PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓTAN A neveléstudomány körébe tartozó új tudományág Kapcsolata más tudományokkal nyelvtudomány szociálpszichológia információelmélet kultúraelmélet manipulációkutatás
A pedagógiai kommunikáció fogalma a pedagógiai céloknak alávetett pedagógiailag szabályozott, intézményesült, tervszerűen előkészített és lefolytatott kommunikáció, mely nevelők és növendékek közvetlen személyes kapcsolataiban megy végbe.
A pedagógiai kommunikáció sajátosságai 1. Célzatosság 2. Intézményesültség 3. Tervezettség 4. Interperszonalitás
A pedagógiai kommunikáció jellemzői az iskolákban
A pedagógiai kommunikációs folyamat elemei Az adó Enkódolás Átvitel Üzenet Csatornák Kommunikációs klíma Vétel Dekódolás A vevő Visszajelzés
A családi szocializáció hatása az iskolai kommunikációra Kommunikatív kompetencia kidolgozott kód -korlátozott kód Olvasási teljesítmény
Az iskola, mint kommunikációs színtér Iskola = komplex kommunikációs tér
A tanulócsoport, mint kommunikatív mező A tanulócsoportok mérete és a kommunikáció
Szociális, kommunikációs és oktatási formák
Oktatási környezet és kommunikáció Szociofugális szociopetális terek Formális mód és informális mód
Az osztálytermi kommunikáció szintjei Intraperszonális kommunikáció Interperszonális kommunikáció Csoportkommunikáció
A hatékony és nem hatékony tanári kommunikáció Megjelenés Oktatási kommunikáció Emocionális kommunikáció
A pedagógus vezetési stílusa és kommunikációja Alaptípusok autokratikus demokratikus laissez faire Részletesebb felosztás nagyon autokratikus aktívan beavatkozó passzívan beavatkozó Nevelési helyzetek és megoldásaik agresszív megoldás korlátozó megoldás együttműködő megoldás tehetetlenség érzelem nélküli megoldás
Tanári kommunikációs eszközök I. Vokális kommunikáció A hangerő A hangfekvés A beszéd tempója
Tanári kommunikációs eszközök II. Nonverbális kommunikációs eszközök a tanítás nézőpontjából: Mimika Tekintet Gesztusok, kézmozdulatok Testmozgás, testtartás Térszabályozás
A tanári beszéd stílusa Intim stílus Rideg stílus A tanári beszéd stílusát befolyásoló tényezők a tanulók életkora a pedagógus kommuikációs képességei elvárások, hagyományok a feladathelyzet
A tanulók kommunikációs viselkedése Típusok: „a mintagyerek” „nem értem” „a visszakérdező” „a jóváhagyást kicsikaró” „a csodálkozó” „a tanár nonverbális jelzéseiből tájékozódó”
A tanulók testbeszéd jelei A stressz jelei Az agresszivitás jelei A hazugság jelei A figyelem, az érdeklődés jelei Az unalom jelei A tanulói testbeszéd helyes értelmezésének fontossága
A tanítás-tanulás folyamatában alkalmazott kommunikációs módok 1. Az előadás Előadói stílusok Verbális előadó Információ nyújtó Amorf módon előadó Kételkedő Kiváló előadó
A tanítás-tanulás folyamatában alkalmazott kommunikációs módok 2. A kérdések Konvergens kérdések Divergens kérdések Értékelő kérdések
A tanítás-tanulás folyamatában alkalmazott kommunikációs módok 3. A vita Ötletroham Méhkasmódszer Kerekasztal A tanári kommunikáció vita során
Az osztálytermi kommunikáció jellemzői A tanórai kommunikáció sajátosságai Koreográfia Szcenika Dramaturgia Szereposztás A pedagógus a „hivatásos beszélő” szerepében
Nyelv, nemi szerep, osztálytermi kommunikáció A nemek és a nyelvhasználat A férfi és a nő beszédstílusa fölérendeltség alárendeltség kompetitív beszédstílus kooperatív beszédstílus Az osztálytermi dominancia
A tanári elvárások kommunikálása A „Pygmalion effektus” A proaktív tanár A reaktív tanár A „túlreagáló” tanár
A dicséret kommunikációja A dicséret, mint a kritika ellensúlyozása A dicséret, mint modellnyújtásra tett kísérlet A dicséret, mint pozitív útmutatás A dicséret, mint a jég megtörése A dicséret, mint a tanuló által kiprovokált elismerés A dicséret, mint tevékenységváltási rituálé A dicséret, mint vigaszdíj
Az elbátortalanító tanári kommunikáció hibáztatás vallató kérdezés bűntudatkeltés utasítás
Segítségnyújtó kommunikáció Passzív meghallgatás (csend) Hatékony tudomásul vételt jelző reakció "Jégtörők" közbeiktatása Aktív meghallgatás
A konfliktusok A konfliktus fogalma A konfliktusok forrásai Konfliktuskezelési stratégiák 1. Versengő stratégia 2. Alkalmazkodó stratégia 3. Kompromisszumkereső stratégia 4. Problémamegoldó 5. Elkerülő stratégia A tanár feladata a konfliktushelyzetek kezelésében
Kommunikációs stratégiák a tankönyvekben Kommunikációs elemek a tankönyvekben tájékoztatási funkció értékhordozó funkció A tankönyvek kommunikációs stratégiái egyirányú, közlő stratégia kétirányú stratégia kombinált stratégia