A személyes tudat és a tudattalan határán zajló fiziológiai folyamatok Ádám György egyetemi tanár, a MTA rendes tagja SEMMELWEIS EGYETEM BARÁTI KÖRE, 2006. február 22.
1. KORAI SZAKASZ 2. KÉSŐBBI SZAKASZ SAJÁT UTAM A TUDATTALAN, NEM VERBÁLIS KOGNÍCIÓ TERÉN ELMÉLETI VONAL: 1. KORAI SZAKASZ SIGMOND FREUD (1856-1939) IRRACIONÁLIS, SZIMBOLIKUS ÖSZTÖN-KÖRÖK ÉN-KÉP: KONFLIKTUSOS HENRI BERGSON (1859-1941) SAJÁTOS ABSZTRAKCIÓ INTUICIÓK ÉN-KÉP: HARMÓNIKUS 2. KÉSŐBBI SZAKASZ IVAN PAVLOV (1849-1936) majd BURRHUS SKINNER (1904-1997) BEHAVIORISTA ELVEIVEL SZEMBENI KOGNITIV ELVEK VIGOTSZKIJ, PIAGET, ANOCHIN, STB.
„A sajátos érzékelésfajták szervei fölött áll egy ARISZTOTELÉSZ: „A sajátos érzékelésfajták szervei fölött áll egy közös érzék (koinon aiszthetérion), amelyben az aktuális érzetek állandóan összetalálkoznak” „Valamennyi vérrel rendelkező állatban a szívben található a vezető érzékszerv. Itt kell lennie a minden érzékszervvel közös érzéknek (koinon aiszthetérion)” ARISZTOTELÉSZ: LÉLEKFILOZÓFIAI ÍRÁSOK, BUDAPEST,1988. pp.202,i11.208. Fordította Steiger Kornél.
SIGMUND FREUD (1856-1939) fellépése fordulat a 19.sz. végén ! Szigorúan a klinikumból merít, Jean Charcot és Pierre Janet tanítványa és követője, Kora „biologizáló” elmeorvosa, Népszerű szimbólumokat kreál. Két ösztönkör: „élet” (libido) és „halál” (önpusztítás) Korai gyermeki determinizmus Tagolás: tudat-előttes tudat-alatti (ösztön) felettes „én” (ráció) A tudatrahozás (feltárás) terápiája (pszichoanalízis) Kifejezett konfliktus a rejtőző, elfojtott ösztön és a domináló ráció („én”) között
HENRI BERGSON (1859-1941) fellépése új „szépírói” lélektan Az irracionális filozófiákból merít, de biológiai igénnyel, Szépirodalmi becsvágy, távol a klinikumtól (Irodalmi Nobel-díj: 1927), Szimbólumok a művészet elemzésében („élan vitat”). A tudattalan és a tudatos kiegészítik egymást, a tudattalan a forrás, a nagy háttér, amelyből az alkotás merít. Egyben minden intuíció eredete !
TUDATTALAN-TÖRTÉNETI TÖREDÉKEK RACIONÁLIS, JOBBÁRA KOGNITÍV HISTÓRIA: DESCARTES: „PASSIONS DE L'ÂME” LEIBNIZ: „PETITES PERCEPTIONS” HELMHOLTZ: TUDATTALAN ÉSZLELÉS WUNDT: TUDATI FÓKUSZ-ELV BERGSON: KREATIV INTUICIO POLÁNYI: ÚJ HEURISZTIKA IRRACIONÁLIS, JOBBÁRA PATOLÓGIÁS HISTÓRIA: FICHTE: ROMANTIKUS SZABADSÁG MESMER: AZ UNIVERZÁLIS HIPNÓZIS VON HARTMANN: „UNBEWUSSTSEIN” CHARCOT: HISZTÉRIA-MODELL FREUD: ÉLET-KONTRA HALÁLÖSZTÖN JUNG: DETERMINÁLT ARCHETÍPUSOK
A 19. SZÁZAD VIVMÁNYA: A KÍSÉRLETI PSZICHOLÓGIA. FŐ CÉLJA: A TUDATI ÁLLAPOT ÉS A BELSŐ ÉLMÉNY MEGISMERÉSE. (Németek: HeImhoItz, Wundt, stb. Amerikaiak: W. James, stb.). 20. SZÁZADI ELLENÁRAMLAT: OBJEKTÍV BEHAVIORIZMUS ! FŐ CÉLJA: MINDEN SZUBJEKTÍV ELEM ELVETÉSE, A VISELKEDÉS TÁRGYILAGOS, PONTOS LEÍRÁSA. (Amerikaiak: Thorndike, Watson, Skinner. Oroszok: Szecsenov, Pavlov. )
A BEHAVIORISTA ÁLLÁSPONT: A TUDAT CSUPÁN VERBALIZÁCIÓ! „A TUDAT A GÉGÉNEK AZ A SAJÁTOS VISELKEDÉS-FORMÁJA, MELYET AZ EMBER MINDEN MÁS VISELREDÉS JELZÉSÉRE SZOKOTT HASZNÁLNI.” (LASHLEY)
KONZERVATÍV, BEHAVIORISTA ÉRVEK A TUDAT-FOGALOM ELLEN A PARSZIMÓNIA ELVE, A RACIONALIZMUS IGÉNYE, AZ INTROSPEKCIÓ ELLEN.
