Erdély2020 Fejlesztési Terv Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Temesvár, december 3. Az EU közötti költségvetési kerete
2 Tartalom: 1.MFF: Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete 2.MFF és az Európa 2020 Stratégia 3.Erdély 2020 Fejlesztési Terv
3 1. rész: MFF: Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete
4 Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete I. Multianual Financial Framework - MFF Az MFF nem az EU hétéves költségvetése, hanem egy olyan mechanizmus, amely biztosítja, hogy az uniós kiadások tervezhetőek legyenek. Az MFF az uniós költségvetés minden egyes fejezete vonatkozásában meghatározza a maximálisan rendelkezésre álló források („felső korlátok”) összegét.
5 Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete II. Az MFF meghatározza a következő évek tényleges politikai prioritásait, így nemcsak költségvetési, hanem politikai keretet is alkot. Válaszol arra a kérdésre, mely szakpolitikai területekre fordítson több, illetve kevesebb pénzt az EU a jövőben (kohézió, mezőgazdaság, kutatás és innováció, oktatás stb.) A jelenleg érvényben lévő MFF a 2007-től 2013-ig terjedő időszakra szól.
6 MFF ütemterve Az Európai Bizottság a javaslatát ben tette közzé. Jelenleg az Európai Parlament és az Európai Tanács asztalán van. Várhatóan 2013 elején
7 MFF : követekező lépések A végleges szöveget együttesen az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak kell elfogadnia, a 2 intézmény alkotja az Európai Unió „költségvetési hatóságát”. az Európai Parlament még dolgozik az álláspontján az MFF-re vonatkozóan november 22-23: speciális EU csúcs, amelyen tárgyaltak az MFF-ről – nem sikerült megállapodni a tagországoknak eleje (január vagy február vagy március): speciális EU csúcs: az MFF várható elfogadása
8 MFF és * *Az Európai Bizottság javaslatában szereplő összegek
9 MFF évekre és területekre
10 MFF ágazatokra
11 2. rész: Az MFF és az Európa 2020 Stratégia
12 Európa 2020 Stratégia 3 prioritás: Az Európa 2020 Stratégia (2011-ben tette közzé az Európai Bizottság) 3, egymást kölcsönösen megerősítő prioritást tart szem előtt:Európa 2020 Stratégia Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása Fenntartható növekedés: erőforrás- hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb gazdaság Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, valamint a szociális és területi kohézió által jellemzett gazdaság kialakításának ösztönzése
13 Európa 2020 Stratégia 5 cél: Az EU 5 fontos területre vonatkozóan tűzött ki 2020-ra elérendő, ambiciózus célokat: 1.Foglalkoztatás: a 20–64 éves korcsoportba tartozó lakosság 75%-ának foglalkoztatása. 2.Innováció: az EU GDP-jének 3%-át kell kutatásra és fejlesztésre fordítani. 3.Éghajlatváltozás: a „20/20/20” éghajlattal, illetve energiával kapcsolatos célkitűzések elérése. 4.Oktatás: Az iskolából lemorzsolódók arányát 10% alá kell szorítani, és a 30–34 éves korú lakosság legalább 40%-a rendelkezzen felsőfokú vagy azzal egyenértékű végzettséggel. 5.Szegénység: A szegénység visszaszorítása azáltal, hogy legalább 20 millió ember esetében csökken a szegénység vagy kirekesztődés kockázata az EU-ban.
14 Európa 2020 Stratégia 7 kezdeményezés: 7 kiemelt kezdeményezés a haladás ösztönzésére: 1.Innovatív Unió (COM/2010/546)COM/2010/546 2.Mozgásban az ifjúság (COM/2010/477)COM/2010/477 3.Európai digitális menetrend (COM/2010/0245 f/2)COM/2010/0245 f/2 4.Erőforrás-hatékony Európa (COM/2011/21)COM/2011/21 5.Iparpolitika a globalizáció korában (COM/2010/0614 )COM/2010/ Új készségek és munkahelyek menetrendje (COM/2010/682)COM/2010/682 7.Szegénység elleni európai platform (COM/2010/758)COM/2010/758
Kezdeményezés: Innovatív Unió Az Innovatív Unió kezdeményezés a kutatásra és innovációra fordított finanszírozás javítására szolgál, annak érdekében, hogy az innovatív ötletekből a növekedést és a foglalkoztatást segítő termékek és szolgáltatások jöjjenek létre. További információk:
Kezdeményezés: Mozgásban az ifjúság A Mozgásban az ifjúság az oktatási rendszerek teljesítményének növelését és a fiatalok munkaerő-piaci hozzáférésének könnyítését szolgálja. További információk:
Kezdeményezés: Európai digitális menetrend Az Európai digitális menetrend a nagy sebességű internethez való hozzáférés bővítését és az egységes digitális piac előnyeinek a háztartások és vállalkozások általi kiaknázását tartja szem előtt. További információk:
Kezdeményezés: Erőforrás-hatékony Európa Az Erőforrás-hatékony Európa a gazdasági növekedés és az erőforrások felhasználásának szétválasztását, az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaság elősegítését, a megújuló energiaforrások növekvő mértékű alkalmazását, a szállítási ágazat modernizálását és az energiahatékonyság ösztönzését szolgálja. További információk:
Kezdeményezés: Iparpolitika a globalizáció korában Az Iparpolitika a globalizáció korában a vállalkozások (különösen a kkv-k) üzleti környezetének javítását és a világszinten versenyképes, erős és fenntartható ipar támogatását célozza. További információk: competitiveness/industrial-policy/index_en.htm competitiveness/industrial- policy/files/comm_2011_0642_hu.pdf
Kezdeményezés: Új készségek és munkahelyek menetrendje Az Új készségek és munkahelyek menetrendje a munkaerőpiac modernizálását célozza, arra törekszik, hogy lehetővé tegye az egyének számára készségeik élethosszig tartó fejlesztését, növelve munkaerőpiaci részvételüket, és – többek között a munkavállalók mobilitása révén – közelítve egymáshoz a munkaerő- piaci kínálatot és keresletet. További információk:
Kezdeményezés: Szegénység elleni európai platform A Szegénység elleni európai platform célja olyan szociális és területi kohézió biztosítása, ahol a növekedés és a munkahelyteremtés előnyeit széles körben élvezhetik, a szegénységben és társadalmi kirekesztettségben élők pedig újból a társadalom aktív tagjai lehetnek. További információk: _340_en.htm#355
22 3. rész: Erdély 2020 Fejlesztési Terv
23 Erdély 2020 Fejlesztési Terv I. Az RMDSZ kidolgozta az Erdély 2020 Fejlesztési Tervet, ezt 2012 októberében közzétette honlapján*, novemberben pedig nyilvánosságot látott a Planul de dezvoltare Transilvania 2020.honlapján Mozgó célpontok: az euró-övezet jövője, az Unió jövője, a globalizáció jövője Kérdések: melyik a helyes egyensúly a globalizáló nyomás és a lokális értékek között? megvalósítható-e a „glokalizáció” a Kárpát- medencében és Erdélyben? *
24 24 Erdély 2020 Fejlesztési Terv II. Hipotézis: az Európai Unióval szinergiában akarunk fejlődni, az elzárkózást elutasítjuk, képesek vagyunk a hullámot meglovagolni. Helyzetfelmérés: a települési és megyei szinteken már létező elemzéseket egy általános – erdélyi szintű – diagnózisba kell ötvözni. Az uniós felzárkózás útja: Erdély fenntartható fejlődésének tervezése, a közép- és hosszútávú tervek összehangolt megvalósítása.
