Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
Medvéné Dr. Szabad Katalin Dr. Zimányi Krisztina
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
ALAPKÉPZÉS SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:
AZ ÚJ MODULRENDSZERŰ OKJ AZ ISKOLÁK SZEMÉVEL
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Bemutatkozik a Georgikon
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM IX.15. DEBRECEN
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
„ A SZAKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKÍTÁSA, AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSE ” 10 ÉVES A FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉS ORSZÁGOS KONFERENCIA Budapest, XII. 6.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
1 „A szakképzés és a gazdaság kölcsönhatásairól az élethosszig tartó tanulás jegyében” dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS PROGRAMJAINAK.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Modul rendszerű oktatás bevezetésének feladatai a Kaposvár-TISZK-ben és a partneriskoláiban.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
a Műszaki Felsőoktatási
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Pályaválasztási szülői értekezlet
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskola Tokaj2007. január 31.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
moduláris szakképzési szerkezet
Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben
Előadás másolata:

dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló, február 7-9.

ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - ELŐADÁSVÁZLAT A SZAKMASTRUKTÚRA FEJLESZTÉS EREDMÉNYEI ÉS PROBLÉMÁI 1. STRUKTÚRA (ALAPSZAKKÉPESÍTÉSEK, ELÁGAZÁS) 2. MEGOSZLÁS (SZAKMACSOPORTOK) 3. TARTALOM (TARTALMI VÁLTOZÁSOK - SZVK) 4. SZAKMAI PROGRAMOK - VIZSGARENDSZER 5. FEJLESZTÉSI FELADATOK (SZAKMAI PROGRAM ELKÉSZÍTÉSE, TANÍTÁS-TANULÁS, MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS ÚJRATERVEZÉSE, VIZSÁZTATÁS )

A SZAKMASTRUKTÚRA JELLEMZŐI  RENDSZER SZINTŰ FEJLESZTÉS (Jellemzők: átjárhatóság, rugalmasság)  MODULOKBÓL ÉPÍTKEZIK (egymásra épül, közös modulok vannak, ezért a vertikális és horizontális átjárhatóság, beszámíthatóság a jellemző)  KONKRÉT MUNKAADÓI ELVÁRÁSOKRA ÉPÍT (5.5 NEM !)

SZAKMASTRUKTÚRA JELEMZŐI  A RÉSZ-, ÉS ALAP SZAKKÉPZÉSEK, ELÁGAZÁSOK ÉS RÁÉPÜLÉSEK A RENDSZERRE  RÉSZE AZ ÉRTÉKELÉSI RENDSZER IS (mely magában foglalja a bemeneti tudás, a képzés követelménymoduljainak, továbbá a kimeneti kompetenciának az értékelését is)

ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS A SZAKMACSOPORTOK - HUMÁN ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Diagnosztikai technológus1 5501Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens1 5502Orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus Csecsemő- és gyermek nevelő- gondozó Ifjúságsegítő Gyakorlati oktató Képzési szakasszisztens3

ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Kommunikátor4 5501Intézményi kommunikátor4 5502Sajtótechnikus4 5503Sportkommunikátor4 5504Idegen nyelvű kommunikátor Moderátor Mozgóképgyártó szakasszisztens Audiovizuális szakasszisztens4 5502Médiatechnológus asszisztens4 5503Televízióműsor gyártó szakasszisztens4 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Mérnökasszisztens Energetikai mérnökasszisztens Építettkörnyezetmérnök-asszisztens Faipari terméktervező Faipari termelésszervező Gépipari mérnökasszisztens Hálózati informatikus Kohómérnök asszisztens Könnyűipari mérnökasszisztens Mechatronikai mérnökasszisztens Műszaki informatikai mérnökasszisztens Vegyész mérnökasszisztens Vegyipari gépészmérnök-asszisztens Villamosmérnök-asszisztens19 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

A SZAKMACSOPORTOK - MŰSZAKI ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Általános rendszergazda Informatikai statisztikus és gazdasági tervező Telekommunikációs asszisztens Web-programozó Farmakológus szakasszisztens Vegyipari technológus8 5501Felületvédelmi technológus8 5502Vegyipari méréstechnológus8

ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS A SZAKMACSOPORTOK – GAZDASÁGI, SZOLG. ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Államháztartási szakügyintéző Adóigazgatási szakügyintéző Költségvetés-gazdálkodási szakügyintéző Üzleti szakügyintéző Banki szakügyintéző Értékpapírpiaci szakértő Gazdálkodási menedzserasszisztens Pénzügyi szakügyintéző Projektmenedzser-asszisztens Számviteli szakügyintéző15

ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Jogi asszisztens Ügyviteli szakügyintéző Gazdasági idegennyelvű levelező Titkárságvezető Kereskedelmi menedzser Európai Uniós üzleti szakügyintéző Kereskedelmi szakmenedzser Kis- és középvállalkozási menedzser Külgazdasági üzletkötő Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző Reklámszervező szakmenedzser Üzletviteli szakmenedzser17 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Kereskedelmi menedzserasszisztens Logisztikai műszaki menedzserasszisztens Terméktervező, műszaki menedzserasszisztens Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser Idegenforgalmi szakmenedzser Vendéglátó szakmenedzser18 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

A SZAKMACSOPORTOK - AGRÁR ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Agrármenedzser- asszisztens Agrárkereskedelmi menedzserasszisztens Bortechnológus Élelmiszeripari menedzser Ménesgazda Mezőgazdasági menedzserasszisztens Mezőgazdasági műszaki menedzser- asszisztens 20

ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Agrártechnológus Baromfitenyésztő és baromfi-termék előállító technológus Gyógynövény- és fűszernövénytermesztő és –feldolgozó Hulladékgazdálkodás technológus Mezőgazdasági laboratóriumi szakasszisztens Növénytermesztő és növényvédő technológus Ökológiai gazdálkodó Sertéstenyésztő és sertés-termék előállító technológus Vadgazdálkodási technológus20

A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK KÉPZÉS – jelenlegi

A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ALAPKÉPZÉS – 59 ELÁGAZÁS – ÚJ

A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ALAPKÉPZÉS – 59 ELÁGAZÁS – ÚJ

A KÉPZÉSI TARTALOM A KÖVETELMÉNYMODULOKBAN A KÉPZÉSI TARTALOM A KÖVETELMÉNYMODULOKBAN  A SZAKMAI FELADATOK - FELADATPROFIL SZAKMAI ISMERETEK  SZAKMAI ISMERETEK  SZAKMAI KÉSZSÉGEK, ALKALMAZÁS  MÓDSZERKOMPETENCIÁK  TÁRSAS KOMPETENCIÁK  SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK KÖ KKÖÖVEVETTELMÉNYMODULOKELMÉNYMODULOKKKÖÖVEVETTELMÉNYMODULOKELMÉNYMODULOKT T TTULAJDONSÁGULAJDONSÁGOKOKTTULAJDONSÁGULAJDONSÁGOKOK

Az FSZ képzések (műszaki szakmacsoport) alapmodulja FELADATPROFIL „Korszerű munkaszervezés” szakmai követelmény modul ( ) SZAKMAI FELADATOK Számítógépet kezel, szoftvereket használ Hardvert üzemeltet, szoftvert telepít Vírusellenőrzést, vírusirtást végez Szövegszerkesztő, táblázatkezelő és adatbázis kezelő programokat használ Műszaki, ügyviteli leírásokat, utasításokat használ Betartja a munkavégzéssel összefüggő szabályokat A munkahelyi minőségbiztosítási előírásokat alkalmazza Szakmai nyelven kommunikál ….

: TULAJDONSÁGPROFIL TARTALOMFEJLESZTÉS: TULAJDONSÁGPROFIL FELSŐFOKÚ KÉPZÉSEKBEN AZ ELSŐ MODUL : „Korszerű munkaszervezés” SZAKMAI KOMPETENCIÁK (ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK)  ECDL SZAKMAI ISMERET ÉS GYAKORLATI TUDÁS  SZAKMAI IDEGENNYELVI ISMERETEK FEJLESZTÉSE  SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK (felelősségtudat) TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség)  TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség)  MÓDSZERKOMPETENICIÁK (gyakorlatias feladatértelmezés)

