Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ami a társadalmat összetartja – a generációk együttműködése
Advertisements

A boldog emberek tudják,
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Készítette: Raczkó Viktória
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
A Barátság.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Világomban minden rendben van
Alfred Adler individuálpszichológiája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
A pszichológiai fejlődés
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Az öregedés művészete Bendel Beáta Bölön, 2007 október 21.
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Olvasd lassan és csendben!.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Az én szüleim és a te szüleid
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
A pontos idő: 18:58.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Olvasd lassan és csendben!
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Jegyzetkészítés 5/17.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A boldog emberek tudják,
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint Dr. Veres Sándor BTA

Erik Erikson Pszichoszociális fejlődés modellje Szakasz Életkorok Alap konfliktus Fontos esemény Összefoglalás 1. Orális-szenzoriális Születéstől 12 - 18 hónap Bizalom vs. Bizalmatlanság Etetés Az újszülöttben létrejön a gondozója iránti első szeretet és bizalom vagy eluralja a bizalmatlanság érzése. 2.Muszkuláris-anális 18 hónaptól 3 évig Autómia vs. Szégyen/Kétely Szobatisztaságra szoktatás A gyermeki energiák a fizikai készségek, mint a járás, fogás, és a végbél körizmainak szabályozására fordítódnak. A gyermek tanulja a kontrollt, de szégyen és kétely keríti hatalmába, ha nem képes ezeket jól kezelni. 3. Helyváltozta- tás 3 - 6 évek Kezdeményezés vs. Bűntudat Függetlenség Erősödik a gyermek önállósága és határozottabban kezdeményezővé válik, de túlzottan erőszakossá is válhat, s bűntudat vezérelheti. 4. Latencia 6 - 12 évek Tettrekészség vs. Kisebbrendűség Iskola A új készségeket kell tanulnia vagy a kisebbrendűségi érzés, a kudarc és az inkompetencia érzéseivel küzd. 5. Serdülőkor 12 – 18 évek Identitás vs. szerepzavar Kortárskapcsolatok A serdülőnek a pályával, szexualitásával, a politikával, és a vallással kapcsolatban az identitása kialakítását kell kivívnia. 5. Fiatal felnőttkor 19- 40 évek Intimitás vs. Elszigetelődés Szerelmi kapcsolatok A fiatal felnőtteknek intim kapcsolatokra van szükségük vagy az elszigetelődés érzésével küzdenek. 7. Középső felnőttkor 40 – 65 évek Alkotókészség vs. stagnáció Szülői szerep A felnőttnek meg kell találnia a módját annak, hogy a következő generáció javára és támogatására legyen. 8. Élemedett-kor 65-től halálig Integritás vs. kétségbeesés Az életút értékelése és elfogadása Az egyedüliség és az élettel való megelégedettség kérdése kerül középpontba.

3. szakasz: Helyváltoztatás Életkor: Kezdetektől – 2 - 6 éves korig Konfliktus: Kezdeményezés vs. Bűntudat Fontos esemény: Függetlenség

3. szakasz:Helyváltoztatás Ebben a korban a legfontosabb esemény a függetlenség kivívása. A gyermek törekszik arra, hogy önérvényesítő és kezdeményező legyen. A játék és a hős imádata az egyik fontos formája a gyermeki kezdeményező készségnek. A gyerekek ebben a korban buzgók a felelősségvállalásban. Fontos ezért, hogy a felnőttek megerősítsék kezdeményezéseiket, még akkor is, ha azok gyermekiek. Ha a gyermek nem kap lehetőséget arra, hogy felelősséget vállaljon és saját magától cselekedjen, akkor a bűntudat érzése fogja nyomasztani. Azt fogja hinni, hogy bármit is csinál az mindig rossz. (Ti apák, ne ingereljétek a gyermekeiteket!) Rendszerint ebben a korban a pozitív kimenet az, hogy a gyermeknek meg kell tanulnia bűntudat nélkül elfogadni azt, hogy bizonyos dolgok nem megengedettek a számára. A gyerekeknek bűntudattól mentesen kell, hogy a fantáziájukat használják. Újra biztosnak kell lenniük abban, hogy rendben van, ha bizonyos felnőtt szerepeket játszanak. Leírás: A pozitív kimenetel elemei:

3. szakasz:Helyváltoztatás A negatív kimenet elemei: Példák: Ha a gyermekek nem engedelmeskednek valamit megtenni maguktól bűntudat érzése alakul ki bennük és azt hihetik, hogy amit szándékoznak tenni az mindig rossz. (Ti apák ne ingereljétek a gyermekeiteket, hogy gyámoltalanok ne legyenek!) Egy négy éves gyermek átadj a játékát a szülőnek, aki tartja a biciklit. A gyerekek ebben a korban imádják a hősöket. A színjátszás (tetetés) szintén gyakori.

