Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A konfliktusok és kezelésük
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Önismeret.
Attitűd, sztereotípia, előítélet, diszkrimináció
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
George Kelly: Személyi konstrukció elmélet
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
Személyiséglélektan I.
A társadalmi változások elmélete
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A kognitív önszabályozás perspektívája
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A lehetséges énképek.
A társas viselkedés pszichológiája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Statisztikai alapok Egy kis matematika nem csak fizikához… Ezeket a lapokat hamarosan átdolgozzuk. A benne foglalt ismeretek szükségesek a fizikai mérési.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Társas lény - 6.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A meggyőző érvelés pszichológiája
A szomatikus marker feltevés
Mentalizáció Kreitz Viola Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Éntudat – identitástudat - énkép
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Az iskoláskor küszöbén
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
III. CENTRIFUGÁLIS MŰKÖDÉSEK ZAVARAI összeállította: Pék Győző.
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Kutatásmódszertani dilemmák
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
ÖNISMERET.
Kultúra és kommunikáció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák, amiket az emberek arra használnak, hogy a világról nyert ismereteiket szervezzék és amik hatással vannak arra, hogy mit vegyenek észre, mit gondoljanak és mire emlékezzenek (2Kor. 10.5)

Séma elmélet Az alapvető ismereteket és benyomásokat a tapasztalatból nyerjük A sztereotípiák az emberek sémáiból fejlődnek ki

Séma Amikor az emberek újdonsággal vagy kétértelműséggel találkoznak, akkor használják ezeket a sémákat Szavak felidézhetnek séma részleteket és hatást gyakorolhatnak arra, hogy hogyan értelmezzenek egy eseményt Jellemző, ha valaki a sémánkkal ellentétesen cselekszik, nem jól emlékezik erre Ha a séma túlságosan kiterjesztett, nagyobb figyelmet igényel és az eseményre emlékeznek majd

Séma és emlékezet Az emlékezet helyreállító jellegű és jellemző módon mindig összhangban áll a személy sémáival Hozzáférhetőség – sémák és fogalmak a munkamemóriában 1)A múltbeli tapasztalatok következtében kialakult tartós állapot 2)A jelenlegi tapasztalatokkal teli állapot

Séma állandóság A világról alkotott meggyőződések mind addig fennmaradnak amíg ezekkel ellentétes evidenciák nem állnak elő

Önbeteljesítő jóslat 1)Olyan elvárások, melyek befolyásolják az észlelést és hatnak a bekövetkező viselkedésre (pl.jóslás) 2) Olyan hatás, mely a célzott viselkedést kiváltja az észlelőben Például: A tanárok az hiszik, hogy a fiúk okosabbak és valószínűleg sikeresebbek mint a lányok Például: A tanárok a fiúkat sokkal kedvezőbben kezelik mint a lányokat

A Pygmalion hatás Rosenthal és Jacobson A bakik száma (random) nagyobb a magasabb IQ eredményt elérteknél az egyetemi év vége felé

Önbeteljesítő jóslat Nem tudatos vagy szándékos 1)Melegebb érzelmi légkör – személyes figyelem, bátorítás, és támogatás 2)Sokkal nehezebben megtanulható anyag 3)Több és jobb visszacsatolás 4)Több válaszlehetőség az osztályteremben, és több idő a válaszadásra

Kultúra és sémák Kultúránk bizonyos sémákat létrehoz és hangsúlyoz