A SZEMÉLYES TUDAT ISMÉRVEI: A TUDAT TÉRI ÉS IDŐ EGYSÉGE AZ ÉN-TUDAT ÉS A TÁRGY-TUDAT KÜLÖNVÁLÁSA A TUDAT HÁRMAS TARTALMA: BEMENETI (ÉRZÉKELÉSI) KIMENETI (CSELEKVÉSI) KÖZPONTI (MEGISMERÉSI, TÁROLÁSI, STB.) KATEGÓRIA A TUDAT DISSZOCIÁCIÓJA A TUDATTARTALOM VERBALIZÁCIÓJA
TUDATTALAN FOLYAMATOK HÁRMAS TAGOLÓDÁSA: BEMENETI (ÉRZÉKELÉSI ÉS HORMONÁLIS) KIMENETI (AUTOMATIZMUS ÉS BEÁLLÍTÓDÁS) KÖZPONTI (TANULÁS, TÁROLÁS, MEGISMERÉS) ÁDÁM GYÖRGY: ÉRZÉKELÉS, TUDAT, EMLÉKEZÉS MEDICINA, BP. 1969.
SAJÁT UTAM AZ ÖNKÉNTELEN TANULÁS ELEMZÉSE TERÉN KÍSÉRLETI VONAL: FELTÉTELES KIVÁLTOTT POTENCIÁL (FKP) EMBEREN, ÉBREN ÉS HIPNÓZISBAN (MÉSZÁROS ISTVÁNNAL) HABITUÁCIÓS DISZKRIMINÁCIÓS EEG-TESZT AZ EMBERI BÉLBŐL BÉL-ÉRZÉKELÉSI BECSLÉSEK A SZIGNÁL-DETEKCIÓS TESZT (SDT) ALKALMAZÁSÁVAL
KLASSZIKUS (KUTYA) ÉS INSTRUMENTÁLIS (MAJOM) KONDICIONÁLÁS
HABITUÁCIÓS DISZKRIMINÁCIÓ
A SZIGNÁL DETEKCIÓS ALAPMÓDSZER (SWETS) A KÍSÉRLETVEZETŐ A KÍSÉRLETI SZEMÉLY VÁLASZA JELZŐ INGERT AD AD INGERT IGEN! „HIT” (TALÁLAT) NEM! „MISSED” (TÉVESZTÉS) NEM AD „FALSE ALARM” (TÉVES RIASZTÁS) „CORRECT REJECTION” (HELYES ELUTASÍTÁS”
ZSIGERI TUDATOSULÁSI GÖRBÉK VÉKONYBÉL MÉHNYAK
DIXON-FÉLE RANGSOR
VÁRAKOZÁSI GÖRBÉK
ELSŐDLEGES (PRIMÉR) HAJTÓERŐ (MOTIVÁCIÓ) A SZERVEZETBEN: A KIBILLENT „ÉN-EGYENSÚLY" HELYREÁLLÍTÁSA. WALTER CANNON SZERINT (1928)
AZ EMBERI AGY LEGFŐBB MOTIVÁCIÓS TÖREKVÉSE: AZ ÖNMAGA EGÉSZSÉGES SZEMÉLYISÉGÉRŐL TANULÁS ÁLTAL AZ ÉVEK SORÁN ALKOTOTT ÉN-KÉP FENNTARTÁSA ÉS ÁLLANDÓ ÁPOLÁSA, KONZERVÁLÁSA. BÁRMELY VÉLT, VAGY VALÓDI SZER VAGY ELJÁRÁS ALKALMAS AZ EGÉSZSÉGES „ÉN-EGYENSÚLY" HELYREÁLLÍTÁSÁRA!
