Középkori egyháztörténet III. óra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
Advertisements

Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Az Élet Igéje április.
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Folyamodjatok az Úrhoz,
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
A Keresztény Vallás.
Mi az Alpha?. A misszióról beszélünk, ami az európai egyház legaktuálisabb feladata. Az adatok szerint az elmúlt évtizedek leghatékonyabb módszere: 25.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Az Ókori Kelet világnézete
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A középkori filozófia főbb kérdései
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
Jézus te vagy minden álmom
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
TEMESVÁR FEBRUÁR 17 HÁZICSOPORTOK A GYÜLEKEZETBEN.
Nagyböjt első hete.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
A keresztény egyház a korai középkorban
Folyamodjatok az Úrhoz,
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az élet igéje május.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
A Biblia.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
KERESZTSÉG.
Az Újszövetség könyvei
Középkori szerzetesrendek
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
A Holt-tengeri tekercsek
ISTEN hozott köztünk!.
1 Továbblépés - Az üzenet.
Az élet igéje Az élet igéje április április.
Az Élet Igéje október.
KERESZTÉNY VALLÁS.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Az Élet Igéje szeptember.
Bevezetés az Ószövetségbe
A kereszténység születése és egyházzá szerveződése
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Készítette: Kiss Lili, Kálvin Boglárka, Karácsony Kitti, Papp Réka 7.a
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Minta-tanmenet vegyes összetételű 5. osztályosok számára:
18. óra Világvallások.
KOLPING-MOZAIK. ADOLF KOLPING ÉLETE I ban született a németországi Kerpenben ig különböző cipészműhelyekben segédként dolgozott ben.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
Ókori hitviták.
Urunk megkeresztelkedése
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
A) Jézus Krisztus személye
A teremtő és gondviselő Atya
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK III. Az egyéni hívő élet alapja
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
Előadás másolata:

Középkori egyháztörténet III. óra Egyház a 2-3. században. (gnoszticizmus, kánon kialakulása, az egyház terjedése, alexandriai teológia)

Gnoszticizmus: Gnószisz – tudás, ismeret, Gyűjtőfogalom, amely a késő ókort átható szinkretista tanok összességét jelenti. A kereszténységtől függetlenül is létezett, de ez felerősítette. Az egyházon belül is létrejöhettek a kezdeti évtizedekben.

Előzmények: Platonizmus, zoroasztrianizmus, heterodox zsidóság. De soha nem volt koherens eszmerendszer! Ugyanis nem volt megváltás tana, ezt a kereszténységtől vették át.

A legnagyobb különbség: A gnosztikusok leválasztják Jézust és mással helyettesítik a személyét, az üdvösségből pedig mítosz lesz. Nem egyetemesek, építenek Szent Pál predesztináció tanára.

A világ és a rossz fogalmának eredete és kapcsolata érdekelte őket Alapkérdés: hogyan szabadulhat meg az ember a rossztól és a világtól?

A világ a gonosz műve. Egy kozmikus katasztrófa során jött létre. A gnosztikusokban él az isteni szikra az előző korból, de a testbe be van zárva. Így a lélek boldogtalan.

A megismerhetetlen Isten (agnosztosz theosz) a legfőbb, akinek semmi köze nem lehet az anyagi világhoz, mert az anyag és a világ az alacsonyabb rendű szellemek a demiurgoszok azaz démonok alkotása. Ezek képtelenek jó világot teremteni.

A gnosztikusok az ószövetségi Istenben is ilyen világteremtőt látnak A gnosztikusok az ószövetségi Istenben is ilyen világteremtőt látnak. Az anyagi világ teremtése a teremtők tudatlanságának a terméke. Így elkülönül egymástól a teremtő és a megváltó Isten. Ezért a gnosztikusok semmi szolidaritást nem vállaltak a világgal.

Ezért az aszkézisuk során a testet megölni és nem megtartóztatni akarták. Sok gnosztikus szekta nem is tartotta megváltónak Jézust. A szamaritánus gnósziszban Simon Mágus magát hirdette megváltónak.

dokétizmus Dokeo – látszani, tűnni Kr. u. II. szd. Valentinosz nem foglalkozott Jézus emberi lényével, mert tiszta szellemi lénynek tartotta. A gnosztikus megváltás lélekmegváltás, a testtől váltja meg a lelket.

Az ószövetségi szövegek egy részét tartja csak sugalmazottnak. De szerinte Jézus titkos hagyományt nyilatkoztatott ki, amely szájhagyomány útján. Ez ellen kell majd a tanítóhivatal és a kánon!

