A PROJECT CITIZEN PROGRAM HONOSÍTÁSÁRA INTÉZMÉNYÜKBEN CIVITAS ÖNKÉNTESSÉGET SEGÍTŐ PEDAGÓGUSOK FELKÉSZÍTÉSE A PROJECT CITIZEN PROGRAM HONOSÍTÁSÁRA INTÉZMÉNYÜKBEN
A PROJECT CITIZEN PROGRAM INTÉZMÉNYI BEVEZETÉSÉNEK ÉS FENNTARTÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI
TISZTÁZZUK 1. A Project Citizen és az Önkéntesség kapcsolata Kényszer? Lehetőség? Adaptáció – a PC képességfejlesztési kör bővítése a munkáért vállalt egyéni felelősséggel Referencia Intézmény (CIVITAS referencia intézmény) Projekt Fogalma Projektpedagógia/Pedagógiai projekt Alkalmazásának előnyei
MÉRLEGELJÜK LEHETŐSÉG VESZÉLY TANULÓ TANÁR INTÉZMÉNY ELŐNY HÁTRÁNY NYER VESZÍT
MIÉRT PROJECT CITIZEN? TRADICIONÁLIS ÚJSZERŰ/KORSZERŰ NEMZETKÖZI ÉS HAZAI GYÖKEREK EGYSÉGES, KIPRÓBÁLT PROGRAM – VAN REFERENCIÁJA ÚJSZERŰ/KORSZERŰ TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA AZ ALKALMAZKODÁS ÉS A KRETIVITÁS KÉPESSÉGEIT FEJLESZTI FELNŐTTRANGÚ, DÖNTÉSKÉPES POLGÁRI ÉLETRE KÉSZÍT FEL
MIÉRT PROJEKT CITIZEN? Mit nyer a tanuló Ismeret-tudás – jártasság fejlődése Képességek fejlődése Produktum élmény
Ismeret – tudás – jártasság fejlődése A választott probléma megismerése, tudása Projekt módszer megismerése, tudása, alkalmazása Jártasság a Tervezésben Szervezésben Mérésben - értékelésben Dokumentálásban Legitimációban
Képességek fejlődése Mentális képesség Kommunikációs képesség problémaérzékenység, kritikai gondolkodás, analízis, szintézis, adaptáció, lényeglátás, Kommunikációs képesség verbális (szóbeli, írásbeli), vita, levél, prezentáció, nonverbális, metakommunikáció, infokommunikáció Szociábilis képességek csapattagként együttműködni, „köz” érdekű (másnak fontos)dologban részt venni, konfliktuskezelés, segítséget kérni és fogadni Döntési/akarati képesség választani + megtenni, amit választott Munkakultúra célképzés, felelősségvállalás, kitartás, terhelhetőség, kiszámíthatóság, pontosság, időtartás, elszámolhatóság Önismeret saját élmény, reflexió, önreflexió
Produktum élmény A projekt megvalósítása látható, mérhető, konkrét eredményt hoz Sikerélmény Felelősségérzet a létrehozott produktumért Nem fogja „rombolni” Tesz a rombolók ellen A „köz”érdek része az életének – ő része a „köz” érdeknek
A PROJECT CITIZEN BEVEZETÉSÉNEK INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGAI (OPCIONÁLIS) Project Citizen/Polgár a demokráciában verseny szervezési tapasztalat Innovatív beállítódás Korszerű pedagógiai elvek, módszerek ismerete, alkalmazása Fogékonyság és adottság korszerű módszerek, jó gyakorlatok továbbadására Regisztrált jó gyakorlat Potenciális referencia intézmény Valamilyen sajátos pedagógiai gyakorlatot képvisel és átad
PROJECT CITIZEN INTÉZMÉNYI KERETEI 1 PROJECT CITIZEN INTÉZMÉNYI KERETEI 1. KAPCSOLÓDÁS AZ INTÉZMÉNY PEDAGÓGIAI RENDSZERÉHEZ A bevezető pedagógus saját hatáskörben tartja (osztályában szervezi) – eseti, nem válik rendszerelemmé A CIVITAS versenyek alkalmával indulnak, alkalmazzák – eseti, időszakos, nem válik rendszerelemmé, több pedagógus válhat érintetté; Beépül egyes tantárgyak/műveltség területek tanórai rendszerébe és/vagy nem szaktárgyi és/vagy tanórán kívüli (szakkör, kollégium, stb.) rendszerébe – rendszerszerű, megjelenik a helyi tantervben, nem kötődik az egész intézményhez csak adott tudásblokkhoz; több pedagógus válhat érintetté; Beépül az intézmény szabályozó dokumentumaiba (PP, IMIP..), kapcsolódik a stratégiai célokhoz, megjelenhet a tantárgyi keretek között (több tantárgy), és/vagy tanórán kívüli tevékenységekben; több pedagógus válhat érintetté Kapcsolódik az intézmény már honosított pedagógiai innovációihoz (kompetencia alapú oktatás, témahét, pedagógiai projekt szervezése) és azokkal szinergikus egységet alkot – úgy válik rendszerelemmé, hogy nem kell új rendszerelemet alkotni, nem kell a módszert megtanítani, mert azok a pedagógusok válhatnak érintettekké, akik a már bevezetett innovációkat végzik; a szervezési munka megoszthatóvá válik
A PROJECT CITIZEN BEVEZETÉSÉNEK KERETEI 2. TANULÓK KÖRE Az intézmény minden tanulója Az intézmény egy osztálya Egy osztály egy csoportja Osztálycsoporton kívül tanulók érdeklődő csoportja (fakultatív) Tagintézmények és/vagy más partnerintézmények tanulóiból szerveződő projektcsoport Civil szervezetek, művelődési intézmények érintett tagjaiból és az intézmény tanulóiból szerveződő projektcsoport
Hol a helyünk? Az intézményi adottságok alapján hogyan látja a Project Citizen bevezetésének, fenntartásának esélyeit saját intézményében?
A PROJECT CITIZEN BEVEZETÉSÉNEK KERETEI 3. OPCIONÁLIS MEGVALÓSÍTÓK CIVITAS EGYESÜLET KONTAKTJA (jelenlegi résztvevők) Vezető Intézmény érintett, kompetens pedagógusai
Mi kell hozzá? Önkéntes munka dokumentumai Intézmény – Egyesület Kontakt személy Diáksegítő pedagógus Szabályozandó tartalmak Bizonylatok Kockázatok