Az Idegenforgalmi Piac

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

Turisztikai szuksegletek
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
II. A turizmus rendszere
Nemzetközi gazdaságstatisztika
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Bevezetés az idegenforgalomba
A turizmus rendszer környezete
Turizmus gazdaságtan 11.. Árak a turizmusban Ár Pénzben kifejezett csereérték és fizetési feltételek összessége Árérzékenység Az ár 1%-os változása hány.
A piac Szakiskola.
Idegenforgalmi statisztika
Fogalma, összefüggések
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Regionális gazdaságtan 4.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
A gazdasági fejlettség mutatói
Szálláshelyi vendéglátás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Bg.5 téma A biztosítási piac.
A turizmus gazdasági hatásai
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A külső környezet elemzése
Településmarketing Értékaudit.
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
TDM Tanfolyam A TDM lényege
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
1458/18 tétel Kiutazási árualapjának közkedvelt desztinációjában váratlanul olyan politikai zavargások történtek, melyek lehetetlenné teszik további csoportok.
A marketing piac tartalma
A turizmus alapfogalmai
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Készletgazdálkodás és logisztika
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
A PIAC.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Desztináció-marketing
A külső környezet elemzése
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
A piac és a piacgazdaság
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Előadás másolata:

Az Idegenforgalmi Piac Piaci fogalmak Idegenforgalmi:a turistákat küldő és fogadó helyek közötti gazdasági és társadalmi kapcsolatok legfontosabb formája, az árak által behatárolt kínálat és kereslet találkozása, amely áttöri az országhatárokat.

Idegenforgalmi termék Az a kínálati halmaz ( termék láncolat, keverék termékcsoport stb.), amely különböző természeti és ember alkotta adottságokból, a turizmus céljára létrehozott objektumok szolgáltatásaiból és egyéb fogyasztási cikkekből áll össze, annak érdekébe, hogy a turisták ki tudják ezekkel a keresletüket elégíteni. Az otthonától távollevő ember igényeinek összességét kielégítő szolgáltatáshalmaz.

Másképpen: erősen konvertálható kereslet része, egy olyan „keverék”, amelyben benne van valamennyi eleme annak, amire az adott időben a turista igényt tart vagy tarthat. Komplex szolgáltatási csomag. Az idegenforgalmi fogadóhelyek ajánlatai a piacon találkoznak, ott mérik össze versenyképességüket és ismertetik el munkaráfordításaikat. A ráfordítások alapján alakul ki az idegenforgalmi árszínvonal, amelyet a kereslet és kínálat mindenkori arányai is befolyásolnak.

Termék összeállítás módozatai Utazás szervezők állítják össze, egységes csomagként kínálják ( szervezett turizmus) A turista maga keresi meg a szolgáltatókat, tehát maga állítja össze (nem szervezett turizmus) Turisztikai termék fő összetevői: vonzerő vagy attrakció,megközelíthetőség, egyéb infrastruktúra, szállás, ellátás, szórakozás és egyéb szolgáltatások, biztonság, fogadó terület lakosságának vendégszeretete, turisztikai szervezetek, az árak és mindezekről a megfelelő ionformáció. (vonzerő leltár)

Az idegenforgalmi termék jellemzői Megfoghatatlanság Egyidejűségű A minőség ellenőrzése és egységesítése igen nehéz Veszendőség Szezonalítás Erős verseny A turisztikai termék életciklusai

Idegenforgalmi piac sajátosságai A kínálat és a kereslet térben és időben eltér egymástól Az idegenforgalmi termékhalmaz, döntő többségben szolgáltatási elemeket tartalmaz Az idegenforgalmi termékcsoport elemei döntő többségben nem tárolhatók A keresletet és kínálatot a propaganda és a tájékoztatás (marketing) köti össze.

Az idegenforgalmi piac alapkategóriái Az utazásra, kikapcsolódásra és változatos élmény keresésére irányuló idegenforgalmi kereslet Az idegenforgalmi fogadóhelyek, szolgáltatások és javak kínálata A fogadóhelyek, szolgáltatások és javak ára. Mindegyik alapkategória nagyon tág fogalom.

Az okok és befolyásoló tényezők egész sora húzódik meg mögöttük. pl Az okok és befolyásoló tényezők egész sora húzódik meg mögöttük. pl. a kínálat fontos eleme a fogadóhely, a maga különböző adottságaival, a kínálatot közvetítő propaganda, az utazási irodák és a kapcsolódó üzleti szervek láncolata, a szálláshely, az étkező-, a szórakozóhelyek stb. A kereslet mögött ott van a sokszínű szükséglet. Az ár mögött a ráfordítások sokfélesége.

Idegenforgalmi kereslet és szükséglet Napjainkban az idegenforgalmi szükséglet kielégítése az emberben meglévő helyváltoztatási igény (mobilitás), az újabb megismerése, felfedezés iránti vágy, a regenerálódási igénye a gazdaság fejlettségétől, a munkamegosztás mélységétől függően válhat csak általánossá (idegenforgalom demokratizálódása)

Az utazási szükséglet helye és érvényrejutása a szellemi szükségletek sorában egy gazdasági (diszkrecionális jövedelem) és egy lélektani (az utazás egyéni igénylése) tényezőtől függ. Szerepet játszik érvényre jutásában a kulturális színvonal és érdeklődés is. Az idegenforgalmi szükségletek a vásárlóalap (bérek és fizetések) révén a fogadóhelyek és az idegenforgalmi üzleti szervek kínálatával találkozva válnak keresletté.

