Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez Bánhidyné Dr. Szlovák Éva - főiskolai tanár Email.: banhidyne.eva@kvk.bmf.hu
Javaslatok a szakképzési programok felsőoktatási partnerségben történő kidolgozásához Kredit beszámítás szakirányú továbbtanulás esetén (min. 30 cr., FT 32.§), FSZ munkaerő-piaci kimenetek a BSc. alapképzési programokon belül, A tananyag-elrendezés moduláris szerkezete az SZVK – k figyelembe vételével – különös tekintettel a nagy számú elágazással rendelkező FSZ programokra-, kiemelten a mérnökasszisztens képzésekre, Felsőoktatási intézmények együttműködése a programkidolgozásban,
Kredit beszámítás szakirányú továbbtanulás esetén Az FSZ szakmai programoknak illeszkedniük kell a felsőoktatási intézmények (CSEFT szerinti) alapszak-rendszerébe, képzési dokumentum-rendszerébe, továbbá érvényesíteniük kell a kredit beszámítás törvényi előírásait, A beszámítást megkönnyítheti, ha az SZVK alapjául szolgáló tevékenység- és tulajdonságprofilokat a kapcsolódó alapszakok programjainak ismeretében dolgozták ki a szakértők (pl. Gyakorlati oktató - BSc. Műszaki szakoktató kb. 45 cr. vihető át), Utólag az SZVK követelménymodulok tartalma és a BSc. (KKK -k, mintatantervek) képzési tartalmak analízisével végezhető el,
FSZ munkaerő-piaci kimenetek a BSc. alapképzési programokon belül A BSc. alapképzési programok a képzettség szempontjából ritkán biztosítanak teljes értékű munkaerő-piaci kimenetet, Összehangolt FSZ és BSc. programkidolgozás biztosíthatja, hogy a BSc. képzések keretében – a munkaerő-piacon közvetlenül hasznosítható – szakképzettség legyen megszerezhető, amely egyidejűleg biztosítja a képzés rugalmasságát is, Az FSZ és a BSc. kettős végzettség a munka világába történő belépéskor jó foglalkoztatási esélyt nyújthat,
Felsőoktatási intézmények együttműködése a programkidolgozásban A korábbi műszaki AIFSZ képesítések közös fejlesztéssel, PHARE támogatással kerültek kidolgozásra, Képzési szerkezetük moduláris felépítésű volt (pl. villamosmérnök-asszisztens 8 szakiránnyal), - Alapismereti modulok: 15%, - Műszaki közös modulok: 25% - Villamos közös modulok: 35% - Szakirány szerinti modulok: 25%
Az új szakképzési programkidolgozás nehézségei - Egy alap szakképesítésbe van foglalva az összes mérnökasszisztens elágazás (13 db.), amelyek korábban önálló szakokat képeztek, - Az SZVK -ban szereplő követelmény modulok nem teszik lehetővé, hogy az elágazások az egyes szakmacsoportok programjaival modulárisan kapcsolódjanak, - A korszerű munkaszervezés és a gazdálkodási-projektvezetési modulon kívül nincsenek egységes műszaki közös modulok, illetve szakirányú modulok; ezért a kapcsolódás a BSc. szakirányok programjaival sem alakítható ki érdemben (a kredit beszámítás csak minimális elven érvényesíthető), - A szakképzési program tananyagegységeinek körültekintő analízisével növelhető a közös tananyag-modulok száma,
A műszaki alapozás 3 elágazásban szerepel Méréstechnika 3 elágazásban szerepel
A szakmai programkidolgozás fázisai
A szakképzési program- kidolgozás fázisai A szakképzési program tartalmazza:
A szakképzési program- kidolgozás fázisai
OKJ 3. szakmacsoportos FSZ szakképzési programok kidolgozása Képzési szakasszisztens, Gyakorlati oktató alap szakképesítésekhez: A tevékenység és a tulajdonságprofil kidolgozása a BSc. Műszaki szakoktató alapszak KKK , a mintatanterv és a képzési program összehangolásával történt, Más FSZ szakképesítések profilelemzésével való összehasonlító vizsgálat alapján a beszámíthatóság növelése, Törekvés a maximális beszámítási elv érvényesítésére (kb. 42-45 cr. beszámítása valósítható meg a BSc. programban), Követelmény modulok felülvizsgálata, egy-egy nagy átfedésű modul cseréje a beszámíthatóság növelése érdekében, A 2007-ben képzést indító intézmények együttműködése harmonizált, jó minőségű szakképzési programok kidolgozásához, tananyagfejlesztésekhez,
Oktatók felkészítése a kompetencia elvű FSZ képzésre Elágazásonként a szakmai tartalmak kidolgozása az OKJ 5.4…., és a BSc. programokkal összhangban, Felkészítés a szakmai programok kidolgozására, Az új képzésekhez moduláris tankönyvek (oktató modulok) kidolgozása, Módszertani felkészítés a kompetencia fejlesztő oktatásra, a gyakorlati oktatásra, Szakmai továbbképzés az új technológiák oktatásához,