Közadatok hozzáférésének és újrafelhasználásának jogi kérdései Dr. Kovács A. Tamás 2. HUNAGI Konferencia 2011. március 3. 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Humán rendszerek, közszféra
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Elektronikus információszabadság? Gondolatok az Elektronikus információszabadságról szóló évi XC. törvény kapcsán Partner, konkurens, megrendelő.
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A vízjog időszerű kérdései
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
2007, Közadattár Program, Neumann Kht. Közérdekű adatbázisok továbbhasznosítása – formátumok, szabványok, protokollok, forgatókönyvek Galambosi.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
PSI projekt Javaslatok egy megfelelőbb implementációra.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Az államigazgatási adatvagyon közcélú hasznosításának lehetőségei Kodaj Katalin.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A dereguláció, célja, megtett lépések és elért eredmények
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Vasútszabályozási Osztály
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
2014. november Rendek Tímea
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
1055 Budapest, Nagy Ignác utca 16. ▪ Tel.:  Társasági Törvény, 2006  Konkrét gyakorlati következmények Mit kellett már megtennünk? Mire,
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A jogforrási rendszer II.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Közbeszerzési szabályok változása és
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Közadatok hozzáférésének és újrafelhasználásának jogi kérdései Dr. Kovács A. Tamás 2. HUNAGI Konferencia március 3. 1

PSI re-use és a közérdekű adatok nyilvánossága PSI re-use sajátosságai A közszféra és a privátszektor együttműködése A privátszektor szolgáltatása profitorientált, a közszféra pedig az alapfeladatai (azaz nem szolgáltatási célból) ellátása érdekében állítja elő az adatokat A privátszektor szolgáltatása a közszféra adataira épül, azoktól függ Teljesen különleges szabályozási tárgy!! Az alaphelyzet teljesen eltér (i) a piaci szolgáltatásoktól (ii) a közfeladat-ellátás logikájától, és (iii) a közérdekű adatok nyilvánosságának szempontrendszerétől is. 2

A közadatok felhasználhatósága – jelenlegi helyzet Re-use: nem jelenik meg önálló szabályozási tárgyként Hozzáférhetőség: közérdekű adatok nyilvánosságának keretében kezelve alkotmányjogi korlátok az implementációban A gyakorlatban: átláthatóság hiánya alacsony hatékonyság (hozzáférési nehézségek: pl. rendszeres adatszolgáltatás igénylésének problémái) visszaélésszerű példák 3

A problémák gyökere – szabályozási hiányosságok Előzmény : PSI irányelv 2003/98/EK irányelv a közszféra információinak további felhasználásáról Implementációs határidő: július 1. Hazai implementáció Előtanulmány, majd átültető törvény Megközelítés: közérdekű adatok nyilvánosságának oldaláról A magyar jogalkotó szerint az irányelvnek Magyarország javarészt eleve megfelelt! Részben új jogszabályok elfogadásával, részben a meglévő módosításáv al DE! már 2007-ben felmerültek hiányosságok az átültetés kapcsán Kritikák, infringement veszélye 4

A konkrét problémák 1) a magyar jog nem ismeri a további felhasználás fogalmát - nincs különbség a közérdekű adatok nyilvánossága körébe eső tartalmak és az újrahasznosítás körébe eső tartalmak között - nincs meg a további felhasználás fogalma - konkrét hiba pl: Avtv. 22. § nem alkalmazható a közhitelű nyilvántartásból való adatszolgáltatásra, ill. hazai jogban az adatszolgáltatások nagy része ágazati szabályok hatálya alatt kerülnek kezelésre (cégiratok, inyt. nyilvánossága) 2) az ágazati szabályozások és közhiteles nyilvántartások felülvizsgálata nem történt meg - állami adatbázisokhoz nem az Avtv. szerint lehet hozzáférni, hanem ágazati jogszabályok szerint - közhiteles nyilvántartások 3) alapvető követelmények nem jelennek meg a magyar jogban - követelmények csak az Avtv. szerinti hozzáférés körében jelennek meg, máshol nem

