Szabálytalansági eljárás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Advertisements

Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Beszerzések Beszerzések, közbeszerzések során gyakran elkövetett hibák
Közbeszerzési tudnivalók
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A projektek megvalósítása I.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Szabálytalansági eljárás
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment IV. Modul A kultúra gazdaságtana.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
Állam munkavédelmi feladatai
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Adóellenőrzésből büntetőügy
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
IKSZT A támogatás igénylésének feltételeit érintő változások, aktualitások.
Tájékoztató a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolításához Ivány Borbála IRM Miniszteri Tárgyaló, Budapest március 17.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
A közreműködő szervezetek szerepe a közbeszerzési döntési mechanizmusban Dr. Nyikos Györgyi vezérigazgató-helyettes VÁTI Kht.
Projektellenőrzés Salamon Balázs VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Projektzárással kapcsolatos teendők
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Tájékoztató Egyszerűsített pályázat Pályázat benyújtása, értékelés, támogatási szerződés, módosítások, ellenőrzések, szabálytalanság Budapest, július.
Tájékoztató Egyszerűsített pályázat Schengen Alapból valamint Külső Határok Alapból beszerzett eszközök/rendszerek fenntartása Budapest, július.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
1 KÖZBESZERZÉS KÖTELEZETTSÉGE A PÁLYÁZATOK MEGVALÓSÍTÁSA SORÁN, A KÖZBESZERZÉS FŐBB SZABÁLYAI Előadó: Dr. Schablauer Péter vezérigazgató Magyar Közbeszerzési.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Röviden a közbeszerzésről
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A bírósági végrehajtás I.
Előzetes piaci konzultáció
Közbeszerzési tudnivalók
A folyamatba épített ellenőrzés
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
dr. Szedő Szilvia Támogatás-koordinációs Főosztály Belügyminisztérium
A Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tapasztalatai
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
A KÖZBESZERZÉSI HATÓSÁG HIRDETMÉNYELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉGE
Közbeszerzési Döntőbizottság
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Szabálytalansági eljárás dr. Bugyi Emőke, jogi szakreferens BM Támogatás-koordinációs Főosztály Budapest, 2012. szeptember 27.

Szabálytalanság fogalma Jogi háttér Az egyes alapokat létrehozó közösségi határozatok és azok végrehajtási határozatai 23/2012. (IV. 26.) BM rendelet a 2007-2013. közötti programozási időszakban a Szolidaritási programokból származó támogatások felhasználásának alapvető szabályairól, intézményrendszeréről, a pénzügyi irányítási és kontrollrendszerekről (2.§ p)-q) pont, 48-56.§) Szabálytalanság fogalma: az Európai Közösségek pénzügyi érdekeinek védelméről szóló, 1995. december 18-i 2988/95/EK EURATOM rendelet 1. cikk (2) bekezdésében foglaltak, továbbá a nemzeti jogszabályok előírásainak, a támogatási szerződésben és a közvetlen támogatási szerződésben a felek által vállalt kötelezettségeknek a megsértése, amelyek eredményeképpen a Magyar Köztársaság pénzügyi érdekei sérülnek vagy sérülhetnek jogszabály vagy támogatási szerződés sértése + pénzügyi érdeksérelem lehetősége Szabálytalanság fogalma

Szabálytalansági eljárás Az alapokkal kapcsolatos szabálytalanságok kezelésére a TKFO köteles (kivizsgálás, nyilvántartás, EU tájékoztatása) Szabálytalansági gyanú: EB, HH, EH, más ellenőrzést végző szervezet jelenti be vagy az FH munkatársa írásban értesíti a szabálytalanság felelőst FSZ részére: gyanúról szóló tájékoztatás, alátámasztó dokumentumok, eljárás megindítására vagy mellőzésére vonatkozó javaslatot FSZ megindítja az eljárást (vizsgálatvezető, tagok, szakértők) Bekérhetők további dokumentumok, végső kedvezményezett nyilatkozata, helyszíni ellenőrzésre sor kerülhet, felfüggesztés FSZ az eljárás eredménye alapján dönt Ha az EH jelenti be ellenőrzési jelentésében a szabálytalanságot, akkor azt el kell fogadnunk, az intézkedés az FH ennek alapján megállapíthatja. Szabálytalansági eljárás

