Közoktatás- köznevelés 1985 – ……………………………………………………….

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
A tanári munka értékelése
Az iskolai dokumentumok
Nevelés és társadalom.
„… ezek nem célok, következmények.” Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről ……………………………………… Fábry Béla november 12. Pedagógusok.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Összehasonlító gazdaságtan
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Magyar Bioetikai Társaság 16. Nemzetközi Konferenciája Az erkölcsi nevelés jelentősége és helye az oktatásban ______________________________________________.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szoftverlicencek Takács Béla
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Készítette: Rapos Nóra 1 Nevelés és társadalom A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Neveléselmélet VII.
1 Nevelés és társadalom Neveléselmélet VII. Kárpáti Andrea
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
AME BESZÁMOLÓJA Előzmények „Korlátlan” iskola alapítási jog – Szakmai –Közösségi –Üzleti okokból Lassú folyamatos korrekció –Minőségbiztosítás.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A mainstream szakpolitikai fejlesztések és a gyermekszegénység Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon:
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
A szakiskola jelene és jövője
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben
Előadás másolata:

Közoktatás- köznevelés 1985 – 2012. ………………………………………………………. Fábry Béla Budapest, 2012. november 30.

- IDEOLÓGIAILAG BEFOLYÁSOLT Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………. A magyar közoktatási rendszer a Ratio Educationis-tól a múlt szá-zad 80-as éveinek közepéig - CENTRALIZÁLT - UNIFORMIZÁLT - IDEOLÓGIAILAG BEFOLYÁSOLT (valamilyen politikai célnak vagy eszmének alárendelt, befolyásolt tanítás jellemezte) Fábry Béla 2

A DECENTRALIZÁCIÓS FOLYA- MAT KEZDETE Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1985. I. tv. a közoktatásról a társadalom demokratizálódá- sának megjelenése az iskolák- ban a szakmai önállóság lehetőségének megjelenése az iskolákban A DECENTRALIZÁCIÓS FOLYA- MAT KEZDETE Fábry Béla

A nevelés stratégiai kérdés, viták, de megegyezés Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 1989/90. – RENDSZERVÁLTÁS A nevelés stratégiai kérdés, viták, de megegyezés ideológiamentes nev-okt munka önkormányzatiság megjelenése az is- kolák fenntartásában – megosztott felelősség (állam-helyi társadalom) szabadságjogok érvényesülése a nev- okt munkában Fábry Béla

gazdaság - szakképzés átalakulása Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1990-1993. – AZ ÁTMENET ÉVEI az iskolarendszer spontán átalakulása, egy szelektív iskolarendszer kia- lakulása (közfinanszírozott szféra) sokszínű iskolai világ kialakulása – közfinanszírozott, felekezeti, magán gazdaság - szakképzés átalakulása tartalmi szabályozás: már nem – még nem állapot – a NAT, mint igény Fábry Béla

oktatáspolitikai kvázi konszenzus Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1993. törvény az oktatásról a rendszerváltozás eredményei iskolai következményeinek jogi keretbe foglalása oktatáspolitikai kvázi konszenzus humanista-demokratikus értékek, mint alap + értéksokszínűség az iskolák világában a gyerekek mindenek felett való érdeke Fábry Béla

Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1996 -1998. - NAT, PePo Az iskolák önállósága kötelezettség = nevelési cél definiálása = helyi tanterv kidolgozása = legitimáció – szerződés az iskola, a szülő, a pedagógus és a fenntartó vonatkozásában – HELYI DÖNTÉS, FELELŐSSÉGGEL EGYÜTT! Fábry Béla

1998. - minőségbiztosítás meg- jelenése a közoktatásban Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1998. - minőségbiztosítás meg- jelenése a közoktatásban - 1985 előtt – tanfelügyelet - 1985 után - szakfelügyelet 1998 után -- ?? Ha minden iskola egyszeri és megismé-telhetetlen, akkor a nev-okt munka eredményességének fejlesztése csak belső eszközzel segíthető. (partneri elvárások - nevelési cél - pedagógiai folyamatok – nev-okt eredmények – partneri elégedettség - visszacsatolás) Fábry Béla

