Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben"— Előadás másolata:

1 A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben
Jancsik András A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben

2 1. Helyzetkép

3 FSZ/FOSZK felvételi létszámok

4 FSZ/FOSZK hallgatók megoszlása

5 Képzések FSZ 2012-ig FOSZK 2013-tól emberi erőforrások*
adóigazgatási szakügyintéző kis- és középvállalkozási menedzser banki szakügyintéző értékpapírpiaci szakügyintéző költségvetés-gazdálkodási szakügyintéző európai uniós üzleti szakügyintéző külgazdasági üzletkötő nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző fogyasztóvédelmi szakasszisztens pénzügyi szakügyintéző gazdálkodási menedzserasszisztens projektmenedzser- asszisztens gazdasági idegen nyelvű menedzser reklámszervező szakmenedzser idegenforgalmi szakmenedzser számviteli szakügyintéző üzletviteli szakmenedzser kereskedelmi szakmenedzser vendéglátó szakmenedzser emberi erőforrások* gazdálkodási és menedzsment kereskedelem és marketing nemzetközi gazdálkodás* pénzügy és számvitel turizmus-vendéglátás (*) 2017-től megszűnt

6 Gazdasági FSZ/FOSZK létszámok

7 Gazdasági FSZ/FOSZK megoszlás

8 2. Hallgatói dinamika

9 Évfolyamlétszám / felvett létszám

10 Évfolyamlétszám / beiratkozott létszám

11 Évfolyamlétszám / beiratkozott létszám munkarendek szerint

12 Évfolyamlétszám / beiratkozott létszám finanszírozási forma szerint

13 BGE lemorzsolódási kutatás 2017

14 3. Szerep és modellek

15 Az oktatási célok rendszere a BGE-n
FOSZK Alapképzések Mesterképzések Megalapozott, specializált szaktudás Általános üzleti és szakmai tudás Magas szintű, integrált szakmai tudás Az adott szakterület átfogó ismerete, egyes specifikus szakmai ismeretkörök gyakorlatias elsajátítása és hasznosítása. Az adott szakterület magabiztos ismerete, a tudásanyag önálló, kreatív gyakorlati alkalmazása, a további szakmai fejlődés megalapozása. Az adott szakterületre vonatkozó elméleti és gyakorlati tudásanyag mélyreható ismerete, integrálása és kreatív alkalmazása (fejlett kutatási és elemzési módszerekre építve). Kritikai gondolkodás és praktikus probléma-megközelítés Kritikai gondolkodás és komplex problémamegoldás Stratégiai gondolkodás Kritikai gondolkodás alkalmazása, javaslattétel operatív szintű problémák kezelésére. Komplex problémák analitikus megközelítése, kritikai értékelése és innovatív megoldási lehetőségeinek kialakítása. Stratégiai és innovatív gondolkodás a sikeres döntéshozatal és probléma-megoldás szolgálatában. Megbízható kommunikációs és informatikai jártasság Fejlett kommunikációs és információkezelési képességek Professzionális üzleti kommunikáció A szakterület elvárásainak megfelelő humán és gépi kommunikáció. Az emberi és gépi kommunikáció tudásanyagának és eszközeinek színvonalas használata. Kiemelkedő színvonalú, meggyőző erejű szóbeli és írásbeli kommunikáció, az információs technológiák magabiztos használatára alapozva.

16 Az oktatási célok rendszere a BGE-n
FOSZK Alapképzések Mesterképzések Együttműködési készség Együttműködési készség, csapatmunka Együttműködés és vezetés Eredményes együttműködés a munkafeladatok megoldása során a munkatársakkal és a vezetőkkel. Csapatmunkában való részvétel, illetve kisebb projektek szervezésének képessége, együttműködés más szakterületek képviselőivel. Hatékony együttműködés és vezetés szervezeti keretekben, a munkaerő teljesítménynövelő motiválása. Etikus viselkedés Etikus viselkedés és társadalmi felelősségvállalás Etikus vezetői döntések A gazdasági tevékenység hatásainak értékelése, az etikai szempontok azonosítása és alkalmazása. A gazdasági tevékenység hatásainak sokrétű értékelése, az etikai szempontok tudatos érvényesítése. A gazdasági problémák környezeti és társadalmi felelősségtudatra épülő, etikus megközelítése és kezelése a döntéshozatal során. Érzelmi intelligencia és tolerancia Nemzetközi és interkulturális vonatkozások Globális és multikulturális kontextus Az eltérő kulturális és a személyes sajátosságokkal rendelkezőkkel szembeni tolerancia a munkavégzés során. Nyitottság a szakmai tevékenység nemzetközi és interkulturális közegben történő folytatására. A szakmai ismeretanyag multikulturális és globális kontextusban történő értelmezése és hasznosítása.

