Az EU strukturális politikájának eszközei Kellermann Éva Vörös Andrea előadásának felhasználásával
Kik alkotják az Európai Uniót? 1957, Római szerződés: hat tagország: Benelux államok (Hollandia, Belgium, Luxemburg) Olaszország Franciaország Németország (NSZK)
1973-ban Három új tagállam: 1. bővítés Dánia Írország Egyesült Királyság
2. bővítés 1981: Görögország 1986: Spanyolország Portugália
3. bővítés 1995-ben Három új tagállam: Ausztria Finnország Svédország
4. bővítés 2004-ben 10 új tagállam! Visegrádi országok: Lengyelország, Csehország, Magyarország, Szlovákia Balti államok: Észtország, Lettország Litvánia Szlovénia Ciprus, Málta
Várjuk: 2007(?): Időpont megjelölése nélkül: Románia Bulgária Horvátország Törökország
Problémák Triád (EU, USA, Japán) foglalkoztatás kutatás-fejlesztés IKT De nem az egész EU, hanem csak tagállamok/régiók VERSENYKÉPESSÉG NÖVELÉSE, MEGŐRZÉSE!
Megoldás? A Közösség nyújtson támogatást Kinek? elmaradottabb régiók elmaradottabb tagállamok
Strukturális Alapok területi szintjei Területi Statisztikai Régiók (NUTS) NUTS I makrorégió (tartomány) terület: 68 100 km2, népesség: 4,2 m NUTS II régió terület: 23 000 km2, népesség: 1,8 m NUTS III mikrorégió (megye) terület: 5 400 km2, népesség: 410 ezer NUTS IV kistérségek NUTS V önkormányzatok Magyarország: 7 NUTS II. régió
Magyarország 7 régiója Forrás: Statisztikai Zsebkönyv, 2000
Strukturális alapok Az EU második legnagyobb támogatási rendszere a régiók közötti különbségek mérséklése, az uniós politikák megvalósítása szolgálatában „Pénzeszsák”, nem önálló pályázati rendszer: a tagállamok által készített nemzeti/regionális fejlesztési terveket, pályázati rendszereket finanszírozzák Egységes rendszerű, de alaponként eltérő eljárásrend a felhasználáshoz Pl. elszámolható költségek Egy pályázati rendszert csak egy alap társfinanszíroz
A támogatások célja Röviden: a társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése hogy a Közösség hozzájáruljon a harmonikus, kiegyensúlyozott és tartós fejlődéshez, a foglalkozatás és az emberi erőforrások bővüléséhez, a környezet védelméhez és rehabilitációjához és a nemek közötti esélyegyenlőség elősegítéséhez.
Három célkitűzés megvalósítására: Célkitűzések Három célkitűzés megvalósítására: Elmaradott régiók támogatása Strukturális nehézségekkel küzdő területek átalakításának támogatása Oktatási, szakképzési, foglalkoztatási politikák és rendszerek korszerűsítésének és átalakításának támogatása
1. célkitűzés Azok a NUTS II régiók, ahol az egy főre eső GDP – az 1999. március 26-án rendelkezésre álló utolsó három év adatai alapján - nem éri el a közösségi átlag 75%-át A régiók listáját a Bizottság állítja össze
2. célkitűzés Strukturális problémákkal küzdő régiók Társadalmi-gazdasági változások az ipari és szolgáltatási szektorban Rurális területek Nehézségekkel küzdő városi területek Halászatból élő területek Kritériumok: népsűrűség, munkanélküliségi ráta, szegénység, környezeti szempontok, stb. (1260/99 EK rendelet, II. fejezet, 4. cikk) A területek népessége nem haladhatja meg az EU népességének 18%-át A jogosultság vizsgálata a NUTS III szinten történik
amennyiben az 1. célkitűzés hatókörén kívül esnek! Finanszírozásra jogosultak a foglalkoztatás, oktatás, képzés témájában benyújtott projektek az EU egész területén amennyiben az 1. célkitűzés hatókörén kívül esnek!
4 alapelv Koncentráció Programozás Partnerség Addicionalitás
Koncentráció Pénzügyi eszközök felhasználása: meghatározott földrajzi terület kiemelt célok, témák, nagy projektek ágazatok közötti szinergia
Programozás Programdokumentumokban lefektetett célok Meghatározott időszak Eszközrendszer Intézményrendszer
Partnerség Vertikális: tagállam és az EU hivatalos szervezetei között Horizontális: tagállamon belül: Regionális és helyi hatóságok és illetékes állami szervek, Gazdasági és szociális partnerek, egyéb, a nemzeti szabályozás és az élő gyakorlatnak megfelelően
Addicionalitás (társfinanszírozás) A gazdasági hatás elérése érdekében az alapok előirányzatai nem pótolhatják a tagállam közkiadásait vagy egyéb egyenértékű strukturális ráfordításait! A tagállam meghatározza az állami vagy annak megfelelő strukturális kiadás szintjét, amelyet a tagállam fenn kíván tartani és amelyhez a hatékonyabb fejlesztések érdekében a Közösség társfinanszírozást biztosít.