4. szakasz:Latencia Életkor:. Alsó- és felső tagozatos általános iskoláskor – 6-tól 12 évesig Konfliktus: teljesítés vs. csökkentértékűség Fontos esemény: Iskola

4. szakasz: Latencia Leírás: A pozitív kimenetel elemei: "Ebben a korszakban a gyermekek megtanulják észrevenni a kapcsolatot valamely tevékenység ismétlése és befejezése következtében tapasztalt öröm között.(Woolfolk, 1987). Fontos esemény ebben a korban az iskola látogatása. Diákként a gyermekek szükségük van arra, hogy önállóan teljesítsenek és dolgozzanak. Erre mind fizikailag mind mentálisan egyaránt érettek. A kortársaikkal való kapcsolataiknak szintén fontos szerepe van e korszakban a gyermekek fejlődésében. A gyermek számára az első kor, amikor egyszerre kell sok mindennel foglalkoznia, beleértve a tanulmányaival, csoportos tevékenységekkel, és a barátaikkal. Bármelyik téren mutatkozó nehézségek a csökkentértékűség érzését válthatják ki. Ebben a korban fontos a gyermek számára hogy megismerje milyen öröm hatékonynak lenni és hogy szükséges sikeresnek lenni. A gyermek kortársaival való kapcsolata az iskolában és a szomszédságban egyre nagyobban fontosságot nyer.

4. szakasz: Latencia A negatív kimenetel elemei: Példák: Nehézségek a gyermek otthoni és a világban mutatott képességei terén és a kortársai vonatkozásában szintén kisebbrendűségi érzésekhez vezet. Ebben a korszakban a gyermekek saját maguk akarnak feladataikban hatékonyak lenni. A diákok képesek öntözni az osztályterem virágait, összegyűjteni és szétosztani különféle anyagokat a tanár kívánalmai szerint, és felvenni azokat a formákat melyeket a tanár meghatároz..

5. szakasz: Serdülőkor Életkor:. Serdülőkor --12 től 18 éves korig Konfliktus: Identitás vs. Szerep konfúzió Fontos esemény: Kortárs kapcsolatok

5. szakasz: Serdülőkor Leírás: A pozitív kimenetel elemei: Ebben a korban a serdülő keresi az identitását, ami a felnőtt korba átvezeti. A serdülők komoly erőfeszítést tesznek annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy "Ki vagyok Én?" Erikson megjegyzi, hogy a korábbi konfliktusok egészséges megoldása most jó szolgálatot tehetnek az identitás keresés megalapozásához. Ha a gyermek túljutott a korábbi konfliktusokon akkor felkészült az identitás keresésére. Kifejlődött nála a bizalom alapvető érzése. Hisznek e önmagukban és abban hogy hatékonyak tudnak lenni? A serdülőnek tudatosan kell az identitását keresni. Ez a korszak kimenetelére és a korábbi állapotok konfliktusainak a megoldására épül. Leírás: A pozitív kimenetel elemei:

5. szakasz:Serdülőkor A negatív kimenet elemei: Példák: Ha a serdülő nem képes felszabadult döntéseket hozni és választani, pl. a hivatás, a szexuális orientáció, és az élet dolgait illetően általában, akkor szerep konfúzióba kerül. A serdülők megalapozzák saját identitásukat és a szülőktől elszakadottakként szemlélik magukat.

