A nyelvhasználat jogi szabályozhatósága Szalayné Sándor Erzsébet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Inclusion Europe Respect - Solidarity - Inclusion Az ENSZ Fogyatékosügyi Konvenciója: Kihívások és szükség a változásokra Klaus Lachwitz.
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Személyiségi jogvédelem
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Az emberi jogok és a nyelvek Pécs, október 10. Szalayné Sándor Erzsébet Nyelv és jog – avagy a jogi nyelv és a nyelvi jog dilemmája Európában.
A környezetvédelem intézményrendszere
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
Az állam a nemzetközi jog alanyaként Állam = szervezett politikai közösségnek alávetett terület és népesség Állam: a nemzetközi jog (NJ) egyetlen alanya.
A nemzeti vámjogszabályok
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
A szlovák nyelvtörvény és a mögötte húzódó szlovák- magyar ellentét háttere Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem Témavezető: Dr. Molnár Anna.
A nyelvhasználat szabályozásának problémái Szlovákiában.
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Bevezetés.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Polgári jog 2. Tulajdonjog.
Mediátor képzés Kártérítés.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Támogatott döntéshozatal
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Az adatvédelem szabályozása
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Migráció és nemzetközi jog
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
Önkormányzat és állam.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
JOGTANI ALAPISMERETEK
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Kompetenciák 1. Joghatóság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

A nyelvhasználat jogi szabályozhatósága Szalayné Sándor Erzsébet

:17 2 A nyelvhasználat korai szabályozása - Ókor – a körülmények által meghatározott szokás majd szokásjog - Középkor - az 1545-ös tridenti zsinat szabályoz először jogi kötőerővel - Újkor – a nyelvhasználat jogi értelemben is felértékelődik – - A modern államszervezet számára konstitutív tényezővé válik a nyelv - A hatalomgyakorlás egyik eszköze – Richelieu – első politikus, aki tudatos nyelvpolitikát folytat

:17 3 Kötelező nyelvhasználat - Egy adott nyelv tudatos előtérbe helyezése – más nyelvek háttérbe szorítása, megtiltása - Homorú-domború viszony: az állam nyelvpolitikai aktivitása – kisebbségi nyelvek használatára irányuló társadalmi és politikai aktivitás - Államonként eltérő jogi szabályozás – ha egyáltalán

:17 4 A nyelvhasználat jogi szabályozhatóságát befolyásoló tényezők jellemzői - Nem statikus determinánsok - Hanem dinamikus, önmozgással rendelkező tényezők - Tehát relatívak – térben és időben is meghatározottak - Egymásra ható tényezők – helyzettől függően - kiolthatják vagy erősíthetik egymás hatását.

:17 5 A befolyásoló tényezők (1) - Történelmi előzmények - Beszélt nyelvek száma és aránya - Az állam nemzetközi helye és szerepe - Belpolitikai kényszerhelyzetek (presztízs-politizálás) - A kisebbségi nyelvek anyanemzeteinek nemzetközi helye és szerepe - Az állam és társadalma gazdasági és szociális állapota

:17 6 A befolyásoló tényezők (2) - Államforma és az ebből adódó államszervezési modell - Az állam nemzetközi és szupranacionális szövetségi rendszerekhez való tartozása - Az univerzális és regionális nemzetközi jog releváns forrásai - Az állam részvétele hard law és soft law-jellegű nemzetközi dokumentumok kidolgozásában és működtetésében – különös tekintettel a jóhiszeműség és lojalitás követelményére

:17 7 A befolyásoló tényezők (3) - Alkotmány és a releváns alsóbb szintű jogszabályok belső összhangja – a jogalkalmazás hatékonysága - Belső jogrendszer és az intézményrendszer alkalmassága arra, hogy a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségeket és politikai ígéreteket az állam betartsa - Pszichológiai klíma az állam lakosságának körében

