Egészségpszichológia alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az iskolai szociálismunka
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
A CSALÁDORVOS PREVENCIÓS MUNKÁJA
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Alkoholizmus.
Motivációs kérdezés technikája
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A PSZICHOSZOMATIKUS ORVOSLÁS JELENE,
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Nyugat – Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Munkahelyi Egészségvédelem Egyéni felelősség vagy vállalati érdek ?
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Soft skills.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
A lelki egészség védelme az iskolában
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
Betegközpontú innováció a gyógyszeriparban
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Mozgásszervi rehabilitáció
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Közoktatási vezető II. félév
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Egészségpszichológia alapjai 2008 09 I. szem „Az egészségpszichológia területei, alapfogalmai és alapvető modelljei” Összeállította: dr.Pék Győző Forrás: Kállai János, Varga József, Oláh Attila: „Egészségpszichológia alkalmazási területei és alapfogalmai” in: Egészségpszichológia a gyakorlatban. szerk: Kállai,Varga ,Oláh Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest 2007

egészségpszichológia Hivatalos története rövid. Az elmúlt 25 év alatt a pszichológia egyik legdinamikusabban fejlődő ága lett. Folyóirat közlemények, és tanulmány kötetek jelzik az egészségpszichológia új ismeretrendszerének oktatása iránt megjelenő érdeklődést. Gyakorlata azonban keresi még a helyét

egészségpszichológia A mentális betegségektől a testi betegségek felé haladva félúton kereshetjük (1. ábra). A pszichopatológiai szemléletet túlhaladja Az egészséges lelki működések fenntartásával és fejlesztésével foglakozik és Képességekkel, amely testi betegség esetén is lehetővé teszi a pszichológiai stabilitás megőrzését: az élet értelmének megtartását, az élet vezetését

egészségpszichológia megelőzésére koncentrál a gyógyító rendszer integráns részének tekinti magát. partner vagy segítő útitárs a betegséggel való küzdelemben

Betegségek= szomatopszihés események szerep az egészség megtartásában és visszaállításában gondolkodásmódja bio-pszicho-szociális A medicinális ok-okozati gondolkodást rendszerelvű közelítéssel bővíti

egészségpszichológia a viselkedéstudományi alapelveket és a kognitív és szociálpszichológiai ismeretrendszereket alkalmazza Főként a prevencióban…..

egészségpszichológia egészségfejlesztés életminőség javítását, a személy tudatosan alakítja a betegséggel való megküzdés folyamatát. Az egészség megtartásának és a betegség kialakulásának a kultúrából, szűkebb közösségeiből és személyes ismeretekből, szokásokból származóan története van, mely meghatározza a személy későbbi betegség karrierjét.

magatartásorvoslás primer prevenció gyógyítás és rehabilitáció a magatartástudomány és a biomedicina módszertana a magatartás módosítása révén, a klinikai praxis területén erősíti a különböző terápiák hatásmechanizmusát,

magatartásorvoslás Kezelési alapelvei: Visszafordítható kóros viselkedés reakcióminták korrigálása Egyéni-, család- és csoport-pszichoterápiás módszerek alkalmazása Pszichofiziológiai kontroll módszerek felhasználása Gyógyszerrel kombinált magatartás szempontú betegvezetés

Stroebe 2000: egészség károsító vagy az egészség védelmét szolgáló viselkedés

Bishop 1994: fontos viselkedés jellemzők Szociális és demográfiai meghatározók: nem, életkor, iskolázottság, referencia csoportban betöltött státusz, lakáskörülmények.

Bishop: fontos viselkedés jellemzők Konkrét élethelyzetek: munkahelyi légkör, családtagok száma, család egysége, hasonló életkorú társakkal való kapcsolat minősége, szociális támogatottság, magány.

Bishop: fontos viselkedés jellemzők A tünetekre vonatkozó perceptuális érzékenység: egyes szimptómákkal kapcsolatos, személyes vagy családi, vagy médiákon keresztül közvetített trauma által kiváltott érzékenység, a szocializáció korai szakaszában egyes betegségekkel, tünetekkel kapcsolatban szerzett tapasztalatok

Bishop: fontos viselkedés jellemzők Pszichológiai determinánsok: mintaadó személlyel kapcsolatos azonosulás, életmóddal értékekkel kapcsolatos emóciók motivációk, önpusztító vagy túlkontrolláló, túlóvó beállítódás, stresszre adott individuális válaszminta, konfliktus megoldó képesség, idegesség, megzavart személyiségfejlődés, dependencia, elsődleges és másodlagos betegség előnyök.

A lelki és a testi betegséggel vagy egészségi állapottal kapcsolatos ismeretek szétválasztásának nincs sem tudományos, sem praxisból származtatható indoka. Számos tudományos bizonyíték és eredményes terápiás és preventív beavatkozás példázza Lázár 1991; 2003

Matarazzo 1982 I. Egészséges magatartás és életvitel fejlesztése és az egészséges állapot megőrzése. empirikus módszerek magatartásformák a jó egészség fenntartása (kerékpár) kulturális specifikumokat, gondolkodásbeli sajátosságokat, a tömegkommunikáción keresztül közvetített értékek fizikai gyakorlatok, attitűdváltoztatás szokások korrekciója

Matarazzo II. Konkrét betegségekhez kapcsolódó megelőző és terápiás tevékenység. speciális betegcsoportok magas kockázattal élő személyek: szekunder prevenciós programot esékenység mortalitás és morbiditás adatokkal, nagyobb populáción végzett statisztikai eredmények: rizikótényezők predikció, életkilátások medicinális és szociális modellek a személy együttműködése hatékony kommunikációs stratégia