AZ EMÓCIÓ: ÉLMÉNYSZERŰ BELSŐ TAPASZTALAT (ÉRZELEM) KÉTPOLUSÚ SKÁLA (WUNDT) MENTÉN: VONZ (KELLEMES), TASZÍT (KELLEMETLEN). HÁROM JELENSÉGCSOPORTOT ÍRNAK LE = MOZGÁSI MINTÁZATOK DARWIN ÓTA: MIMIKA, TAGLEJTÉSEK,TESTTARTÁS, VEGETATÍV ZSIGERI REAKCIÓK: POLIGRÁF-MÉRÉSEK, EGALITÁRIUS ELV, SZUBJEKTÍV ÉLMENYÉK: BÉKÉSYSKÁLÁN HUMÁN MERÉSEK, OLDS-FÉLE ÖNINGERLÉS ÁLLATKÍSÉRLETBEN. LÉTREJÖTTÉNEK ÉRVÉNYES ELMÉLETEI, MELYEK KIEGÉSZÍTIK EGYMÁST: A FIZIOLÓGIAI ELMÉLET W.JAMES-K.LANGE: MÁSODIK ÉRZÉKELÉS „AZÉRT FÉLÜNK, MERT ELFUTUNK” A KOGNITÍV ELMÉLET SCHACHTER-SINGER: KÖRNYEZETI HÁTÁS „A TÁROLT EMLÉKEZET BEFOLYÁSA DÖNT” AZ ANATÓMIAI ELMÉLET (W.CANNON) A LIMBIKUS RENDSZER (AMYGDALA, STB.)
AZÉRT FÉLÜNK, MERT ELFUTUNK (WILLIAM JAMES)
AZ ÉRZELMI NEVELÉS ÉS INTELLIGENCIA ELŐTÉRBEN ÉRZELMEINK KEZELÉSE; ÖNMAGUNK ELFOGADÁSA; EMPÁTIA ÉS TOLERANCIA; KONFLIKTUSMEGOLDÁS; FELELŐSSÉGÉRZET; CSOPORTDINAMIKA.
„KÉSZENLÉTI POTENCIÁLOK” (KORNHUBER)
A TUDATTALAN: HETEROGÉN LELKI FOLYAMATOK ERNYŐJE 1. BEMENETI = ÉRZÉKELÉSI ÉSZLELÉSI = HUMORÁLIS = MAGASABB MŰVÉSZETI = TÁRSAS ÉLMÉNY 2. KIMENETI = MOZGÁSTERVEK = BEÁLLÍTÓDÁS = TÁNC, SPORT, STB. = AUTOMATIZMUSOK = MIMIKA, GESZTUS 3. KÖZPONTI AGYI = IMPLICIT TANULÁS = NÉMA TÁROLÁS = TORZ FELIDÉZÉS = DŐNTÉS ELŐTTI MÉRLEGELÉS = TÁRSAS KOGNITÍV DISSZONANCIÁK FELOLDÁSA
TÁVOLABB A FIZIOLÓGIÁTÓL ! Az evolúció kikényszeríti a racionalitást ! A kisgyermeki elme: tudattalan ráció ! A KANT-féle „a priori”: ma genetikai elv ! A heurisztika: a tudattalan ráció terepe ! A logika és a heurisztika kiegészítik egymást ! Az intuíció a kognitív tudattalan terméke !
A MAI NÉZET A REJTETT KOGNÍCIÓRÓL: FOLYAMATOSAN MŰKÖDIK ELMÉNKBEN TUDATTALAN TANULÁS, KÜSZÖBALATTI ÉRZÉKELÉS, TUDATON KÍVÜLI MÉRLEGELÉS DÖNTÉS ELŐTT A TÁRSAS KÖRNYEZET REJTETT BEFOLYÁSA, KREATÍV (INTUITÍV) KOHERENCIA TUDAT-MOZAIKKOCKÁKBÓL
A TUDATTALAN KOGNÍCIÓ EVOLÚCIÓS JELENTŐSÉGE A TUDATI SZFÉRA MEGJELENÉSÉVEL AZ EMBERI FAJ FÖLÉNYE A TUDAT-MENTES DÖNTÉSI ELŐKÉSZÍTÉSBEN IS MEGNYILVÁNULT ! A TUDATOS EMBER SZÁMÁRA A TUDAT HIÁNYA TEHERMENTÉSÍT ÉS SZELEKCIÓS FÖLÉNYT BIZTOSÍT !
A KÖZELJÖVŐ NÉHÁNY KUTATÁSI LEHETŐSÉGE A TUDATTALAN SZFÉRÁBAN: KÜSZÖBALATTI ÉRZÉKELÉS IMPLICIT MEMÓRIA-VIZSGÁLATOK A TUDATRAHOZÁS STRATÉGIÁI HORMONÁLIS BEFOLYÁSOK ÉRZELMI REAKCIÓK ELEMZÉSE TUDATI HATÁRÁLLAPOTOK A HIPNÓZIS KÍSÉRLETI ELEMZÉSE A TÁRSAS KÖRNYEZET BEFOLYÁSA MÉRLEGELÉS, DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS FŐ VIZSGÁLATI LEHETŐSÉGEK: = KÍSÉRLETI PSZICHOLÓGIAI TESZTEK = AGYI ELEKTROFIZIOLÓGIA = AGYI KÉPALKOTÁSI TECHNIKÁK