:17 8 Definíciók - Nemzetközi jogi norma nem tiltja és nem kötelezi az államot arra, hogy hivatalos nyelve legyen vagy éppen ne legyen - Nemzeti nyelv – hivatalos nyelv – államnyelv - nincs egységes tartalmú meghatározás - Van viszont nemzetközi jogi norma a regionális vagy kisebbségi nyelvek védelmére - Ezért a belső és nemzetközi jogi szabályozást illetően is igen nagy a bizonytalanság - A lehetséges megoldások is igen széles skálán mozognak

:17 9 Miért szabályoz(zon) az állam? 1. Az állam és állampolgára közti kommunikáció biztosítása 2. A hatalomgyakorlás és a vezető szerep biztosítása 3. Az identitás kifejezése és megőrzése 4. A sokszínűség megőrzése A jogi szabályozás intenzitása, eszközrendszere, szankciórendszere a fentiek függvénye.

:17 10 Evidencia A jog alkalmatlan arra, hogy minden élethelyzetet – pl. a nyelvhasználatot – teljes spektrumban szabályozza. Főként ha a szabályozás a természetesen kialakult körülményekkel ellentétes magatartásra kívánná kötelezni az érintetteket. (Pl. Bismarck – német BGB)

:17 11 Ki és milyen célból szabályoz? A nyelvhasználat szabályozása legtöbbször az uralkodó politikai többség döntése. Cél: minden esetben a nyelv védelme – akár a többségi, akár pedig a regionális vagy kisebbségi nyelv A szabályozás kétirányú lehet: 1. Az állammal szembeni védelem – a nyelvhasználat szabad megválasztásának joga érdekében 2. Az állam általi védelem – a nyelv fennmaradása, megóvása, fejlesztése érdekében

:17 12 A nyelvhasználat megválasztásának joga (1) - Európai alkotmányos hagyományok alapértéke - Az ember legbelsőbb személyiségi jogainak szerves része - Szorosan összefügg az emberi méltósággal - Számos nemzetközi szerződés kifejezetten rendelkezik róla - Számos esetben pedig a szokásos jogértelmezési módszerekkel felszínre hozhatók a jogalkalmazók által és számára

:17 13 A nyelvhasználat megválasztásának joga (2) - Az ET és az EU tagállamai egy jogközösség tagjai - Bizonyos jogi kategóriák – főként az alapjogokkal együtt értelmezve – már nem tisztán és kizárólag állami, vagyis eseti politikai döntések függvényei - A nyelvhasználat szabályozását érintő ilyen kategóriák pl.: közélet, közérdek, diszkrimináció tilalma, arányosság, egyenlő bánásmód elve, stb. - Kontrollszervek – európai szintű bírói testületek – Emberi Jogok Európai Bírósága + Európai Közösségek Bírósága – saját joghatóságukat egyre kiterjesztőbben értelmezik

:17 14 Mi várható el az államtól a nyelvi szabályozás során? 1. A kommunikáció horizontális és vertikális színterei (magánélet – közélet) közötti egyensúly fenntartása 2. Ne avatkozzon bele szükségtelenül és aránytalanul állampolgárainak magánéletébe – pl. ne korlátozza vagy ne tiltsa a nyelvhasználathoz való jog gyakorlását. Miért? Mert nincs olyan legitim cél amely a leginkább személyiségfüggő kommunikációs eszköz, a nyelv, és azon belül is az anyanyelv használatához való jog szükségtelen és aránytalan korlátozását igazolhatná.

:17 15 A lecke, amire a történelem tanította az államokat A nyelv – élő, önmozgással rendelkező, sokféle meghatározottság következtében – folyamatosan változó természetes jelenség hasonló a természeti környezet sok más szereplőjéhez. Csak igen alacsony hatásfokkal igazolja vissza a mesterséges/emberi beavatkozást és jogi irányítást.

:17 16 A lecke, amit még tanulniuk kell az államoknak Az állampolgárok közt csak akkor lehet tényleges egyenlőség a nyelvhasználatban – és ezzel együtt a mindennapi életben, ha egyetlen állampolgárnak sem kell az anyanyelvén kívül más nyelvet azért megtanulnia, hogy alapvető állampolgári jogaival élhessen. - Államalkotó többség számára – evidens - De! A kisebbséget is megilleti – ezt a tudatot kell még tanulnia számos államnak.

