dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló, február 7-9.
ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - ELŐADÁSVÁZLAT A SZAKMASTRUKTÚRA FEJLESZTÉS EREDMÉNYEI ÉS PROBLÉMÁI 1. STRUKTÚRA (ALAPSZAKKÉPESÍTÉSEK, ELÁGAZÁS) 2. MEGOSZLÁS (SZAKMACSOPORTOK) 3. TARTALOM (TARTALMI VÁLTOZÁSOK - SZVK) 4. SZAKMAI PROGRAMOK - VIZSGARENDSZER 5. FEJLESZTÉSI FELADATOK (SZAKMAI PROGRAM ELKÉSZÍTÉSE, TANÍTÁS-TANULÁS, MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS ÚJRATERVEZÉSE, VIZSÁZTATÁS )
A SZAKMASTRUKTÚRA JELLEMZŐI RENDSZER SZINTŰ FEJLESZTÉS (Jellemzők: átjárhatóság, rugalmasság) MODULOKBÓL ÉPÍTKEZIK (egymásra épül, közös modulok vannak, ezért a vertikális és horizontális átjárhatóság, beszámíthatóság a jellemző) KONKRÉT MUNKAADÓI ELVÁRÁSOKRA ÉPÍT (5.5 NEM !)
SZAKMASTRUKTÚRA JELEMZŐI A RÉSZ-, ÉS ALAP SZAKKÉPZÉSEK, ELÁGAZÁSOK ÉS RÁÉPÜLÉSEK A RENDSZERRE RÉSZE AZ ÉRTÉKELÉSI RENDSZER IS (mely magában foglalja a bemeneti tudás, a képzés követelménymoduljainak, továbbá a kimeneti kompetenciának az értékelését is)
ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS A SZAKMACSOPORTOK - HUMÁN ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Diagnosztikai technológus1 5501Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens1 5502Orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus Csecsemő- és gyermek nevelő- gondozó Ifjúságsegítő Gyakorlati oktató Képzési szakasszisztens3
ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Kommunikátor4 5501Intézményi kommunikátor4 5502Sajtótechnikus4 5503Sportkommunikátor4 5504Idegen nyelvű kommunikátor Moderátor Mozgóképgyártó szakasszisztens Audiovizuális szakasszisztens4 5502Médiatechnológus asszisztens4 5503Televízióműsor gyártó szakasszisztens4 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS
ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Mérnökasszisztens Energetikai mérnökasszisztens Építettkörnyezetmérnök-asszisztens Faipari terméktervező Faipari termelésszervező Gépipari mérnökasszisztens Hálózati informatikus Kohómérnök asszisztens Könnyűipari mérnökasszisztens Mechatronikai mérnökasszisztens Műszaki informatikai mérnökasszisztens Vegyész mérnökasszisztens Vegyipari gépészmérnök-asszisztens Villamosmérnök-asszisztens19 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS
A SZAKMACSOPORTOK - MŰSZAKI ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Általános rendszergazda Informatikai statisztikus és gazdasági tervező Telekommunikációs asszisztens Web-programozó Farmakológus szakasszisztens Vegyipari technológus8 5501Felületvédelmi technológus8 5502Vegyipari méréstechnológus8
ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS A SZAKMACSOPORTOK – GAZDASÁGI, SZOLG. ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Államháztartási szakügyintéző Adóigazgatási szakügyintéző Költségvetés-gazdálkodási szakügyintéző Üzleti szakügyintéző Banki szakügyintéző Értékpapírpiaci szakértő Gazdálkodási menedzserasszisztens Pénzügyi szakügyintéző Projektmenedzser-asszisztens Számviteli szakügyintéző15
ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Jogi asszisztens Ügyviteli szakügyintéző Gazdasági idegennyelvű levelező Titkárságvezető Kereskedelmi menedzser Európai Uniós üzleti szakügyintéző Kereskedelmi szakmenedzser Kis- és középvállalkozási menedzser Külgazdasági üzletkötő Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző Reklámszervező szakmenedzser Üzletviteli szakmenedzser17 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS
ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Kereskedelmi menedzserasszisztens Logisztikai műszaki menedzserasszisztens Terméktervező, műszaki menedzserasszisztens Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser Idegenforgalmi szakmenedzser Vendéglátó szakmenedzser18 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS
A SZAKMACSOPORTOK - AGRÁR ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Agrármenedzser- asszisztens Agrárkereskedelmi menedzserasszisztens Bortechnológus Élelmiszeripari menedzser Ménesgazda Mezőgazdasági menedzserasszisztens Mezőgazdasági műszaki menedzser- asszisztens 20
ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Agrártechnológus Baromfitenyésztő és baromfi-termék előállító technológus Gyógynövény- és fűszernövénytermesztő és –feldolgozó Hulladékgazdálkodás technológus Mezőgazdasági laboratóriumi szakasszisztens Növénytermesztő és növényvédő technológus Ökológiai gazdálkodó Sertéstenyésztő és sertés-termék előállító technológus Vadgazdálkodási technológus20
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK KÉPZÉS – jelenlegi
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ALAPKÉPZÉS – 59 ELÁGAZÁS – ÚJ
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ALAPKÉPZÉS – 59 ELÁGAZÁS – ÚJ
A KÉPZÉSI TARTALOM A KÖVETELMÉNYMODULOKBAN A KÉPZÉSI TARTALOM A KÖVETELMÉNYMODULOKBAN A SZAKMAI FELADATOK - FELADATPROFIL SZAKMAI ISMERETEK SZAKMAI ISMERETEK SZAKMAI KÉSZSÉGEK, ALKALMAZÁS MÓDSZERKOMPETENCIÁK TÁRSAS KOMPETENCIÁK SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK KÖ KKÖÖVEVETTELMÉNYMODULOKELMÉNYMODULOKKKÖÖVEVETTELMÉNYMODULOKELMÉNYMODULOKT T TTULAJDONSÁGULAJDONSÁGOKOKTTULAJDONSÁGULAJDONSÁGOKOK
Az FSZ képzések (műszaki szakmacsoport) alapmodulja FELADATPROFIL „Korszerű munkaszervezés” szakmai követelmény modul ( ) SZAKMAI FELADATOK Számítógépet kezel, szoftvereket használ Hardvert üzemeltet, szoftvert telepít Vírusellenőrzést, vírusirtást végez Szövegszerkesztő, táblázatkezelő és adatbázis kezelő programokat használ Műszaki, ügyviteli leírásokat, utasításokat használ Betartja a munkavégzéssel összefüggő szabályokat A munkahelyi minőségbiztosítási előírásokat alkalmazza Szakmai nyelven kommunikál ….