A konkrét problémák 4) a hozzáférés mechanizmusa gazdaságilag nem hatékony - gazdasági hasznosítás lehetőségeit korlátozza az irányelv: díjazási szabályok, ennél szűkebb: Avtv. csak a másolatkészítésért kérhető díj, a hozzáférés ingyenes - ez nem biztosítja a vonatkozó adatok előállításának költségeinek megtérítését sem, és nem is ösztönzi a közig. szerveket a továbbhasznosítás elősegítésére, így azok csak a feltétlenül szükséges minimumot teljesítik 5) a hatály bizonytalansága - eltérő fogalomrendszer: alanyi és tárgyi hatály 6) a díjazási elvek ellentmondásai - közadatokhoz való hozzáférés elvben ingyenes, a gyakorlatban azonban díj ellenében, a díjrendeletek alapján - ellentmondás az Avtv. (kérelemre kell a költségeket előzetesen közölni) és Eitv. (általános közzétételi listán szerepel a díjak közzététele) között is

7) gyakorlati intézkedések hiányosságai - nem hatékony, nincs elegendő anyagi forrás erre a célra 8) vitarendezés, ellenőrzés - konfliktusrendezési mechanizmusok hiánya 9) PPP megoldások hiánya - közig. szervek és gazdasági szervezetek között nincs ilyen együttműködés a közadatokhoz való hozzáférés fejlesztése terén - ok: közig. szervek nem kellő motiváltsága A konkrét problémák

Az irányelv hatékonyabb átültetése? A jelenlegi problémák feloldása lehet Az irányelv: meglévő hozzáférési szabályokra épül Követelmények 1) további felhasználás iránti kérelmek (indoklási kötelezettség és jogorvoslati jogról való tájékoztatás, határidők) 2) rendelkezésre álló formátumok 3) költségalapú díjazás 4) átláthatóság 5) felhasználási engedélyek 6) gyakorlati intézkedések 7) megkülönböztetés tilalma 8) kizárólagosságot biztosító megállapodások tilalma 9) elektronikus eszközök igénybevétele 8

Az átültetés módszere a tagállamok különböző módon ültették át: 1) egyedi intézkedéseket fogadtak el (pl. Nagy-Britannia, Észtország) 2) közszféra információinak további felhasználására vonatkozó új egyedi intézkedések és az irányelvet megelőző jogszabályok kombinációját alkalmazták (pl. Dánia), illetve a dokumentumok hozzáférésére vonatkozó jogi kereteket kiegészítették a közszféra információinak további felhasználásával kapcsolatos rendelkezésekkel (pl.: Franciaország) 3) olyan intézkedésekről értesítette a Bizottságot, amelyek nem tartalmaznak egyedi rendelkezéseket a közszféra információinak további felhasználására vonatkozóan (pl. Magyarország, Lengyelország) Magyarország a következő jogszabályok útján ültette át az irányelvet: Adatvédelmi törvény módosítása, valamint Az elektronikus információszabadságról szóló évi XC. törvény (Eitv.)

Egy lehetséges modell A közérdekű adatok nyilvánosságának érintetlenül hagyása: alkotmányos jogok ne sérülhessenek! De a kétféle terület elválasztása: eltérő eljárásrend, követelményrendszer Elválasztása: az igénylő döntése/választása szerint Következmények: Ugyanaz az adat akár mindkét eljárásrendben igényelhető Az új eljárásrend egyfajta értéknövelt szolgáltatásként fogható fel: Szabályozott eljárásrend Jogorvoslat lehetősége Díjazással kapcsolatos követelmények Diszkrimináció tilalma stb. Szolgáltatásminőségi követelmények támaszthatók!! (Felek megállapodása szerint) Nagyobb rugalmasság lehetősége

Szabályozási szempontból: önálló törvény megalkotása Hatály elválasztása: az igénylő döntése/választása szerint  a közérdekű adatok nyilvánosságának, közszféra átláthatóságának nem jelenti korlátját Fogalomrendszerében lehetőleg az Avtv. fogalmaira építve Eljárásrend szabályozása Irányelv tartalmi követelményeinek átültetése Várt eredmény: irányelvnek való jobb megfelelés biztosítása, a piac beindítása, tisztább piaci működés Jelenlegi helyzet 2010-ben előkészítő tanulmányok, szabályozási modell elkészítése Társadalmi fórum  végkicsengés: a legnagyobb kérdés a közérdekű adatok nyilvánosságától való elhatárolás Normaszöveg előkészítése Kormányváltás – elfogadás az új kormányzat részéről? Egy lehetséges modell

Köszönöm a figyelmet! Kovács A. Tamás ügyvéd 1055 Bp. Falk Miksa u. 3. III/2.