:17 17 Az állam szerepfelfogása a nyelvhasználat szabályozása során (1) 1. Joggal tart igényt arra, hogy a mindennapi ügymenet során meghatározza a használható nyelvet – az egyértelmű kommunikáció érdekében – de csak a működéséhez feltétlenül szükséges és elégséges mértékben. 2. Ezen azonban egyértelműen túlmutat egy adott nyelv (államnyelv) piedesztálra emelése a jog eszközével. 3. A közéletben való nyelvhasználat alkalmazási körének kiterjesztése a magánéleti nyelvhasználatra – természetellenes és szükségtelen

:17 18 Az állam szerepfelfogása a nyelvhasználat szabályozása során (2) 1. A közéletben való nyelvhasználat alkalmazási körének kiterjesztése a magánéleti nyelvhasználatra – természetellenes és szükségtelen 2. Arra utal, hogy az állam félreértelmezi és túlértelmezi saját szerepét 3. Félreérti általánosan és speciálisan is a jogi szabályozás alkalmasságát és hatékonyságát hasonló élethelyzetekre

:17 19 Lex perfecta vagy lex imperfecta? Tipikusan lex imperfecta – típusú jogszabályok a nyelvhasználatot rendező (belső) jogi normák. Lex imperfecta = nélkülözi a szankcióval való fenyegetést – a belátáson, az önkéntes jogkövetésen alapuló jogalkalmazásban bízik. Szokatlan és meglepő pl.: - a kötelező nyelvhasználat pénzbírsággal való kikényszerítése önmagában és a magánélet számos területén - a kötelező nyelvhasználat költségeinek természetes személyekkel való megfizettetése

:17 20 Nemzetközi hard law és soft law szabályok Az általános nemzetközi jogi normákból levezethető: - A nemzeti kisebbségek szabad nyelvhasználata - A megkülönböztetés-mentes bánásmód kötelezettsége - A kisebbségi nyelvek fejlesztése és bátorítása - Az elbátortalanítás tilalma Forrás: nemzetközi szerződések, nemzetközi szervezetek ajánlásai, szomszédos államok alapszerződései

:17 21 Az EU mint jogközösség szerepe a nyelvhasználat szabályozásában 1. Az EU – Nizza óta – speciális szakpolitikaként kezeli a nyelvpolitikát – a tagállamokkal megosztott hatáskörben lévő kulturális politika részeként. 2. Többek között az egyenlőséget, a demokráciát, a jogállamiságot – a Lisszaboni Szerződés révén már kifejezetten az emberi méltóságot és az emberi jogok részeként a kisebbségekhez tartozó személyek jogait is (ergo a nyelvhasználatukat) az Unió alapértékeinek nevezi (EUSz 6. cikk/LSz után a 2. cikk). 3. Tervbe veszi az Unió alapjogi chartájának kötelezővé tételét, amely 22. cikkében eleve elismeri a nyelvhasználat szabadságát. 4. Az Unió fentiekben jelzett alapértékeinek súlyos és tartós megsértése esetére kilátásba helyezi az adott állam EU-tagságából eredő jogainak (pl. tanácsbeli szavazati jogainak) felfüggesztését is – az erre a célra létrehozott eljárás szerint (EUSz 7. cikk). (ld. az ún. Ausztriával szembeni szankciók kérdését – 2000/2001)

:17 22 Zárszó A jogalkotói szándék egyre inkább felismeri, hogy a kisebbségi nyelv az általános kulturális örökség és egyúttal az állampolgári tényleges egyenlőség része. Ezzel ellentétes jogi normák kivételesek és nemzetközi jogi szempontból aggályosak, a jogalkalmazás ill. végrehajtás szempontjából pedig kétségesek.

:17 23 Koľko jazykov vieš, toľkokrát si človekom. Ahány nyelven tudsz, annyi ember vagy. (Szlovák közmondás) (Az Európai Bizottság által a többnyelvűség ösztönzésére kiadott keretstratégia mottója, 2005)