A pszichikumról általában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Első előadás.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Értékelés a pedagógiában
A személyiség.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A munka világával kapcsolatos tudás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Alfred Adler individuálpszichológiája
A test-lélek probléma a filozófiában
A társadalmi változások elmélete
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Az idegsejtek felépítése és működése
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A történelmi tanulás sajátosságai
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Információ, adat, jel, kód
vizuális kommunikáció
Pszichológiai Ismeretek
Autonómia és felelősségvállalás
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Ember és környezetének viszonya
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
A szocializáció folyamata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A képzőművészet-terápia
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A pszichikumról általában

A pszichikum a lelki jelenségek strukturált összessége; anyagi hordozója az idegrendszer; megbonthatatlan egységben van a vegetatívummal, mégis ren- delkezik egy viszonylagos önállósággal; a biológiai apparátus és a környezet kölcsönhatásának terméke; az embernél a kölcsönhatás mindig valamilyen tevékenységi for- mában realizálódik; benne az individuumnak a külső vagy a belső környezethez (ál- lapotaihoz) való viszonya tükröződik;

Az emberi pszichikum, a tudat1 a fejlődés későbbi produktuma; biológiai és társadalmi komponens kölcsönhatásából szárma- zik; mindig konkrét élő emberben alakul ki; kialakulása után már mint belső feltétel vesz részt az újabb tük- rözési folyamatban; tartalma: a személyes élményfelfogás és –feldolgozás (a világ- ról és önmagunkról való szubjektív tudás) – pszichikus folyama- tok, pszichikus képződmények – pszichikus tulajdonságok – pszichikus állapotok;

Az emberi pszichikum, a tudat2 a funkciói: önmagunk és környezetünk folyamatos követése, önmagunk és környezetünk folyamatos kontrollja; szintjei: tudatos felejtés tudatelőttes elfojtás tudattalan

Eredetének magyarázatai  A test-lélek kérdéskör korábbi magyarázatai  dualisztikus  monisztikus  A test-lélek kérdéskör korszerű magyarázatai  dialektikus materializmus - lételméletileg: anyagi - ismeretelméletileg: szellemi, eszmei (képmás, másolat)

Fejlődéstörténetének szakaszai 1. Biológiai (az emberré válásig) 2. Szociáltörténeti (az emberré válás utáni társadalmi) Az emberiség krónikája Officina Nova (1990) nyomán

Kialakulásának feltételei (1) 1. Magasan fejlett idegrendszer és annak plasztici- tása, sajátos önaktivitása. 2. Környezet (társadalmi-történeti közeg):  ingerforrás (környezeti ingerek: biológiai, társadalmi),  biológiai lényből  társadalmi személyiség,  szociális örökség belső pszichés tartalommá alakítása. Az ember környezethez való viszonya (alkalmazkodása):  dialektikus kölcsönhatáson alapuló,  tudatos (gondolkodáson alapuló, befogadó és visszaható),  a természeti és társadalmi környezetre egyaránt vonatkozó, egyen- súlyra törekvő,  aktív: konkrét (átalakító-formáló-alkotó) tevékenységben realizálódó.

Kialakulásának feltételei (2) 3. Tevékenység  az alkalmazkodás speciálisan emberi formája,  sajátosságai:  társadalmi termék (az emberi együttműködés eredménye),  funkciója a változó környezeti hatásokhoz való igazodás,  eszközjellegű és eszközhasználó megnyilvánulás,  meghatározott struktúrájú (cselekvések sorozata);  fajtái:  jellege szerint: külső (gyakorlati) és belső (pszichikus),  funkciója szerint: munka, tanulás, játék,  tárgya szerint: megismerés, cselekvés.  bonyolult lelki működés eredménye.