Gyorsforgalmú utak folyópálya-szakaszai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

Ajánlások.
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
a sebesség mértékegysége
A szabályozott szakasz statikus tulajdonsága
VÁLTOZÓ MOZGÁS.
Gyakorló feladatok A testek mozgása.
„A városi közlekedés alternatívái”
EMLEKEZTETO ENERGIA , MUNKA.
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
A NAPPALOK ÉS ÉJSZAKÁK váltakozása
Tengely-méretezés fa.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
KINEMATIKAI FELADATOK
A bolygók atmoszférája és ionoszférája
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Hullámoptika.
Grafikus ábrázolás.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
4. előadás.
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
III. előadás.
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Mikroszkópi mérések Távolságmérés (vastagságmérés) mikroszkóp segítségével - Krómozott munkadarabon a krómréteg vastagsága, - A szövetszerkezetben előforduló.
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TANTÁRGY TÉMA TERVEZŐ KONZULENS SZEMESZTER.
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Mérnöki Fizika II előadás
Műszaki és környezeti áramlástan I.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
KINEMATIKAI FELADATOK
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához november 13. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Ülepítés gravitációs erőtérben Fényszórás (sztatikus és dinamikus)
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
A SZÉLENERGIA KUTATÁSA DEBRECENBEN Tar Károly A MAGYAR TUDOMÁNY ÜNNEPE KIEMELT HETE DEBRECENBEN NOVEMBER 2-6.
2. Zh előtti összefoglaló
Levegő szerepe és működése
Gyakorlati alkalmazás
Ideális folyadékok időálló áramlása
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
A függvény deriváltja Digitális tananyag.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Számtani és mértani közép
Kenyér kihűlése Farkas János
Egyenes vonalú mozgások
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
Valószínűségszámítás II.
A geometriai magasságmérés
Hasonlósági transzformáció ismétlése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Hajlító igénybevétel Példa 1.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Munkagazdaságtani feladatok
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 3. előadás.
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Munkagazdaságtani feladatok 3
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Gyorsforgalmú utak folyópálya-szakaszai Dr. Fi István Úttervezés MSc. Gyorsforgalmú utak folyópálya-szakaszai 3. előadás

A gyorsforgalmú út meghatározása (HCM 2000, 2010) A gyorsforgalmú út olyan osztottpályás főútvonal, amelynek a csomópontjai különszintűek és irányonként 2, vagy több sávval rendelkezik. A gyorsforgalmú út forgalomlebonyolódási körülményeit a forgalomban résztvevő járművek közötti kölcsönhatások, a gyorsforgalmú út geometriai jellemzői, valamint a környezeti vi-szonyok határozzák meg.

A gyorsforgalmú út elemei Egy gyorsforgalmú útnak általában 3 féle alkotóeleme van: Gyorsforgalmú úti folyópályaszakasz: nincsenek becsatlakozó- és kiváló mozgások. Fonódási szakasz: olyan egyenes szakaszok, ahol 2, vagy több járműáramlat keresztezi egymást. Rámpa kapcsolatok: azon pontok, ahol a fel- és lehajtórámpák csatlakoznak a gyorsforgalmú úthoz. A következő ábrán láthatóak ezek a szakaszok.

A gyorsforgalmú út elemei

Meghatározások és megnevezések A következő kifejezéseket fontos tisztázni az elmélethez: A gyorsforgalmú út mértékadó forgalma MOF, illetve a 15 percig tartó maximális forgalomnagyság 4×es szorzóval óraforgalommá felszorozva (HCM-2000 E/h/sáv). A forgalmi viszonyok: a forgalom járműkategóriák szerinti százalékos összetétele és a járművezetők jellemzői. Az útvonal jellemzők a gyorsforgalmú út geometriai jellemzői.

A gyorsforgalmú út forgalmi jellemzői Alap sebesség-forgalomnagyság jellemzők ideális feltételek mellett Az ideális feltételek: 3.60 m minimális sávszélesség, 1.80 m biztonsági oldaltávolság a forgalmi sáv széle és a legközelebbi útmenti objektum között, a forgalomban csak személygépjármű vesz részt, járművezetők nagy része ismeri a helyszínt. A következő ábra az ideális feltételek mellett működő gyorsforgalmú úti folyópályaelem sebesség-forgalomnagyság összefüggéseit ábrázolja.

