Nevelés és nevelői attitűdök

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Jánosi Beatrix szeptember 08.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Demokratikus iskola mozgalom International Democratic Education Conference (IDEC) 1993 European Democratic Education Community EUDEC 2008
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
SZONEK Liszt Ferenc Utcai Bölcsőde és Óvoda Szentlőrinc
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A nevelés stílusa.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Fegyelmezés Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Alfred Adler individuálpszichológiája
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kultúra és Szocializáció
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Gyermek: Ki a gyerek? Tiszta lap, vagy csiszolatlan gyémánt?
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
A tanári szerep Neveléselmélet.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Vérmérsékletem képekben
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyközpontú gondozás
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
A diszfunkcionálisan működő család
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Nevelés és nevelői attitűdök Ranschburg féle felosztás szerint

Nevelés A nevelés céltudatos személyiségfejlesztés, amely a gyermek egész életére kiterjed, és pozitív változást igyekszik előidézni Színterei: család, bölcsőde, óvoda, iskola

Figyelembe kell venni: -         életkort -         egyéni sajátosságokat A családi nevelés beilleszkedik a nevelési folyamat egészébe. Feltételei: -         szülők kiegyensúlyozott kapcsolata -         gyermek iránti szeretet, bizalom -         biztonságot nyújtó, követelményeket adó légkör -         nevelési mód rugalmassága, nyitottsága

Ranschburg- féle nevelői attitűdök Attitűd: magatartás, viselkedés 1. Meleg- engedékeny 2. Meleg- korlátozó 3. Hideg- engedékeny 4. Hideg- korlátozó

A korlátozás és az érzelmi odafordulás arányától függően a nevelési stílusokat négy kategóriára osztják: következetes (meleg-korlátozó), tekintélyelvű (hideg-korlátozó), elhanyagoló (hideg-engedékeny) és megengedő (meleg-engedékeny) nevelési stílus.

1. Meleg- engedékeny Nem próbálja korlátozni a gyerek viselkedését. Hagyja, hogy a gyerek úgy tegyen, ahogy neki tetszik. Sok választási lehetőséget kínál irányítás-vezetés nélkül. Kérleli a gyereket viselkedése megváltoztatására, vagy megpróbálja meggyőzni, de nem „mondja meg” neki, mit tegyen. Szeretetteljesen bánik a gyerekkel. Tiszteletben tartja gyermeke személyiségét. Odafigyel a gyerekre, meghallgatja.

2. Meleg- korlátozó/következetes Szülői kontroll alá vonja a gyerek viselkedését. Amikor a gyereket valamire kéri, elvárja, hogy a gyerek eleget is tegyen a kérésének. Úgy gondolja, hogy a gyerek nem „kis felnőtt”, tehát szüksége van korának megfelelő vezetésre, irányításra ahhoz, hogy kibontakozzék. Szeretetteljesen bánik a gyerekkel. Időt tölt a gyerekkel, és meghallgatja őt. Törekszik arra, hogy a gyerek megkapjon mindent, amire a kibontakozásához szüksége van. -

3. Hideg- engedékeny Nem, vagy alig vonja szülői kontroll alá a gyerek viselkedését. Nem próbálja javítgatni a gyereket. Megengedi, hogy a gyerek azt tegye, amihez kedve van. Gyakran annyira lekötik saját gondjai, hogy nem marad ideje, energiája figyelmet fordítani a gyerekre. Nincs ideje a gyerekre, nem fordul felé figyelemmel. Nem különösebben hallgatja meg, nem jellemző, hogy dícsérné, bíztatná a gyereket. Elhanyagolja a gyerek érzelmi szükségleteit.

4. Hideg- korlátozó Komolyan veszi a gyerek viselkedését, elvárja, hogy a gyerek megfeleljen a elvárásainak és az általa szabott korlátoknak. Szabályoknak való engedelmességre kényszeríti a gyereket Nem tartja tiszteletben a gyerek véleményét, érzéseit és érzelmi szükségleteit Az engedelmesség fontosabb a szülő számára, mint a kapcsolat. A szabályszegésért büntetés jár. Nem tölt kikapcsolódós időt a gyerekkel, nem hallgatja meg őt. Kevés az érzelmi megerősítés. Korlátozottan, vagy hiteltelenül fejezi ki a gyermek iránti szeretetét. Általában nem magyarázza meg a szabályok értelmét és célját; úgy gondolja, a gyerek egyedüli joga és kötelessége a szabályok betartása.