Az intézményi szakmai fejlesztés lehetőségei a kompetencia alapú tanítási-tanulási folyamatok tükrében Szénási László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Szűts József Általános Iskola
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
NAT 2007 kompetenciák.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Ahány gyermek, annyi út „A bolondság és a zsenialitás közötti távolság csak sikerben mérhető” Gönczi Károly.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Barcsák Marianna - KPSZTI
MÉCS konferencia március 21. Mezőtúr
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

Az intézményi szakmai fejlesztés lehetőségei a kompetencia alapú tanítási-tanulási folyamatok tükrében Szénási László

Változások, amelyek hatnak a működésünkre

Óraszámok növekedése miatt konfliktussal teli munkaerő gazdálkodás Forráshiányos gazdálkodás

A mérési eredmények tapasztalataiA mérési eredmények tapasztalatai A gyorsan változó tudást már nem lehet folyamatosan tantervi korrekciókkal követni, új tudásértékek alakultak, alakulnak ki.A gyorsan változó tudást már nem lehet folyamatosan tantervi korrekciókkal követni, új tudásértékek alakultak, alakulnak ki. Más az a 21. század elején elvárt tudás és műveltségkép, mint akár 15 évvel korábban.Más az a 21. század elején elvárt tudás és műveltségkép, mint akár 15 évvel korábban. Mindeddig inkább a „szakértelem típusú tudás” elsajátíttatása volt jellemző. A közoktatási „hasznos tudás” inkább merev tantárgyi határok között mozgott.Mindeddig inkább a „szakértelem típusú tudás” elsajátíttatása volt jellemző. A közoktatási „hasznos tudás” inkább merev tantárgyi határok között mozgott. Miért szükséges a változtatás ?

A tanulási folyamatoknak, a kompetenciák kialakulásának egyre nagyobb része kerül ki az iskolán kívülre, változik az iskola funkciója és a pedagógus szerepe (tartalmak - vezetés)A tanulási folyamatoknak, a kompetenciák kialakulásának egyre nagyobb része kerül ki az iskolán kívülre, változik az iskola funkciója és a pedagógus szerepe (tartalmak - vezetés) Az iskola mint szolgáltatást nyújtó egyre nagyobb figyelmet kap a megrendelő és a fenntartó részéről (mérések) az eddigi gyenge fenntartói intézményirányítás megváltozásaAz iskola mint szolgáltatást nyújtó egyre nagyobb figyelmet kap a megrendelő és a fenntartó részéről (mérések) az eddigi gyenge fenntartói intézményirányítás megváltozása Az egyéni fejlesztés igényének a megjelenéseAz egyéni fejlesztés igényének a megjelenése Miért szükséges a változtatás ?

gyengék a munkaerő-piaci és az oktatási intézmények közötti kapcsolatok, a hiányos és nem mindenki számára hozzáférhető a korszerű oktatás infrastruktúrája.gyengék a munkaerő-piaci és az oktatási intézmények közötti kapcsolatok, a hiányos és nem mindenki számára hozzáférhető a korszerű oktatás infrastruktúrája. kiugróan magas egyenlőtlenségek érzékelhetők a minőségi oktatáshoz való hozzáférés tekintetében, és bizonyos tanulói csoportok (hhh tanulók, roma tanulók) iskolák és iskolatípusok mentén történő szegregációját figyelhetjük meg.kiugróan magas egyenlőtlenségek érzékelhetők a minőségi oktatáshoz való hozzáférés tekintetében, és bizonyos tanulói csoportok (hhh tanulók, roma tanulók) iskolák és iskolatípusok mentén történő szegregációját figyelhetjük meg. Miért szükséges a változtatás ?

Kompetencia alapú fejlesztés hatásai: SzemléletváltoztatásSzemléletváltoztatás Új módszerek elsajátításaÚj módszerek elsajátítása Munkaközösségek feladata a tantárgyi tartalmak felülvizsgálataiMunkaközösségek feladata a tantárgyi tartalmak felülvizsgálatai Továbbképzési tervek felülvizsgálataTovábbképzési tervek felülvizsgálata Tankönyvek, taneszközök tudatos választásaTankönyvek, taneszközök tudatos választása

IKT technika elsajátításaIKT technika elsajátítása Tantermi bútorzatok kialakításaTantermi bútorzatok kialakítása Belső mérési, értékelési rendszer kialakítása és összehangolása az országos mérésekkel, tapasztalatokkalBelső mérési, értékelési rendszer kialakítása és összehangolása az országos mérésekkel, tapasztalatokkal Intézményi módszertani kosár létrehozásaIntézményi módszertani kosár létrehozása AkadálymentesítésAkadálymentesítés

A változásokból fakadó szervezetfejlesztési feladatok: Az erőforrások fejlődhetnek, újra strukturálódhatnak – támogatás, megerősítésAz erőforrások fejlődhetnek, újra strukturálódhatnak – támogatás, megerősítés A pályázati források kihasználási lehetősége a munkaerő gazdálkodásbanA pályázati források kihasználási lehetősége a munkaerő gazdálkodásban Az intézmény előnyének kihasználása, további pozíció erősítésAz intézmény előnyének kihasználása, további pozíció erősítés

A fejlesztés további feladatai: más módszertani tartalmak beemelése vagy a meglévők fejlesztése az iskolai pedagógiai tevékenységben: Az idegennyelv-tudás, digitális írástudás, vállalkozói-, életpálya-építési-, életviteli és egészségfejlesztési kompetenciák, környezettudatosságot és aktív állampolgárságot építő ismeretek, valamint eszköztudást fejlesztő hazai és nemzetközi kompetencia alapú tananyagokat, programok adaptációja és továbbfejlesztése kiemelt cél.Az idegennyelv-tudás, digitális írástudás, vállalkozói-, életpálya-építési-, életviteli és egészségfejlesztési kompetenciák, környezettudatosságot és aktív állampolgárságot építő ismeretek, valamint eszköztudást fejlesztő hazai és nemzetközi kompetencia alapú tananyagokat, programok adaptációja és továbbfejlesztése kiemelt cél.