élethosszig tartó tanulás kompetencia alapú nevelés Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ……………………………………………………………………………………………………………………………………… EZREDFORDULÓ Eu-csatlakozás (2004) – az oktatás nem Eu-normatív szakpolitika, de határozott szakmai koordináció (vö. lisszaboni program, 2000-2010., Eu 2020.) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2012:070:0009:0018:HU:PDF élethosszig tartó tanulás kompetencia alapú nevelés intézményes nevelés expanziója (középisk, egy-főisk, felnőttokt, -képzés) Fábry Béla

átalakuló világ - folyamatosan változó oktatási rendszer Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 …………………………………………………………………………………………………………………………………………. Hogy éltük meg? átalakuló világ - folyamatosan változó oktatási rendszer megváltoztak a gyerekek is, megvál- tozott a nev-okt munka tartalma is új problémák, melyek választ követel- tek: (1)leszakadó térségek, (2)a szelektív iskolarendszer következ- ményei, (3)IKT robbanás, (4)gyer- meki jogok érvényesülése, (5)szak- képzés (!) Fábry Béla

centralizáció - decentralizáció Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1985 – 2010. centralizáció - decentralizáció az iskolai nev-okt munka lényeges kér- déseiről ott döntenek, ahol a kom- petencia adott az iskolarendszer fenntartási és ér- tékszempontok szerint is sokszínű a változásokra a válaszadás rendszer szinten is, lokális szinten is, iskolai szinten is adott Fábry Béla

2. uniformizáltság - egyéni megjelenés Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1985 – 2010. 2. uniformizáltság - egyéni megjelenés A központi szabályozás keretei között minden iskola egyszerisége és megismétel-hetetlen adottságai alapján dönt az iskolai nevelés lényeges kérdéseiről, és ennek megfelelően szervezi munkáját. Az iskolák közötti különbség az adottságok (gyerekek, objektív feltételek, nevelőtestület, egyéb erőforrások) alapján a nevelési célokban, feladatokban és a gyakorlatban is megjelenik. Fábry Béla

3. ideológiai meghatározottság – világnézetileg el nem kötelezettség Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1985 – 2010. 3. ideológiai meghatározottság – világnézetileg el nem kötelezettség - TUDOMÁNYOSAN MEGALAPOZOTT - HUMANISTA – DEMOKRATIKUS - TOLERÁNS A TÉTELES-NORMATÍV VILÁGNÉZETEKKEL SZEMBEN Fábry Béla

Eredmények 1. Minden változás ellenére stabilan működő rendszer. Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… Eredmények 1. Minden változás ellenére stabilan működő rendszer. 2. PISA 2000-2010 - 14%-os eredményjavulás. 3. Új szakmai kultúra elemeinek megjelenése és beépülése az iskolák munkájába (kompetencia alapú nevelés, minőségfejlesztés, IKT eszközök használata). 4. Viták, de ennek ellenére társadalmi, szakmai kiegyensúlyozottság. 5. Új kihívások, megoldandó feladatok. Fábry Béla

Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2010. - gazdasági és társadalmi viszonyok abszolutisztikus átalakításának kezdete – az oktpol a Fidesz-hatalom hosszú távú bizto-sításának egyik eszköze (1)fékek és ellensúlyok alkotmányos rendjének megszüntetése, (2)társadalmi párbeszéd rendsze-rének megszüntetése, (3)voluntarista gazdaság-politika, (4)új tulajdonviszonyok, tulajdonosi szerkezet, elosztási viszonyok kialakítása, (5)a társadalom végletes megosztása (ideológia-, vagyon-, tudás alapján) (6)vazallusi rendszer kialakítása (lásd állami földek), (7)valóság és a kormánypropaganda külön válása, (8)szakpol-ok Fábry Béla

visszaforgatják az idő kerekét Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2011. köznevelési törvény visszaforgatják az idő kerekét centralizálás - államosítás uniformizálás – egy kerettanterv ideológiai indoktrináció* – lásd alap- törvény, NAT, felekezeti iskolák finanszírozása, hittan-erkölcstan, szakképzés gebinben *valamilyen politikai célnak vagy eszmének alárendelt, befolyásolt tanítás Fábry Béla

Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2011. köznevelési törvény A köznevelés ismételten a politika közvetlen kiszolgálójává, hatalomtech-nikai eszközzé vált. a politikai akarat felülírja a szakmai sza- bályokat, törvényszerűségeket a változtatás előkészítetlen, erőltetett, nincs megfelelő szakmai és társadalmi támogatottsága a változás eredményre viteléhez nincsenek meg a szükséges források Fábry Béla

A magyar köznevelés a káosz pe-remére került. Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2012. november vége A magyar köznevelés a káosz pe-remére került. - nincs elegendő pénz az intézményfenn- tartásra, működtetésre - nincs pénz az életpálya-modellre nincsenek kész a rendszer különböző elemei működésének szabályai (kerettanterv, magániskolák, szakszolgálat, szakmai szolgáltatás, …) fenntartás - működtetés kettőssége Fábry Béla

Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 2013. – A magyar iskola működni fog, mert gyerek van, iskola van, pedagógus van. Csak azt nem tudjuk, - mi lesz ennek az ára, - ki fogja a következményeket „gondozni”, - ki fog e következményekért fe- lelni. Fábry Béla

Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ……………………………………………………………………………………………………………………………………… Jobb PISA-eredmény, nagyobb GDP-növekedés  Az alacsony oktatási teljesítmény magas költsége című kötet feketén-fehéren kimutatta, hogy az alkalmazható tudás növelése szinte sokkoló mértékű gazdasági növe-kedést eredményezne.  Ha a következő 20 évben összesen 25 pontos növeke-dést tudna elérni a PISA-teszteken Magyarország, ak-kor ez a javulás a 2010-ben születettek teljes élet-tartama alatt 587 milliárd dollár (nagyságrendileg ez 100.000 milliárd forint) többletet eredményezne. Ösz-szevetésként: 2009-ben a magyar GDP összege 26 ezer milliárd forint volt. Ha a következő 20 évben elérnénk az állandó „éltanuló” finn PISA-szintet, az a GDP 584 szá-zalékos emelkedését jelentené ahhoz képes, mintha nem javítanánk az eredményeinken. http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa2006/44417824.pdf Fábry Béla 20

Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ……………………………………………………………………………………………………………………………………… Sem az európai tendenciák, sem a tudományos ered-mények nem támasztják alá a szelektív iskolarend-szerek eredményességét. Az elit-oktatás preferálása és a szegregáció olyan történelmileg igazolt hátrá-nyokkal jár, mint a Dél-Afrikai apartheid: ha az iskolarendszer képtelen integrálni a leszakadó ré-tegeket, képtelen mobilitási csatornaként működni, akkor a demográfiai háborúban vesznek el az isko-lázás győztesei, s végül a magasan képzett elit kénytelen elmenekülni az országból a tanulatlan tár-sadalmi közeg elviselhetetlensége miatt. TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. Lásd: http://www.tarki-tudok.hu/file/kozoktatasi_torvenykoncepciotarki-tudok_velemeny.pdf, 4. old. Fábry Béla 21

„…RÉGI KOR ÁRNYA FELÉ VISSZAMEREGNI, MIT ÉR? Köznevelés – közoktatás 1985 – 2012 ……………………………………………………………………………………………………………………………………… A tét nem kisebb, mint a jövőnk. Nem csak a holnap, és még csak nem is a holnap-után. Az oktatás világának szűklátókörű po-litikai szempontok alapján történő antimoder-nizációs átalakítása évtizedekre meghatározza a magyarság jövőjét. „…RÉGI KOR ÁRNYA FELÉ VISSZAMEREGNI, MIT ÉR? MESSZE JÖVENDŐVEL KOMOLYAN VESS ÖSSZE JELENKORT …” Fábry Béla 22