Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A tervezés mint menedzsment funkció
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Versenyelemzés 8.fejezet.
A piac Szakiskola.
Gépészmérnöki kar Műszaki menedzser képzés Február 3.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Logisztikai menedzsment – előadás
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Alapfogalmak.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
Elmélettörténet Új intézményi iskola. Irányzatok Az 1970-es években bontakozik ki Előfutár: Ronald Coase, 1937-es és as cikkeire támaszkodnak Irányzatok:
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Jogviszony és jogi felelősség
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Elméleti közgazdaságtan
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Minőség menedzsment 6.előadás
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Munkavédelem és controlling
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
2. Döntéselméleti irányzatok
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Vállalati stratégia március március március 28.
Az információ, mint erőforrás
Marketing alapok Kopcsay László.
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
Tulajdonos és ügyvezető közötti viszonyok megváltozása „Az ügyvezetői tévedés ára” konferencia május 8. dr. Fehérváry Ákos, ügyvéd / partner Kajtár.
A vállalkozás környezete
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
Vállalkozásmenedzsment I.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Vállalati terv bemutató
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
Munkagazdaságtan kurzus DE GTK
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Közgazdaságtan II 1-2. EA: Társadalmi gazdagság változását akarjuk tudományosan (önellentmondásmentesen és tesztelhető formában) megmagyarázni. Ezért POSZTULÁTUMOKat.
Előadás másolata:

Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek A vállalat helye a társadalmi rendszerben

A vállalat magatartási elmélete A magatartási vállalat elméletben a vállalat a működésében résztvevők koalíciójaként jelenik meg: az egyének azért csatlakoznak a vállalathoz, mint szervezethez, mert azt remélik, hogy nagyobb hasznot kapnak cserébe, mint amit befektettek. Ebben az elméletben a vállalatnak mint egésznek nincs célja, csak a benne részt vevőknek (aspirációs szint). Ennek megfelelően optimalizálás helyett kielégítő megoldást keres. Az információhoz jutás költségessé válik A döntéshozatal során a korlátozott racionalitás érvényesül

Megbízó-ügynök elmélet Az elmélet alapja: a mai vállalatok többségénél nem érvényesül a neoklasszikus elmélet feltevése, hogy a vállalat tulajdonosa (megbízó) és menedzsmentje (ügynök) egy személyben azonosítható. A két funkció érdek-összeütközésekhez vezet. A vállalatot érintő döntések túlnyomó részét a menedzsment hozza, a profit nagy része a tulajdonosoké A tulajdonosok nem tudják érdemben ellenőrizni a menedzsmentet →ezek tudják a tulajdonosok érdekeit csorbítani Az érdek összeütközés alapja az információs asszimetria: a menedzserek sokkal többet tudnak a vállalatról és annak működéséről.

Mechanizmusok a menedzserek önérdek érvényesítésének korlátozására: tőkepiac:a működésében részt vevő vállalatok tevékenységét „objektíven” értékeli, információt szolgáltat a tulajdonoknak menedzserpiac: a menedzserek versengenek a jobb, jelentősebb vállalatok vezető pozícióinak megszerzéséért Fő kérdés: hogyan tud a tulajdonos olyan érdekeltségi rendszert kialakítani, amelyben nem kell a saját bizalmára hagyatkoznia a menedzser tevékenységének megítélésében

Tranzakciós költség elmélet Intézményi közgazdaságtan kérdéskörébe tartozik: a valóságos termelési folyamatok során – a specializáció körülményei miatt – szükséges csereaktusok (tranzakciók) is költségesek, nemcsak a termelés. A csereaktusoknak kétféle költsége jelenik meg: az árakról beszerzett információ költsége a szerződéskötés költsége A csereaktusokat keret megállapodásokra építve bonyolítják le: ezek hierarchizálják a gazdasági szereplők világát másrészt stabilizálják a hierarchiákat

Erőforrás alapú vállalatelmélet Legfiatalabb alapú vállalat elmélet Lényege: az egyes vállalatok erőforrásai és ezek felhasználására vonatkozó képességei egymástól eltérőek →ezek határozzák meg a versenyelőnyt Azok kerülnek versenyelőnybe, amelyek rendelkeznek olyan erőforrásokkal, amelyek maguk illetve felhasználásuk módja nem másolható (pl. valamilyen természeti kincs, vagy gyógyszerszabadalom) Az elmélet stratégiai tevékenységek mibenlétére, orientációjára vonatkozó tételeket mondanak ki. Stratégia: mit kell tenni a vállalatnak annak érdekében, hogy legyenek, illetve újra termelődjenek a nem másolható stratégiai erőforrásai

Érintett elmélet A vállalatok társadalmi szerepére vonatkozik. Kiindulási alapja: a vállalat egy közvetítő eszköz a gazdaság és társadalom különböző csoportjai érdekeinek összeegyeztetésére Az érintetteknek különböző érdekei, céljai lehetnek (egyes szereplők szempontjából indokoltnak tekinthetők) Az érintettként szóba jöhető csoportok társadalmi befolyása egyre növekvő, társadalmi legitimitásuk egyre nagyobb Gazdasági és etikai szempontok összeegyeztetése Az egyes országok jogrendszere is beemeli a szempontokat az intézményi jogrendszerbe

A vállalat környezete Koordinációs mechanizmusok: a társadalom spontán és szervezett koordinációs mechanizmusai (4 ) 1. Piaci mechanizmus: a szereplők egyenrangúak, kölcsönös előnyszerzés céljából, önként lépnek egymással kapcsolatba, a szabályok közös érdekekre épülő betartásával. A kapcsolatok pénzügyi alapokon szerveződnek 2. Bürokratikus mechanizmus: a szereplők kapcsolatát lá-és fölérendeltségi viszonyok szabályozzák. A cselekvésre jogilag szabályozott módon és mértékben utasítások késztetik a hierarchia alacsonyabb szintjén lévőket. A kapcsolatok lehetnek monetarizáltak (bért kapnak)

3. Etikai koordináció: a szereplők egyenrangúak, önszántakból vesznek részt a folyamatokban. A késztetés lehet egyoldalú (jótékonyság) vagy a viszonosság elvén nyugvó. Az etikai koordinációban a pénz közvetlenül nem játszik szerepet ( az adomány lehet pénz formában) 4. Agresszív koordináció szereplői nem egyenrangúak: a koordinátor nyers erőfölényére épül a szabályozás. A pénz megjelenhet (maffia), de nem szükségszerű. Az agresszív szabályozás nem feltétlenül törvényellenes, de mindenképpen a fenyegetés és a kényszer uralkodik

A társadalmi szükséglet és a fogyasztói igény A társadalmi szükségletek kielégítésének bonyolultságát az adja, hogy: Beláthatatlan variációkban jelentkeznek a fogyasztói igények A fogyasztói igény a valóságban többnyire nem adott konkrét termékre vagy szolgáltatásra való vágyakozást fejez ki ( nem szöget akar vásárolni, hanem képet felhelyezni a falra) A vállalatok egyre inkább a felszínen megjelenő keresleti folyamatok mögé néznek és megoldást akarnak kínálni a fogyasztó valamely problémájára

Érintettek és koordinációs mechanizmusok Vállalati működés környezete: összekapcsolódó szempontrendszer Érintett szemlélet segítségével kapcsoljuk össze a vállalatot és környezetét (társadalmi-gazdasági folyamatok) Külső érintettek: fogyasztók, szállítók, versenytársak, partnerek, stb Belső érintettek: piaci és egyéb koordináció