Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az információ, mint erőforrás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az információ, mint erőforrás"— Előadás másolata:

1 Az információ, mint erőforrás
2017. április 9.

2 Az információ hatalma Jonathan Lebed
kis cégek részvényeit vásárolta meg, gazdasági rovatokba leveleket küldése, dollár nyereség, dollár büntetés.

3 Az információ, mint erőforrás
Információ: bizonytalanságot csökkentő ismeret, a vállalatok működését integráló folyamatok egyik összetevője. tőke munkaerő információ Befektetett eszköz

4 Az információ felhasználása
döntéshozatal, kommunikáció, folyamatok lebonyolítása.

5 Herbert Simon (1982): skála, amelyben a problémák strukturálva vannak.
Döntés, információ, szervezet Problémamegoldás: egy nem megfelelő helyzet feloldására irányuló folyamat. Döntés: cselekvési változatok közötti választás. Herbert Simon (1982): skála, amelyben a problémák strukturálva vannak. Nobel-díj (1978)

6 jól strukturált probléma rosszul strukturált probléma
Herbert Simon-féle skála jól strukturált probléma rosszul strukturált probléma Jól strukturált probléma: a célok és a cselekvési változatok ismertek és megfelelő algoritmus áll rendelkezésre a kedvező változat kiválasztására.

7 Herbert Simon-féle skála
Rosszul strukturált probléma: csak tünetek, jelzések észlelhetők és hiányoznak vagy éppen pontatlanok az adatok. Újabb probléma Egy probléma Újabb probléma Újabb probléma Újabb probléma Újabb probléma Újabb probléma A vezetői döntések szinte kivétel nélkül rosszul strukturált problémákra vonatkoznak.

8 Döntéshozatal és érintettek
A döntéshozatal csökkenti a bizonytalanságot. szubjektív fogalom A személy szervezeten belüli helye és személyes tulajdonságai is befolyásolják az információ tartalmát és értelmezését.

9 A vállalati működés érintettjei
Belső érintettek Nyereség (pénzügyi helyzet). TULAJDONOSOK Folyamatok lebonyolítása, jövedelem. MUNKAVÁLLALÓK Működési folyamatokkal kapcsolatos információk. MENEDZSEREK

10 A vállalati működés érintettjei
A vállalat tényleges piaci helyzetéről és változtatási szándékairól akarnak információt. Külső érintettek FOGYASZTÓK SZÁLLÍTÓK VERSENYTÁRSAK STRATÉGIAI PARTNEREK ÁLLAMI INTÉZMÉNYEK ÁLLAMPOLGÁRI KÖZÖSSÉGEK Jogszerű működés. TERMÉSZETI KÖRNYEZET

11 Megbízó-ügynök viszony (speciális eset)
Probléma lehet…… A döntés előkészítés és a az alternatívák közötti választás elkülönül. Döntéshozói attitűd: a döntéshozó viszonya a döntéshez a döntési folyamat során. Megbízó-ügynök viszony (speciális eset)

12 Döntéshozói attitűd Egyik lényeges eleme a kockázathoz való viszonyulás. Kockázat: egy cselekvési változat lehetséges negatívan értékelt következményeinek teljes leírása, beleértve a következmények súlyának és bekövetkezésük valószínűségének megmutatását is.

13 Kockázat……

14 Döntéshozói attitűd A kockázat a bizonytalanság következménye.
Bizonytalanság: az emberek és a környezet viszonyának azon tulajdonsága, hogy e viszony alakulása nem látható előre.

15 Információs rendszer A megfelelő információ a megfelelő emberhez jusson el. Információs rendszer: adatok transzformálása a vállalati működésben felhasználható információkká, ezek rendszerezése, tárolása és továbbítása a vezetés által meghatározott módon.

16 Információs rendszer részei
Emberek: akik funkciókat töltenek be és létrehozzák, valamint felhasználják az információkat. Szervezeti struktúra: kapcsolat az emberek és az információs rendszer egyéb elemei között. Működtető rendszer: hardver és szoftver elemek összessége. Vállalati folyamatok: amelyeket az információs rendszer segítségével lebonyolítani, irányítani lehet.

17 Információs és szervezeti szerep
Döntéshozók Döntés típusok Stratégiai ás irányítási döntések Tulajdonosok és vezetők Stratégiai döntések: a vállalat működésének főbb irányait megszabó, célokat és eszközöket egymáshoz rendelő, hosszabb távú döntések.

18 Információs és szervezeti szerep
Döntéshozók Döntés típusok Stratégiai ás irányítási döntések Tulajdonosok és vezetők Irányítási döntések: a vállalat működését a stratégiai keretek között konkrétan szabályozó döntések

19 Információs és szervezeti szerep
Döntéshozók Döntés típusok Stratégiai döntések Taktikai és szabályozási döntések Operatív döntések Tulajdonosok és vezetők Középszintű vezetés Operatív irányítás Operatív döntések: a tevékenységek konkrét végrehajtására irányuló döntések.

