Az EU kohéziós politikája 2014 – 2020

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika a területrendszer működésébe történő
Advertisements

Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Magyar Útügyi Társaság
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. Új módszertani megközelítések a as Európai.
Magyar Útügyi Társaság
Európai Uniós ismeretek
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

Az EU kohéziós politikája 2014 – 2020 Az Európai Bizottság javaslatai 1

Továbbra is fennmaradtak az egyes régiók között fejlettségbeli különbségek GDP/fő* < 50 75-90 100-125 *index: EU-27=100 50-75 90-100 > 125 Átlag: 2006 - 2007 – 2008 2014 – 2020: cél a fejlettségi különbségek megszüntetése.        Kanári-szigetek Francia Guyana Réunion Guadeloupe/ Martinique Madeira Azori-szigetek Málta © EuroGeographics Association (adminisztratív határok) 2

Az EU összes régiója számára igazságos rendszer (jogosultságok szimulálása) GDP/fő* EU-átlag <75 % -a 75-90 % > 90% *index: EU-27=100 Régiók 3 csoportja        Kanári-szigetek Francia Guyana Réunion Guadeloupe/ Martinique Madeira Azori-szigetek Málta Kevésbé fejlett régiók Átmeneti régiók Fejlettebb régiók © EuroGeographics Association (adminisztratív határok) 3

Az EU kohéziós politikájának befektetési célterületei 2014 - 2020 Energia-hatékonyság KKV-k támogatása Megújuló energia források Képzés Kutatás, innováció Régiók közötti együttműködés Közlekedés, szállítás 4

Az EU javasolt költségvetése (2014–2020) A Bizottság 2011 júniusában „ambiciózus, de reális” javaslatokkal állt elő. Kohéziós politika 33% (336 milliárd€) Szakpolitikai területek (mezőgazdaság, kutatás, külső területek stb.) 63% (649 milliárd €) Európai Összekapcsolási Eszköz 4% (40 milliárd €)

Az EU források hatékony felhasználása 2014 – 2020 Illeszkedés: EU és a nemzeti reformprogramok összhangja. Koncepció: Átfogó befektetési stratégia. Koordináció: Kohéziós politika, vidékfejlesztés. Célok, indikátorok: EU 2020 stratégiai célkitűzések szolgálata. Eredményesség: Teljesítmény-keretrendszer. Hatékonyság: Adminisztrációs kapacitás nő, bürokrácia csökken. Közös Stratégiai Keret (CSF) Partnerségi Szerződés Működési Programok

EU tematikus célkitűzései 2014 - 2020 Kutatás és innováció. Információs és kommunikációs technológiák (IKT). Kis- és középvállalatok (KKV-k) versenyképessége. Alacsony széndioxid-kibocsátású gazdasági modell. Klímaváltozással kapcsolatos átállás, kockázat megelőzés és -kezelés Környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság Fenntartható közlekedés/szállítás. Fő hálózati infrastruktúrák fejlesztése. Foglalkoztatás fejlesztése, munkaerő mobilitásának támogatása. A szegénység elleni küzdelem és társadalmi felzárkóztatás. Oktatás, készségfejlesztés és élethosszig tartó tanulás. Intézményi képességek és a hatékony közszolgálat fejlesztése.

EU KOHÉZIÓS POLITIKÁJA 2014 ÉS 2020 INTELLIGENS SPECIALIZÁCIÓT SZOLGÁLÓ KUTATÁSI ÉS INNOVÁCIÓS STRATÉGIÁK (RIS3) INTEGRÁLT TERÜLETI BEFEKTETÉS (ITI) KÖZÖSSÉG ÁLTAL IRÁNYÍTOTT HELYI FEJLESZTÉS (CLLD) INTEGRÁLT FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉS EGYSZERŰSÍTÉS TÁJÉKOZTATÁSI ÉS KOMMUNIKÁCIÓS SZABÁLYOK, ÁTLÁTHATÓSÁG PÉNZÜGYI ESZKÖZÖK

Az EU kohéziós politikájának alapjai 2014 – 2020 CLLD A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) LEADER szemléletmódja az EU fejlesztéspolitikájának hatékony és eredményes eszköze. A CLLD az EU és a tagállami célok szigorúan „alulról felfelé” irányuló megközelítésén alapszik.

Az EU kohéziós politikájának alapjai 2014 – 2020 CLLD „A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztésről ( CLLD) szóló rendelettervezet (28-31. cikk) (4) a LEADER szemléletmódján alapul, és érinti a Közös Stratégiai Keret minden alapját (Európai Regionális Fejlesztési Alap, Európai Szociális Alap, Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap Kohéziós Alap, Európai Halászati Alap – együttesen a CSF.

A Közös Stratégiai Keret (CSF) a Közösség által Irányított Helyi Fejlesztésnek (CLLD) egységes módszertan alkalmazását javasolja 1. A CLLD konkrét, régió alatti szintű területekre összpontosít. 2. A CLLD- ket helyi közösségi akciócsoportok irányítják, amelyek a helyi társadalmi, gazdasági érdekeket képviselik. 3. A CLLD integrált, több szektort felölelő, terület specifikus, helyi fejlesztési stratégiákon (HFS) keresztül valósul meg.