AZ FSZ KÉPZÉSEK - KÖVETELMÉNYMODULOK + SZAKMAI VIZSGA MODULJAI MODULJAI KÖVETELMÉNYEK KÖVETELMÉNYEK KOMPETENCIAPROFIL KOMPETENCIAPROFIL KÉPZÉSI / SZAKMAI PROGRAMOK - EREDMÉNY SZVK KÖVETELMÉNYMODULOK FELADATPROFILOK TULAJDONSÁGPROFILOK

PROBLÉMÁK A FEJLESZTÉSNÉL  Az FSZ szakok munkaerő piaci elemzése nem volt alapos és teljes  Az FSZ Kollégium szakértői nem változtathattak a már rendelettel kiadott OKJ szakmák körén Következmény:  Azok a szakmák is kidolgozásra kerültek, melyek nem szükségesek  Messze nem tökéletes az egyes elágazásokba való „besorolás”

PROBLÉMÁK A FEJLESZTÉSNÉL  A szerkezeti, módszertani fejlesztési keret/korlát és az időtényező nem tette lehetővé, hogy az „eredeti” FSZ struktúra megmaradjon (helyette közös követelmény-modulokat terveztünk szakmacsoportonként)  A vizsgakövetelmények megtervezése – szintén a fejlesztési keret/korlát miatt sablonos, nem veszi minden esetben tekintetbe a kettős célrendszert (felsőoktatási kapcsolódás, munkaerő piaci igény)

HOL TARTUNK MA? Gondolatok az SZVK fejlesztések után, a szakmai programok készítése előtt  Minden FSZ SZVK elkészült végére (lektorálva) egyeztetésre leadva.  Engedélyt kaptunk egy utolsó „módosításra” (2007. január 18.).  15 képzés anyagának módosítását kértük + globális módosítási javaslattal is éltünk (szakmai gyakorlat, nyelvvizsga, vizsgakövetelmények módosítása)  Vajon minden SZVK és szakma kidolgozása szükséges volt?  A szakmák tartalom szerinti besorolása nem jó (Szakmacsoportok, szakterület) Következmények !!!

A LEGFONTOSABB KÉRDÉSEK  HOGYAN ALKOSSUNK SZAKMAI PROGRAMOT? (EGYÜTTMŰKÖDÉS)  MILYEN FORRÁSBÓL FEJLESSZÜNK?  HOGYAN TANULJUK MEG AZ ÚJ KÉPZÉS- FEJLESZTÉST? (NSZFI - FSZ EGYESÜLET)  HOGYAN TANULJÁK MEG A TANÁROK ÉS OKTATÓK: TANÍTÁS MELLETT FEJLESZTÉS  A MÓDSZERTANI INNOVÁCIÓK BEVEZETÉSE (MILYEN KONKRÉT SEGÍTSÉG LESZ?)  ÚJ VIZSGARENDSZER (OKJ, MODUL)

AZ FSZ KÉPZÉSEK – TANYANYAGMODULOK Követelménymodul Kompetenciaprofil Kreditbeszámítás KÉPZÉSI / SZAKMAI PROGRAMOK KÉPZÉSI PROGRAM CÉLTananyagmodulok Tanulói munkaforma FELADATOK TULAJDONSÁGOK Bsc

Kérdések:  Hogyan történik ez évben a „befogadás” (régi szakok szerinti kredit befogadás, új alapszakok)?  El lehet-e indítani egy új szakot, ha az eddig még nem volt szeptemberben (SZVK kiadva, szakmai program van, regisztráció rendben)?  Lehet-e hallgatói jogviszonyban képzést indítani a szakközépiskolában? Ha igen, milyen szerződéssel? AZ „ÁTMENETI” IDŐSZAK ÉS A BEVEZETÉS

Bevezetésben az FSZ Kollégium szerepe:  Tanácsadás (az FSZE honlapon hirdetjük)  Továbbképzés (NSZFI-vel együttműködésben)  Jogi és pályázati figyelő  Fórum a WEB-lapon (kérdés – válaszok)  Konzorciumok létrehozása a szakmai programok készítésére  Aktívabb részvétel a vizsgáztatásban  Szakmai gyakorlat segítése, hallgatókövetés  Tananyagfejlesztés – e-tananyagok (pályázat) AZ „ÁTMENETI” IDŐSZAK ÉS A BEVEZETÉS

.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET TOVÁBBI INFORMÁCIÓK :