20 Információs és szervezeti szerep
Döntéshozók Döntés típusok Stratégiai döntések Taktikai és szabályozási döntések Operatív döntések Végrehajtás Tulajdonosok és vezetők Középszintű vezetés Operatív irányítás Munkavállalók

21 Összekapcsolódó informális információs rendszerek
Vezetői információs rendszer Számviteli információs rendszer Informális információs rendszer Számviteli információk nem vezetői célra (pl. tulajdonosoknak) Számviteli információk vezetői célra Nem számviteli információk vezetői célra Informális információk vezetőknek és nem vezetőknek

22 Számviteli információs rendszer
Számviteli információs rendszer: pénzügyi információkat biztosít a vállalati működés megítéléséhez, a pénzügyi kimutatások elvégzéséhez. Funkciói: Követi a vállalatnál folyó eseményeket, azokat rögzíti. Pénzügyi kimutatásokhoz, jelentésekhez adatokat biztosít (kontrolling). Adatokat szolgál a vezetői döntésekhez.

23 Vezetői információs rendszer
Vezetői információs rendszer: a vezetői döntések támogatására hivatott, számszerű és nem számszerű információkat is kezelő számítógépes rendszer.

24 Vezetői információs rendszerek
EAF: elektronikus adatfeldolgozó rendszer. Gazdálkodási adatokat fogadnak, tárolnak és egyszerű művelteket végeznek vele. Döntés típusok Stratégiai Szabályozási Operatív Végrehajtás EAF

25 Vezetői információs rendszerek
VIR: vállalatirányítási információs rendszer. A vállalati tevékenységet és vezetést szolgálja adatokkal, beszámolókkal, elemzési, döntési modellekkel (rutin döntéseknél). Döntés típusok Stratégiai Szabályozási Operatív Végrehajtás VIR EAF

26 Vezetői információs rendszerek
Döntés típusok Stratégiai Szabályozási Operatív Végrehajtás SZR DTR VIR EAF DTR (döntéstámogatói rendszer): Nem rutinszerű döntéseknél segít. Rákényszeríti a döntéshozókat, hogy fogalmazzák meg világosan a gondolataikat, szempontjaikat.

27 Vezetői információs rendszerek
Döntés típusok Stratégiai Szabályozási Operatív Végrehajtás SZR DTR VIR EAF SZR: Szakértői rendszerek. Olyan számítógépes rendszerek, amelyek tanulni képesek a döntéshozó tapasztalatainak felhasználásával.

28 Vezetői információs rendszer
Döntés típusok Stratégiai Szabályozási Operatív Végrehajtás FVTR SZR DTR VIR EAF FVTR: Felső vezetői támogató rendszerek. A felső vezetők sajátos igényeit elégíti ki. Pl. piaci pozíciók kimutatása, a vállalat legaktuálisabb problémái, pénzügyi helyzet.

29 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság

30 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság Cél A múltbeli teljesítmény bemutatása a külső érintetteknek. A belső döntések támogatása, elkészítése, visszacsatolás.

31 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság Cél A múltbeli teljesítmény bemutatása a külső érintetteknek. A belső döntések támogatása, elkészítése, visszacsatolás. Időbeliség Késleltetett, múltbeli. Aktuális, jövőorientált.

32 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság Cél A múltbeli teljesítmény bemutatása a külső érintetteknek. A belső döntések támogatása, elkészítése, visszacsatolás. Időbeliség Késleltetett, múltbeli. Aktuális, jövőorientált. Szabályozás Szabályozott. Számviteli Törvény. Kötetlen.

33 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság Cél A múltbeli teljesítmény bemutatása a külső érintetteknek. A belső döntések támogatása, elkészítése, visszacsatolás. Időbeliség Késleltetett, múltbeli. Aktuális, jövőorientált. Szabályozás Szabályozott. Számviteli Törvény. Kötetlen. Információ típusa Csak pénzügyi. Pénzügyi és működési.

34 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság Cél A múltbeli teljesítmény bemutatása a külső érintetteknek. A belső döntések támogatása, elkészítése, visszacsatolás. Időbeliség Késleltetett, múltbeli. Aktuális, jövőorientált. Szabályozás Szabályozott. Számviteli Törvény. Kötetlen. Információ típusa Csak pénzügyi. Pénzügyi és működési. Információ természete Objektív: megbízható, konzisztens, precíz. Szubjektív: aktuális, releváns, pontos.

35 Pénzügyi számvitel Vezetői számvitel
Célközönség Külső: tulajdonosok, hitelezők, hatóságok Belső: alkalmazottak, vezetők, igazgatóság Cél A múltbeli teljesítmény bemutatása a külső érintetteknek. A belső döntések támogatása, elkészítése, visszacsatolás. Időbeliség Késleltetett, múltbeli. Aktuális, jövőorientált. Szabályozás Szabályozott. Számviteli Törvény. Kötetlen. Információ típusa Csak pénzügyi. Pénzügyi és működési. Információ természete Objektív: megbízható, konzisztens, precíz. Szubjektív: aktuális, releváns, pontos. Mértéke A vállalat egészére vonatkozik. Részletezett, az egyedi döntések előkészítéséhez igazított.

36 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az információ, mint erőforrás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések