A munkavédelemi jogszabályok végrehajtott és várható módosítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A foglalkozási eredetű rákkeltő anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott egészség-károsodások megelőzéséről.
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A MUNKAVÉDELMI TÖRVÉNY
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
10. Tétel.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
ORSZI vizsgálatok foglalkozás-egészségügyi kérdései
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
Az anyakönyvi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Munkahelyi egészség és biztonság
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
A munkavédelmi hatóság szervezeti átalakítása, az idei év főbb ellenőrzési irányelvei és prioritásai, legfontosabb jogszabály változások 2012-ben Nesztinger.
Közegészségügy és egészségvédelem a vállalkozásokban
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A kémiai biztonságról közérthetően
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
MUNKAVÉDELEMI ELŐÍRÁSOK BETARTÁSA A KÖZFOGLALKOZTATÁSBAN.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia.
A munkáltató munkavédelmi kötelezettségei Összeállította: Dr. Váró György.
Felkészülés a munkavédelmi ellenőrzésekre Összeállította: Szabó Béla munkavédelmi referens Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály.
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A közfoglalkoztatás munkavédelmi szabályai Viktor Veronika Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv március.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
Munkavédelmi bírságolások. – egy előírt határértékek több mint 10%-os túllépése, – nincs munkavédelmi szakember, – nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi.
Katonáné Papp Ágnes főosztályvezető-helyettes Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Munkavédelmi és Munkaügyi Ellenőrzési.
A munkavédelmi törvény évi legfontosabb változásai Dörner Rezső munkavédelmi szakmérnök.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Földmunkagépek emelőgép üzemmódban
Miskolci Járási Hivatal
Az egyéni védelem fontossága az Európai Unióban
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

A munkavédelemi jogszabályok végrehajtott és várható módosítása A munkavédelemi jogszabályok végrehajtott és várható módosítása. A munkavédelemről szóló törvény módosításának szükségessége. Kis- és középvállalatokkal szemben támasztott követelmények, eltérő szabályozások. (Munkavédelmi bírság alkalmazása, súlyos veszélyeztetés értelmezése.) Dr Horváth Tamás főosztályvezető OMMF Jogi Főosztály Munkavédelem-érdekvédelem Bükfürdő 2011. április 18-20

A munkavédelemmel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátásában 2011 A munkavédelemmel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátásában 2011. január 1. napját követően bekövetkezett változások A fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény A fővárosi és megyei kormányhivatalok a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei, melyek 2011. január 1. napjával alakultak meg. A fővárosi és megyei kormányhivatalt kormánymegbízott vezeti.

A kormánymegbízottat a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter javaslatára a miniszterelnök nevezi ki és menti fel. A kormánymegbízott felett - a kinevezés és a felmentés kivételével - a munkáltatói jogokat a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter gyakorolja. A fővárosi és megyei kormányhivatal a kormánymegbízott által közvetlenül vezetett szervezeti egységekből (a továbbiakban: törzshivatal), valamint ágazati szakigazgatási szervekből (a továbbiakban: szakigazgatási szerv) áll. A törzshivatal és a szakigazgatási szervek egy költségvetési szervet képeznek.

A fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló 288/2010. (XII. 21 A fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló 288/2010. (XII. 21.) Korm. rendelet; A fővárosi és megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervei a munkaügyi ellenőrzési és a munkavédelmi feladatok ellátására; 2010. december 31. napjáig az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségről szóló 295/2006. (XII. 23.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: OMMF) központi szervből és területi szervekből állt.

Az OMMF területi szervei regionális szintű munkavédelmi, munkaügyi felügyelőségek voltak; Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségről, valamint a munkavédelmi és munkaügyi hatóságok kijelöléséről szóló 314/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet 2011. január 1. napjával lépett hatályba A Kormány a munkavédelemmel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátására munkavédelmi hatóságként az OMMF-et, továbbá a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének munkavédelmi felügyelőségét jelöli ki.

A munkavédelmi felügyelőségek és a munkaügyi felügyelőségek a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének önálló feladat- és hatáskörrel rendelkező szervezeti egységei. A feladat- és hatáskörök és az ahhoz kapcsolódó jogviszonyok tekintetében a jogutódlás egyes kérdéseit az átalakulásban érintett OMMF és a fővárosi és megyei kormányhivatalok közötti megállapodások rögzítik. A fővárosi és megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervét az igazgató, a munkavédelmi felügyelőséget és a munkaügyi felügyelőséget az igazgatóhelyettesek vezetik.

