Az elnyomást elutasító/képessé tevő gyakorlat Összeállította: Ágoston Magdolna Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A képessé tevő gyakorlat kiinduló pontja Tanult tehetetlenség elmélete (Seligman 1975): alakítja várakozásaikat, hogy nem teljesít és nem is ér el eredményeket o Ha az embernek az a számára fontos dolga, amit csinál, hatástalan, akkor úgy alakítja várakozásaikat, hogy nem teljesít és nem is ér el eredményeket. o ezt a „tudását” átviszi más tanulást igénylő helyzetekre is. o elveszíti motivációit, érzelmileg reményvesztetté, gondolkodása és tanulása szegényessé válik o erejét veszíti élete megváltoztatására, és cipeli magával élete hátralévő részében tanult tehetetlenségét
Az elnyomást elutasító gyakorlat- empowerment- céljai ( (Braye -Preston-Shoot 1995) az egyén döntéshozási képességének növelése; az egyének, csoportok és közösségek azon képességének erősítése, amellyel a saját környezetüket befolyásolják, és életminőségük maximális javulását tudják kivívni;
a kiszolgáltatott emberek képessé tevése arra, hogy formálhassák saját életüket, nagyobb szavuk legyen azon intézményekben, szolgálatokban és helyzetekben, melyek hatással vannak rájuk, és képesek legyenek másokat befolyásolni, ahelyett, hogy mindig csak a befolyásolási törekvések tárgyai lennének; az emberek segítése abban, hogy visszanyerjék elveszített hatalmukat
A képessé-tevés folyamata (Rose-Black 1985) Indulás Védelmező, képessé tevő munka Kezdő ülés: a probléma azonosítása Cselekvési alternatívák keresése A probléma megértése A tények rendszerezése
A kliens megoldásának értékelése, jobb megoldás keresése A kliens félelmeinek oldása A terv lépéseinek elemzése Választás
Cselekvés Értékelés Megértés visszacsatolással
A képessé tevés gyakorlatának területei Anti-rasszista gyakorlat (Barbara Solomon: Black empowerment: Social work in Oppressed Communities 1976) Hátrányos megkülönböztetés elleni – anti- discriminatory practice- gyakorlat (Neil Thompson: Antidiscriminatory Practice 1993)