A kisázsiai Markion képviselte Rómában a legszélsőségesebben. Szerinte Jézus atyja ismeretlen Jézus megjelenéséig, ami csak felnőtten történt meg. A gyermektörténetet nem fogadta el, hogy embertől szülessen. Tehát nem született, hanem megjelent.

Elvetette az Ószövetséget, mert az a világ teremtéséről szól. Elvetette a próféciákat, mert csak zsidó megváltót hirdetnek. Az evangéliumok közül csak Lukácsét fogadja el.

Montanizmus Kr. u. 170 k. Montanosz. Korábban Kübelé istennő beavatottja. Priszka és Maximilla a két papnője, akik eksztázisban tolmácsolják a Szent Lélek szavait. A karizmatikus egyházat kívánják feltámasztani.

a zsidó apokaliptikából nőtt ki. Régi egyházi fegyelem, szigorú monogámia, a közeli parúzia várása. A gnoszticizmussal szemben a közeli parúzia miatt hiszi a test feltámadását.

A hirarchiába bevonták a nőket. Magukat pneumatikusnak tartották. Kisázsiában, Rómában és Észak Afrikában is jelen voltak.

Az egyház válasza: a lélek adományai mindenkiben meg vannak, és Istennel rendes úton, igehirdetés és a szentségek vétele révén is kapcsolatba lehet kerülni.

A kérdés: Hogyan lehet eldönteni, hogy kinél van az igazság?

Szentírás és az egyházi hierarchia kánonjának kialakítása a megfelelő válasz.

Kánon kialakulása: - újszövetségi kánon 1. században az Ószövetség. Krisztus tetteit szóbeszéd útján ismerték. A 2. század közepén már a szinoptikusokat kánoninak tartották, a 2, század végére Jánosét is.

A kánont a közmegegyezés alakította, amit már többször felolvastak az eucharisztia ünneplése során, de ez laza volt. A legrégebbi kánon töredék a Muratori-töredék. 200 k. Rómából. (1740-ben fedezték fel)

II. századi papirusztekercs a legrégebbi, amely tartalmaz újszövetségi iratokat. Ide tartozik Máté, Márk, Lukács, János evangéliuma levelek. Pál, Péter 2, János 3, Jakab illetve Júdás levele.

A Páli levelek 51-ben kezdődnek /Thesszalonikieknek írt levél/ Ezek a legrégebbi szövegek. Az evangéliumok nem történeti könyvnek készültek, bár Lukácsnak volt ilyen ambíciója. Apostoli igehirdetés, ún. kérügma a célja.

Máté, Márk, Lukács összetartozik – szinoptikusok (együttlátók) Máté, Márk, Lukács összetartozik – szinoptikusok (együttlátók). Ők Jézus életére koncentrálnak, ugyanazt az anyagot dolgozzák fel. Ők inkább mint prófétát mutatják be Jézust. Jánost az Isten Jézus érdekli.

Apostolok cselekedetei – Lukács tollából született. Történeti munka. Pál levelei az ötvenes években születtek. Keresztény közösségek belső problémáiról tudósít. Korábban az Újszövetségbe tartozónak hitték a Kelemen-féle levelet.

Egyházi hierarchia kialakulása: Az egyház alapja az apostol (apostolos), akit a feltámadt Krisztus megbízott a misszióval. Az Újszövetség a vándortanítókat is e névvel illette.

1-2. szd. vándorpróféták, vándorapostolok, tanítók. 2. század közepén a vándorhierarchia helyett helyi hierarchia.

Püspökök, presbiterek, diakónusok Episzkoposz. A hellén jogban egyesületi hivatalnok gazdasági funkcióval. Később ő vendégeli meg a közösséget. Ő szentel presbitert és diakónust. A 4. századig a nép választja.

Preszbüterosz. Lelki és polgári ügyekre kiterjedő illetékesség. A püspökkel együttműködtek, és funkcióik keveredtek.

A presbiterek közül kivált a liturgiát vezető presbiter-püspök, akinek a segítője a lelki ügyekben a diakónus. Jeruzsálemben és Antiochiában a püspök mindig egy és nem nevezte magát presbitertársnak. Ez lesz majd a minta.

Diakónus ők felügyelik az istentisztelet rendjét, nyújtják a hívőnek a kelyhet áldozáskor, betegek látogatása az oltári szentséggel, evangéliumok felolvasása.

