főigazgató-helyettes A helyi önkormányzatok gazdálkodási rendszere 2008. évi ellenőrzésének tapasztalatai Dr. Sepsey Tamás főigazgató-helyettes Budapest, 2010. március 4.
Küldetés és jövőkép Az Állami Számvevőszék küldetése az államháztartás biztonságos, kiegyensúlyozott, hatékony működésének szolgálata és fejlesztésének támogatása, a közpénzügyi folyamatok átláthatóságának, a közpénzekkel és közvagyonnal való gazdálkodás elszámoltathatóságának erősítése
Elvek és értékek Az Állami Számvevőszék ellenőrzései, javaslatai és tanácsadó tevékenysége segítő szándékúak, ellenőrzési eredményeivel a hibák, hiányosságok, szabálytalanságok megelőzésére törekszik, elkötelezett híve a minőségközpontú irányításnak és működésnek, amelyet tevékenysége minden területén következetesen érvényesít.
A HELYI ÉS HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZATOK GAZDÁLKODÁSI RENDSZERÉNEK ÁTFOGÓ ÉS EGYÉB SZABÁLYSZERŰSÉGI ELLENŐRZÉSÉBE BEVONT ÖNKORMÁNYZATOK SZÁMA 2007-2009 KÖZÖTT Megnevezés 2007.év 2008.év 2009. év 2007-2009. év összesen megye 5 4 14 megyei jogú város 6 17 fővárosi kerület 18 város 66 65 196 nagyközség 9 2 község 76 25 30 131 Összesen 167 109 117 393
AZ ELLENŐRZÖTT ÖNKORMÁNYZATOK TERVEZETT KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEI, KIADÁSAI ÉS KÖLTSÉGVETÉSI EGYENSÚLYA
AZ ELLENŐRZÖTT ÖNKORMÁNYZATOK TELJESÍTETT KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEI, KIADÁSAI ÉS PÉNZÜGYI EGYENSÚLYA
A TERVEZETT ÉS A TÉNYLEGES KÖLTSÉGVETÉSI HIÁNY ELŐFORDULÁSA AZ ELLENŐRZÖTT ÖNKORMÁNYZATOKNÁL
A VAGYON ALAKULÁSA
A FOLYÓSZÁMLA HITELT FELVEVŐ ÖNKORMÁNYZATOK ARÁNYA ÉS A HITEL ÁTLAGOS NAGYSÁGRENDJÉNEK ALAKULÁSA
KÉSZPÉNZ LIKVIDITÁSI MUTATÓ* *Készpénz likviditási mutató = Pénzeszközök/Rövidlejáratú kötelezettségek
LIKVIDITÁSI GYORSRÁTA* *Likviditási gyorsráta = (Követelések+Forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok+Pénzeszközök)/Rövidlejáratú kötelezettségek
ADÓSSÁGÁLLOMÁNY ALAKULÁSA
ELADÓSODÁSI MUTATÓ ALAKULÁSA ÖNKORMÁNYZAT-TÍPUSONKÉNT Eladósodási mutató = (Összes kötelezettség-egyéb passzív pénzügyi elszámolások)/Összes forrás
ESEDÉKESSÉGI ARÁNYMUTATÓ ALAKULÁSA ÖNKORMÁNYZAT-TÍPUSONKÉNT Esedékességi aránymutató = Rövid lejáratú kötelezettségek/(Összes kötelezettség-egyéb passzív pénzügyi elszámolások)
FIZETŐKÉPESSÉGET ÉS ELADÓSODÁST JELZŐ MUTATÓK ALAKULÁSA (országos adatok alapján) Készpénz likviditási mutató = [Pénzeszközök/Rövid lejáratú kötelezettségek]*100 likviditási gyorsráta = [Követelések+forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok+pénzeszközök/ Rövid lejáratú kötelezettségek]*100 Eladósodási mutató = összes kötelezettség-egyéb passzív pénzügyi elszámolások/összes forrás Esedékességi mutató = rövid lejáratú kötelezettségek/összes kötelezettség-egyéb passzív pénzügyi elszámolások
Eredményesség mind szabályozottság, mind a szervezettség tekintetében felkészült 11% ( 9 önkormányzat) csak a szabályozottság tekintetében nem készült fel 72% ( 59 önkormányzat) csak a szervezettség tekintetében nem készült fel 7% ( 6 önkormányzat) sem a szabályozottság, sem a szervezettség tekintetében nem készült fel 10% (8 önkormányzat)
AZ EURÓPAI UNIÓS FORRÁSOK IGÉNYBE-VÉTELÉNEK ÉS FELHASZNÁLÁSÁNAK SZERVEZETI KERETEI
A PÁLYÁZATOK ELUTASÍTÁSÁNAK OKAI
A FINANSZÍROZÁSI FORRÁS MEGOSZLÁSA EU Önerő Alap 4,4% európai uniós támogatás 69,3% hazai 21,5% hitel, egyéb 0,1% saját forrás 4,7% 0,2% 5,0% 69,0% 21,4% Tervezett Tényleges
E-közigazgatás 1. elektronikus szolgáltatási szint: 35 % Bizonyos ügyfajtákban, döntő többségük rendeletben kizárta az e-ügyintézést Minden negyedik önkormányzat értékelte csak a tapasztalatokat.