A fővárosi és megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerv igazgatójának vezetői munkakörbe történő kinevezéséhez és felmentéséhez az OMMF elnökének egyetértése szükséges. Az OMMF elnöke az OMMF szakmai szervezeti egységein keresztül ellátja a munkavédelmi felügyelőségek és a munkaügyi felügyelőségek szakmai irányítását. Az OMMF a munkavédelmi felügyelőségek és a munkaügyi felügyelőségek tevékenysége tekintetében a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter közreműködésével hatékonysági ellenőrzést folytathat le.

Az OMMF a munkavédelmi felügyelőségek és a munkaügyi felügyelőségek munkáját módszertani és tájékoztató anyagok kiadásával, konzultációk tartásával, továbbá szakmai munkájának értékelésével támogatja. Az OMMF szervezi a munkavédelmi és a munkaügyi felügyelők képzését, továbbképzését, továbbá az újonnan belépő felügyelők vizsgáztatását. A munkavédelmi felügyelőségek vezetői szakmailag önállóan vezetik a felügyelőségeket, és munkavédelmi bírságot szabnak ki.

Az OMMF - a munkavédelmi felügyelőségek közreműködésével - részt vesz a) a munkavédelmi előírások végrehajtásának elősegítését szolgáló tájékoztató, felvilágosító tevékenység ellátásában; b) a munkavédelem országos programjának kialakításában és végrehajtásának irányításában; c) a nemzetgazdaság munkavédelmi helyzetének évenkénti áttekintésében, a nemzetgazdaság munkavédelmi helyzetéről szóló éves beszámoló jelentés előkészítésében; d) a nevelés és az oktatás területén a biztonságos életvitelre, a szakmai oktatás területén az egészséget nem veszélyeztető és a biztonságos munkavégzés szabályaira vonatkozó ismeretanyag meghatározásában.

Az egyszerűsített foglalkoztatással összefüggésben a munkavédelmi törvény és más munkavédelmi jogszabályok módosítása Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2009. évi CLII. törvény bevezeti a háztartási munka fogalmát (a továbbiakban: Eftv.) a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) módosítása következtében kikerül az Mvt. hatálya alól a természetes személy munkáltató háztartásában egyszerűsített foglalkoztatás keretében történő munkavégzés az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvényben (a továbbiakban: Új Eftv.) már nem kerül meghatározásra a háztartási munka fogalma

Eftv. szerinti foglalkoztathatóság feltétele volt az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó foglalkoztathatósági szakvélemény (33/1998. (VI. 24.) NM rendelet) Új Eftv: egyszerűsített foglalkoztatás esetén a munkavégzés megkezdése előtt a munkáltatónak meg kell győződnie arról, hogy a munkavállaló a munka elvégzésére alkalmas állapotban van. Az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó foglalkoztathatósági szakvélemény nem feltétele az Eftv. szerinti foglalkoztathatóságnak.

A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásról szóló 27/1995. (VII. 25 A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásról szóló 27/1995. (VII. 25.) NM rendelet alapján a foglalkozás-egészségügyi szakellátás keretében lehetett foglalkoztathatóságával kapcsolatos szakvéleményezést elvégezni; 2011. április 1. napját követően a foglalkozás-egészségügyi szolgálat az alapszolgáltatás keretében a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló jogszabályban meghatározott esetekben a végezheti foglalkoztathatóság szakvéleményezését.

A foglalkoztathatósági vizsgálatról a) a munkáltatóval foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatásra szerződött foglalkozás-egészségügyi szolgáltató, b) a foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatást vagy foglalkozás-egészségügyi szakellátást nyújtó szolgáltató, vagy c) az elhelyezkedni kívánó személy által választott - foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatás nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkező - háziorvos foglalkoztathatósági szakvéleményt állíthat ki.

A vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése A foglalkozás-egészségügyi szolgálatról szóló 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendeletből kikerült 2011. január 1. napjával a munkáltató és a foglalkozás-egészségügyi szolgálatok foglalkozás-egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos bejelentési kötelezettsége.

