ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Etikai Kódex.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Történeti episztemológia
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
Az intézményes nevelés stratégiái
A nevelés stílusa.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
A középkori filozófia főbb kérdései
Etikai alapelvek az ápolásban
Ápolásetika.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
CSALÁD.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az iskolai csoportok sajátosságai
AZ ISKOLA.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Mediátor képzés Kártérítés.
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
A deviancia értelmezési kerete
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Szeretettel köszöntöm
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Filozófiatörténet előadások 1I.
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A gyermekkép történeti alakulása
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Tanár a hálózati tanulásban – változó tanárszerepek Fodorné Tóth Krisztina PTE
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
Tantervelmélet Kaposi József.
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
4. Az Alkotmány.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A pedagógia alapfogalmai
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN

A CÉL FUNKCIÓJA NEVELŐMUNKÁBAN A nevelési cél fogalma: A nevelési cél, azt jelenti, hogy mit akarunk elérni, milyen értékekkel, képességekkel rendelkező emberré kívánjuk nevelni a tanulókat. A célkitűzés funkciója a nevelés perspektívájának megjelölése. (szubjektív, objektív célkitűzés) A nevelési célban mindig megfogalmazódik egy értékrendszer, melyhez ember- és életeszmény kötődik.

A NEVELÉSI CÉL TÖRTÉNETI VÁLTOZÁSAI Spárta: engedelmes, edzett katona. Athén: a test és a szellem harmonikus egysége, kalokagathia. Róma: „Vir bonus” Középkor:erkölcsös és vallásos élet, mely előkészület a túlvilági boldogságra. Reneszánsz: univerzális ember Felvilágosodás: hasznos ismeretek 19-20. század: erkölcsösség, műveltség, sokoldalúság

A NEVELÉS CÉLJA NAPJAIKBAN A nevelés célja: a művelt, szuverén, érdekeit objektíve érvényesíteni tudó, öntevékeny, magatartásában egyetemes értékeket követő személyiség kialakítása.

A NEVELÉSI CÉL ÉRVÉNYESSÉGE Egy nevelési cél akkor érvényes, ha törvényes ellenőrizhető megvalósítható, megfogalmazását a nevelési gyakorlat empirikus vizsgálata előzze meg.

ÉRTÉKEK A NEVELÉSBEN Az értékek olyan alapelvek, amelyek kifejezik, hogy az adott társadalomban mit tartanak kívánatosnak és fontosnak. - az értékek választáson alapulnak - önmagukban nem léteznek - egymással összefüggésben állnak - egységes rendszerré állnak össze = értékrend

ÉRTÉKRENDEK 1. Hagyományos keresztény értékrend 2. Puritán, felhalmozó értékrend 3. Fogyasztói értékrend

ÉRTÉKTÁBLA

A NEVELÉS: ÉRTÉKKÖZVETÍTÉS Milyen értékeket közvetítsen az iskola? alternatívák nélküli plurális értéksemleges személyes értékvilágra összpontosító

NORMÁK A NEVELÉBEN A normák a viselkedés írott vagy íratlan szabályait jelentik, melyek megszabják magatartásunkat egy adott helyzetben. Típusai: - formális normák (jogszabályok) - informális normák (viselkedési szabályok) - egyetemes normák (mindenkire minden helyzetben vonatkozik) - speciális normák (csak egy bizonyos csoportra érvényesek)

AZ ÉRTÉK ÉS A NORMA VISZONYA Norma = a viselkedés szabályaira vonatkozik Érték = vélekedés arról, mi a jó, a rossz, a helyes vagy a helytelen Az értékek és normák szorosan összefüggnek