Az EU strukturális politikájának legfontosabb eszközei Az EU régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) Európai Szociális Alap (ESZA) Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Orientációs Részlege (EMOGA-O) Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz (HOPE) Kohéziós Alap Európai Beruházási Bank (kedvezményes hitelek) közvetlen mezőgazdasági támogatás (EMOGA-G) egyéb közösségi források
Európai Regionális Fejlesztési Alap 1. Összegszerűen a legjelentősebb: kb. a SA 45-50%-a Magyarországon 2004-2006 között magasabb arány! Először: 1972, Párizsi csúcstalálkozó ERFA: 1975-től Regionális fejlesztés: tág fogalom, szinte bármilyen helyi komplex fejlesztés belefér
ERFA 2. Első időszak: nemzeti regionális politika céljait támogatja! Projektfinanszírozás: 1975-78 között 4750 projekt 1984-től: közösségi regionális politika kialakulása
ERFA: támogatási területek versenyképességet növelő termelő infrastruktúrafejlesztés, főleg kis- és középvállalatok esetén; munkahelyteremtő beruházások helyi fejlesztési projektek a közlekedési infrastruktúra fejlesztése új technológiák és innovációk bevezetését támogató kutatás-fejlesztés; az információs társadalom fejlesztése; a környezet védelme és rehabilitációja a gazdasági fejlesztések során; nemzetközi, határokon átnyúló és interregionális együttműködések.
Európai Szociális Alap (ESZA) Humánerőforrás fejlesztése Foglalkoztatás és humánerőforrás-fejlesztés Leginkább képzés, foglalkoztatás és kapcsolódó szolgáltatások támogatása Elsősorban személyeknek nyújtott támogatás, de csak szervezetek pályázhatnak Rendszerfejlesztés is (oktatás, képzés, foglalkoztatási szolgálat, stb.) Korlátozott beruházási támogatás Az Európai Foglalkoztatási Stratégia legfőbb pénzügyi eszköze Eszközök: Teljes strukturális alapok költségvetés több mint 1/3-a: ESZA (64,3 milliárd euró) Portugáliának több mint 3 milliárd euró 6 év alatt
Európai Foglalkoztatási Stratégia A tagállamok közös foglalkoztatáspolitikája 4 pillér: Foglalkoztathatóság javítása Vállalkozói készségek fejlesztése Alkalmazkodóképesség növelése Férfiak és nők társadalmi egyenlősége Évente foglalkoztatási irányvonalak
Európai Szociális Alap főbb állomások, célok I. ESZAK (1951) Római Szerződés (1958) ESZA reformjai (1971, 1983, 1988, 1993) Amszterdami csúcsértekezlet: Európai Foglalkoztatási Stratégia (1997) Amszterdami Szerződés: Foglalkoztatási irányelvek (1999)
Európai Szociális Alap főbb állomások, célok II. 80-as évek: önálló projektek (képzés, illetve foglalkoztatás), A felmerülő költségek visszatérítése 90-es évek (a ’89-es és a ’93-as reformokat követően): Az ESZA és a strukturális alapok programokat támogattak, a vonatkozó célkitűzések szerint 2000-2006: Az ESZA stratégiai célokat támogat, a foglalkoztatáspolitika, az Európai Foglalkoztatási Stratégia és a foglalkoztatási irányvonalak megvalósítása érdekében
Európai Szociális Alap Tevékenységi területek: Aktív munkaerő-piaci politikák alkalmazása Egyenlő esélyek biztosítása valamennyi munkavállaló számára Az élethosszig tartó tanulás támogatása Alkalmazkodóképesség és vállalkozások támogatása Nők munkaerőpiaci részvételének elősegítése
Európai Szociális Alap Horizontális célok: Helyi foglalkoztatási kezdeményezések támogatása Információs társadalom munkaerőpiaci hasznosítása Férfiak és nők közötti egyenlőség érvényesítése
Európai Szociális Alap Támogatható tevékenységek: Előképzés, alapismeretek, készségfejlesztés Pályaorientáció, tanácsadás Tanoncképzés Folyamatos továbbképzés, átképzés Foglalkozási rehabilitáció (pl. fogyatékossággal élő emberek) Munkaügyi és képzési intézményrendszer fejlesztése Kutatások támogatása stb.
Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap – Orientációs Szekció EMOGA – O 1962 A mezőgazdaság termelékenységének javítása Mezőgazdaságból élők helyzetének javítása Vidékfejlesztés Tág fogalom, lényegében bármilyen területfejlesztés vidéki (nem városias) környezetben
EMOGA – O támogatási területek 1. mezőgazdasági vállalkozások befektetéseinek támogatása, fiatal gazdálkodók induló támogatása, szakmai képzés támogatása, korai nyugdíjazás támogatása, kedvezőtlen adottságú és a környezetvédelmi megszorítások alá tartozó térségek támogatása
EMOGA – O támogatási területek 2. agrárkörnyezet védelme, mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése, erdőgazdálkodás, vidéki térségek alkalmazkodásának és fejlődésének elősegítése.
Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz 1993 Közösség vizeinek „túlhalászata”: csökkenő halállomány halászati kvóták elosztásának rendezése problematikus Megoldás: halállomány újratelepítése versenyképes vállalkozások kialakítása szerkezetátalakítás
Célkitűzések és az alapok ERFA, EMOGA, ESZA, HOPE 2. célkitűzés ERFA, ESZA 3. célkitűzés ESZA
Strukturális alapok forrásainak megoszlása 2000-2006: 195 milliárd euró ERFA: 46,9% ESZA: 33,5% EMOGA: 17,4% HOPE: 2,2% EU költségvetésének 36% strukturális alapokra
Költségvetési források megoszlása a célkitűzések között 2000-2006: 195 MdEUR Célkitűzés: 69,7% (135,9 MdEUR) Célkitűzés: 11.5% (22,5 MdEUR) Célkitűzés: 12.3% (24,05 MdEUR) Maradék: közösségi kezdeményezések innovatív kezdeményezések és technikai segítségnyújtás SA + KA támogatások <= GDP 4%
Közösségi kezdeményezések: az NFT-n túl 1. A strukturális alapokból finanszírozott brüsszeli kezdeményezésű programok Az alapok költségvetésének kb. 5 %-a Nemzeti/több ország összefogásával készült programozási dokumentumok, pályázati felhívások, a nyertes pályázatoknak más tagállamokkal is együtt kell működni Nemzetközi koordináció az ütemezésben és a tématerületeket illetően Nagyon feszes ütemezés: pályázati gyakorlat jó, ha van Más EU nyelveket is beszélni kell a résztvevőknek Kötelező partnerség Kísérleti jelleg, innováció Hangsúly a tájékoztatáson és az eredmények terjesztésén (disszemináció) 2007-től beépülnek a főáramba (általános SA célok, tevékenységek NFT-k-be)
Közösségi kezdeményezések: az NFT-n túl 2. EQUAL (ESZA) Egyenlő esélyek mindekinek a munkaerőpiacon (nők, fogyatékkal élők, etnikai kisebbségek és más hátrányos helyzetű csoportok) – lejárt határidő, nem lesz több pályázat INTERREG (ERFA) Regionális fejlesztési együttműködés országok és régiók között, határmenti együttműködés – felhívások 2004 végétől, lejártak LEADER (EMOGA-O): vidéki térségek fejlesztése a helyi szintek aktív közreműködésével a partnerség elve alapján – nálunk AVOP 3.5-ben URBAN (ERFA): városok és városi térségek gazdasági, társadalmi rehabilitációját támogató program, a fenntartható városi fejlődés érdekében – hasonló célok a ROP 2.2-ben
Kohéziós Alap Nagy infrastrukturális beruházási projektek a közlekedés és a környezetvédelem területén (min. 10 MEUR) Projektgyűjtés ágazati stratégiák alapján: előterjesztés, lobbizás, egyeztetés Támogatás: 80-85% Egyensúly a két terület között Miért? Probléma: maastrichti kritériumok (költségvetési deficit leszorítása) kontra hosszú megtérülési idejű projektek, környezetvédelmi előírások és a gazdasági fejlődéshez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások Csak legszegényebb tagállamoknak: GNP/fő nem éri el a közösségi átlag 90%-át EU Bizottsághoz minden projektet felterjesztenek, egyeztetés Irányító Hatóság: Nemzeti Fejlesztési Hivatal
Jogszabályi háttér (1) A strukturális alapokra vonatkozó általános rendelkezések - 1260/1999 sz. ET rendelet A strukturális alapok által társfinanszírozott tevékenységek elfogadható kiadásairól szóló 1685/1999 sz. rendelet A strukturális alapokból származó támogatások nyilvánosságával és a vonatkozó információs tevékenységgel kapcsolatos intézkedésekről szóló 1159/1999 sz. rendelet A strukturális alapok által biztosított támogatások ellenőrzési és kezelési rendszeréről szóló 438/2001 sz. rendelet A strukturális alapok által biztosított támogatások pénzügyi kiigazítására vonatkozó eljárásról szóló 448/2001 sz. rendelet
Jogszabályi háttér (2) Egyes alapokkal kapcsolatos rendeletek: ERFA: 1783/99 ESZA: 1784/99 EMOGA: 1257/99 HOPE: 1263/99 Kohéziós Alap: 1264/99 1265/99