© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
© Veress, „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
© Veress, „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
© Veress, A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSAÍTÁSÁNAK EURÓPAI SZTENDERDJEI ÉS IRÁNYELVEI 1.A minőségbiztosítás politikája és eljárásai 2.A képzési programok és képesítések… 3.A hallgatók felmérése 4.Az oktatógárda minőségbiztosítása 5.A tanulás erőforrásai és a hallgatók támogatása 6.Információs rendszerek 7.A közvélemény tájékoztatása
© Veress, A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS POLITIKÁJA ÉS ELJÁRÁSAI A politikai nyilatkozat tartalmazza: az oktatás és a kutatás közötti kapcsolatot a minőségre és a sztenderdekre vonatkozó intézményi stratégiát a szervezet minőségbiztosítási rendszerét a tagozatok, a karok és más szervezeti egységek és az egyének minőségbiztosítással kapcsolatos felelősségét a hallgatók bevonását a minőségbiztosításba a politika megvalósításának, figyelemmel kísérésének és felülvizsgálatának módjait
© Veress, A KÉPZÉSI PROGRAMOK ÉS KÉPESÍTÉSEK ENGEDÉLYEZÉSE, FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE ÉS IDŐSZAKOS FELÜGYELETE A képzési programok és képesítések minőségbiztosítása tartalmazza: a képzési kimenetek kidolgozását és publikálását a tananyagok és programok tervezésének és tartalmának gondos kezelését a szolgáltatások különböző módjainak és a felsőoktatás típusainak speciális szükségleteit az alkalmas oktatói erőforrások rendelkezésre állását hivatalos programengedélyezési eljárást a hallgatók előrehaladásának és teljesítményének figyelemmel kísérését a programok szabályozott időszakos felülvizsgálatát szabályozott visszacsatolást a munkaadóktól, a munkaerőpiac képviselőitől és más illetékes szervezetektől a hallgatók részvételét a minőségbiztosítási tevékenységben
© Veress, A HALLGATÓK FELMÉRÉSE A hallgatókat következetesen alkalmazott, közzétett követelmények, szabályzatok és eljárások alkalmazásával kell felmérni. A hallgatókat felmérő eljárásoktól elvárható a tervezett képzési kimenetek és más programcélok eredményének tervezett mérése legyen világos és közzétett követelmény az osztályozásra ahol lehet, ne építsenek egy vizsgáztató ítéletére a vizsgaszabályzatok minden lehetséges következményének figyelembevétele legyen világos szabályzata a hallgatói hiányzás, betegség és egyéb méltányos körülmény kezelésének adminisztratív verifikálási ellenőrzésnek van alá vetve
© Veress, AZ OKTATÓGÁRDA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA Az intézményeknek önmaguk megelégedettségére olyan módszerekkel kell rendelkezniük, hogy a hallgatók, oktatásában résztvevők minősítettek és illetékesek (kompetensek) legyenek.
© Veress, A TANULÁS ERŐFORRÁSAI ÉS A HALLGATÓK TÁMOGATÁSA Az intézményeknek biztosítani kell, hogy a hallgatók tanulásának támogatására rendelkezésre álló erőforrások kielégítők és alkalmasak legyenek minden felkínált program számára.
© Veress, INFORMÁCIÓS RENDSZEREK ( a programok menedzselésére) Az intézményeknek biztosítaniuk kell, hogy a képzési programok és más tevékenységek hatékony kezelésére a lényeges információkat összegyűjtik, elemzik és felhasználják. Az információs rendszereknek tartalmazniuk kell: a hallgatók előmenetele és boldogulási aránya a végzettek elhelyezkedhetősége a hallgatók programra vonatkozó elégedettsége az oktatók hatékonysága a hallgatói populáció pályaképe a rendelkezésre álló tanulmányi erőforrások és azok költsége az intézmény kulcsteljesítmény mutatói
© Veress, A KÖZVÉLEMÉNY TÁJÉKOZTATÁSA Az intézményenek rendszeresen naprakészen közzé kell tenni az általuk felkínált programokra és a képesítésekre vonatkozó, részre hajlás nélküli és tényszerű – mind mennyiségi, mind minőségi – információkat.
