Az államháztartási szakfeladatok rendje 2010

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Államháztartási gazdálkodási előírások változásai
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Magyar Könyvvizsgáló Kamara
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Elkülönített állami pénzalapok
A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló törvény
TÖRZSKÖNYVI SZAKMAI NAP
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Szervezetfejlesztési Program
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Az államháztartási szakfeladatok rendje Magyar Könyvvizsgálói Kamara
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Koháriné dr Papp Edit február 25. előadás
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Szakfeladatrend – jogszabályi változások 2010.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Az Alapító Okirat.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az államháztartásról szóló törvény
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Államháztartási alapismeretek
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Bérelszámolási rendszerek
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Az államháztartási számvitel évi változása.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Tűzvédelmi Szabályzat
Az államháztartás.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
ÁLLAMHÁZTARTÁSI SZÁMVITELI VÁLTOZÁSOK
Hungarian Testing Board
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Az államháztartási szakfeladatok rendje 2010 dr. Hafiek Andrea költségvetési szakértő

Jogi szabályozás keretei 1. Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. Törvény (Áht.) 2. Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. Korm. Rendelet (Ámr.) 3. 8008/2008 (HÉ 51.) PM tájékoztató az államháztartási szakfeladatok rendjéről (Struktúra) 4. Az államháztartási szakfeladatok rendje használatának útmutatójáról és a szakfeladatok tartalmi meghatározásáról szóló 5/2009 (III. 27.) PM tájékoztató 5. 11/2009 (XII. 31.) PM tájékoztató

Kidolgozásának célja, szükségessége Több éve zajló államháztartási, költségvetési reformfolyamat része feladatalapú információs bázis kialakítása az államháztartás valamennyi alrendszerére megalapozott, hatékony költségvetési tervezés, finanszírozás, gazdálkodás, elszámoltatás feladatok, teljesítmények mérhetővé tétele új, „üzemgazdasági” szemléletű költségvetési gazdálkodási kultúra bevezetése

Kidolgozásának célja, szükségessége tevékenységtípusok pontosabb elkülönítése makro- és mikroszintű információigény összekapcsolása nagyobb részletezettség precízebb tervezés, gazdálkodás nagyszámú esetileg keletkező adatigény miatti többletmunka és pontatlanságok megszüntetése egyeztetett, igényes, megbízható, rendszerbe épített adat-előállítás és -szolgáltatás

Megfelelés az EU statisztikai adatgyűjtési követelményeinek 2008-tól: TEÁOR ‘08, az EU egységes statisztikai rendszerének részeként a nómeklatúra és meghatározásai a KSH honlapján hozzáférhetők szakágazati szintig lebontva (4 számjegy) fogja át a tevékenységeket COFOG: állami funkciók szerinti adatszolgáltatási kötelezettség Költségvetési szervek szakágazati besorolási rendje

A struktúra A nómenklatúra Alap: TEÁOR ’08 – szakágazati szintig megegyezik DE: bizonyos területeken szűkíti: a közszférában meg nem jelenő vagy nem jellemző tevékenységcsoportok esetében tágítja, kiegészíti: speciális közfeladatokkal, támogatási feladatokkal A tartalmi meghatározások A feladat rövid, általános leírása A mutatószámok rendszere Cél: egyszerű és megbízható mérhetőség Az Útmutatók

A szakfeladatrend használatának területei 2010-től az államháztartás minden alrendszere számára kötelező a használata a gazdálkodásban (tervezésben, beszámolásban) A költségvetési szerv tevékenységeinek megjelölésére (alapító okiratban, SzMSz-ben stb.) a tevékenység szakfeladatrend szerinti besorolását kell alkalmazni Tervezés / gazdálkodás / beszámolás rendszerében

Alaptevékenység meghatározása Kiindulás: jogszabályban meghatározott közfeladat + irányítószerv előírása Meghatározását segítő ismérvek: 1. Kötelező jelleggel végzett ÉS/VAGY 2. Részben vagy egészben támogatásból finanszírozott Végzett tevékenység szakfeladat vs. Támogatás, mint állami feladat Szakfeladat tartalmának egy része csak az alaptevékenység (Ámr. 12. § (3) bek.)

Támogatási típusú szakfeladatok Támogatások elszámolása a cél szerinti megfelelő szakfeladatra történik A támogatási szerződés vagy egyéb okirat kötelező tartalma a szakfeladatszám megjelölése 7. számjegye „5”

Más számára végzett gazdálkodási, üzemeltetési tevékenységek elszámolása A helyi önkormányzat, többcélú kistérségi társulás kifejezetten más szervek gazdálkodási, üzemeltetési tevékenységei ellátására létrehozott költségvetési szerveinek a) más szervek részére végzett pénzügyi gazdálkodási tevékenységeinek kiadásait, bevételeit a megfelelő ágazati pénzügyi igazgatási szakfeladaton kell elszámolnia, b) üzemeltetési tevékenységeik kiadásait és bevételeit az ellátott szerv által végzett szakmai szakfeladatokon kell elszámolni akkor, ha költségvetésükben az ellátott költségvetési szervek működésére, üzemeltetésére szolgáló forrás, előirányzat került meghatározásra. Ebben az esetben a szervnek az ellátott szerv alapító okiratában vagy szervezeti és működési szabályzatában szereplő szakmai szakfeladatokat nem kell felvennie a saját alapító okiratába. Az előzőeket kell megfelelően alkalmazni a helyi önkormányzat, többcélú kistérségi társulás olyan önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervének is, amelyet az irányító szerv az önállóan működő költségvetési szerv egyes gazdálkodási feladatainak ellátására jelölt ki.

