A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A boldog emberek tudják,
Advertisements

A konfliktusok és kezelésük
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Pályázz okosan, pályázati kisokos
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Minőségmenedzsment alapelvek
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Ugrás a sötétbe! Büntetésből én lettem a projektmenedzser Mi a különbség a jó és a nyertes pályázat között? dr. Gajda Tibor Budapesti Kommunikációs és.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Világomban minden rendben van
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A konfliktusok és elhárításuk
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
professional coach, motivációs előadó
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Fogd A Kezem Alapítvány
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
A kompetencia alapú oktatás implementációja
Minőség menedzsment 6.előadás
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
SZÍVEKET GYÜJTÖK !! Mácz István:.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola felkészülése a kistérségi.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
válasszunk tanácsadót?
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Innováció az oktatásban – szakmai konferencia Szabó Mária szeptember 22. Az oktatási és a szakpolitikai gyakorlat - műhely.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Maximális teljesítmény
A hálózati együttműködésben rejlő lehetőségek. Erőforrás bolt A különleges boltban erőforrásokat, tulajdonságokat lehet adni és venni. Azzal az erőforrással.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
Innovációt támogató megoldások: „Halad, aki megindult” ZALAEGERSZEG, 2015.SZEPT.30. JÓ GYAKORLATOT MEGOSZTÓ KONFERENCIA.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Tervezési folyamat.
Országos nagykereskedelmi menedzser
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Biztonság és GDPR kancellar.hu
Előadás másolata:

A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL Bognár Mária Harkány, 2009. november 13.

Miért beszéljünk tanuló szervezetről?

Mi a tanuló szervezet?

Definíció „A tanuló szervezet olyan szervezetet jelent, amely jövőjének kialakítása érdekében folyamatosan növeli, erősíti alkotókedvét és tehetségét. A tanuló szervezetek fontos jellemvonása, hogy a benne résztvevők új módon képesek tekinteni magukra és a világra.” (Peter Senge: Az 5. alapelv, 1998, HGV)

A tanuló szervezetek öt alapelve Rendszergondolkodás Gondolati minták Csoportos tanulás Személyes kiválóság Közös jövőkép kialakítása

Rendszergondolkodás Semmi sem független a környezetétől. A komplexitás ijesztő lehet hajlam csak a felszíni jelenségekre reagálni (itt és most)

Gondolati minták „A mélyen belénk épült általánosítások, képek és elképzelések, amelyek alapvetően befolyásolják, világszemléletünket, és leghétköznapibb cselekvéseinket.” Az új elgondolásokat elnyomja a korábbi gondolkodásmód, az uralkodó szemlélet egyénileg és közösen is ismerjük fel gondolati mintáinkat.

Csoportos tanulás Alapja a vita helyett a dialógus Minden résztvevő felfüggeszti saját előfeltevéseit; minden résztvevő egyenrangú partner – megszűnnek a hatalmi különbségek, a szervezeti hierarchia (Leadership Academy); egy beszélgetésvezető tartja kézben a dialógust.

Személyes kiválóság Személyes irányítással rendelkező személyiségek: folyamatos tanulás jellemzi őket; tudják, hogy mi fontos számukra; személyes jövőképpel rendelkeznek. A tanuló szervezetben a személyes irányítás a munkavállalók lehető legszélesebb körére kiterjed.

Közös jövőkép kialakítása Az egyéni jövőképekre épül, így a szervezet tagjai azonosulni tudnak vele; elég kihívást jelent ahhoz, hogy csak közös erőfeszítéssel lehessen megvalósítani; megalkotása nem egyszeri tevékenység, hanem állandó feladat. (Gördülő tervezés, „S” modell)

Az „S” modell

Hogyan építsünk tanuló szervezetet? A változási (tanulási) folyamatok szakaszai, avagy a CBAM (Concerns-Based Adoption Model)

A fejlesztés szakaszai Énorientáció (A változáshoz fűződő viszonyom) Feladatorientáció (A feladat/változás megvalósítására való koncentrálás) Másokra orientáltság (A változás fenntarthatóvá tétele)

1. szakasz: Tájékozódás Jellemzők: Kulcskérdés: Mi ez? Általános érdeklődés Tudatosodás Kulcskérdés: Mi ez?

2. szakasz: Informálódás Jellemzők: Növekvő érdeklődés Egyre többet tudni Kulcskérdés: Hogyan működik a fejlesztés?

3. szakasz: Személyessé tétel Jellemzők: Személyes felkészülés (tudás, idő) Képessé válni a fejlesztésre Kulcskérdés: Hogyan hat rám? Hogyan fogom csinálni? Mi a tervem?

4. szakasz: Megvalósítás Jellemzők: Folyamatok menedzselése Feladatok tudatosítása Erőforrások felhasználása Kulcskérdés: Hogyan tudom a legjobbat elérni?

5. szakasz: Következtetés Jellemzők: A fejlesztés következményei a tanulókban Az innováció hatásai a működésre Kulcskérdés: Működik? Hogyan változott a korábbi gyakorlat?

6. szakasz: Együttműködés Jellemzők: Az eredmények megmutatása Együttműködés más pedagógusokkal Disszeminálás Kulcskérdés: Jól működik, de mások hogyan csinálják?

7. szakasz: Újragondolás Jellemzők: Az innováció hasznai, előnyei Új alternatívák továbbgondolása Kulcskérdés: Van bármi olyan dolog, amitől jobb lesz?

Énorientáció (1-3. szakasz) Megfelelő mennyiségű és minőségű információra van szükség Bízni kell a fejlesztés eredményességében A változás hatása személyes és szakmai életére Ennek hiányában: ellenérveket keresünk, ellenállás alakul ki

Feladatorientáció (4. szakasz) A fejlesztés szükségességének elfogadása A tevékenységek kipróbálása a mechanikus másolástól a kreatív ötletig A horizontális tanulás kezdete Ennek hiányában: a jó gyakorlat csak laboratóriumi kísérlet (nálunk azért nem lehet, mert …

Másokra orientáltság A változás eredményeinek maximalizálása Egymástól tanulás igénye szakmai műhellyé alakítja az együttműködést Belső indíttatás mentén az innováció elkötelezettjévé válik Ennek hiányában: nem lesz fenntartható a fejlesztés

A fejlesztés fókuszai Énorientáció (A változáshoz fűződő viszonyom) Feladatorientáció (A feladat/változás megvalósítására való koncentrálás) Másokra orientáltság (A változás fenntarthatóvá tétele)

A fenntartható változás Szervezetre szabott Minden szinten másféle fejlesztési terv készül Folyamatos reflexió jellemzi A változás valamennyi lépcsőjét végigjárja A szervezet valamennyi szintjén megjelenik és láthatóvá válik a fejlesztés eredménye

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! bognar.maria@fszk.hu www.fszk.hu/dobbanto www.oki.hu/mag.php Szakmai anyagok: Ötlettár Köszönöm a megtisztelő figyelmet!