GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Szociális munka a börtönben
Az iskolai dokumentumok
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Etikai alapelvek az ápolásban
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
AZ AGRESSZIÓ.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Szocializáció és személyiségfejlődés
Gyermekkori pszichopatológia
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
dr. Németh Rita iü. pszichológus szakértő
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Gyermekkorú bűnelkövetők büntethetősége
Nevelés és nevelői attitűdök
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A lelki egészség védelme az iskolában
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
Magatartászavarok és agressziókezelés
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
DR.BARACZKA KRISZTINA IÜ IDEG-ELMEORVOS SZAKÉRTŐ SE ÁOK IBOI
Személyiségfejlődési zavarok
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A pszichológiai mérés alapjai
Közösségi szolgálat Mit jelent a közösségi szolgálat?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE SE IBOI 2013.06.28. DR.BARACZKA KRISZTINA

NÉHÁNY ÉLETKORI SPECIALITÁS 3 (4) ÉVES MEGSZOKOTT KÖRNYEZETÉBEN KB. EGY ÉVRE EMLÉKSZIK VISSZA – 3 ÉVES – VAN ÖNKÉPE, FELFOGJA A PERMANENCIÁT, TÁRGYAKAT JÓL FELISMER, OKOT – KÖVETKEZMÉNYT ÖSSZEKÖT 4 ÉVES – MEGKÜLÖNBÖZTETI A VALÓSÁGOT ÉS AZ IMAGINÁCIÓT – SZAVAHIHETŐ, DE BEFOLYÁSOLHATÓ 6 ÉVES – TUDJA, HOGY HAZUDIK

A TÁRGYALÁS NEM NYILVÁNOS BÜNTETÉS CÉLJA NEVELÉS (EZ AZ ALAPELV) – HA FEJLŐDÉSÉBEN ELMARADT, NE KÖVESSEN EL BŰNISMÉTLÉST FENYÍTÉS – TUDATOSULJON, HOGY AMIT TETT JOGELLENES – NE ISMÉTELJE BŰNTETÉS A TÁRGYALÁS NEM NYILVÁNOS (NÉMET JOGREND)

MI A KÉRDÉS? SZÜKSÉGES-E SPECIÁLIS SZAKISMERET? ELÉG ÉRETT-E AHHOZ, HOGY BELÁSSA A CSELEKMÉNY JOGELLENESSÉGÉT (HELYTELENSÉGÉT), ÉS ENNEK MEGFELELŐEN (ÖNKONTROLL) KÉPES-E CSELEKEDNI (SZÜKSÉGES-E BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉS ≠ ŐRZÉS PROGNÓZIS)

MI A SZAKÉRTŐ FELADATA RENDELKEZETT-E MEGFELELŐ BELÁTÁSI KÉPESSÉGGEL (KOGNITÍV-SZOCIÁLIS ISMERET INTERNALIZÁCIÓJA, EMOCIONÁLIS-INDULATI SZABÁLYOZÁS, KÖVETKEZMÉNYEK FELISMERÉSE) (A SZÜLŐ - NEVELŐ MEGSÉRTETTE-E A FELÜGYELETI - NEVELÉSI KÖTELEZETTSÉGÉT) A TESTI FEJLETTSÉG VIZSGÁLATA NEM SZÜKSÉGES AZ ÉLETKORI MEGKÖTÉS AGGÁLYOS

MI SZÜKSÉGES A MEGALAPOZOTT SZAKVÉLEMÉNY MEGALKOTÁSÁHOZ ÉLETVEZETÉSI ADATOK A SZEMÉLYISÉG EGYES ÖSSZETEVŐINEK FEJLŐDÉSE (HOL - MIÉRT TÖRT MEG A FEJLŐDÉS?) A CSELEKMÉNY ELEMZÉSE PSZICHOPATOLÓGIAI TÜNETEK PEDAGÓGUS, SZOCIÁLIS SZOLGÁLATOK VÉLEMÉNYE PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLAT ELŐZMÉNYI ORVOSI-PSZICHOLÓGUSI ADATOK

14 ÉVES KOR ALATT IS VIZSGÁLHATÓ KOGNITÍV - SZOCIÁLIS FEJLETTSÉG MORÁLIS ÉRETTSÉG EMOCIONÁLIS ÉRETTSÉG PSZICHOPATOLÓGIAI TÜNETEK (1-3 – PSZICHIÁTRIAI KLINIKAI VIZSGÁLAT + PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLAT 4 - PSZICHIÁTRIAI KLINIKAI VIZSGÁLAT)

KOHLBERG SÉMA (1997) PREKONVENCIONÁLIS NIVÓ HETERONOM MORALITÁS (EGOCENTRIKUS, FÉL A VÁRHATÓ BÜNTETÉSTŐL) INDIVIDUALITÁS (ÖNÉRDEK VEZÉRELT, SZABÁLYKÖVETŐ, AMIG NEKI MEGFELEL, JOGOS AZ, AMI „FAIR”) KONVENCIONÁLIS NIVÓ INTERPERSZONÁLIS KONFORMIZMUS („GOOD BOY”, KÖZÖSSÉG►EGYÉN) SZOCIÁLIS RENDSZER TUDATOS POSTKONVENCIONÁLIS NIVÓ SZOCIÁLIS SZERZŐDÉS (JOG, ÉRTÉK, SZABÁLY) ÁLTALÁNOS ETIKAI SZABÁLYOK (MORÁLIS ELV)

MARBURGI KRITÉRIUMOK (1955) REÁLIS ÉLETPERSPEKTIVA CSALÁDBAN ÖNÁLLÓ EGYENRANGÚ A KORTÁRSAKKAL FELELŐSEN VISZONYUL A TANULÁSHOZ (MUNKÁHOZ) KÜLSŐ MEGJELENÉS MINDENNAPI TEVÉKENYSÉGE REÁLIS BARÁTI KÖR (KOROSZTÁLYOS) KÖTŐDÉSEK KIALAKÍTÁSA SEXUÁLIS FEJLETTSÉG KIEGYENSÚLYOZOTT HANGULAT ÖSSZESSÉGÉBEN, NEM EGYES KRITÉRIUMOK SZERINT ÉRTÉKEL

PROGNÓZIS RIZIKÓTÉNYEZŐK: KORAI KEZDET (◄ 6 ÉVES), TÖBBES VISELKEDÉSZAVAR PRE-PERINATALIS (HYPERAKTÍV,INSTABIL CSALÁD, NINCS ANYAI KÖTŐDÉS) CSALÁDI (NEVELÉSI HIÁNYOSSÁGOK) PSZICHÉS (SZORONGÁS, DEPRESSZIÓ ALKALMAZKODÁSI ZAVAR, DROG?) INTELLIGENCIA, ISKOLAI TELJESITMÉNY (10 ÉVES KORTÓL JELEZ!) KOGNITÍV-SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK (SZOCIÁLIS FRUSZTRÁCIÓ TŰRÉSE – FENYEGETETTSÉG, ALTERNATÍV MEGOLDÁS, MORÁLIS ÉRTÉKREND NINCS, AGRESSZÍV VISELKEDÉS POZITIV)