10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület szakmai konferencia
EU Felsőoktatási Térség Felsőfokú Szakképzés Első diploma (BSC) Másod-diploma (MSC) PhD Oslo Bologna Prága
A szakképzés/felsőfokú szakképzés nevezéktana Általános:Post-secondary education ISCED:5.5. szint Ausztrál: Vocational Education and Training (VET) Technical and Further education (TAFE) EURASHE:Short Cycle Higher Education Anglia:Foundation Degree Hazai: Akkreditált Iskolarendszerű Felsőfokú Szakképzés (AIFSz) Felsőfokú Szakképzés (FSz)
OECD 2002-es felmérése: a hallgatók aránya a vocational képzésekben
A felsőoktatásban (2002-ben) tervezett létszámalakulás FSz 2,8%20-25% Főiskola62%40-50% Egyetem36%20-25%
Forrás:
Forrás: OM. Statisztikai évkönyvek
Forrás: OKM
Forrás: OM Oktatási Évkönyv
EllentmondásokPerspektívák hiányzik egy általános* új oktatás-politikai koncepció oktatás-politikai koncepciókidolgozása többen a magasabb szintekre* az FSz-képzés vonzerejének l való könnyebb bejutás miattnövelésével meg kell szüntetni az - választják átjáróház jelleget a potenciális részvevők nem * széleskörű népszerűsítési ismerik alaposan az FSz-t program nincs megfelelő támogatás a *a munkáltatók bevonása az FSz- munkaerőpiac részéről képzés tervezésébe és végzésébe a képzés nem kellően gyakorlat*a gyakorlatorientáció növelése orientált a gyakorlat-orientált szakértők*elmélet-orientált és gyakorlat- hiányoznak az akkreditációs orientált eljárásból akkreditáció elkülönítése hiányzik a nemzetközi kooperáció*a sokoldalú nemzetközi mobilitás fejlesztése