Munkavédelmi jogszabályok várható módosítása illetve új munkavédelmi jogszabályok várható megjelenése az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségről, valamint a munkavédelmi és munkaügyi hatóságok kijelöléséről szóló 314/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet A munkaeszközök és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről szóló 14/2004. (IV. 19.) FMM rendelet jogharmonizációs célú módosítása; A munkahelyek kémiai biztonságáról szóló 25/2000. (IX. 30.) EüM-SzCsM együttes rendelet jogharmonizációs célú módosítása;

Az egyéni védőeszközök megfelelőségét tanúsító, ellenőrző szervezetek kijelölésének és bejelentésének részletes szabályairól szóló 17/2008. (XII. 3.) SZMM rendelet helyébe lépő a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter szabályozási feladatkörébe tartozó forgalmazási követelmények tekintetében eljáró megfelelőségértékelő szervezetek kijelölésének, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének különös szabályairól; A munkahelyi elsősegélynyújtásról szóló NGM rendelet;

Kis- és középvállalatokkal szemben támasztott követelmények, eltérő szabályozások. (Munkavédelmi bírság alkalmazása, súlyos veszélyeztetés értelmezése.) Mikro-, kis- és középvállalkozásoknak (a továbbiakban: KKV) minősül az a vállalkozás, amelynek a) összes foglalkoztatotti létszáma 250 főnél kevesebb, és b) éves nettó árbevétele legfeljebb 50 millió eurónak megfelelő forintösszeg, vagy mérlegfőösszege legfeljebb 43 millió eurónak megfelelő forintösszeg.

A KKV kategórián belül kisvállalkozásnak minősül az a vállalkozás, amelynek a) összes foglalkoztatotti létszáma 50 főnél kevesebb, és b) éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 10 millió eurónak megfelelő forintösszeg. A KKV kategórián belül mikrovállalkozásnak minősül az a vállalkozás, amelynek a) összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, és b) éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg.

Nem minősül KKV-nak az a vállalkozás, amelyben az állam vagy az önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedése - tőke vagy szavazati joga alapján - külön-külön vagy együttesen meghaladja a 25%-ot. A hatósági ellenőrzést végző szervek kis- és középvállalkozásokkal szemben az első esetben előforduló jogsértés esetén - az adó- és vámhatósági eljárást kivéve - bírság kiszabása helyett figyelmeztetést alkalmaznak. Nincs lehetőség a bírságtól való eltekintésre, amennyiben a bírság kiszabásának alapjául szolgáló tényállás megvalósulásával emberi élet, testi épség vagy egészség került közvetlen veszélybe, illetve környezetkárosodás következett be.

Az Mvt. alapján a munkavédelmi hatóság munkavédelmi bírságot alkalmaz az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó követelmények teljesítését elmulasztó, és ezzel a munkavállaló életét, testi épségét vagy egészségét súlyosan veszélyeztető munkáltatóval szemben. A munkavállaló életét, testi épségét vagy egészségét súlyosan veszélyezteti különösen munkavédelmi üzembe helyezés elmulasztása; időszakos biztonsági felülvizsgálat elmulasztása; soron kívüli ellenőrzés elmulasztása;

kockázatértékelés elmulasztása: a) a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendelete szerinti legmagasabb veszélyességi osztályba tartozó munkáltató esetében, valamint b) az egyes veszélyforrások hatásának kitett munkavállalók védelméről szóló külön jogszabályokban előírt esetekben, amely megvalósul különösen a kockázatértékelés keretében szükséges expozícióbecslés/-mérés hiányában; a szükséges biztonsági berendezések, egyéni védőeszközök működésképtelensége, illetve hiánya; az összehangolási kötelezettségének elmulasztása;

a veszélyes munkahelyen, veszélyes munkaeszközzel, vagy veszélyes technológiai folyamatban végzett munka esetére - ideértve a külön jogszabályban meghatározott veszélyforrásokkal járó munkaköröket, sérülékeny csoportot - előírt munkaköri alkalmassági vizsgálatok, biológiai monitorozás elmulasztása; a külön jogszabályok szerint előírt foglalkoztatási tilalom megszegése; a megengedett értéket meghaladó expozícióban történő foglalkoztatás; továbbá a rákkeltő expozícióval járó tevékenység esetére a külön jogszabály által előírt mérések elmulasztása.

Köszönöm a figyelmet!