GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE SE IBOI 2013.06.28. DR.BARACZKA KRISZTINA
NÉHÁNY ÉLETKORI SPECIALITÁS 3 (4) ÉVES MEGSZOKOTT KÖRNYEZETÉBEN KB. EGY ÉVRE EMLÉKSZIK VISSZA – 3 ÉVES – VAN ÖNKÉPE, FELFOGJA A PERMANENCIÁT, TÁRGYAKAT JÓL FELISMER, OKOT – KÖVETKEZMÉNYT ÖSSZEKÖT 4 ÉVES – MEGKÜLÖNBÖZTETI A VALÓSÁGOT ÉS AZ IMAGINÁCIÓT – SZAVAHIHETŐ, DE BEFOLYÁSOLHATÓ 6 ÉVES – TUDJA, HOGY HAZUDIK
A TÁRGYALÁS NEM NYILVÁNOS BÜNTETÉS CÉLJA NEVELÉS (EZ AZ ALAPELV) – HA FEJLŐDÉSÉBEN ELMARADT, NE KÖVESSEN EL BŰNISMÉTLÉST FENYÍTÉS – TUDATOSULJON, HOGY AMIT TETT JOGELLENES – NE ISMÉTELJE BŰNTETÉS A TÁRGYALÁS NEM NYILVÁNOS (NÉMET JOGREND)
MI A KÉRDÉS? SZÜKSÉGES-E SPECIÁLIS SZAKISMERET? ELÉG ÉRETT-E AHHOZ, HOGY BELÁSSA A CSELEKMÉNY JOGELLENESSÉGÉT (HELYTELENSÉGÉT), ÉS ENNEK MEGFELELŐEN (ÖNKONTROLL) KÉPES-E CSELEKEDNI (SZÜKSÉGES-E BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉS ≠ ŐRZÉS PROGNÓZIS)
MI A SZAKÉRTŐ FELADATA RENDELKEZETT-E MEGFELELŐ BELÁTÁSI KÉPESSÉGGEL (KOGNITÍV-SZOCIÁLIS ISMERET INTERNALIZÁCIÓJA, EMOCIONÁLIS-INDULATI SZABÁLYOZÁS, KÖVETKEZMÉNYEK FELISMERÉSE) (A SZÜLŐ - NEVELŐ MEGSÉRTETTE-E A FELÜGYELETI - NEVELÉSI KÖTELEZETTSÉGÉT) A TESTI FEJLETTSÉG VIZSGÁLATA NEM SZÜKSÉGES AZ ÉLETKORI MEGKÖTÉS AGGÁLYOS
MI SZÜKSÉGES A MEGALAPOZOTT SZAKVÉLEMÉNY MEGALKOTÁSÁHOZ ÉLETVEZETÉSI ADATOK A SZEMÉLYISÉG EGYES ÖSSZETEVŐINEK FEJLŐDÉSE (HOL - MIÉRT TÖRT MEG A FEJLŐDÉS?) A CSELEKMÉNY ELEMZÉSE PSZICHOPATOLÓGIAI TÜNETEK PEDAGÓGUS, SZOCIÁLIS SZOLGÁLATOK VÉLEMÉNYE PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLAT ELŐZMÉNYI ORVOSI-PSZICHOLÓGUSI ADATOK
14 ÉVES KOR ALATT IS VIZSGÁLHATÓ KOGNITÍV - SZOCIÁLIS FEJLETTSÉG MORÁLIS ÉRETTSÉG EMOCIONÁLIS ÉRETTSÉG PSZICHOPATOLÓGIAI TÜNETEK (1-3 – PSZICHIÁTRIAI KLINIKAI VIZSGÁLAT + PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLAT 4 - PSZICHIÁTRIAI KLINIKAI VIZSGÁLAT)
KOHLBERG SÉMA (1997) PREKONVENCIONÁLIS NIVÓ HETERONOM MORALITÁS (EGOCENTRIKUS, FÉL A VÁRHATÓ BÜNTETÉSTŐL) INDIVIDUALITÁS (ÖNÉRDEK VEZÉRELT, SZABÁLYKÖVETŐ, AMIG NEKI MEGFELEL, JOGOS AZ, AMI „FAIR”) KONVENCIONÁLIS NIVÓ INTERPERSZONÁLIS KONFORMIZMUS („GOOD BOY”, KÖZÖSSÉG►EGYÉN) SZOCIÁLIS RENDSZER TUDATOS POSTKONVENCIONÁLIS NIVÓ SZOCIÁLIS SZERZŐDÉS (JOG, ÉRTÉK, SZABÁLY) ÁLTALÁNOS ETIKAI SZABÁLYOK (MORÁLIS ELV)
MARBURGI KRITÉRIUMOK (1955) REÁLIS ÉLETPERSPEKTIVA CSALÁDBAN ÖNÁLLÓ EGYENRANGÚ A KORTÁRSAKKAL FELELŐSEN VISZONYUL A TANULÁSHOZ (MUNKÁHOZ) KÜLSŐ MEGJELENÉS MINDENNAPI TEVÉKENYSÉGE REÁLIS BARÁTI KÖR (KOROSZTÁLYOS) KÖTŐDÉSEK KIALAKÍTÁSA SEXUÁLIS FEJLETTSÉG KIEGYENSÚLYOZOTT HANGULAT ÖSSZESSÉGÉBEN, NEM EGYES KRITÉRIUMOK SZERINT ÉRTÉKEL
PROGNÓZIS RIZIKÓTÉNYEZŐK: KORAI KEZDET (◄ 6 ÉVES), TÖBBES VISELKEDÉSZAVAR PRE-PERINATALIS (HYPERAKTÍV,INSTABIL CSALÁD, NINCS ANYAI KÖTŐDÉS) CSALÁDI (NEVELÉSI HIÁNYOSSÁGOK) PSZICHÉS (SZORONGÁS, DEPRESSZIÓ ALKALMAZKODÁSI ZAVAR, DROG?) INTELLIGENCIA, ISKOLAI TELJESITMÉNY (10 ÉVES KORTÓL JELEZ!) KOGNITÍV-SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK (SZOCIÁLIS FRUSZTRÁCIÓ TŰRÉSE – FENYEGETETTSÉG, ALTERNATÍV MEGOLDÁS, MORÁLIS ÉRTÉKREND NINCS, AGRESSZÍV VISELKEDÉS POZITIV)