6. szakasz: Fiatal felnőttkor Életkor:. Fiatal felnőttkor – 19-től 40-es évekig Konfliktus: Intimitás vs. Izoláció Fontos esemény: szerelmi kapcsolatok

6. szakasz: Fiatal felnőttkor Ebben a korszakban, a legfontosabb események a szerelmi kapcsolatok kialakulása. Az intimitás az a képesség amikor egy másik emberi lénnyel mély, személyes kapcsolatot képes valaki létesíteni. Az az egyén, akiben nem alakul ki az önazonosság érzése gyakran fél az elkötelezett kapcsolattól és lehet hogy visszavonul és elszigetelődik. Fontos megérteni azt, hogy egy szexuális kapcsolat megléte nem jelenti egyben az intimitás meglétét. Emberek képesek szexuális intimitásra anélkül , hogy elkötelezettek és nyitottak, bizalom telik lennének egymás iránt. Az igazi intimitás feltételezi a személyes elköteleződést. A kölcsönös kielégülés az igazi kölcsönös kapcsolatban növekszik. A fiatal felnőttnek intim kapcsolatokat kell kialakítania másokkal. E konfliktus megoldásának elmaradása az elszigeteltség érzésében hagyja a fiatalt. A fiatal felnőttnek akarnia kell nyitottnak és elkötelezettnek lenni. Leírás: A pozitív kimenetel elemei:

6. szakasz: Fiatal felnőttkor A negatív kimenet elemei: Példák: Az egyén visszavonulhat az elszigeteltségbe, ha identitás érzését nem fejlesztette ki és tartani fog az elkötelezett kapcsolatoktól. Az egyén feláldozza magát másért és megosztja magát egy másik személlyel anélkül, hogy ezért cserébe bármit is kérne. .

7. szakasz: Felnőttkor Középső felnőttkor – 40-től 65 évekig Életkor:. Középső felnőttkor – 40-től 65 évekig Konfliktus: Alkotás vs. Stagnálás Fontos esemény: Gyermeknevelés

7. szakasz: Középső felnőttkor Ebben a korszakban az alkotás a felnőttnek azon képessége, hogy gondját viselje más személynek. A legfontosabb esemény ekkor a gyermekgondozás. Képes-e a felnőtt gondozni és terelgetni a következő nemzedéket? Az alkotásnak behatárolt a jelentése, ha valakinek gyermeke lesz. Minden felnőttnek valamilyen módon ki kell elégítenie és bátorítania kell a következő generációt. Erikson szerint "Valaki számára ekkor az a legjobb, ha félre teszi a borús gondolatokat és afelé navigál, amiről biztosan tudja hogy az elveszített boldogság forrása: növekedik abban amivel másnak képes adni, a jóakaratban és egy teljesebb rendben abban a világban, ami a számára adatott"(Erikson, 1974). Gyermeket kapni és felnevelni és/vagy részesévé válni a felnövekvő generáció életének. Leírás: A pozitív kimenetel elemei:

7. szakasz: Középső felnőttkor A negatív kimenet elemei: Példák: Az egyén visszavonulhat az elszigeteltségbe, ha identitás érzését nem fejlesztette ki és tartózkodni fog az elkötelezett kapcsolatoktól. Az egyén feláldozza magát másért és megosztja magát egy másik személlyel anélkül, hogy ezért cserébe bármit is kérne.

8. szakasz: Aggkor Életkor:. Kései felnőttkor - 65 évtől a halálig Konfliktus: Integritás vs. Kétségbeesés Fontos esemény: Önvizsgálat és az élettel való megbékélés

8. szakasz: Aggkor Leírás: A pozitív kimenetel elemei: A legfontosabb ebben a korszakban amikor eljön a saját élettel való megbékélés és az élet pozitív megítélésének a pillanata. Erikson szerint az identitás érzésének a kialakítása ekkor az élet teljességének az elfogadását jelenti és a halálra való felkészülés. Életünkért és létünkért vállalt felelősségünk elfogadása alkalmassá tesz bennünket múltunk feldolgozására és alapvetően megelégedni önmagunkkal. Ennek képtelensége esetén a kétségbeesés érzése uralhat el bennünket. A felnőtt átéli az élettel való beteljesedést és elfogadja a halált, mint elkerülhetetlen realitást. (Mózes betelt az élettel) Leírás: A pozitív kimenetel elemei:

8. szakasz: Aggkor A negatív kimenet elemei: Példák: Azokon a személyeken, akik képtelenek megszerezni a beteljesedést kétségbeesés és halálfélelem lesz úrrá. Egy idős ember fontosnak találhatja, hogy azzal foglalkozzon, hogy mit halmozott fel az élete során és döntsön, hogy mit osszon szét ezekből halála előtt. (Jákob, a pátriárkák áldása)