© Veress, „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
© Veress, A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Minőségszabályozás a termelés minőségszabályozása (quality control) a termelés megfelelőségszabályozása (conformity control) régen „minőség-ellenőrzés”, MEO a termelés minőségbiztosítása (quality assurance) minőség mellett megfelelőségszabályozás is támogató folyamatok is minőségszabályozási/menedzsment rendszer (system) minőségmenedzsmentrendszer- modell pl. ISO 9004, GMP,…
© Veress, A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Felmérés, értékelés …szervezet(?) – felmérés /megállapítás (assessment) „önértékelés” állapot/helyzet – felmérés: erősségek, gyengeségek,… …szervezet(?) – felmérés-modell pl NMD/”EFQM”, ISO A. melléklet …szervezet(?) – értékelés (evalution) …szervezet(?) – értékelés- modell pl NMD/EFQM pontozás Megjegyzés: kiválóság felmérő/értékelő modell nem kiválókra???
© Veress, A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA További értelmezési problémák mi a „TQM” ? minőségmenedzsment rendszer ? mi a „TQM” minőségmenedzsment rendszer modellje ? kibővített ISO 9004 ? kibővített ISO 9004 ? ISO 9001/9004 nem lehet szervezet- minőséget szabályozni! NMD/EFQM felmérés- modellel lehet termelés minőséget szabályozni? PDCA – termelés – minőség – szabályozás (?) − szervezet – kiválóság – szabályozás (?) − szervezet – kiválóság – szabályozás (?) NMD / EFQM időszakos visszacsatolás NMD / EFQM időszakos visszacsatolás
© Veress, A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Speciális problémák a felsőoktatásban a képzés minőségszabályozása szak(csoport)onként a foi (nem egyértelmű) hierarchikus felépítése NMD /EFQM felmérés szakonként, vagy intézmény a vevő értelmezése a termék értelmezése …
© Veress, „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
© Veress, A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSAÍTÁSÁNAK EURÓPAI SZTENDERDJEI ÉS IRÁNYELVEI 1.A minőségbiztosítás politikája és eljárásai 2.A képzési programok és képesítések… 3.A hallgatók felmérése 4.Az oktatógárda minőségbiztosítása 5.A tanulás erőforrásai és a hallgatók támogatása 6.Információs rendszerek 7.A közvélemény tájékoztatása
© Veress, FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN Minőségmenedzsmentrendszer (bármilyen!) kell! Mindenhol van??? mmr értelmezése! mmr modellek megismerése! Szabályozandó folyamat képzési programok 2 hallgatók felmérése 3 oktatógárda 4 tanulás erőforrásai 5 Szabályozás: mérés, elemzés, beavatkozás mérés: hallgatók felmérése munkaerőpiac munkaerőpiac elemzés: politika és stratégia 1 szempontjából információk 6 alapján beavatkozás: 1…7 Közszolgáltatás nyilvánosság 7
© Veress, FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN Nem kell, de lehet NMD/EFQM önértékelés Felsőoktatási MinőségDíj oktatók hallgatői véleményezése intézményi minőségfejlesztési program … a Felsőoktatási törvényt át kell(ene) dolgozni! a Felsőoktatási törvényt át kell(ene) dolgozni!
© Veress, FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN A külső minőségbiztosítási rendszernek azaz az akkreditációnak A belső minőségbiztosítási rendszeren kell alapulnia! kell alapulnia! ha ISO 9004, akkor A-melléklet ha ISO 9004, akkor A-melléklet ha TQM, akkor EFQM (?) ha TQM, akkor EFQM (?)
© Veress, „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
© Veress, „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN lásd kiadványok lásd e konferencia a minőségkultúra fejlődött a HEFOP előírásainak megfelel de de a pályázat és a HEFOP alig szolgálja az EU ajánlásokat alig szolgálja a foi mmr fejlesztését!
© Veress, Köszönöm a figyelmet!