Önálló szakfeladatot képező kiadási és bevételi elemek Ámr. 12. § (4)-(5) bekezdései A költségvetési szerv alapító okiratában önállóan nem kell alaptevékenységként megjelölni, ugyanakkor alaptevékenységként kell elszámolni azokat az önálló szakfeladatot képező kiadási és bevételi elemeket, amelyek a szerv alapító okirat szerinti alaptevékenységének ellátásához kapcsolódnak Pl.: egyes munkáltatói juttatásokat, pályázatkezelés, közbeszerzés eljárási költségeit E szabály szerint kell eljárni a költségvetési szerv részére a jogszabály szerinti alapfeladat ellátására biztosított ingatlan egyes részeinek bérbeadása, hasznosítása esetén, ha az időszakosan a kapacitás kihasználása, illetve tartósan az alapfeladat magasabb színvonalú vagy hatékonyabb ellátása céljából történik.

Kiegészítő tevékenység meghatározása Alaptevékenységgel megegyező (9) A kiegészítő tevékenység meghatározásakor alaptevékenységgel megegyezőnek azt a tevékenységet kell tekinteni, amelynek szakmai tartalma azonos az alaptevékenység szakmai tartalmával akkor is, ha besorolásuk szerint szakfeladat számuk és megnevezésük nem esik egybe. Alaptevékenység szakmai tartalmának kell tekinteni mindazon tevékenységelemeket, amelyek ellátása tekintetében a közfeladatot előíró jogszabály vagy az irányítószerv kötelezettséget állapít meg Kapacitás kihasználását célzó Alaptevékenységre meghatározott mértéken felül Támogatáson kívüli forrásból Más jogi személy vagy természetes személy számára Nem kötelezően és nem haszonszerzés céljából

Kisegítő tevékenység meghatározása Alaptevékenységtől eltérő (10) A kisegítő és vállalkozási tevékenységek meghatározásakor alaptevékenységtől eltérőnek azt a tevékenységet kell tekinteni, amelynek szakmai tartalma legfontosabb jellemzőjében vagy jellemzőiben különbözik az alaptevékenység szakmai tartalmától, akkor is, ha besorolásuk szerint szakfeladat számuk és megnevezésük megegyezik Kapacitás kihasználását célzó Támogatáson kívüli forrásból Államháztartás körébe tartozó szervezet vagy természetes személy számára (11) Kisegítő tevékenységként történő kapacitás rendelkezésre bocsátásakor a költségvetési szerv köteles kikötni, hogy e kapacitás vállalkozásszerűen nem működtethető. Nem kötelezően és nem haszonszerzés céljából

Vállalkozási tevékenység meghatározása Alaptevékenységtől eltérő Rendszeres haszonszerzés céljából Támogatáson kívüli forrásból Más jogi személy vagy természetes személy számára Nem kötelezően végzett termelő, szolgáltató, értékesítő tevékenység Amennyiben a vállalkozási tevékenység kiadásai a költségvetési szerv kiadásaiban a tárgyévben várhatóan nem érik el az 5%-ot, azt a kisegítő tevékenységekre vonatkozó szabályok szerint is el lehet számolni. Ha a tárgyévben mégis eléri ez az arány az 5%- os mértéket, a szerv köteles tevékenységét az év egészére vonatkozóan vállalkozói tevékenységgé átsorolni, valamint ezt az elszámolási módot a következő évben nem választhatja.

Bér- és más kiadások szakfeladatok közti megosztásának lehetőségei 1. Közvetlen felosztás szakfeladatokra meghatározott arányban Elsősorban akkor célszerű, ha állandó arányszám alapján legfeljebb 2-3 szakfeladatra kell bontani Elszámolás általános költségként, félévenkénti (évenkénti) felosztással a megfelelő vetítési alapnak megfelelően A Kincstár bérszámfejtési rendszerében szükség lesz egy „elszámoló” szakfeladat megadására

Technikai szakfeladatok Alapító okiratba nem kell felvenni, 7. számjegye: „9” 841901 Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolásai 841902 Központi költségvetési befizetések 841903 Elkülönített állami pénzalapok bevételei (elszámolásai) 841904 Egészségbiztosítási alap bevételei (elszámolásai) 841905 Nyugdíjbiztosítási alap bevételei (elszámolásai) 841906 Finanszírozási műveletek 841907 Önkormányzatok elszámolása a költségvetési szerveikkel 841908 Fejezeti és általános tartalékok elszámolása 882000 Önkormányzati szociális támogatások finanszírozása

Ingatlanok, helyiségek bérbeadása, hasznosítása 1. Nevesített alaptevékenységként Önkormányzati földek, lakások, más ingatlanok Üdülők, szálláshelyek, sportlétesítmények üzemeltetése stb. 2. Alaptevékenység részeként Alaptevékenység ellátására rendelt ingatlanrészen, az azt kiegészítő, segítő szolgáltatások ellátására, vagy az időszakosan felmerülő szabad kapacitás kihasználására (Ámr. 12. § (5) bek.) 3. Vállalkozási vagy kisegítő tevékenységként Az alaptevékenység ellátására tartósan nem használt ingatlanok, ingatlanrészek hasznosítására

Étkeztetés 1. Közoktatási intézményben Alapító okiratban kötelezően feltüntetendő alaptevékenység (törvényben önállóan nevesített közfeladat) 2. Egyéb intézményi étkeztetés (pl. szociális vagy fekvőbeteg-ellátásban) Általában: alaptevékenység szakmai része (pl. speciális diétás ellátás) Ritkán: alaptevékenység fizikai támogató tevékenysége 3. Dolgozói étkeztetés Kötelező vagy szükséges biztosítani: alaptevékenység Nem kötelező: kiegészítő vagy kisegítő tevékenység

Köszönöm a figyelmet!