PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A kommunikáció.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Az iskolai dokumentumok
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Kommunikáció és konfliktuskezelés a tanári munkában
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei
Kommunikáció.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Kommunikáció a védőnői munkában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Kommunikáció 4. Bemutató
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Előadás másolata:

PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ

PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓTAN A neveléstudomány körébe tartozó új tudományág Kapcsolata más tudományokkal nyelvtudomány szociálpszichológia információelmélet kultúraelmélet manipulációkutatás

A pedagógiai kommunikáció fogalma a pedagógiai céloknak alávetett pedagógiailag szabályozott, intézményesült, tervszerűen előkészített és lefolytatott kommunikáció, mely nevelők és növendékek közvetlen személyes kapcsolataiban megy végbe.

A pedagógiai kommunikáció sajátosságai 1. Célzatosság 2. Intézményesültség 3. Tervezettség 4. Interperszonalitás

A pedagógiai kommunikáció jellemzői az iskolákban

A pedagógiai kommunikációs folyamat elemei Az adó Enkódolás Átvitel Üzenet Csatornák Kommunikációs klíma Vétel Dekódolás A vevő Visszajelzés

A családi szocializáció hatása az iskolai kommunikációra Kommunikatív kompetencia kidolgozott kód -korlátozott kód Olvasási teljesítmény

Az iskola, mint kommunikációs színtér Iskola = komplex kommunikációs tér

A tanulócsoport, mint kommunikatív mező A tanulócsoportok mérete és a kommunikáció

Szociális, kommunikációs és oktatási formák

Oktatási környezet és kommunikáció Szociofugális szociopetális terek Formális mód és informális mód

Az osztálytermi kommunikáció szintjei Intraperszonális kommunikáció Interperszonális kommunikáció Csoportkommunikáció

A hatékony és nem hatékony tanári kommunikáció Megjelenés Oktatási kommunikáció Emocionális kommunikáció

A pedagógus vezetési stílusa és kommunikációja Alaptípusok autokratikus demokratikus laissez faire Részletesebb felosztás nagyon autokratikus aktívan beavatkozó passzívan beavatkozó Nevelési helyzetek és megoldásaik agresszív megoldás korlátozó megoldás együttműködő megoldás tehetetlenség érzelem nélküli megoldás

Tanári kommunikációs eszközök I. Vokális kommunikáció A hangerő A hangfekvés A beszéd tempója

Tanári kommunikációs eszközök II. Nonverbális kommunikációs eszközök a tanítás nézőpontjából: Mimika Tekintet Gesztusok, kézmozdulatok Testmozgás, testtartás Térszabályozás

A tanári beszéd stílusa Intim stílus Rideg stílus A tanári beszéd stílusát befolyásoló tényezők a tanulók életkora a pedagógus kommuikációs képességei elvárások, hagyományok a feladathelyzet

A tanulók kommunikációs viselkedése Típusok: „a mintagyerek” „nem értem” „a visszakérdező” „a jóváhagyást kicsikaró” „a csodálkozó” „a tanár nonverbális jelzéseiből tájékozódó”

A tanulók testbeszéd jelei A stressz jelei Az agresszivitás jelei A hazugság jelei A figyelem, az érdeklődés jelei Az unalom jelei A tanulói testbeszéd helyes értelmezésének fontossága

A tanítás-tanulás folyamatában alkalmazott kommunikációs módok 1. Az előadás Előadói stílusok Verbális előadó Információ nyújtó Amorf módon előadó Kételkedő Kiváló előadó

A tanítás-tanulás folyamatában alkalmazott kommunikációs módok 2. A kérdések Konvergens kérdések Divergens kérdések Értékelő kérdések

A tanítás-tanulás folyamatában alkalmazott kommunikációs módok 3. A vita Ötletroham Méhkasmódszer Kerekasztal A tanári kommunikáció vita során

Az osztálytermi kommunikáció jellemzői A tanórai kommunikáció sajátosságai Koreográfia Szcenika Dramaturgia Szereposztás A pedagógus a „hivatásos beszélő” szerepében

Nyelv, nemi szerep, osztálytermi kommunikáció A nemek és a nyelvhasználat A férfi és a nő beszédstílusa fölérendeltség alárendeltség kompetitív beszédstílus kooperatív beszédstílus Az osztálytermi dominancia

A tanári elvárások kommunikálása A „Pygmalion effektus” A proaktív tanár A reaktív tanár A „túlreagáló” tanár

A dicséret kommunikációja A dicséret, mint a kritika ellensúlyozása A dicséret, mint modellnyújtásra tett kísérlet A dicséret, mint pozitív útmutatás A dicséret, mint a jég megtörése A dicséret, mint a tanuló által kiprovokált elismerés A dicséret, mint tevékenységváltási rituálé A dicséret, mint vigaszdíj

Az elbátortalanító tanári kommunikáció hibáztatás vallató kérdezés bűntudatkeltés utasítás

Segítségnyújtó kommunikáció Passzív meghallgatás (csend) Hatékony tudomásul vételt jelző reakció "Jégtörők" közbeiktatása Aktív meghallgatás

A konfliktusok A konfliktus fogalma A konfliktusok forrásai Konfliktuskezelési stratégiák 1. Versengő stratégia 2. Alkalmazkodó stratégia 3. Kompromisszumkereső stratégia 4. Problémamegoldó 5. Elkerülő stratégia A tanár feladata a konfliktushelyzetek kezelésében

Kommunikációs stratégiák a tankönyvekben Kommunikációs elemek a tankönyvekben tájékoztatási funkció értékhordozó funkció A tankönyvek kommunikációs stratégiái egyirányú, közlő stratégia kétirányú stratégia kombinált stratégia