A diakonátus eredete a 7 férfi kiválasztása, mint pl A diakonátus eredete a 7 férfi kiválasztása, mint pl. Fülöp, aki felszolgált. De ők tanítottak is mint az apostolok. Rómában mindig 7 fő volt, és ez elterjedt máshol is. Állandó tisztség, sokszor közülük választották a püspököket. Közülük a rangidős a fődiakónus, aki nem presbiter. Sok fődiakónusból lesz pápa.

A 2-3. század az egyház egyszerűsödésének a kora. Szíriában és Kisázsiába megkezdődött a püspöki tekintély megerősítése. A gnosztikusok titkos hagyománya ellen azt vallották, hogy akkor az apostoli alapítású közösségekben, így Rómában adták volna tovább ezeket.

Római Szent Kelemen. 1. szd vége. - A hierarchia fontossága mellett érvel. Antiochiai Szent Ignác (†110) 7 levelet ír, amiben az egyház egysége a közös mondanivaló Nála jelenik meg először a catholikosz szó az egyház jelzőjeként. Az egyház egységét a mennyei minta alapján lehet és kell megőrizni.

Didakhé (tanítás) „Az Úr tanítása a népeknek a 12 apostol által.” Az élet útja egy erény katalógus, a halál útja a bűnkatalógus. Tiltja a varázslást, az abortuszt és a gyermekek megölését. Ez innentől imperatívusz az európai kultúrában. Szerdai és pénteki böjt Jézus szenvedésének és halálának emléke, egyben a zsidó kedd-csütörtök böjtjétől való elkülönülés.

Barnabás levele Ez hozza be a szellem temploma és a vasárnapi ünnepnapot. Az episztolairodalom csúcsa, a zsidó-keresztény vita legjobb összefoglalása. Az alexandriai keresztények sokat használják.

Így alakult ki a hitében egységes katolikus egyház fogalma.

Az egyház növekedése. A missziós sikerek. 180 k. Kelszosz. Pogány filozófus. A kereszténység természetes magyarázata. Ő szociális kötelékként fogta fel. Az összetartozás tudatát emelte ki. Ezt külső körülményekkel magyarázta.

A keresztény egyéni élet sokkal fegyelmezettebb keretek között folyt a pogánynál. Nem csak vigasztalt a kereszténység, de szabályokat is adott. Az evangélium válasz a boldogság keresésére.

A sztoikusok erre a vágyak feladását hirdették A sztoikusok erre a vágyak feladását hirdették. Emiatt Senecáékra a keresztények, így Tertullianus is sokszor előzményként tekint. De nagy a különbség. A sztoikusok az önuralomra építenek, a keresztények Isten kegyelmére. Náluk fontos az etika, a felebarát iránti felelősség. A keresztény missziók sikere a szeretet aktív gyakorlása.

Növekedés: Anyagi gyarapodás: Rómában 251-ben 157 egyházi személynek adott fizetést, és 1550 rendszeres segélyt folyósított. Kezdetben adományok, később öröklés útján szereztek vagyont, csináltak alapítványokat. 260. Gallienus türelmi rendelete.

Itáliában már Pompeiben találtak krisztogrammot. 250 k. 100 püspökség a félszigeten. Galliában Lyon a központ, Iraeneusz keltául is prédikál. 177-ben üldözések.

A 2. század közepén az egyház a görög világon túlra, a szír Edesszai királyságba is eljut. De eredeti közösségük gnosztikus irányba hajlik. Ezért szakadás, és azért fogadják el Palut személyét, mert Antochiában szentelték fel. Azaz kapcsolat Róma és A. felé.

Brit püspökök 314-ben az Arles-i zsinaton részt vettek. Az 5. században Verulanumi Albanus sírja már zarándokhely. Pelagius is Brit. Egyiptom. 2. század már virágzik, de sem nem ortodox, sem nem eretnek. Külön út, aszkézis. Sok apokrif irat az alap.

Alexandria Péter apostol tanítványában Szent Márk evangelistában tisztelte az alapítót. Nagyon ügyelnek az ortodoxiára. 180-tól dokumentálható a létük. Észak Afrikában Karthagó a központ. Scilliumi vértanú akták 180 k. a legkorábbiak. Itt jön létre a Vetus Latina. Hispánia a 3. században.

A misszió sikereiben szerepet játszott, hogy az elitet meghódította, és a városokban volt népszerű. De valójában mindenkinek volt mondanivalója. Nem volt társadalmi forradalom, sem felszabadítás. De a vagyonosok sem sajátították ki. Valójában egy vallási mozgalom, amelyben járulékosan van társadalmi fejlődési lehetőség. De ezek majd Róma bukása után látszanak.