A HCM 2000, 2010 alapján: Az előírás az alábbi ábra szerint kezeli a folyópálya szakaszokat

A kapacitásgörbék egyenletei  

A gyorsforgalmú út forgalmi jellemzői Szabad áramlási sebesség A szabad áramlási sebesség az a sebesség, amely nulla forgalomnagyság esetén, csak a vonalvezetési adottságok hatására alakul ki (nálunk ez a tervezési sebesség). A szabad áramlási sebességre az alábbiak hatnak: 1 Tervezési sebesség (vízszintes és magassági vonalvezetés), 2 Rámpák előfordulási gyakorisága, a be- és kilépő járművek kilométerenkénti száma, 3 A környezet átlagos beépítettsége, bonyolultsága és összetétele, 4 Sebességkorlátozások.

A gyorsforgalmú út forgalmi jellemzői Kapacitás Az előző ábrák görbéinek jellege: (a) az a konstans tartomány, ahol a sebesség nem érzékeny a növekvő forgalomnagyságra (ez a tartomány 1300 E/h/sáv, 120 km/h és 1750 E/h/sáv, 90 km/h között található), (b) az a tartomány, ahol a növekvő forgalomnagyság már sebességcsökkenést eredményez. Ideális forgalmi- és útjellemzők mellett a kapacitás a gyorsforgalmú úton a 2400 E/h/sáv. (Mo-on 1200-1700 E/h/sáv: Külterület; 1400-1800 E/h/sáv: Belterület)

A gyorsforgalmú út forgalmi jellemzői (ÚME)   Külterület Megfelelő Fm Eltűrhető Fe szolgáltatási szinthez tartozó megengedett forgalomnagyság E/ó Autópályák forgalmi sávonként 1200 1700 Autóút 2×2 forgalmi sáv forgalmi sávonként 1100 1600 Autóút, két forgalmi sávos kétirányú forgalommal összesen 2000 Belterület 1400 1800 Autóút forgalmi sávonként, egy irányban legalább két sáv

A szolgáltatás mérése A szolgáltatási szintek (LOS: Level of Service) Mivel a gyorsforgalmú utakon a sebesség majdnem állandó egy széles tartományon belül, ezért a sebesség nem elégséges a szolgáltatási szint meghatározásához. A vezetők számára ennél inkább mértékadó a forgalmi áramlatban való mozgási lehetőség. Ez a tulajdonság a forgalom sűrűségével [E/km/sáv] jellemezhető. A sűrűség ugyanis változó mennyiség, folyamatosan növekszik a forgalomnagyság növekedésével.

A szolgáltatás mérése A szolgáltatási szintek (LOS) A szolgáltatási szintekhez tartozó sűrűségértékek az alábbiak: szolgáltatási szint legnagyobb sűrűség [E/km/sáv] A 0-7 B >7-11 C >11-16 D >16-22 E >22-28 F >28 – nem szolgáltatás

A szolgáltatás mérése A szolgáltatási szintek A gyorsforgalmú úti folyópályaelemekre vonatkozó szolgáltatási szintek ismérvei a következő táblázatban találhatóak 120, 110, 100 és 90 km/h szabad áramlási sebességre.

A szolgáltatási szintek kritériumai (maximális sűrűség, átlagsebesség, a forgalom/ kapacitás, a szolgáltatási szinthez tartozó maximális forgalom) az alábbiak

A szolgáltatási szintek leírása 1 Az ‘A’ szolgáltatási szint esetén az átlagos forgalmi sebességek a szabad áramlási sebesség körül vannak. A járművek mozgása a forgalmi áramlatban zavartalan. Még az 'A' szolgáltatási szinthez tartozó legnagyobb sűrűségnél is a járművek közötti átlagos távolság kb 161 m, azaz 26 járműhossz.

A szolgáltatási szintek leírása 2 A ‘B’ szolgáltatási szint szintén meglehetősen szabad áramlást jelent, és a sebességek a szabad áramlási sebesség környékén tarthatóak. A járművek közötti legkisebb távolság kb. 100 m, azaz 18 járműhossz.

A szolgáltatási szintek leírása 3 A ‘C’ szolgáltatási szint még mindig a szabad áramlási se-bességhez közeli sebességeket biztosít a gyorsforgalmú úton. A mozgási szabadság kissé korlátozott, a sávváltás több óvatosságot igényel. A legkisebb átlagos távolság 67 m, azaz 11 járműhossz körül van.

A szolgáltatási szintek leírása 4 A ’D’ szolgáltatási szintnél a sebesség a forgalomnagyság növekedésével kissé elkezd csökkenni. Ekkor a sűrűség valamivel gyorsabban nő a növekvő forgalommal. A mozgási szabadság erősebben korlátozott. Még kis balesetek is sorképződéshez vezetnek. A szolgáltatási szint határán a járművek között kb 50 m, azaz 9 járműhossz van.

