Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
10. Erőszak a családban, válás
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
A média mint nevelési intézmény
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
A pszichológiai fejlődés
Szimbolikus,Szerepes Játékok
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
4. A család funkciói, családtörténet
5. Életciklusok és párkapcsolat
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
A szövegértési feladatok összeállítása
Quality Human Management
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A DIFER használata.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Az iskoláskor küszöbén
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban Dr. Skrabski Árpád

Történelmi változások Reneszánsz korszakig nem éreztek különös szeretetet a gyermekek iránt. A gyermekek fele meghalt. A kisgyermekkort követően felnőttként kezelték őket. XVIII sz.-ban kialakult a gyermekkor fogalma, Iskola. A modern korban a gyermek "királlyá" vált. A gyermekkor meghosszabbodik. Egyre kevesebb gyermeket vállalnak a magas életszínvonal érdekében.

Gyermekfejlődés Az én kibontakozása: Freud a gyermek szorongásaival, Mead az I és a me megkülönböztetésével, Piaget pedig azzal foglalkozik, hogy a gyermek miként tanul meg gondolkodni önmagáról. Szakaszai: Szenzomotoros, 0-2 év. Az létezik amit lát. Műveletek előtti szakasz (3-6 év): nem képesek szisztematikusan alkalmazni bövülő ismereteiket. Konkrét műveletek: 11 éves korig. Logikai fogalmak, okság elve, Formális műveletek 11-15 éves korig, serdülő kor, hipotetikus eszmék megértése. Csalafinta kérdések felismerése.

Csecsemő Ősbizalom: "csodagyermeke az isteni anyának" (Jung.) Anya és gyermek között kialakuló szimbiotikus, kölcsönös állapot. Egész életre szóló energia készlet, "jól vagyok" élménye, olyan állandó személyiségmag, amelyben mások bízhatnak. Az ősbizalom alapozza meg az intim kapcsolatok képességét, a hit képességét, a világ egységes látását, a világképet, az egységes világnézet alapjait. Az ősbizalom hiányában önmagába záródó autisztikus magány kisebb nagyobb foka.

Kisgyermekkor Kisgyermekkorban kiszakadás a korai gyermekkori szoros egységből, ki kell alakítani önmagát. Szabályok és normák egyértelműek, a jutalom és büntetés kiszámítható, kialakul a reális kapcsolat önmaga és környezete között. Ha nincsenek egyértelmű normák, állandó bizonytalanságot eredményez. Az önálló játék jelentősége! Kezdeményező készség, az önálló környezetalakítási képesség. Mindenre kíváncsi, állandóan kérdez, magába építi a külvilágot. Mágikus fantázia, amelynek közelíteni kell a valósághoz.

Óvodás kor Óvodáskorban a szerepek, nemi szerepek elsajátítása. A játék, a szerepjáték a kezdeményező készség, fantázia fejlesztés legfőbb eszköze. Ennek elmaradása a serdülőkori unalom. A felnőttek pólyás koruktól kezdve másként viselkednek nemük szerint a gyerekekkel: A két nemmel másként bánnak, fiuknak kék lányoknak rózsaszín ruha, fiús és leányos játékok Freud a pénisz meglétének vagy hiányának jelentősége

Codorow Leányok: Az elszakadás nem drasztikus, a kapcsolat szorosabb marad Nem a nők élnek át veszteséget A nők között megmarad egy érzelmi szociális háló Generációkon át kialakul az érzékenység, érzelmi odaadás A pletyka mint érzelem feldolgozás Kapcsolataik viszonylatában határozzák meg magukat A függő viszony a férfitől Fiuk: Az anyától az elszakadás radikális Inkább a fiuk élnek át veszteséget A férfiasságot a nőiességgel ellentétben definiálják A világot elemző módon szemlélik, saját életükről aktív képük van Elfojtják képességüket mások érzelmeinek megértésére Identitásukat veszélyeztetik az érzelmek

Iskolás kor Iskolás kor, azonosulás feladatokkal, legalább egy területen sikerek, a kompetencia élmény, a sikeres eredményes célirányos cselekvés, együttműködő magatartás élménye. A tömegkommunikáció veszélyei: Gyermekkor (kis gyermekek nézik a felnőtt TV műsorokat). A gyermekkor esetleg elmosódik.

TELEVÍZIÓ ÉS VIDEÓ A GYERMEKEKNÉL Megfosztja az emberek társaságától és magányra!!! kárhoztatja. A képesség kialakulását emberi kapcsolatokra meggyengíti. A konfliktushelyzetek kezelésére alkalmatlanná tesz. Tönkreteszi az erkölcsi érzéket. (erőszakos világkép, szexuális szabadosság) A valóságtól elrugaszkodott világkép kialakulását idézi elő. Mindezek eredményeként manipulálhatóvá és sebezhetővé teszi. A készen kapott képekkel megakadályozza a fantázia!!! kialakulását. Rendszerszemlélet helyett előidézi a klippekben, képol-dalakban való gondolkodást!!!.

A szülők válásának hatása a gyermekekre Ez a lehetőség az összes gyermeket rettegésben tartja. A kisgyermekek magukat hibáztatják. A nagyobb gyermekeket a bizonytalan jövő szorongatja. A szülők válása során a gyermekek lelki gondozásra szorulnak

Szülők, óvónők, tanárok együttműködése

Köszönöm a figyelmüket!