Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
2 Felsőoktatás és szakképzés A felsőoktatás mint szakképzés – Minden második pályakezdő munkavállaló diplomás – Többciklusú rendszer: Bachelor: munkaerő-piaci képzés Mesterképzés: szakképzés – Szakirányú továbbképzés Munkaerő-piaci képzés Szakképzés a felsőoktatásban – Felsőfokú szakképzés – Egyéb OKJ-s képzések – Felnőttképzés Kompetencia-kurzusok Résztanulmányok
3 Felsőoktatási Intézmények Szabályozási környezet Tömegesedés és demográfia ICT + ped. innováció Kapacitások fejlődése EFT + globalizáció Diverzifikált finanszírozás Input-verseny Output/outcome-verseny Változó gazdaság Stakeholderi igények Rangsorok EFT + globalizáció Válság Bologna Lisszabon Kihívások - lehetőségek Válság
4 Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés
5 ? Forrás: ?: Többlet magyarázata mesterszakok indítása nyelvi előkészítő év
6 Forrás:
7 Államilag támogatott felvételi keretszámok a felsőoktatásban 1997 – 2010 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról Forrás: OKM
8 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése
9
10 Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés
11 Forrás: OM statisztika – saját szerkesztés
12 Forrás: OM statisztika - saját szerkesztés
13 Államilag támogatott hallgatói keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999–2010 Forrás: OFIK Forrás: OKM
14 Tömegesedés és demográfia következményei abszolút és relatív tömegesedés különbsége, a lakosság és a foglalkoztatottak átlagéletkora növekszik, az aktív, illetve munkaképes életkor kitolódik, a felsőoktatás hagyományos merítési bázisa csökken, új képzési igények és célcsoportok jelennek meg az oktatásban, nehézségek a gazdaság változó munkaerőigényének kielégítésében.
15 EFT – Globalizáció Nemzetközi szakmai és módszertani sztenderdek szükségessége – EKKR – OKKR- KKK – képzési program Validáció Kompatibilis tananyagok – Tankönyvek – E-learninges felületek – Hallgatók fogadási és küldési képessége Részképzések Szakmai gyakorlatok
16 Változó gazdaság – stakeholderek Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges – Gazdaság – visszacsatolás Igény közvetítése Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és a szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések – Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés-értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció
17 Változó gazdaság – stakeholderek Általános kompetenciák súlya nő – Kulcskompetenciák LLL súlya nő LLG egységes rendszere – Felvételi – Diáktanácsadás – Karrier-tanácsadás – Pályakövetés, alumni – Tanulási készségek fejlesztése Programok nyitottsága – Validáció
18 Minőség új felfogása LO = sztenderdizáció = ígéret EKKR – OKKR – KKK – képzési program Minőségbiztosítási modell – Önértékelés – Független tanúsítás Ügynökségek Rangsorok – Munkaerő-piaci visszajelzések Képzési program kulcsszerepben – Input és output kihívások kezelése
19 A mobilitás formái, lehetőségei Longitudinális – Egyéni haladási sebesség Horizontális – Adott szinten és szakon intézményváltás Vertikális – Magasabb képzési szintre lépés Adott szinten: képzési terület, képzési ág, szak, szakirány váltás Keresztmobilitás – Szint- és szakváltás egyidejűleg Átmenet a munka világába Átmenet a munka világából
20 Az OKKR felsőoktatási alapjai Többciklusú képzési rendszer – Szintek közötti kreditbeszámítás – Szintleírások az alap- és mesterképzésre – Tanulmányi eredmény alapú KKK-k Korábbi tanulmányok beszámításának kiszélesítése (validáció) FSZ híd szerepe az OKJ és a felsőoktatás között Pályaorientáció Pályakövetés
21 Megoldandó feladatok Mobilitás szélesítése – Lemorzsolódás csökkentése Rugalmasabb tanulási utak! Új szintleírások (FSZ, alap, mester, PhD) Új KKK-k Új intézményi képzési programok (tantervek, tananyagok, módszerek, mérés-értékelés stb.) – Tanulási eredmény alapú – Tanuláscentrikus LLL-rendszerben gondolkodás –FSZ és szakirányú továbbképzés szerepe Működő validációs, kreditbeszámítási rendszer
22 Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés
23 OKKR- bemeneti és kimeneti követelmények Képzéstípus (FSZ, Bsc, Msc, PhD) megfeleltetése az OKKR szintnek (KKK alapján) Visszacsatolás –Kimeneti követelmények igazítása –Képzési program (folyamat) igazítása –Mérés-értékelés igazítása Képzéstípus bemeneti követelményeinek meghatározása (érettségi, Bsc, Msc, PhD stb.) Mobilitási és beszámítási alternatívák –Eset: 7. szintre besorolt képzettség – de NEM mester!!
24 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A többciklusú képzési rendszer Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú továbbképzés + kompetencia kurzusok
25 Köszönöm a figyelmet!