: TULAJDONSÁGPROFIL TARTALOMFEJLESZTÉS: TULAJDONSÁGPROFIL FELSŐFOKÚ KÉPZÉSEKBEN AZ ELSŐ MODUL : „Korszerű munkaszervezés” SZAKMAI KOMPETENCIÁK (ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK) ECDL SZAKMAI ISMERET ÉS GYAKORLATI TUDÁS SZAKMAI IDEGENNYELVI ISMERETEK FEJLESZTÉSE SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK (felelősségtudat) TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség) TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség) MÓDSZERKOMPETENICIÁK (gyakorlatias feladatértelmezés)
AZ FSZ KÉPZÉSEK - KÖVETELMÉNYMODULOK + SZAKMAI VIZSGA MODULJAI MODULJAI KÖVETELMÉNYEK KÖVETELMÉNYEK KOMPETENCIAPROFIL KOMPETENCIAPROFIL KÉPZÉSI / SZAKMAI PROGRAMOK - EREDMÉNY SZVK KÖVETELMÉNYMODULOK FELADATPROFILOK TULAJDONSÁGPROFILOK
PROBLÉMÁK A FEJLESZTÉSNÉL Az FSZ szakok munkaerő piaci elemzése nem volt alapos és teljes Az FSZ Kollégium szakértői nem változtathattak a már rendelettel kiadott OKJ szakmák körén Következmény: Azok a szakmák is kidolgozásra kerültek, melyek nem szükségesek Messze nem tökéletes az egyes elágazásokba való „besorolás”
PROBLÉMÁK A FEJLESZTÉSNÉL A szerkezeti, módszertani fejlesztési keret/korlát és az időtényező nem tette lehetővé, hogy az „eredeti” FSZ struktúra megmaradjon (helyette közös követelmény-modulokat terveztünk szakmacsoportonként) A vizsgakövetelmények megtervezése – szintén a fejlesztési keret/korlát miatt sablonos, nem veszi minden esetben tekintetbe a kettős célrendszert (felsőoktatási kapcsolódás, munkaerő piaci igény)
HOL TARTUNK MA? Gondolatok az SZVK fejlesztések után, a szakmai programok készítése előtt Minden FSZ SZVK elkészült végére (lektorálva) egyeztetésre leadva. Engedélyt kaptunk egy utolsó „módosításra” (2007. január 18.). 15 képzés anyagának módosítását kértük + globális módosítási javaslattal is éltünk (szakmai gyakorlat, nyelvvizsga, vizsgakövetelmények módosítása) Vajon minden SZVK és szakma kidolgozása szükséges volt? A szakmák tartalom szerinti besorolása nem jó (Szakmacsoportok, szakterület) Következmények !!!
A LEGFONTOSABB KÉRDÉSEK HOGYAN ALKOSSUNK SZAKMAI PROGRAMOT? (EGYÜTTMŰKÖDÉS) MILYEN FORRÁSBÓL FEJLESSZÜNK? HOGYAN TANULJUK MEG AZ ÚJ KÉPZÉS- FEJLESZTÉST? (NSZFI - FSZ EGYESÜLET) HOGYAN TANULJÁK MEG A TANÁROK ÉS OKTATÓK: TANÍTÁS MELLETT FEJLESZTÉS A MÓDSZERTANI INNOVÁCIÓK BEVEZETÉSE (MILYEN KONKRÉT SEGÍTSÉG LESZ?) ÚJ VIZSGARENDSZER (OKJ, MODUL)
AZ FSZ KÉPZÉSEK – TANYANYAGMODULOK Követelménymodul Kompetenciaprofil Kreditbeszámítás KÉPZÉSI / SZAKMAI PROGRAMOK KÉPZÉSI PROGRAM CÉLTananyagmodulok Tanulói munkaforma FELADATOK TULAJDONSÁGOK Bsc
Kérdések: Hogyan történik ez évben a „befogadás” (régi szakok szerinti kredit befogadás, új alapszakok)? El lehet-e indítani egy új szakot, ha az eddig még nem volt szeptemberben (SZVK kiadva, szakmai program van, regisztráció rendben)? Lehet-e hallgatói jogviszonyban képzést indítani a szakközépiskolában? Ha igen, milyen szerződéssel? AZ „ÁTMENETI” IDŐSZAK ÉS A BEVEZETÉS
Bevezetésben az FSZ Kollégium szerepe: Tanácsadás (az FSZE honlapon hirdetjük) Továbbképzés (NSZFI-vel együttműködésben) Jogi és pályázati figyelő Fórum a WEB-lapon (kérdés – válaszok) Konzorciumok létrehozása a szakmai programok készítésére Aktívabb részvétel a vizsgáztatásban Szakmai gyakorlat segítése, hallgatókövetés Tananyagfejlesztés – e-tananyagok (pályázat) AZ „ÁTMENETI” IDŐSZAK ÉS A BEVEZETÉS
.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET TOVÁBBI INFORMÁCIÓK :