„Üvegzseb” 50 % nem vagy hiányosan tett eleget a közzétételi kötelezettségnek (Áht. 15/A. § (1), 15/B. § (1) bekezdés) 60 % a költségvetési beszámoló szöveges indokolását nem tette közzé
Kockázat minősítés A kialakított belső kontrollokban rejlő kockázat alacsony : a kontrollok – végrehajtásuk esetén – megfelelő védelmet nyújtanak a hibák bekövetkezése ellen közepes: a kontrollok – végrehajtásuk esetén – a lehetséges hibák többsége ellen védelmet nyújtanak magas: a kontrollok – kialakításuk hiányában, vagy hiányos kialakításuk miatt – nem nyújtanak elegendő védelmet a lehetséges hibákkal szemben
A kontrollok működésének eredményessége, megbízhatósága Kiváló: ha azok működése – esetleges apróbb hiányosságoktól eltekintve – megfelelt a hibák megelőzésére és kijavítására meghatározott szabályozásnak és a legmagasabb szintű elvárásoknak Jó: ha a hiányosságok száma ugyan jelentős volt, de nem veszélyeztette az ellenőrzött terület hibáinak megelőzését és kijavítását. Gyenge: amennyiben a hiányosságok mértéke nem biztosította a hibák megelőzését, feltárását, kijavítását és ezáltal veszélyeztette az eredményes, megbízható működést
A KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSI ÉS A ZÁRSZÁMADÁS KÉSZÍTÉSI FOLYAMATOK SZABÁLYOZOTTSÁGÁNAK KOCKÁZATA
A KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉS ÉS A ZÁRSZÁMADÁS KÉSZÍTÉS FOLYAMATAIBAN A BELSŐ KONTROLLOK MŰKÖDÉSÉNEK MEGBÍZHATÓSÁGA
A KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉS ÉS A ZÁRSZÁMADÁS KÉSZÍTÉS FOLYAMATÁBAN A BELSŐ KONTROLLOK MŰKÖDÉSÉNEK HIÁNYOSSÁGAI
A GAZDÁLKODÁSI, A PÉNZÜGYI-SZÁMVITELI ÉS A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉSI FELADATOK SZABÁLYOZOTTSÁGÁNAK KOCKÁZATA
A SZAKMAI TELJESÍTÉS IGAZOLÁS BELSŐ SZABÁLYOZÁSÁNAK HIÁNYOSSÁGAI
A FEUVE SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS HIÁNYOSSÁGOK
A PÉNZGAZDÁLKODÁS BELSŐ KONTROLLJAI KIALAKÍTÁSÁHOZ HIÁNYZÓ SZABÁLYOZÁSOK A 2005-2007 ÉVEKBEN ELLENŐRZÖTT ÖNKORMÁNYZATOKNÁL
A SZAKMAI TELJESÍTÉS IGAZOLÁS ÉS AZ UTALVÁNY ELLENJEGYZÉS MŰKÖDÉSÉNEK MEGBÍZHATÓSÁGA
A SZAKMAI TELJESÍTÉS IGAZOLÁS HIÁNYOSSÁGAI
AZ UTALVÁNY ELLENJEGYZÉS HIÁNYOSSÁGAI
AZ INFORMATIKAI RENDSZER SZABÁLYOZOTTSÁGÁNAK KOCKÁZATA
A PÉNZÜGYI-SZÁMVITELI FELADATOKAT ELLÁTÓ INFORMATIKAI RENDSZER KONTROLLJAINAK MEGBÍZHATÓSÁGA
A BELSŐ ELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉG SZERVEZETI KERETEINEK ÉS SZABÁLYOZOTTSÁGÁNAK KOCKÁZATA
STRATÉGIAI ÉS ÉVES ELLENŐRZÉSI TERVVEL, ELLENŐRZÉSI PROGRAMMAL, BELSŐ ELLENŐRZÉSI KÉZIKÖNYVVEL RENDELKEZŐ ÖNKORMÁNYZATOK ARÁNYA
A BELSŐ ELLENŐRZÉS MŰKÖDÉSÉNEK MEGBÍZHATÓSÁGA
ÁSZ VIZSGÁLATOK AZ ELLENŐRZÖTT ÖNKORMÁNYZATOKNÁL 2003-2007 KÖZÖTT
AZ ÁSZ ELLENŐRZÉSEK JAVASLATAINAK HASZNOSULÁSA
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!