Matarazzo III. Kóroktani és diagnosztikai korrelációk a betegség és a pszichológiai jellemzők vonatkozásában. rejtett tényezők korszerű mérési eszközök és matematikai statisztikai eljárások Pl:placebó hatás, fájdalom élmény és biológiai korrelátumai (derékfájdalmak és stressz összefüggései)

Matarazzo IV. Egészségügyi ellátó rendszer és egészségpolitika. nemzeti és nemzetközi adatbázisok egészségvédelmi programok (kelet-közép európai egészségparadoxon) szociológia interjúk, kérdőíves vizsgálatok demográfiai és orvosi adatok: statisztikai feldolgozás és elemzés egészségszociológiai kutatások

Egészséggel kapcsolatos vélekedések modellje Health Belief Model HBM

Egészséggel kapcsolatos vélekedések modellje Miért van az, hogy emberek annak ellenére, hogy fontosnak tartják az egészséget, nem mindig tesznek érte eleget, hogy egészségesebbek legyenek? A vágy ugyan megvan, de a tettekhez már megfelelő motivációra van szükség. Személyes hatékonyság is szükséges!

Az egészséggel kapcsolatos hatékony fellépés alapfeltételei: Fel kell ismerni azt, hogy probléma van az egészségállapottal. Meg kell állapítani, hogy ez a probléma milyen súlyosságú és milyen következményekre vezet. Előzetesen fel kell mérni az esetleges akadályokat és azt, hogy az egészséggel kapcsolatos probléma megoldására fordított energia milyen mértékben hasznosulhat.

Az egészséggel kapcsolatos vélekedés, HBM modell: az egészség érdekében tett lépéseket alapvetően a betegség–nyomás, azaz a bekövetkezésétől való félelem észlelése, valamint a vele szembeni fellépés feltételezett hatékonysága határozza meg

A félelem kiváltó okai: (a) a szocializáció során szerzett, a betegség egyes komponenseivel kapcsolatosan kialakult fokozott figyelem,érzékenység, (b) a betegség súlyosságával kapcsolatos fantáziák, hiedelmek, egyéni jóslások

VÁLTOZÓK Válasz hatékonyság Szociális és Demográfiai (életkor, foglalkozás) Konkrét helyzetek (munkahelyi konfliktus) Tünetekre vonatkozó percepció (betegség és egészség szocializáció) Pszichológiai tényezők Aggodalom-motiváció Érzékenység Súlyosság Egészségesség vágy. Válasz hatékonyság Elvárt haszon Vélt akadályok felismerése, tudatosítása. Egészségóvó, fejlesztő, visszaállító viselkedés

Az egészségviselkedés fejlesztésének útmutatója: Theory of Planned Behavior a változást kívánó személy, a motivációt, tudatosan megtervezi és szándékaiban összpontosítja. A szándék, a viselkedés megvalósításának tervéből és a kivitelezéshez szükséges döntési folyamatokból áll össze. szándékai alapján a személy elképzeli, kijelöli az elérni kívánt célt és önirányítási képességére, önkontrolljára támaszkodva igyekszik szándékait megvalósítani. terveibe beleszövi saját akarati funkcióival kapcsolatos vélekedéseit is

Theory of Planned Behavior Minimális és maximális megvalósítási lehetőségek átgondolása ez az eredményesnek tűnő stratégia nem minden személynél működőképes szükséges a hiányzó láncszemek, (kontroll, problémamegoldó képesség) begyűjtése

Az egészséges állapot megtartása függ: Theory of Planned Behavior A környezetükben történő dolgok események a saját viselkedésüktől függenek, vagy nincs számottevő szerepük hol a kontroll helye? A hit és szokásrendszer normákban, másokhoz való viszonyban, magáért és másokért érzett felelősség vállalásában ölt testet: viselkedési program, életprogram a személy bízik- e önmagában a hosszú távú erőfeszítések racionális ellenőrzése és az önszabályozás vonatkozásában!!! A személynek tehát segítséget kell nyújtani, hogy egészsége megőrzése érdekében megszerezhesse, vagy fejleszthesse képességeit

Egészségmagatartás Kontrolljának Helye modell az adott viselkedés eredményeként szerezhető megerősítés, haszon vagy jutalom várhatóan megjelenik e vagy sem belső megerősítő források, vagy külső források Az esetek többségében a helyzet által kínált lehetőségek értelmezései döntik el A megerősítés helyének átgondolása a viselkedés alakítás legfontosabb mozzanata!!! ( Zsíros ételeket főz-é az asszony, vagy reformkonyhás???)

Egészségmagatartás Kontrolljának Helye modell Külső, vagy belső megerősítő???? A szakértő pozícióval rendelkező modell személy (szülő, orvos, jelentős hatású politikus, színész, üzletember, bárki, aki kulcsszemély) Saját tapasztalat, ismeret, önjutalmazás, belsővé vált érték? A kettő kombinációja!?

Protektív Motivációs Modell Az emberek egy része fél segítséget kérni…. Más a legkisebb nehézségek esetén is segítséget kér Vannak azonban olyan emberek, akiknek a figyelmét fel kell hívni a veszélyekre, rá kell mutatni a probléma lényegére A közepes szintű feszültség képezi a megfelelő bázist !!!!! (A riogató kampányok hatása) A „kínlódás”, félelem esetén először a félelem élmény csökkenése kerül előtérbe. Igyekszünk elfeledni, elhárítani, de azért mégis nyomasztó…….. Megoldás, motiváció, energia!!! Védő motiváció