Szabálytalansági eljárás FSZ döntése: Szabálytalanság nem történt Szabálytalanság megállapítása esetén dönt a szükséges intézkedésekről, pénzügyi korrekció mértékéről alapja: jogsértés/támogatási szerződés megsértése és hazai/közösségi pénzügyi érdeksérelem bekövetkezése vagy bekövetkezésének közvetlen lehetősége A Kedvezményezett tájékoztatásban részesül: az eljárás megindításáról, az arra okot adó dokumentumokról és körülményekről, az eljárás lezárásáról, annak eredményéről és következményeiről, az abban foglalt intézkedések megvalósításának határidejéről felfüggesztésről Szabálytalansági eljárás

Szabálytalansági eljárás Szabálytalanság megállapításának eredménye lehet: a támogatás aktuális részletének vagy a szállítói számla kifizetésének felfüggesztése a kért intézkedés megtételéig a támogatás egy részének vagy egészének megvonása/ visszakövetelése felmondás elállás és/vagy pénzügyi korrekció megállapítása egyéb kapcsolódó intézkedés csalás gyanúja esetén feljelentés + a támogatás egészének megvonása / visszakövetelése A csalás gyanújára későbbi dián térek vissza. Szabálytalansági eljárás

Intézkedés, pénzügyi korrekció Intézkedések: A szabálytalanság kiküszöbölése érdekében szükséges intézkedést kell tenni. Pl. hiányos szerződés esetén a szerződés módosítása; csalás gyanúja esetén feljelentés; Kbt. megsértése esetén Kbt.-ben meghatározottak alkalmazása (KDB-nél eljárás indítása) Pénzügyi korrekció: EU útmutatón alapul (az EU Biz. Szolidaritási Alapokra vonatkozó Ref. Ares (2011)1097272 - 14/10/2011 sz. dokumentuma) Szabálytalansággal érintett költségtétel(ek) megvonása Támogatás összegének vagy szabálytalansággal érintett részének csökkentése 5-10-25-50-100%-os mértékben Intézkedés, pénzügyi korrekció

Szabálytalanság típusai Tipikus hibák I. 1M Ft alatti beszerzések esetén egyetlen ajánlat elég (azaz legalább egy ajánlattal rendelkezni kell) 1M Ft-ot elérő és azt meghaladó értékű beszerzések (és nemzeti közbeszerzési értékhatár alatti) BM rendelet 23.§ legalább 3 ajánlat (érdekelttől) közbeszerzési alapelvek betartása legalacsonyabb ellenszolgáltatás – összességében legelőnyösebb ajánlat meg kell határozni a kiválasztás szempontjait támogatás ésszerű és hatékony felhasználása; eljárásban verseny tisztasága, átláthatósága, ellenőrizhetősége; esélyegyenlőség és egyenlő bánásmód; jóhiszeműség és tisztesség Szabálytalanság típusai

Szabálytalanság típusai Tipikus hibák II. dokumentálás hiányos (ajánlatok kiküldése, értékelés, értesítés) nem azonos időben vagy tartalommal küldik ki az ajánlatokat (ajánlattevőknek azonos feltételekkel és átlátható módon kell versenyezniük!) nem lehet összehasonlítani az alvállalkozókat (teljesítésre képes potenciális ajánlattevőt kell felkérni!) kiválasztási szempontok problémája nem határozzák meg meghatározott módszer, szempontrendszer nem alkalmas a kiválasztásra később megváltoztatják, nem ezek alapján választják ki a nyertest később mégsem az ajánlat szerinti tartalommal kötnek szerződést Kbt.-hez, de itt nem jellemző: TSZ által közbeszerzés esetén előírt tájékoztatási kötelezettség elmulasztása /(rész)teljesítés átadás-átvételéről előzetes tájékoztatás/ Szabálytalanság típusai