A szolgáltatási szintek leírása 5 Az ‘E’ szolgáltatási szint alsó határa a kapacitáshatáron lévő forgalomlebonyolódást jellemzi. A járművek kb. 6 jármű távolságban haladnak, kis helyet hagyva a mozgásra a még min-dig 80 km/h körüli sebességnél. Bármely forgalmi zavar lassulást és zavarási hullámot hozhat létre, ami továbbterjed.

A szolgáltatási szintek leírása 6 Az ‘F’ szolgáltatási szint a járműforgalom leállása.

FFS=BFFS-fLW-fLC-fN-fID Alapösszefüggések A szabad áramlási sebesség (Free-flow speed) [km/h] FFS=BFFS-fLW-fLC-fN-fID ahol: FFS a szabad áramlási sebesség [km/h] BFFS az alap (base) FFS 110 km/h városban 120 km/h külsőségben fLW sávszélesség tényezője fLC a jobboldali szabad oldaltávolság tényezője fN a sávszám tényezője fID a csomópontsűrűség tényezője

FFS tényezők

FFS tényezők

A kapacitás számítása Ahol: vp a mértékadó forgalom, a 15 perces csúcsidőszak négyszeres forgalomnagysága ideális körülmények között (E/ó/sáv) V a csúcsórában jelentkező, az adott forgalmi és geometriai körülmények közötti forgalmi teljesítmény [J/ó] PHF csúcsóra tényező fp a járművezető gyakorlottságát kifejező tényező. A tényező értéke 0,85 és 1,0 között változik. A 1,0-ás érték akkor használható, ha a létesítményt munkanapi forgalom veszi igénybe. A kisebb értékek az olyan eltérő forgalmak (hétvégi, szabadidős) jellemzésére szolgálnak. fHV nehézgépjármű átszámítási tényező

A kapacitás számítása PT a nehézgépjárművek aránya a forgalomáramlásban PR a lakóautók aránya a forgalomáramlásban ET nehézgépjárművek egyenérték tényezője ER a lakóautók egyenérték tényezője

A kapacitás számítása A személygépkocsi egyenértéket kifejező egységjármű-szorzók (ET, ER) általános terepjelleg esetén gyorsforgalmú úti elemekre az alábbi táblázatban találhatók.

Az általános terepjelleg definíciója Síkvidék – az a vízszintes vonalvezetés, amely lehetővé teszi a nehézgépjárművek számára is a személygépjárművekkel közel azonos sebesség fenntartását. Dombvidék - bármely emelkedő-összetétel, amely a nehézgépjárművek számára a személygépkocsiknál lényegesen kisebb sebesség fenntartását teszi lehetővé. Hegyvidék - bármely emelkedő-összetétel, amely a nehézgépjárműveket az un. mászósebességgel való haladásra készteti. (A ‘mászósebesség’ azon legnagyobb hosszútávú sebesség, amelyet a tehergépjármű adott % esésű emelkedőn még tartani tud.)

Egyedi emelkedők vizsgálata Egyedi emelkedők egyenértékszorzói Bármely 3 %-nál kissé kisebb esésű (de ≥ 2%), 600 méternél hosszabb, vagy 3 %, valamint nagyobb esésű, 400 méternél hosszabb szakasz külön elemként vizsgálandó. Emelkedő: A következő táblázatok megadják az egyedi emelkedőkhöz tartozó ET és ER értékeket. Ezen tényezők változnak az eséssel, az emelkedő hosszával és a tehergépjármű/busz járművek %-os forgalomi arányával.

Tehergépjárművek és buszok egyenérték-szorzói egyedi emelkedőkön (I Tehergépjárművek és buszok egyenérték-szorzói egyedi emelkedőkön (I. rész (23-9)) Megjegyzés: ha az esés hossza egy értékhatárra esik, alkalmazzuk a nagyobb értéket; interpolálás a közbenső esés [%] adatokra alkalmazható.

Tehergépjárművek és buszok egyenérték-szorzói egyedi emelkedőkön (II Tehergépjárművek és buszok egyenérték-szorzói egyedi emelkedőkön (II. rész (23-9)) Megjegyzés: ha az esés hossza egy határra esik, alkalmazzuk a nagyobb ér-téket; interpolálás a közbenső esés [%] adatokra alkalmaz-ható.

