A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, 2007. 05. 18. Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A tanári munka értékelése
Az iskolai dokumentumok
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Informatika tanítása ea.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
VII. Nevelési Kongresszus – Budapest, augusztus A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Intézményértékelés, pedagógus értékelés
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
Oktatás-szabályozás ELTE PPK
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében előadásból: ÉRTÉKELÉS A KIMENETI EREDMÉNYEK ALPJÁN (gyakorlat)
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
ELTE PPK Oktatásszervezés (október)
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az országos mérések megújult rendszere
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Pedagógus értékelési rendszer
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Kompetencia alapú szakoktatás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Előadás másolata:

A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola Budaörs

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A közoktatás (új) feladatai - Demográfiai kihívások -Működtetési hatékonyság -Esélykülönbségek csökkentése -Egyenlő bánásmód biztosítása -Kooperáció -Kistérségi szinten -Regionális szinten -Szakképzés hatékonysága -Iskola rendszerű -Iskolarendszeren kívüli

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelés Viszonyítás a cél és az elért hatás között Célja: tanítási – tanulási komplex rendszerek -javítása, fejlesztése, optimalizálása, -összehasonlíthatósága, -koordinálási, kooperációs lehetőségek feltárása

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelés -Cél, funkció (milyen céllal, funkcióval?) ellenőrzés, megfelelés, minősítés -egyéni (és) szervezeti fejlesztés -Tartalom (mit?) -Értékelési területek -A lefedés teljessége -A felosztás finomsága -Forma (ki, mivel, hogyan?) -milyen eszközökkel? -milyen eljárásrend alapján? -Stb.

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelés Forma (teljes know-how) –Indikátorok rendelése az értékelendő területekhez –Mérőeszközök kiválasztása az adott indikátorhoz (a kevesebb több?) –Skálázás: kvantifikálható és minőségi adatok; „mennyi az annyi?”; induló értékek –Értékelők, értékelési kapacitás Ember, idő, pénz –Következmény „következményesíthetőség”?

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Minták - lehetőségek KMD Nemzetközi (OECD) tapasztalatok, fejlesztések (INES) NAT 2007 Egy EU-s „fejlesztés” – ÖÉP Továbbtanulás, kompetenciamérések, érettségi Tudásrétegek

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Közoktatás Minőségéért Díj VezetésFolyama- tok szabályo- zása Erőforrások Intézményi stratégia Emberi erőforrások Kulcs- fontosságú eredmé- nyek Munkatársak elégedettsége Partnerek elégedettsége Társadalmi hatás ADOTTSÁGOK 500 EREDMÉNYEK 500 INNOVÁCIÓ és TANULÁS HOGYAN, MILYEN MÓDSZEREKKEL? MIT, MENNYIRE ?

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út OECD - INES Program (Indicators of Education Systems ) Cél, funkció: Olyan mutatók (indikátorok) pontos definiálása és közös használata, amelyek közvetlen oktatáspolitikai következtetések levonását teszik lehetővé országos és iskolai szinten, továbbá az osztály és az egyén szintjén az oktatási rendszer kimenetéről, feltételeiről, összefüggéseiről és korlátairól (1988-tól).

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Vizsgált területek: 1.Tanulási, oktatási eredmények (output) 2.Az oktatáspolitika által befolyásolt (befolyásolható) tényezők és folyamatok 3.Háttér és keretfeltételek, lehetőségek, korlátok

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Vizsgált szintek A: a tanulásban résztvevő egyén szintje B: a tanulási helyzet (osztály, csoport) szintje C: intézményi szint D: az oktatási rendszer szintje (kistérség, régió, ország)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelési mátrix TERÜLETEK SZINTEK 1. eredmé- nyek 2. oktatás- politika 3. háttér, körülmények A: egyén B: osztály C: intézmény D: rendszer (kistérség)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelési mátrix 1A: egyéni tanulási eredmények 2A: tanulási stratégiák, motiváció, stb. 3A: szocioökonómiai háttér, továbbtanulási motiváció, települési-, gazdaságföldrajzi tényezők 1B: tanulócsoportok közötti különbségek 2B: csoportos tanulási stratégiák, munkalégkör, módszerek, stb. 3B: szakos ellátottság, az iskolavezetés preferenciái (tanár-osztály egymáshoz r.)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelési mátrix 1C: iskolai eredmények és különbségek 2C: PP, ethosz, szervezeti kultúra, csoportképzés, hatékonyság 3C: szükséges források, autonómia foka 1D: iskolai végzettség, foglalkoztatottság, stb. 2D: tartalmi szabályozás, fejlesztési stratégia, mérés-értékelés 3D: GDP, társadalmi preferenciák, stb.

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út NAT centrum – periféria Kétpólusú, háromszintű szabályozás –NAT 2007 – magtanterv –Kerettantervek – oktatási programcsomagok –Helyi tantervek NAT 2007 – alapelv és következményei –A kötelező iskolai képzés (12 év) nem nyújt(hat) lezárt, „kész” tudást –Az egész életen át tartó (LLL) tanuláshoz szükséges motívumok és képességek erősítése a kulcskompetenciák segítségével

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út NAT kulcskompetenciák A kulcskompetenciák azok a kompetenciák, amelyre az egyénnek szüksége van - a személyes boldoguláshoz és fejlődéshez - az aktív állampolgári léthez - a társadalmi beilleszkedéshez és munkához (azaz egy sikeres élethez egy tudásalapú társadalomban)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Alapvető kompetenciák a természettudományok és azok alkalmazása terén Digitális kompetencia Hatékony, önálló tanulás képessége Szociális és állampolgári kompetenciák Kezdeményezőképesség és vállalkozó kompetencia Esztétikai és művészeti tudatosság és kifejezőkészség