Szabálytalanság típusai Tipikus hibák III. TSZ által előírt, az alvállalkozói és egyéb szerződések tartalmára vonatkozóan előírt rendelkezések figyelmen kívül hagyása /hivatkozás a projektre, alapra, allokációra, ellenőrzés-tűrési kötelezettség, dokumentum-megőrzési kötelezettség/ Kbt. előírások megsértése – egybeszámítási szabályok egyéb jogszabályi előírások megsértése (pl. intézmény-akkreditáció hiánya) EGYEZTESSÜNK! Kbt.-hez, de itt nem jellemző: TSZ által közbeszerzés esetén előírt tájékoztatási kötelezettség elmulasztása /(rész)teljesítés átadás-átvételéről előzetes tájékoztatás/ Szabálytalanság típusai

Szabálytalanság eredménye elleni jogorvoslat: BM rendelet 53-54.§ Kedvezményezett jogorvoslattal élhet: döntés a támogatási jogviszonyból származó jogokat vagy kötelezettségeket állapít meg, módosít, illetve megszüntet, döntés jogszabálysértő, támogatási szerződésbe vagy pályázati útmutatóba ütközik. döntés közlésétől számított 5 napon belül az indokok megjelölésével írásban kell előterjeszteni a Felelős Személynél miniszter dönt 45 napon belül intézkedések a döntésig felfüggeszthetők, a kérelem kiegészítése kérhető Új eljárás: új tényekre is lehet hivatkozni, a korábbi eljárásban megállapítottakhoz nincs kötve Jogorvoslati eljárás

Szabálytalanság eredménye elleni jogorvoslat eredménye: A miniszter a szabálytalansági döntést helybenhagyja, a szabálytalansági döntést megsemmisíti, a szabálytalansági döntést megsemmisíti, és új szabálytalansági eljárás lefolytatására utasít ha a jogorvoslati döntés meghozatalához nincs elég adat, vagy a jogorvoslati eljárás alatt új tény merült fel, vagy egyébként a tényállás további tisztázása szükséges, és arra a jogorvoslati kérelem kiegészítése keretében nincs lehetőség, feltéve, hogy a szabálytalansági gyanú továbbra is fennáll. A miniszter jogorvoslati kérelem tárgyában hozott döntése ellen további jogorvoslati kérelem előterjesztésének nincs helye. Jogorvoslati eljárás

Csalás Ha a szabálytalanság vizsgálati eljárás eredménye csalás gyanúja, az FH feljelentést tehet a Btk. 310. §-ában szabályozott költségvetési csalás bűncselekménye miatt. költségvetésbe történő befizetési kötelezettség vagy költségvetésből származó pénzeszközök vonatkozásában mást tévedésbe ejt, tévedésben tart vagy a valós tényt elhallgatja, kedvezményt jogtalanul vesz igénybe, a jóváhagyott céltól eltérően használ fel és ezzel egy vagy több költségvetésnek vagyoni hátrányt okoz költségvetésből származó pénzeszközökkel kapcsolatban előírt elszámolási, számadási vagy az előírt tájékoztatási kötelezettségének nem vagy hiányosan tesz eleget, valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, vagy valótlan tartalmú, hamis vagy hamisított okiratot használ fel Ha szabálytalanság esetén feltételezhető szándékosság. A Btk. 314. § Az EU pénzügyi érdekeinek megsértése 2012. január 1-jétől nem hatályos. Csalás

Statisztika: Statisztika 7 db szabálytalansági eljárást folytattunk le (EIA) folyamatba épített ellenőrzés során a projektfelügyelő, jelentette be, külső bejelentés alapján 1 csalás miatt tettünk feljelentést (valótlan tartalmú nyilatkozat és okirat felhasználásának alapos gyanúja miatt) EMÁ-ban nem volt. Statisztika

Egyeztessünk! Szabálytalansági eljárás-mentes projektmegvalósítást kívánok mindenkinek! Köszönöm a figyelmet! 