Lakókocsik egyenértékszorzói egyedi emelkedőkön (23-10) Megjegyzés: ha az esés hossza egy határra esik, alkalmazzuk a nagyobb ér-téket; interpolálás a közbenső esés [%] adatokra alkalmazha-tó.

A nehézgépjárművek jelenléte miatti kiegyenlítés egyedi lejtőkön Lejtők: ahol a lejtő miatt a tehergépjárműveknek gyakran alacsonyabb sebességfokozatot kell használni, hogy elkerüljék a túl nagy sebességet és az ellenőrzés alóli kifutást. A lejtőkhöz tartozó ET értékek a következő táblázatban találhatóak. Összetett emelkedők: A legtöbb gyorsforgalmú út függőleges vonalvezetése emelkedők és lejtők sorozata. Általában sorrendben szükséges vizsgálni az emelkedősorozat hatását. Példa: 2 %-os, 800 méter hosszú emelkedőt rögtön követ egy 4 %-os, 800 méter hosszú. Megoldás: A magasságkülönbség 48 méter. Az átlagos esés 3 %. Ezen összetett emelkedőhöz tartozó egyenértékszorzók azonosak a 3 %-os 1,6 km hosszú emelkedőhöz tartozókkal.

Tehergépjárművek és buszok egyenértékszorzói egyedi lejtőkön (23-10)

A nehézgépjárművek jelenléte miatti kiegyenlítés egyedi emelkedőkön Nehézgépjármű tényező számítása az egyedi emelkedőkön, lejtőkön ugyanúgy történik Az ET és ER értékek az előző táblázatokból vehetők, az fHV tényező a már ismert módon határozható meg: ahol: ET és ER tehergépjárművek/buszok és lakókocsik egyenértékszorzói (előző táblázatok), PT és PR tehergépjárművek/buszok és lakókocsi aránya a forgalomban, fHV nehézgépjármű tényező.

A járművezetők összetétele miatti kiegyenlítés E hatás kiegyenlítésére az fP tényező használatos. Az alábbi táblázatban találhatóak a megfelelő értékek.

M0 mérés itthon

M0 mérés itthon

A folyamatos forgalomlebonyolódás jellemzői

Mintapélda Adott: irányonként 2 sáv, 3,3m sávszélesség, 0,6m oldaltávolság, hivatásforgalom, 2000J/h csúcsóraforgalom irányonként, az adott körülmények között, 5% tgk, 0,92 PHF, 0,6csp/km, dombvidéki külterület. BFFS: 120km/h, megengedett seb.:110km/h. LOS:? Számítás: vp =V/PHF*N*fHV*fp; vp = 2000/0,92*2;*fHV*1,0; fHV=1/[1+PT*(ET-1)+PR*(ER-1)]; fHV=1/[1+0,05(2,5-1)+0]=0,93 (23-8); vp = 2000/0,92*2;*0,93*1,0=1169 E/h/sáv; FFS=BFFS-fLW-fLC-fN-fID; FFS=120-3,1-3,9-0,0-3,9=109,1km/h (23-4, 23-5, 23-6, 23-7); Eredmény: 1169E/h/sáv forgalom és a 109,1 km/h sebesség metszésében az alap ábráról:LOS=B, vagy a sűrűség alapján D= vp/S; D=1169/109,1=11E/km/sáv is B, mivel LOS B-nél a sűrűség >7-11E/km/sáv.

Mintapélda Adott: 4000J/h forgalom irányonként, sík terület, 15% tgk arány, 3,6m sávszélesség, 0,85PHF, 0,9 csp/km, 3% lakóautó, 1,8m szabad oldaltávolság, hétköznapi forgalom, külterület (120km/h BFFS). Mennyi a szükséges sávszám, ha legalább LOS:D biztosítandó? Számítás: vp =V/PHF*N*fHV*fp; fHV=1/[1+PT*(ET-1)+PR*(ER-1)]; fHV = 1/[1+0,15*(1,5-1)+0,03(1,2-1)]=0,925 4 sávnál vp = 4000/0,85*2*0,925*1=2544E/h/sáv kimerül! 6sávnál vp = 4000/0,85*3*0,925*1=1696E/h/sáv FFS=BFFS-fLW-fLC-fN-fID; FFS=120-0,0-0,0-4,8-8,1=107,1 LOS az ábrából: C, vagy a sűrűség alapján D= vp/S; D=1696/107=16E/h/sáv, tehát C, mivel LOS C-nél a sűrűség: >11-16.

Ezzel vége a mai első előadásnak Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! Ezzel vége a mai első előadásnak