A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI
Lifelong learning (LLL) Egyéni tanulási tevékenység Beszámíthatóság
Lifelong learning (LLL) Munkaerő foglalkoztathatósága Versenyképesség megőrzése Egyéni életpálya megtervezése
Felnőttképzési törvény évi CI Felnőttképzés rendszere: Közoktatás Szakképzés Felsőoktatás felnőttképzés
Felnőttképzés kritériumai Iskolarendszeren kívüli képzés (hallgatói jogviszony) Rendszeresen végzett tevékenység szakmai, nyelvi, általános Felnőttképzési szolgáltatás Nyilvántartás (Munkaügyi Központ)
Támogatások alapja: Felnőttképzési szerződés Normatív támogatás Saját munkavállaló támogatása SZJA kedvezmény
Módja: Nyitott képzés: távoktatás e-learning Előnye: időtől - tértől független egyéni haladási ütem rugalmas tanulási mód személyre szabott képességfejlesztés, ellenőrzés - értékelés
Cél: A hallgatók a képzés végére egy adott munkakör ellátására – további gyakorlás nélkül is – alkalmassá váljanak.
Egyéni tanulási tevékenység Önirányítás: egyéni felelősség érettség igény az értékelésre aktivitás, főszereplő szakmai státusz megerősítése egyenrangú fél
Gazdag élettapasztalat határozott elképzelés a tanultak kapcsolása a meglévő ismeretekhez csoportmunka hatékonysága egyenrangú partnerkapcsolat
Tanulási környezet Memória rövidül Reakcióidő hosszabbodik Életből vett példák hatékonysága Kimozdítani a rutinból
Szakmai kompetencia: Hozzáértés Jártasság Gyakorlat A szakterület legújabb eredményeinek alkalmazása Alapozó és szakmai tárgyak keretében
Együttműködési (menedzsment) kompetencia: Rendszerszemlélet Összefüggések felismerése Folyamat átlátása Együttműködési képesség Döntési képesség Alapozó és szakmai tárgyak keretében
Controlling kompetencia: A szükséges módszerekben való jártasság Hatékonyság Eredményesség Minőség elemzés Következtetések levonása, visszacsatolás Szakmai, módszertani tárgyak
Kommunikációs kompetencia: Minden érintett fél számára értelmes, érthető, érdekes Értelmes: - tudjuk a célját és tisztában vagyunk a tartalommal, - figyelünk mások érdeklődésére Érthető: idegen szavak használatának kerülése Módszertani tárgyak során
Informatikai kompetencia Az adott munkavégzéshez elvárható hozzáértés Új ismeretek felkutatása, megismerése, alkalmazása A szakmai kompetenciák erősítése
Személyes kompetenciák Veleszületett adottságok Megszerzett képességek Egyéniség Stílus A képzésben résztvevők képességei, fejlődnek, stílusa erősödik, javul a szervezeti célokkal való összhang, amit befolyásol a képzés hangulata, a tanárok személyisége, stb.
A tanulás típusai: Formális intézményben tervezett szervezett oklevéllel, szakképesítéssel zárul
Nonformális egyéni kezdeményezés szűkebb ismeretek megszerzése nem ismerik el bizonyítvánnyal
Informális a mindennapi élet velejárója nem feltétlenül tudatos, szándékos
Beszámíthatóság (Mit?) Szakképzési tv 1993 évi LXXVI (2006. jan. 1.) 1.§(1) szakmai alapozó pályaorientáció szakmai képzést előkészítő szakmacsoportos elmélet, gyakorlat 11.§(1), (2) eredményes vizsga részei, tantárgyai, moduljai
Beszámíthatóság (Hogyan?) 20/2004. (VII.27.) OM r. 7.§ (1) jelentéssel együtt bizonyítvány – SZVK (2) megelőző bizottsági értekezlet