17 Lehetséges FOSZK-BSc kapcsolódások
Bemeneti képzés Beszámítható képzés Beépülő képzés BSc BSc BSc FOSZK FOSZK FOSZK

18 FOSZK-BSc kapcsolódási modellek
Bemeneti képzés A FOSZK alapvetően más szakmát ad, mint a BSc A FOSZK oklevél pluszpontot ér a felvételinél, de beszámítás nincs Beszámítható képzés FOSZK és BSc között bizonytalan különbségek FOSZK kreditek egy része beszámításra kerül (nem feltétlen azonos tárgyakba) Beépülő képzés FOSZK ismeretek a BSc megalapozói Egységes tanterv, de elvégzett félévek szerint más szakmai és végzettségi kimenet

19 Jelenlegi hazai helyzet
Hibrid megoldás, mindhárom modell elemei fellelhetők: FOSZK oklevél pluszpontot jelent (bemeneti modell) A kreditek egy része beszámítható, de nincs részletesen meghatározva, mibe és hogyan (beszámításon alapuló modell) A FOSZK-on és BSc-n akár azonos tárgyak is oktathatók, így a BSc automatikusan rövidül (beépülő képzésen alapuló modell) Van-e lehetősége, értelme „tiszta” modellt alkalmazni?

20 Beépülő képzés példa: Culinary Arts Academy, Svájc
3. év: tervezési, fejlesztési és menedzsment-ismeretek, vezetői készségek Bachelor of International Business in Culinary Arts 2. év: éttermi munka szervezése, konyhaművészet, üzleti alapismeretek és készségek Swiss Higher Diploma in Culinary Studies 1. év: ételkészítési, táplálkozástani alapismeretek, üzemi gyakorlat, készségfejlesztés Swiss Advanced Certificate in Culinary Arts

21 BGE gazdálkodási és menedzsment FOSZK és BSc
Csak FOSZK Közös Csak BSc Munkaerő-piaci ismeretek Szakmai és pénzügyi információfeldolgozási ismeretek Kommunikációs ismeretek Közgazdasági alapismeretek + specializációk tárgyai Üzleti idegen nyelv 1 Vállalati gazdaságtan Szervezeti és humán menedzsment Számvitel alapjai Üzleti idegen nyelv 2 Vállalkozástan Üzleti tervezés Pénzügyek Vállalati pénzügyek Marketing Tevékenység-menedzsment Szakmai gyakorlat Gazdasági matematika Statisztika és valószínű-ségszámítás alapjai Üzleti statisztika Informatika és a világ Közgazdaságtan 1 Közgazdaságtan 2 Üzleti kommunikáció és készségfejlesztés Gazdálkodási szaknyelv Gazdasági jog Felelős és fenntartható vállalat Szervezeti magatartás Minőségmenedzsment Gazdasági informatika Vezetői számvitel Könyvvezetési ismeretek + választhatók

22 Modellek összehasonlítása
Bemenet Beszámítás Beépülő képzés Előnyök Tisztább szakmai profil Világosabb képzési célok Jobban meghatározható módszerek Nagyfokú rugalmasság Továbbtanulásra motivál Nagyobb az esély (valamilyen) szakképzettség megszerzésére Hatékonyabb hallgatói időráfordítás Hátrányok Nehezebb továbbtanulás Kisebb munkaerő-piaci mobilitást eredményez Kompromisszumos oktatási célok Ismeretanyag-szétválasztási nehézségek Nehezebben tervezhető hallgatói létszám Eltérő képességű hallgatók együtt oktatása

23 Beépülő képzés modelljének feltételei
Hagyományos tantervi szerkezet megváltoztatása (előbb gyakorlat, később elmélet) Akkreditációs követelményrendszer átalakítása További hangsúlyeltolódás a készségfejlesztés felé Mintatantervek „szorosabb követése” a hallgatók részéről Kevésbé kötött önköltség-meghatározás „Köztes szakképzettség” munkaerő-piaci elfogadása

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések