A bentlakásos intézmények m ű ködésével kapcsolatos utóvizsgálat (1998, 2010)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Zalai Falvakért Egyesület Zala megyei Önkéntes Centrum.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
Szakmai Tanácskozás Miskolc
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Egészségügy Betegjogok.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
EU alapismeretek E-Learning.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Családi napközi.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A gondozási szükséglet vizsgálat eljárás rendje
szakmérnök hallgatók számára
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
Ágazati szakképzés változásai
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Az ombudsmanok. 1. Előzmények 1.1. Külföldi megoldások  svéd király igazságügyi kancellárja → közig. elleni alattvalói panaszok  svéd alk.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Demenciával küzdő idősek segítése a szociális alapellátásban Dr. Szabó Lajos 2010.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Családtámogató ellátások
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ A szociális szolgáltatásokat igénybevevők jogvédelme.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Előadás másolata:

A bentlakásos intézmények m ű ködésével kapcsolatos utóvizsgálat (1998, 2010)

2 El ő zmények I „Méltó Id ő skor” címmel, az id ő skorúak alapvet ő jogait fókuszpontba állító projekt célja: e gyenge érdekérvényesít ő képességgel rendelkez ő, sokszor kiszolgáltatott helyzet ű társadalmi csoport alkotmányos jogainak az emberi– és állampolgári jogi érdekl ő dés középpontjába helyezése

3 El ő zmények II. OBH 2454/1998. vizsgálat az id ő skorúakat ápoló- gondozó otthonokban él ő személyek emberi és állampolgári jogai érvényesülésének helyzetér ő l a jog, a szociológia és az orvostudomány szakmai szempontjait ötvöz ő, alapvet ő en emberi jogi megközelítés ű vizsgálat, hét intézményre, ezen belül tíz egységre (székhelyre és telephelyre) terjedt ki, 1566 gondozottat érintett, ami az id ő seket ápoló- gondozó otthonokban ápolt személyek mintegy 5 százalékát jelentette

4 AJB 4541/2010. utóvizsgálat I. Intézményválasztás szempontjai: földrajzi elhelyezkedése alapján f ő városi és vidéki, ország különböz ő gazdasági fejlettség ű régióiban m ű köd ő otthonok, községben, városban és a f ő városban m ű köd ő otthon, állami és nem állami fenntartású intézmények → a 1998-ban vizsgált intézmények közül 3 intézményre esett a választás

5 II. Hatáskör Obtv. 16. § (1) bekezdés …hatóság, közszolgáltató eljárása során alapvet ő jogok sérelmének gyanúja merül fel. Az ombudsmani gyakorlat közszolgáltatóknak tekinti a hatóságnak nem min ő sül ő, állami vagy önkormányzati feladatot ellátó szerveket, különösen azokat, amelyek esetében a kérelmez ő nek nincs lehet ő sége annak megválasztására, hogy az általa igényelt szolgáltatás igénybevételére kivel szerz ő djön, tekintettel arra, hogy azt csak korlátozott számú vagy kizárólag egyetlen szervt ő l veheti igénybe.

6 III. Érintett alkotmányos jogok A jogállamiság elvéb ő l fakadó jogbiztonság követelménye [ Alkotmány 2. § (1) bekezdés ] Az esélyegyenl ő ség el ő mozdításának követelménye [ Alkotmány 70/A. § (3) bekezdés ] A lehet ő legmagasabb szint ű egészséghez való jog [ Alkotmány 70/D. § (1)-(2) bekezdés] A szociális biztonsághoz való jog [ Alkotmány 70/E. § (1)-(2) bekezdés ] Az élethez és emberi méltósághoz való jog [ Alkotmány 54. § (1) bekezdés ]

7 IV. Az utóvizsgálat szempontjai 1.az intézményi jogviszony keletkezése, megsz ű nése 2.az ellátás tárgyi feltételei 3.az ellátás személyi feltételei 4.az otthon által biztosított ellátás, gondozás - étkeztetés - ruházat, textília biztosítása - egészségügyi ellátás - kulturális, közösségi programok, vallásgyakorlás - küls ő kapcsolatok 5. érték- és vagyonmeg ő rzés 6. halálozás esetén követett eljárás 7. érdekvédelem

Év Id ő skorúak otthona,gondozóház Forrás: STADAT A tartós bentlakásos és átmeneti elhelyezést …

9

10 V. Az utóvizsgálat megállapításai 1.általánosságban: a feladat ellátására kötelezett önkormányzatoknál az id ő sekr ő l való gondoskodás jelent ő sen háttérbe szorult. Ennek oka: - csökken ő költségvetési keretek - besz ű kült pályázati lehet ő ségek 2.a napi 4 órát meghaladó gondozási szükségletet el ő író szabálynak való megfelelés olyan többlet követelményeket támaszt a feladat ellátást végz ő kkel szemben, amelyek teljesítéséhez sem tárgyi, sem személyi feltételekkel nem rendelkeznek

11 3.a várakozási id ő hossza eltér ő az állami és nem állami fenntartási intézmények között (el ő bbi esetben átlagosan 3 hónap), egyes intézményekben 1-1, 5 év is lehet 4.a gyógyászati segédeszközök biztosításának és azok költségviselésének szabályozása intézményenként eltér ő 5. a jogszabály által el ő írt egészségügyi ellátás céljára kialakított betegszobákat sok esetben nem egészségügyi célra használják az intézmények, hanem tartósan helyeznek el ott ellátottakat → nem rendelkeznek elkülönít ő helyiséggel

12 VI. Intézkedések 1.A szaktárca irányába - a napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglettel rendelkez ő id ő sotthoni ellátottak gondozásához szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítását megteremt ő jogi– és pénzügyi szabályok módosítása, - a gyógyászati segédeszközök biztosítását érint ő en az intézményekben alkalmazott gyakorlat egységessé és jogszabályoknak megfelel ő vé tétele érdekében intézkedések megtétele 2.Az intézményvezet ő k irányába a vizsgálat során feltárt alkotmányos joggal összefügg ő visszásságok orvoslása

13 Köszönöm a figyelmet!