A Közös Stratégiai Keret (CSF) alapok a CLLD - éknek egységes módszertan alkalmazását javasolják, amely: 4. A CLLD figyelembe veszi a helyi igényeket és lehetőségeket. 5. A CLLD a helyi innovatív jellemzőkre épül. 6. A CLLD alapja a hálózatépítés és együttműködés.

Az egységes CLLD módszertan eredménye 2014 – 2020 Az egységes CLLD módszertan lehetővé teszi az alapok egymáshoz kapcsolt és integrált felhasználását a Helyi Fejlesztési Stratégiák (HFS) megvalósítása során !

A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) 2012 – 2020 fő céljai 1. Ösztönzik a helyi közösségeket az integrált, alulról építkező megközelítések kidolgozására. 2 Fejlesztik a közösségi kapacitásokat és ösztönzik az innovációt, a társadalmi innovációval együtt. 3. Elősegítik a közösségi irányítást a közösségen belüli részvétel növelésével.

A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) 2012 – 2020 fő céljai 4.Segíti a többszintű kormányzást. A helyi közösségek számára olyan struktúrát biztosít, amelyen keresztül minden területen, teljes mértékben részt vehetnek az EU-célkitűzések megvalósításában.

Helyi Akció Csoport (HACS): A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) 2014 – 2020 Fő összetevők Helyi Akció Csoport (HACS): A HACS a helyi nyilvánosságot és a magánszektor társadalmi-gazdasági érdekeit képviselő személyekből áll. A HACS –ban a civil társadalom és a magánszektor rendelkezik a döntéshozatal legalább 50 %-ával. A HACS –ban egyetlen érdekcsoport sem rendelkezhet a szavazatok 49 %-os hányadát meghaladó erővel. »»

A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) 2014 – 2020 A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) 2014 – 2020 Fő összetevők Helyi Fejlesztési Stratégia (HFS) A HFS összhangban áll a Közös Stratégiai Keret (CSF) alapok programjaival, amelyekből támogatást kap. A HFS meghatározza, hogy mely területre és közösségre vonatkozik.

Helyi Fejlesztési Stratégia (HFS) tartalma: A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) 2014 – 2020 Fő összetevők Helyi Fejlesztési Stratégia (HFS) tartalma: A fejlesztési igények és a területi lehetőségek elemzése. A GYELV - gyengeségek, erősségek, lehetőségek veszélyek – elemzése. Az integrált és innovatív jellegű stratégia leírása. Célkitűzések. Cselekvési terv. Pénzügyi terv. Irányítási és monitorozási intézkedések. .

A HFS területe és népesség szerinti hatóköre A Helyi Akció Csoportok dönthetnek területük és közösségük meghatározásáról. A HFS egységes, célzott, a hatékony végrehajtáshoz elégséges kritikus tömegű legyen.

1. Mik az újdonságok 2014 – 2020. között A Közösség által Irányított Helyi Fejlesztés (CLLD) egységes módszertanát kell alkalmazni az összes alap és régió tekintetében. A Közös Stratégiai Keret (CSF) alapokból származó támogatások egységesek és összehangoltak lesznek. A több alap forrásaira támaszkodó stratégiáknak lehetősége lesz arra, hogy egyetlen alapból - a Fő Alapból - finanszírozzák a Helyi Fejlesztési Stratégia működtetési és szervezeti költségeit.

Mik az újdonságok 2014 – 2020. között Ösztönzők: Ha az operatív programok esetén egy teljes prioritási tengely a Közösség által Irányított Helyi Fejlesztésen keresztül valósul meg, akkor: Az ERFA és/vagy az ESZA részéről biztosított maximális társfinanszírozási arány 10 százalékponttal növekszik. Az EMVA esetében a maximális társfinanszírozási arány a körülményektől függően 80 % és 90 % között lehet. Az EHA esetében a maximális társfinanszírozási arány 75 % lehet.

Hogyan használhatók fel a különféle alapok forrásai a Közösség által Irányított Helyi Fejlesztésekre? ERFA/ESZA: A növekedés minőségét középpontba helyező megközelítés. A befogadó és fenntartható jelleg kielégítése. A munkanélküliséget, a megfosztottságot és szegénység területeit kezelő cselekvések támogatása. EMVA: Területi jelleg; alulról építkezés; állami és magánszektor; integráltság; innovatív jelleg; együttműködés és a hálózatépítés alkalmazása.(EMVA - keretből kötelezően elkülönített 5 %) EHA: Európai Halászati Alap (EHA) 4. prioritási tengelye biztosít támogatást a halászati területek fenntartható fejlesztéséhez, a helyi halászati akciócsoportoknak.

További információforrások http://ec.europa.eu/regional_policy/ index_hu.cfm Kövessen bennünket a Twitteren: @EU_Regional 23