Ezért a kereslet fogalma sokkal gazdagabb, színesebb mint a szükségleté. A kereslet ara ad választ, hogy hol,mikor, milyen körülmények között találkozik a fizetőképes szükséglet a kínálattal. Az idegenforgalmi kereslet a potenciális turisták azon kívánsága, hogy a turizmusok során meghatározott célok elérésére különböző szolgáltatásokat, javakat, idegenforgalmi „terméket” meghatározott összegért megvehessenek.

Az idegenforgalmi kereslet sajátosságai Világpiaci kategória Sokféleség Mobilitás Konvertálhatóság Komplexitás Periodicitás Társadalmi viszonyok: Ár- és jövedelmi viszonyok Politikai viszonyok Utazási divat Szabadidő

Az idegenforgalmi keresletet meghatározó tényezők A vásárlóerő A szükséglet A népesség Adminisztratív szabályok A kínálat kuriozitása Közlekedési idő és költségek Technikai színvonal Földrajzi és éghajlati viszonyok Ár és preferenciák Szubjektív tényezők ( image)

Az idegenforgalmi kínálat Szűkebb értelemben magában foglalja a piacon – adott áron – vételre kínált utazási és egyéb idegenforgalmi szolgáltatások, látogatásra ajánlott fogadóhelyek és a turistáknak megvásárlásra kínált javak összességét.

Tágabb értelemben a kínálat az idegenforgalom létrejöttének helyi feltételeit a turisták fogadására és ellátására létező valóságos és potenciális lehetőségeket azon értékesítési módszereket és csatornákat, amelyekkel felkínálják és eladják az idegenforgalmi szolgáltatásokat azon módszerek összességét, amivel a turisták figyelmét felhívják a fogadóhelyek és szolgáltatások előnyeire az idegenforgalmi szolgáltatások árait foglalja magába

A kínálat tárgya Fogadóhely (destinátio) egy komplexum, amely természeti, kulturális és egyéb értékekkel rendelkezik. Ezek a „kincsek” nem merülnek ki a kihasználás során. Sőt használatuk előnyős a fogadóhelynek. Nincs értékcsökkenésük. Az utazási dívat változtathatja meg értéküket. Felkészültség – fogadóhelyi infrastruktúra

Közvetítőhálózat azon értékesítési módszerek és csatornák alkalmazása amelyek alkalmazásával eladásra felkínálják és eladják az idegenforgalmi szolgáltatásokat Propaganda azon módszerek összessége, amelynek segítségével a turisták figyelmét a fogadóhelyekre és szolgáltatásokra felhívják. Az idegenforgalmi szolgáltatások árai.

Az idegenforgalmi kínálat sajátosságai Sokféleség Nem exportálható adottságok nagy szerepe Szolgáltatások nagy hányada Helyhez kötöttség Merevség Eszközigényesség A kínálat nem tárolhatósága Árai

Kínálat elemzés sajátos területei Versenyképesség értékelése A szálláshely és elátóhálózat jelenlegi és jövőbeni kapcsolatának elemzése Az áruk és szolgáltatások értékesítésnek analizise A propaganda tevékenység vizsgálata Az áranalizis

Jövedelem rugalmassági együttható az 1%-os jövedelem növekedés egynél nagyobb ütemű idegenforgalmi keresletnövekedést idéz elő X = személyes jövedelem a bázisidőben Y = idegenforgalmi kínálat a bázisidőben dx = a jövedelem növekedés tömege a beszámolási és a bázis időszak között dy = az idegenforgalmi kiadás növekedés tömege a beszámolási és a bázisidőszak között

Az idegenforgalmi ár speciális vonásai A turisták az árakat csak részben ismerik meg ( heterogén piac – sokféle kínálat) - a turisták a fogadóhelyen többet költenek - a nem szervezett turisták az árakat csak prospektusból, hallomásból ismerik Az átlagos idegenforgalmi árszínvonalnak nagy a jelentősége szemben a konkrét árakkal ( a turista az utazásra egy meghatározott összeget szám és a kínálati elemek árstruktúrája dönti el a vásárolt szolgáltatások és áruk mennyiségét

Az idegenforgalmi árak minőségi és időbeli eltérés alapján is különböznek A minőség nemcsak az osztályba sorolásától, hanem a fogadóhely idegenforgalmi adottságainak vonzerejétől is függ (városközponti fekvés,+- jellemzők egy termékre) Az időbeni árkülönbség ( szezonalítás) Nagy eszköz igényű az idegenforgalmi kapacitás miatt minél nagyobb kapacitás kihasználtságra törekszünk ( ártaktika) Külföldi és belföldi áreltérések

Új piac nyitása növeli az árversenyt Az idegenforgalmi áraknál viszonylagos stabilitásra kell törekedni A kínálat és a kereslet két különböző ország valutájában jelenik meg ( átváltás, árfolyamok stb.) Az idegenforgalmi árak különböző adókat is tartalmaznak Költés struktúra Firenzei kosárszámítások

A költés nagyságát és szerkezetét befolyásoló tényezők Idegenforgalmi kínálat színvonala, választéka költési lehetőség Árszínvonal, árstruktúra Küldő és fogadó ország ár differenciái Igénybe vett szállás típus Igénybe vett étkezési forma Idegenforgalmi motívum, utazás célja A turista vásárlóereje Tartózkodási idő