foglalkoztatja. A munkaadói igények alapján az álláskeresők részére ajánlható képzés elsősorban a 8 általános iskolai végzettségre épülő, jellemzően fizikai jellegű szakképesítések megszerzését célozzák, az érettségire épülő ügyintézői jellegű képzések száma lényegesen lecsökkent. A képzések 80%-a alapfokú iskolai végzettségre, illetve 10. osztályra épül. A munkaügyi központ közvetlen támogatásával évben a régióban összesen 8400 fő részesült képzési támogatásban. Keresletvezérelt munkaerő-piaci képzési rendszer
Képzésben résztvevők kiválasztása: Leggyengébb láncszem! Olyan alkalmassági vizsgálatokra, pályaalkalmasságot mérő eszközökre, kérdőívekre és lenne szükség, amely képes kiszűrni a legalkalmasabb jelentkezőket. Olyan előzetes tudásszintfelmérés szükséges, amely feltárja azokat a kompetenciahiányokat, amelyek pótlására fokozott figyelmet kell fordítani a képzés során. Fontos, hogy az adott szakképesítés feleljen meg egyrészt az egyén képességeinek, adottságainak, érdeklődési körének, másrészt a munkaerő-piaci igényeknek is. Felnőttképzést folytató intézmények kiválasztása: Akkreditált felnőttképzést folytató intézmény, amely szakmailag, tartalmilag magas minőségi követelményeknek megfelelően, eredményesen végzi felnőttképzési és a felnőttképzéshez kapcsolódó szolgáltatási tevékenységét, és a munkaügyi központ által meghirdetett ajánlattételi felhívásra az egységes értékelési szempontok alapján legelőnyösebb ajánlatot nyújtja be. Keresletvezérelt munkaerő-piaci képzési rendszer
Néhány eredmény: Hankook Tires Magyarország Kft. /Rácalmás/: 100 fő Abroncsgyártó (végzett: 113 fő) Magyar Honvédség /Szentes, Hódmezővásárhely/ : 55 fő Tehergépkocsivezető (végzett: 61 fő) Off Road Bázis Kft. /Fülöpszállás/: 13 fő Lakástextil-késztő (végzett: 15 fő) Kiskunfélegyházi Malom Kft. /Kiskunfélegyháza/: 10 fő Sütőipari munkás (végzett: 11 fő) Bugaci Aranykalász Zrt. /Bugac/: 14 fő Betanított tartósítóipari munkás (végzett: 14 fő) Keresletvezérelt munkaerő-piaci képzési rendszer
Néhány eredmény: Kecskemét MJV Önkormányzata: 12 fő Graffiti eltávolító (végzett: 13 fő) Mélykút Önkormányzata: 15 fő Intézmény karbantartó (végzett: 15 fő) Kuka Robotics Kft. /Szeghalom/ : 48 fő Betanított kábelkorbács-szerelő Linamar Zrt. /Orosháza/: 15 fő hegesztő, 18 fő géplakatos (végzett: 43 fő) Hungerit Zrt. /Szentes/: 7 fő Baromfifeldolgozó (végzett: 8 fő) Gallicoop Zrt. /Szarvas/ : 10 fő Baromfifeldolgozó (végzett: 10 fő) Unit C&C Kft. /Sarkad/: 9 fő Betanított cipzár gyártó (végzett: 19 fő) Cwetter Kft. /Okány/ : 9 fő Betanított varrómunkás (végzett: 16 fő) Csongrád M. Rendőrfőkapitányság /Szeged/: 10 fő Fegyveres biztonsági őr (végzett: 10 fő) Váll-Ker Kft. és Áss Bt. /Makó/: 8 fő Fogyóelektródás hegesztő (végzett: 12 fő) Keresletvezérelt munkaerő-piaci képzési rendszer
A munkaügyi központ érdeke a képzés minőségi megvalósítása, a képzés minőségi megvalósítása, a lemorzsolódás megelőzése, csökkentése, a lemorzsolódás megelőzése, csökkentése, a képzést befejezők minél nagyobb arányú elhelyezkedése. a képzést befejezők minél nagyobb arányú elhelyezkedése. A munkaerő-piaci képzések akkor eredményesek, ha a képzést befejezők el tudnak helyezkedni. Hogyan lehetne magasabb színvonalú képzési rendszert működtetni? Minőség és képzés
Feltételek: Akkreditált felnőttképzést folytató intézmény Akkreditált felnőttképzést folytató intézmény A képzés alapos előkészítése A képzés szakmai, személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása Korszerű tananyag (a tanulást segítő képekkel,ábrákkal ellátott, amely tartalmazza a munkaadók által elvárt szakmai elméleti és gyakorlati ismereteket is) Minőség és képzés
Kiváló szakmai felkészültségű, pedagógiai érzékkel rendelkező elméleti és gyakorlati oktatók (Elhívatott oktatók,akik képesek a képzésben résztvevők motivációját felkelteni és fenntartani a képzés teljes időtartama alatt.) (Elhívatott oktatók, akik képesek a képzésben résztvevők motivációját felkelteni és fenntartani a képzés teljes időtartama alatt.) Korszerű tárgyi feltételek, gyakorlati helyek A képzés során alkalmazott – differenciált, eredményes – képzési módszerek, értékelési rendszer Folyamatos monitoring, elégedettségmérés, az eredmények visszacsatolása, hasznosítása Minőség és képzés Motivált képzésben résztvevő (Minden tanulás sikerességének kulcskérdése a motiváció!) Motivált képzésben résztvevő (Minden tanulás sikerességének kulcskérdése a motiváció!) Finanszírozási forrás Finanszírozási forrás Érdekeltségi rendszer kidolgozása Érdekeltségi rendszer kidolgozása Szemléletváltozás Szemléletváltozás
A felnőttképzési intézmények ellenőrzése során szerzett tapasztalatok Javaslatok Állami és EU-s forrásokból finanszírozott képzéseknél egységes információs rendszer, amelynek keretében nyilvánosságra kerülhetnének többek között képzőnként a képzésben résztvevők és a végzetteket alkalmazó munkaadók körében végzett elégedettségmérés eredményei. (TRIP ADVISOR mintájára) Állami és EU-s forrásokból finanszírozott képzéseknél egységes információs rendszer, amelynek keretében nyilvánosságra kerülhetnének többek között képzőnként a képzésben résztvevők és a végzetteket alkalmazó munkaadók körében végzett elégedettségmérés eredményei. (TRIP ADVISOR mintájára) Minimális óraszám meghatározása Minimális óraszám meghatározása A felnőttképzési intézmények tevékenységének ellenőrzése, értékelése A felnőttképzési intézmények tevékenységének ellenőrzése, értékelése Független vizsgabizottság! Független vizsgabizottság! Minőség és képzés
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!