25 25 Erdély 2020 Fejlesztési Terv III. A fejlesztés finanszírozásának forrásai: hazai költségvetési források (Románia állami költségvetése, a megyei és a települési költségvetések): 70% uniós források: 30%
26 26 Erdély 2020 Fejlesztési Terv IV. Erdélyi jövőkép? A tervezés alapelve: a szülőföldön való megmaradás PRIORITÁSOK (kiemelt kezdeményezések), az EU 2020 Stratégiával összhangban A partnerség elvének alkalmazása Regionális öntudat Erdély regionális sajátosságaira kell építeni a tervezést: Székelyföld, Partium és a Bánság, Közép-Erdély és a szórványvidékek
27 Az Erdély 2020 Fejlesztési Terv prioritásai 1.Innovatív ErdélyInnovatív Erdély 2.Erdélyi iparpolitika a globalizáció korábanErdélyi iparpolitika a globalizáció korában 3.Új készségek és munkahelyek menetrendjeÚj készségek és munkahelyek menetrendje 4.Digitális menetrendDigitális menetrend 5.Mozgásban az erdélyi ifjúságMozgásban az erdélyi ifjúság 6.Szegénység elleni erdélyi platformSzegénység elleni erdélyi platform 7.Erőforrás-hatékony ErdélyErőforrás-hatékony Erdély 8.Mezőgazdaság és vidékfejlesztés ErdélybenMezőgazdaság és vidékfejlesztés Erdélyben
28 Vidékfejlesztés: kiemelt célkitűzések: 35,00%Alapvető szolgáltatások és a falvak megújítása a vidéki térségekben 28,00%A mezőgazdasági üzemek és a vállalkozások fejlesztése 15,00%Beruházások tárgyi eszközökbe 78,00%
29 Kohéziós Alap: kiemelt célkitűzések: 18,00%Az energiahatékonyság és a megújuló energiák felhasználásának támogatása a kis- és középvállalkozásokban 18,00%A hulladékágazatba történő beruházásra irányuló jelentős igények kielégítése az uniós környezeti acquis követelményeinek való megfelelés érdekében 14,00%Az energiahatékonyság és a megújuló energiák felhasználásának támogatása a közcélú infrastruktúrákban 10,00%A biológiai sokféleség megóvása, illetve helyreállítása, beleértve a zöld infrastruktúrákat is 60,00%
30 Európai Regionális Fejlesztési Alap: kiemelt célkitűzések: 18,75%Beruházás a nemzeti, regionális és a helyi fejlődést szolgáló egészségügyi és szociális infrastruktúrába, az egészségügyi státuszbeli egyenlőtlenségek csökkentése, valamint átállás az intézményi szolgáltatásokról a közösségi alapú szolgáltatásokra 15,00%A kkv-k számára új vállalati modell kidolgozása, elsősorban a nemzetközivé válás céljával 10,00%A vállalkozói szellem előmozdítása, különösen az új ötletek gazdasági hasznosításának megkönnyítésével, valamint új cégek alapításának ösztönzésével 43,75%
31 Európai Szociális Alap: kiemelt célkitűzések: 26,00%A korai iskolaelhagyók számának csökkentése és a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés ösztönzése a koragyermekkori nevelésben és az alap, illetve középfokú oktatásban 12,50%A megfizethető, fenntartható és minőségi szolgáltatásokhoz való jobb hozzáférés biztosítása, beleértve az egészségügyi szolgáltatásokat és a közérdekű szociális szolgáltatásokat 10,00%Az egész életen át tartó tanulás lehetőségeihez való hozzáférés ösztönzése, a munkavállalók készségeinek és kompetenciáinak naprakésszé tétele, továbbá az oktatási és képzési rendszereknek a munkaerő-piaci igényekhez való jobb igazítása 48,50%
32 Erdély 2020 a romániai konzultációban I. Románia kormánya 2012 második felében nyilvános konzultációt kezdeményezett, amelynek célja a költségvetési ciklusra vonatkozó európai uniós alapok felhasználásának előkészítése és megalapozása. A konzultációs folyamatot a Európai Ügyek Minisztériuma koordinálja. Az RMDSZ Erdély 2020 Fejlesztési Tervét érvényesíteni kívánja a nyilvános konzultáció által megszabott keretek között.
33 Erdély 2020 a romániai konzultációban II. November 19-én az RMDSZ hivatalosan benyújtotta az európai ügyekért felelős miniszternek az Erdély 2020 Fejlesztési Tervet. Továbbá az RMDSZ előterjesztette a dokumentumot azokhoz a regionális szintű ügynökségekhez, amelyek a konzultációs intézményrendszer részét képezik Romániában.
34 További konzultációs szintek Regionális Fejlesztési Ügynökségek (Agenţii pentru Dezvoltare Regională) – Gyulafehérvár, Kolozsvár, Temesvár Regionális Környezetvédelmi Ügynökségek (Agenţii Regionale pentru Protecţia Mediului) – Temesvár, Kolozsvár, Szeben Halászati és Vidékfejlesztési Kifizetési Ügynökségek (Agenţii de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit) - Gyulafehérvár, Temesvár, Szatmárnémeti Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Regionális Közreműködő Szervezetei (Organisme Intermediare Regionale pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane) - Gyulafehérvár, Kolozsvár, Temesvár A Gazdasági és Kereskedelmi Minisztérium Kis- és középvállalkozásokért felelős Közreműködő Szervezete (Organism Intermediar pentru IMM) - Bukarest
35 Köszönöm a figyelmet! * Megj: az előadásban szereplő adatok az Európai Bizottság, Európai Tanács, Románia Kormánya és az RMDSZ weboldaláról származnak