Kiemelt figyelmet kell fordítani a matematika, természettudományos és műszaki tudományos szakokra történő beiskolázást elősegítő kompetenciák fejlesztésére.Kiemelt figyelmet kell fordítani a matematika, természettudományos és műszaki tudományos szakokra történő beiskolázást elősegítő kompetenciák fejlesztésére. Segíteni kell a kultúra iránti fogékonyság kialakulását, javítani kell a tehetségek felismerését, és erősíteni támogatásukat.Segíteni kell a kultúra iránti fogékonyság kialakulását, javítani kell a tehetségek felismerését, és erősíteni támogatásukat. Ki kell dolgozni és be kell vezetni a nem-formális oktatás céljait szolgáló specifikus programokat (alapfokú idegen nyelvi, IKT kompetenciák megszerzésének biztosítása,vizsgákra történő felkészítés) is.Ki kell dolgozni és be kell vezetni a nem-formális oktatás céljait szolgáló specifikus programokat (alapfokú idegen nyelvi, IKT kompetenciák megszerzésének biztosítása,vizsgákra történő felkészítés) is.

Erősíteni kell a környezettudatos, egészséges életmódra nevelést, és az ahhoz szükséges kompetenciák fejlesztését a közoktatásban.Erősíteni kell a környezettudatos, egészséges életmódra nevelést, és az ahhoz szükséges kompetenciák fejlesztését a közoktatásban.

Funkcionális bővítési lehetőségek Digitáis tananyagfejlesztés (team munkák, projektek)Digitáis tananyagfejlesztés (team munkák, projektek) Felnőtt oktatási rendszerbe bekapcsolódás, intézményi kialakításaFelnőtt oktatási rendszerbe bekapcsolódás, intézményi kialakítása Távoktatás lehetőségeiTávoktatás lehetőségei

A kompetencia fejlesztés lépései: Egyszerre ne sokat!Egyszerre ne sokat! Nem csak A, hanem B is! (ha lehetőség van, akkor C)Nem csak A, hanem B is! (ha lehetőség van, akkor C) Tantárgyi rendszereken túl mutató kompetenciák helye, lehetőségeTantárgyi rendszereken túl mutató kompetenciák helye, lehetősége Folyamatos mérés, kommunikációFolyamatos mérés, kommunikáció

A lehetséges forrásbővítő tevékenységek A takarékos gazdálkodásban a saját szerepünk és a fenntartói elvárásA takarékos gazdálkodásban a saját szerepünk és a fenntartói elvárás A pályázatok felkutatásában és elkészítésében vállalt szerepA pályázatok felkutatásában és elkészítésében vállalt szerep Egyéni innovációk erősítése és elismerése, példaadásEgyéni innovációk erősítése és elismerése, példaadás Infrastrukturális fejlesztések csak tartalmi megújulás vállalásával érhetők el!!! (épület, info)Infrastrukturális fejlesztések csak tartalmi megújulás vállalásával érhetők el!!! (épület, info)

Fejlesztési veszélyek lehetnek: A környező iskolák is túlélési stratégiákat készítenek (megerősödés-elbukás) A környező iskolák is túlélési stratégiákat készítenek (megerősödés-elbukás) Fenntartói szerep megváltozása (hatása az iskola sorsára) Fenntartói szerep megváltozása (hatása az iskola sorsára) Üresedő iskola – távozó, munkanélküli pedagógusok Üresedő iskola – távozó, munkanélküli pedagógusok Az új tartalmakhoz nem tudjuk megtalálni az erőforrásainkat Az új tartalmakhoz nem tudjuk megtalálni az erőforrásainkat A tantestületi együttműködés, egymásra utaltság megléte-hiánya A tantestületi együttműködés, egymásra utaltság megléte-hiánya A partnerek megnyerése a feladatokhoz és a fejlesztésekhezA partnerek megnyerése a feladatokhoz és a fejlesztésekhez

Miért éri meg? –Az intézmény térségi szerepe nő, módszertani központtá válása erősödik. Régiós szerep –A fejlesztésben részt vevő kollégák (képzők, mentorok, szakmai tanácsadók) munkaerő pozíciója javul –Ezekben a központokban a digitális tananyagfejlesztés lehetőségei bővebbek lesznek (saját innovációk) –A munkaerő gazdálkodást segítheti ebben a programban való részvétel –Az új források csak pályázati úton érhetők el –Multiplikációs tevékenység

Bázisiskolává válás lehetősége: BázisiskolákBázisiskolák –Referenciahelyek –Módszertani központok –Kistérségi szerep erősödése –Kapcsolat a pedagógusképzéssel (felsőoktatásban gyakorló hely) –Jobb finanszírozási lehetőségek biztosítása –A fejlődés útja – a veszély elkerülése

Köszönöm figyelmüket!