Az ütközések fejlesztő ereje -

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Női viselet.
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Kapcsolattartás a szülői házzal
Mitől gyakorlat a játék? Honnan gúny a humor?
A jó célkitűzés, mint a siker és önmegvalósítás alapja
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Kell a gyereknek a korlát!?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A tanári munka értékelése
A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Az ütközések fejlesztő ereje -
Pénzkérdés… A zsebpénztől a felelős gazdálkodásig.
A normálisnak tekinthető krízisek a családban.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
A válások – vagyis az életközép párkapcsolati szakítópróbái a férfi-nő, és a gyerekek szemszögéből. SzülőSuli 5. Pécel, Petőfi Sándor Ált. Iskola 2013.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Motivációs kérdezés technikája
Szociális tanulás formái
Konstruktív konfliktuskezelés
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktuskezelés - mediációval
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
SzülőSuli 5. Hogyan határozza meg gyermekünk jövőjét párkapcsolatunk és jelenlegi családmodellünk? Tölgyesi Klára Pécel, Egylépcső.
V ESZÉLYES - E EZ A VILÁG ? A CSALÁD LEHETŐSÉGEI A GYEREKEK BIZTONSÁGOS FEJLŐDÉSÉBEN. Tölgyesi Klára Pécel, PIOK Petőfi Sándor Általános Iskola
Mit tartunk ma normális családnak?
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
ELŐZMÉNYEK Év Szakmai Napjai. Első félév Korrekciós csoport 10. csoport 6. csoport 5. csoport 4. csoport.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Önmenedzselés a mindennapokban
Elfogadás a családban.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Jelen prezentáció a Wáli István Református Cigány Szakkollégium
Előadás másolata:

Az ütközések fejlesztő ereje - SzülőSuli 7. Az ütközések fejlesztő ereje - Az együttműködés tanulható?! Pécel, 2013.04.03. Tölgyesi Klára EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu.

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely " A béke nem a konfliktusok hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.„ Dan Millam EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely Tartalom Mi a konfliktus? Szemléleti megközelítések Kezelési módok, javaslatok EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely KONFLIKTUS Személyen belüli (intraperszonális) Személyek közötti (interperszonális) Igény vagy szükséglet konfliktus Értékkonfliktus EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Mikor beszélünk konfliktusról? A másiké a probléma passzív hallgatás értő figyelem Nincs probléma önfeltáró bajmegelőző pozitív visszautasító én-üzenetek Az enyém a probléma (mindkettőnké) konfrontáló én-üzenet „Nincs vesztes” módszer !!! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Hol tartunk a konfliktusokkal? A megoldásainkat ütköztetjük és nem az igényeinket Győzni szeretnénk és nem a mindkettőnk számára elfogadható konszenzusra törekszünk Ha rákiabáljuk a másikra a problémát, már megoldottnak tekintjük a konfliktust Nem a célszeméllyel beszéljük meg a vitás kérdéseket EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Hol vannak a határok személyek és rendszerek között ? ? ? gyerekek Pedagógusok-kollégák családok-szülők óvoda, iskola EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Szemléleti megközelítés „ Kezeld a konfliktust - harc helyett - problémának, mert annak megoldásai vannak. A harcot pedig csak megnyerni vagy elveszíteni lehet.” /Thomas Gordon/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Szemléleti megközelítés Amikor megküzdünk egy – egy kapcsolatunk konfliktusos helyzetével, s megtaláljuk a mindkettőnk számára elfogadható megoldást, kapcsolatunk edzettebbé, megbízhatóbbá, bölcsebbé, kreatívabbá válik. A konfliktusok ezt a lehetőséget hordozzák számunkra! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Thomas Gordon kommunikációs eszközei megelőzésre és problémakezelésre Megelőzési módok Thomas Gordon kommunikációs eszközei megelőzésre és problémakezelésre Nyílt - direkt kommunikáció az „itt és most”- ban Mögöttes üzenetek kihallása (értő figyelem) Én nyelv (megelőző én üzenetek) Négyszemközti konfrontációk – frontális pozitív visszajelzések Megnövelt „tényfülek” Viselkedésekben fogalmazunk és nem címkékben! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Kommunikációs mintázatok a családban és az iskolában DIREKT (kinek?) INDIREKT NYÍLT (mit?) ZÁRT EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely FÜLEINK TÉNY MEGBÍZÁSI INFORMÁCIÓ MAGAMRÓL KAPCSOLATI EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

ZSÁKUTCÁK ? Önmegvalósítás Teljesítmény Biztonság Szülő Pedagógus a szükséglet konfliktusokban Önmegvalósítás Teljesítmény Társas kapcsolatok Biztonság Életben maradás Szülő Pedagógus EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Kezelési mód – négyszemközt vagy a családban A „nincs vesztes” módszer lépései 0. lépés: Felismerés, helyzetteremtés a megoldáskereséshez 1. lépés: Igények tisztázása 2. lépés: Ötletgyűjtés 3. lépés: Ötletek mérlegelése 4. lépés: Döntés 5. lépés: A döntés végrehajtási módjának tisztázása 6. lépés: A végrehajtás utólagos értékelése EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely KEZELÉSI MÓDOK A családban - Testvér-harc esetén: A szülő a segítő harmadik Nem a múltban kutakodunk, nem bűnbakot keresünk Az a kérdés: hogyan tovább? Ehhez tudnunk kell, hogy a gyerekeknek mi az igénye! (Az „5 miért?” technika segíthet) Az ötletgyűjtésben az egész család segíthet, de a döntés a testvéreké EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely Kezelési módok A családban: szülő-gyerek és szülők közötti kapcsolatban Értő figyelemmel megpróbálom megérteni mit szeretne a másik (Mi az igénye? Mitől lenne jól? Mit szeretne elkerülni vagy megkapni, elérni?) A gyerek számára érthető módon megfogalmazom a saját igényemet Ötleteket gyűjtünk, hogyan érhetnénk el mindketten, hogy megvalósuljanak vágyaink Döntünk arról, melyik javaslatunk nyert! Megbeszéljük, hogy hogyan lesz ez után: Ki, mit vállal? Hánykor? S, ha nem tudjuk tartani, mi a büntetés? Az első néhány próba után értékeljük a döntésünket és a kivitelezést EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

Az érték-konfliktusok kezelése Rizikófaktor a kapcsolatra nézve Eszközök az érték ütközések oldására +7 Hatalom alkalmazása (jutalmazás-büntetés) +6 Fenyegetés +5 Nincs vesztes módszer +4 Tanácsadás +3 Konfrontálás (szembesítés: a gyerek viselkedése következménye rám nézve érzéseim) +2 Mintanyújtás +1 Saját értékrendem megváltoztatása EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely Összefoglalás „Ha konfliktusba keveredünk, állapodjunk meg abban, hogy egyikünk sem él hatalmával a maga győzelme érdekében, a másikunk veresége árán. Szem előtt tartom az igényeidet, de figyelembe kell vennem a sajátjaimat is. Ezért, igyekezzünk elkerülhetetlen konfliktusainkra olyan megoldást találni, amely mindkettőnk számára elfogadható. Így senki nem veszít, mindketten nyerünk. /Thomas Gordon: Hitvallásom az emberi kapcsolatokról, részlet/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, ,Tel: 06 30 975 56 83

EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely Tölgyesi Klára 30/ 975-56-83 tolgyesiklara@gmail.com EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu, , Tel: 06 30 975 56 83 Köszönöm a figyelmet!