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Periféria – „apró” (helyi) pénzre váltás „A helyi szintű szabályozás egyik kiemelkedően fontos területe az iskolai tanulói értékelés rendjének, normáinak, eszközeinek, formáinak meghatározása. Az iskola az állami vizsgák rendszere mellett kidolgozhatja saját vizsgáztatási rendszerét, bevezethet a tanévet lezáró írásbeli beszámoltatást…”

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Palotás Zoltán Qualy-Co Helyi (fenntartói szint) Kt. 102.§: A fenntartó „ha jogszabály másképp nem rendelkezik, négyévenként legalább egy alkalommal - ellenőrzi a közoktatási intézmény gazdálkodását, működésének törvényességét, hatékonyságát, a szakmai munka eredményességét…” „értékeli a nevelési-oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai szakmai munka eredményességét”

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Palotás Zoltán Qualy-Co A fenntartói és az intézményi ellenőrzés, értékelés területei

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelési funkciók az értékelés diagnosztikusformatívszummatív funkciója - A tanár tájékozódása -Csoportba soroláshoz -Tanítási mód választá- sához - Javítás és pótlás - A tanulási hibák feltárása - Visszacsatolás (tanuló, tanár) - A tanulók minősítése (témazárók, osztály- zatok, vizsgák) időpontja - A tanulás kezdetén- A tanulás folyamatában - A tanulás befejezésekor tárgya - Kognitív, affektív, pszichomotorikus területek - Kognitív területek- Jellemzően kognitív területek, de affektív, pszicho-motoros is lehet

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelési funkciók - rendszerre az értékelés diagnosztikusformatívszummatív funkciója -Tájékozódás paraméterek, listák - Hibakeresés -Elemzések - javítás, fejlesztés-Ciklus végi értékelés időpontja -A társulás kezdetén-A működés folyamatában Ciklus végén tárgya -Jól definiált intézményi és rendszerjellemzők -Részterületek -Részfolyamatok -Eredményesség -Hatékonyság -Elégedettség

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Egy EU-s „fejlesztés” – az ÖÉP Iskolai Önértékelési Profil: -18 ország 101 iskolájának közös nevezőre hozott önértékelési szempontsora (területek azonosítása) amely alkalmasnak bizonyult arra, hogy az iskolacsinálók, az iskolahasználók és a fenntartó közösösen, együtt értékeljék az iskolát. -a legfontosabb folyamatokat ragadja meg -az egyén -az osztály -az iskola -a helyi közösség szintjén

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulmányi követelmények teljesítése EredményekSzemélyiség- és közösségi fejlődés (egyén szintje)Tanulók céljai FolyamatokAz idő mint a tanulás forrása az osztályA tanulás és a tanítás minősége szintjénA tanulási nehézségek kezelése FolyamatokAz iskola mint a tanulás helyszíne az iskolaAz isk. mint a közösségi kapcs. helysz. szintjénAz iskola mint a szakmaiság helyszíne KapcsolatAz iskola és a család a helyiAz iskola és a helyi közösségek közösséggelAz iskola és a munka világa

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Az ÖÉP használata területPl. Az idő, mint a tanulás forrása kritériumokIskolához köthető és nem köthető tanulási tevékenységek (tantárgyi készülés, magánóra, internet, stb.) indikátorokÖsszóraszám + megoszlás; iskolai korrepetálások, szakkörök; otthoni tanulási idő, különórák; stb. módszerekHaladási, szakköri, stb. naplók; felmérés a különórákról (tárgyanként), szülői vélemény; stb.

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelés a kimeneti eredmények alapján Továbbtanulási mutatók Kompetenciamérések eredményei Érettségi eredmények

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Továbbtanulási mutatók A szelektív iskolarendszer hatását (ok és okozat) „alig” szűri A szakiskolákat nem méri a rendszer Plafonhatás (a „legjobbak” nem javulhatnak) Az egyetemek, főiskolák differenciálatlansága A külföldön továbbtanulókat nem kezeli A szakközépiskolásokat együtt kezeli a gimnazistákkal (nem továbbtanulni akarók)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Érettségi eredmények Valós tudást mér (van tétje) Többmóduszú eloszlások (jegyhatárok) – megbízhatóság (emelt szint – populáció lefedettség) Nincsenek szocioökonómiai jellemzők Szakiskolák kimaradnak

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kompetencia mérések (a közeljövő csúcsragadozója) Nagy minták évfolyamonként (4., 6., 8., 10.), ugyanakkor mintavétel (20 fő/iskola) Nincs tétje (valós tudást mér?) Szakiskolákat is méri Objektív javítás (normál eloszlás) Saját társadalmi háttérmutatók Mit mér pl. 10.-ben? (ált. isk. vagy kp. isk.) Elvárható érték

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Mit preferál(nak) a központi magtanterv ? a kerettantervek? a kompetencia mérések (4., 6., 8., 10. évf.)? az érettségi? a fenntartói értékelések? a helyi tantervek? –belső vizsgarendszerek?

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Jóságmutatók -a teljes értékelési eljárás szintjén -az egyes mérőeszközök szintjén -Objektivitás, ismételhetőség -Összehasonlíthatóság -Trendvizsgálat; követés -Érvényesség (validitás) -Biztosan azt méri? -Megbízhatóság (reliabilitás) -Amit mér, azt megbízhatóan méri ?

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Eredményesség - iskolavezető A tanulói teszteredményekkel való össze- függés: Személyes jellemzők (nem, tapasztalat, nyelvtudás, stb.) kivéve: első diploma szintje Tisztázott, és a gyakorlatban is érvényesített célok Igazgatói jelenlét, a tanulók, a kollégák munkájának figyelemmel kísérése A tantestület támogatása (elsősorban szakközépiskolákban) (Horn Dániel – kutatásai alapján)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!